Dit begint hier in de regio een normaal beeld te worden. De jackets voor ons eigen windmolenpark voor de kust waren in China geproduceerd en moesten ook allemaal opnieuw gelast worden in Vlissingen-Oost (in de open lucht) omdat de Chinese lassers prutswerk af hadden geleverd. Nu deze troep uit Dubai weer.Wat de bruin-gele giganten in Vlissingen-Oost doen
Ze zijn bruin aan de onderkant en geel aan de bovenkant: de 70 meter hoge reuzen die te zien zijn op grote delen van Walcheren, Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. Ze staan in Vlissingen-Oost en vormen het onderstel voor een windmolen.
De gigantische windmolen onderdelen staan op het terrein van Bow Terminal. Op dit moment staan er 32 van die jackets, zoals ze worden genoemd. Binnenkort komen er nog 20 van die onderstellen bij.
De onderstellen worden in Dubai in elkaar gezet. De bruine onderkant komt op de zeebodem te staan, het gele bovenstuk steekt boven de zee uit en daar worden windmolens op geplaatst. De jackets worden op de zeebodem bevestigd op 50 meter lange buizen die in de bodem worden gedrild.
In Vlissingen Oost worden de reuzen klaargemaakt voor transport. De jackets zijn bedoeld voor een windmolenpark ten oosten van Engeland, dat eind dit jaar klaar moet zijn.
Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107 ... -Oost-doen
Als je de symptomen van de 'groene revolutie' hier in de haven een beetje volgt heb je als snel door dat er iets niet klopt rond de halleluja verhalen over onze groene stroom. Dat de productie in China en Dubai plaatsvindt is al opmerkelijk omdat het transport niet met roeiboten geschiedt en het formaat nou ook weer niet zo klein is dat ze als extraatje aan boord van een zeilbootje meegenomen kunnen worden. Dan blijkt het nog prutswerk te zijn en wordt (nota bene een paar honderd meter naast een constructeur van boorplatformen die om werk verlegen zit door dezelfde transitie) een jaren durende hersteloperatie in gang gezet die ongeveer evenveel arbeid kost als de oorspronkelijke constructie. Omdat die krengen zo groot zijn gebeurt dat gewoon op de kade waar dan enkele jaren nonstop de lasdampen zo vrij de lucht invliegen. Toen 'onze' poten klaar waren stroomde de haven vol met speciale schepen die maanden af en aan hebben gevaren om de poten te plaatsen en daar de molens op te plaatsen.
De huidige jackets uit het artikel zijn inmiddels een toeristische attractie. Je kunt ze bijna aanraken. Bekijk je ze dan valt al snel de hoeveelheid zinkanodes op. De poten van de jackets staan in zout water en zouden in no-time wegrotten. Daarom past men 'kathodische bescherming' toe. De zinkblokken die aan de jackets bevestigt zijn worden elektrisch verbonden met de jacketpoten en door een wonderlijk natuurverschijnsel rot het zink dan in plaats van het staal van de jacketpoot. Omdat het joekels van poten zijn hebben ze nogal wat zink nodig. Ik kwam na tellen op 35 ton (!!!) per jacketpoot, dus per windmolen. Als de jacket straks geplaatst wordt dan staat dus bij die groene windmolen onder de zeespiegel per poot 35 ton (wederom !!!) zink te corroderen en het water te vergiftigen.
Ik lees in de becijferingen nooit over zulke zaken. Bij afvalverbranders zie ik echter zelfs de emissie van de vuilophaalwagens meegerekend in de coördinatie. Op zee bij windmolens maakt nevenschade blijkbaar niet uit. Yeah, make that the cat wise....