De groene revolutie ?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

De groene revolutie ?

Bericht door Vitharr » 27 apr 2019, 20:30

Ik kwam vandaag toevallig dit artikel tegen:
Wat de bruin-gele giganten in Vlissingen-Oost doen
Ze zijn bruin aan de onderkant en geel aan de bovenkant: de 70 meter hoge reuzen die te zien zijn op grote delen van Walcheren, Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. Ze staan in Vlissingen-Oost en vormen het onderstel voor een windmolen.

De gigantische windmolen onderdelen staan op het terrein van Bow Terminal. Op dit moment staan er 32 van die jackets, zoals ze worden genoemd. Binnenkort komen er nog 20 van die onderstellen bij.

De onderstellen worden in Dubai in elkaar gezet. De bruine onderkant komt op de zeebodem te staan, het gele bovenstuk steekt boven de zee uit en daar worden windmolens op geplaatst. De jackets worden op de zeebodem bevestigd op 50 meter lange buizen die in de bodem worden gedrild.

In Vlissingen Oost worden de reuzen klaargemaakt voor transport. De jackets zijn bedoeld voor een windmolenpark ten oosten van Engeland, dat eind dit jaar klaar moet zijn.

Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107 ... -Oost-doen
Dit begint hier in de regio een normaal beeld te worden. De jackets voor ons eigen windmolenpark voor de kust waren in China geproduceerd en moesten ook allemaal opnieuw gelast worden in Vlissingen-Oost (in de open lucht) omdat de Chinese lassers prutswerk af hadden geleverd. Nu deze troep uit Dubai weer.

Als je de symptomen van de 'groene revolutie' hier in de haven een beetje volgt heb je als snel door dat er iets niet klopt rond de halleluja verhalen over onze groene stroom. Dat de productie in China en Dubai plaatsvindt is al opmerkelijk omdat het transport niet met roeiboten geschiedt en het formaat nou ook weer niet zo klein is dat ze als extraatje aan boord van een zeilbootje meegenomen kunnen worden. Dan blijkt het nog prutswerk te zijn en wordt (nota bene een paar honderd meter naast een constructeur van boorplatformen die om werk verlegen zit door dezelfde transitie) een jaren durende hersteloperatie in gang gezet die ongeveer evenveel arbeid kost als de oorspronkelijke constructie. Omdat die krengen zo groot zijn gebeurt dat gewoon op de kade waar dan enkele jaren nonstop de lasdampen zo vrij de lucht invliegen. Toen 'onze' poten klaar waren stroomde de haven vol met speciale schepen die maanden af en aan hebben gevaren om de poten te plaatsen en daar de molens op te plaatsen.

De huidige jackets uit het artikel zijn inmiddels een toeristische attractie. Je kunt ze bijna aanraken. Bekijk je ze dan valt al snel de hoeveelheid zinkanodes op. De poten van de jackets staan in zout water en zouden in no-time wegrotten. Daarom past men 'kathodische bescherming' toe. De zinkblokken die aan de jackets bevestigt zijn worden elektrisch verbonden met de jacketpoten en door een wonderlijk natuurverschijnsel rot het zink dan in plaats van het staal van de jacketpoot. Omdat het joekels van poten zijn hebben ze nogal wat zink nodig. Ik kwam na tellen op 35 ton (!!!) per jacketpoot, dus per windmolen. Als de jacket straks geplaatst wordt dan staat dus bij die groene windmolen onder de zeespiegel per poot 35 ton (wederom !!!) zink te corroderen en het water te vergiftigen.

Ik lees in de becijferingen nooit over zulke zaken. Bij afvalverbranders zie ik echter zelfs de emissie van de vuilophaalwagens meegerekend in de coördinatie. Op zee bij windmolens maakt nevenschade blijkbaar niet uit. Yeah, make that the cat wise....
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: De groene revolutie ?

Bericht door Gast1 » 28 apr 2019, 07:03

Vitharr schreef:
27 apr 2019, 20:30
Yeah, make that the cat wise....
:rolfl:

Wat ben je toch een mieterse kerel.
Ik kruip nog even in de veren. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80631
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De groene revolutie ?

Bericht door Tammy » 28 apr 2019, 07:22

Dat is hij zeker Gast1, zit weer volop te grinneken achter mijn laptop. :mrgreen:

Vitharr schreef :
Ik kwam na tellen op 35 ton (!!!) per jacketpoot, dus per windmolen. Als de jacket straks geplaatst wordt dan staat dus bij die groene windmolen onder de zeespiegel per poot 35 ton (wederom !!!) zink te corroderen en het water te vergiftigen.
Dat schiet zo ook niet op he ? [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De groene revolutie ?

Bericht door Fenna » 28 apr 2019, 09:41

@ Vithar.
:post:
Dit soort zaken verzwijgen ze liever want het past niet in de groene leugen die ze ons op de mouw spelden.
Zie ook mijn filmpje over de bomenkap.
https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendingen/bomenkap
Hierin word ook getoond hoe een onzin ze ons verkopen.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: De groene revolutie ?

Bericht door gusteman » 28 apr 2019, 17:11

Het heeft niks te maken met milieubewustzijn of zo ... het is gewoon een miljardenbusiness geworden en er is geen houden meer aan.
De jackets zijn bedoeld voor een windmolenpark ten oosten van Engeland, dat eind dit jaar klaar moet zijn.
Ik zag deze week op Discovery Channel een aflevering van de reeks Supertruckers.
Een Brits transportbedrijf stuurde een colonne vrachtwagens naar een bedrijf in Zwitserland (Liebherr) waar ze een enorme hijskraan moesten ophalen.
Dat ding vervoerden ze dan doorheen Duitsland en Nederland naar Rotterdam alwaar ze de veerboot richting Hull op gingen.
In Hull staat een pas gebouwde fabriek van Siemens waar reusachtige generatoren worden gebouwd voor dat bewuste windmolenpark waarvan sprake in het artikel dat Vitharr heeft geplaatst. De hijskraan moest dienen om die generatoren op schepen te laden.

Als je ziet welke belangen hier mee spelen begin je te begrijpen dat al die 'groene initiatieven' werden bedacht om een slabakkende economie overeind te houden.

En alle 'groene' en 'milieubewuste' partijen, NGO's en groeperingen allerhande doen er dapper aan mee ... met de gekende plank voor de kop.

Doet me altijd weer denken aan dit stukje van Monty Python (The Quest for the Holy Grail)

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De groene revolutie ?

Bericht door Fenna » 28 apr 2019, 17:21

Very :post:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie