Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door Vitharr » 01 mei 2019, 20:30

Zeezout wordt vaak als gezonder gezien door de consument. Iets dat door experts overigens los van het plastic wordt ontkend.

Artikel: https://www.rtlz.nl/business/ondernemen ... uit-twente
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door Vitharr » 01 mei 2019, 20:32

Toen ik dit las bedacht ik me weer dat 'oude wijsheid' ook met de tijd mee moet gaan. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door gusteman » 02 mei 2019, 21:02

Of het nu gaat om al dan niet zeezout, zolang als dat zout wordt verpakt in plastic en/of het in contact komt met plastic (opslag, transport, verwerking) tijdens de productie zal het ook microplastics bevatten.
Maar daar denken ze natuurlijk niet aan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door Fenna » 02 mei 2019, 21:12

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door Vitharr » 02 mei 2019, 21:34

gusteman schreef:
02 mei 2019, 21:02
Of het nu gaat om al dan niet zeezout, zolang als dat zout wordt verpakt in plastic en/of het in contact komt met plastic (opslag, transport, verwerking) tijdens de productie zal het ook microplastics bevatten.
Maar daar denken ze natuurlijk niet aan.
Jawel hoor:
Want zodra we het in plastic verpakken, kan dat zout ook plastic uit het verpakkingsmateriaal bevatten", zegt hij.
:wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door gusteman » 03 mei 2019, 21:19

Vitharr schreef:
02 mei 2019, 21:34
Jawel hoor:
Want zodra we het in plastic verpakken, kan dat zout ook plastic uit het verpakkingsmateriaal bevatten", zegt hij.
:wink:
Leuk, dat hebben ze dus wèl ingezien.
In hoeverre is de aanwezigheid van microplastics in zeezout dan een goede zaak voor de Twentse zoutmijn?
Als de leveranciers van zeezout ook dat inzicht verkrijgen en alle plastics uit hun productielijn weren is de kous af.

Er zullen natuurlijk altijd sporen van microplastics te vinden zijn, zelfs in het gras van je gazon ... die microplastics worden ook met de wind verspreid en door de regenwolken wereldwijd meegevoerd.
Zodat je ze ook zal vinden op afgelegen gebieden waar de mens nog geen uit plastic vervaardigde producten heeft ingevoerd en die ook niet in contact komen met plastic afval in de oceanen.

Dat is één van de eigenschappen van microplastics (en andere microdeeltjes): ze zijn dermate klein dat ze door de wind worden meegevoerd en je kan ze overal aantreffen. Ze kunnen zelfs via je ademhaling in je bloedbaan (en dus ook in je organen) terecht komen. En niet alleen bij jou, bij alle dieren die zuurstof uit de lucht (of het water) halen.

Ter verduidelijking: ik heb het artikel niet gelezen, mijn reactie is gebaseerd op mijn beperkte kennis van de aanwezigheid van microplastics en het onderzoek ernaar.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door taigitu » 04 mei 2019, 12:06

Ik gebruik al jaren zeezout, en na even gekeken te hebben... het is Spaans zout.
Ik ging er vanuit dat het ook gezonder zou zijn, maar ik gebruik ten eerste omdat ik lekkerder vind.
Misschien een placebo-effect, maar die duurt dan al jaren.

De toekomst in deze is dus 'De strijd tegen plastic'

Maar eerst eens kijken of dit microplastic al in de mens aanwezig is......?


Wetenschappers vinden negen soorten plastic in menselijke ontlasting

Wetenschappers hebben in de ontlasting van personen uit diverse delen van de wereld minuscule stukjes plastic aangetroffen.
Elk monster dat zij onderzochten bleek microplastics te bevatten. Over de gezondheidseffecten van microplastics voor de mens
is nauwelijks iets bekend.


Afbeelding

Een harder naast microplastics die gevonden zijn nabij Hongkong.
De bevindingen worden dinsdag gepresenteerd op een congres in Wenen. Onderzoekers van de Medische Universiteit van Wenen en van het Oostenrijks Milieuagentschap volgden acht proefpersonen uit Nederland, Rusland, Finland, Japan, Italië, Polen, Oostenrijk en Groot-Brittannië. Uit analyse van hun ontlasting bleek dat daarin deeltjes van negen soorten plastic aanwezig waren.

Microplastics ontstaan door het slijten en uiteenvallen van grotere voorwerpen onder invloed van zonlicht, water, wind en vorst. Ze worden ook verwerkt in cosmetische en verzorgingsproducten. Plastic deeltjes zijn aangetroffen in vrijwel alle vormen van zeeleven – van plankton tot walvissen –, in voedsel, drinkwater en huisstof. En nu ook in de ontlasting van mensen.

Vis en verpakkingen
De mens kan microplastics binnenkrijgen door het eten van vis en andere zeedieren. Volgens de onderzoekers komen ook bij het verwerken en verpakken van voedselproducten plastic deeltjes in ons voedsel terecht. Alle deelnemers aan het onderzoek hadden in plastic verpakte etenswaren gegeten. Zes van de acht hadden in de onderzoeksperiode vis of zeevruchten genuttigd.

De plasticsoort die het meest werd gevonden is polypropeen (PP). Dat wordt onder meer gebruikt voor verpakkingen, plastic flessen, plastic meubelen en huishoudelijke apparaten. De grootte van de deeltjes varieerde tussen de 50 en 500 micrometer (een micrometer is een duizendste deel van een millimeter). Per 10 gram ontlasting vonden de wetenschappers gemiddeld twintig stukjes plastic.

‘Dit bevestigt ons vermoeden dat plastics het darmstelsel van de mens bereiken’, zegt eerste onderzoeker Philipp Schwabl. ‘Hoewel het aantal deelnemers aan het onderzoek klein is, geeft het aan dat zeer waarschijnlijk veel andere mensen onvrijwillig plastic binnenkrijgen. Onderzoek bij dieren heeft aangetoond dat de kleinste deeltjes in de bloedbaan kunnen komen en zelfs de lever kunnen bereiken.’

Gezondheid
Over de opname van microplastics in het maagdarmkanaal door het menselijk lichaam weten we weinig, reageert Martin van den Berg, hoogleraar toxicologie aan de Universiteit Utrecht. ‘Over plastic deeltjes in het maagdarmkanaal en in ontlasting maak ik mij minder zorgen dan over deeltjes in het bloed.’ Volgens hem kunnen op basis van het Oostenrijkse onderzoek geen conclusies worden getrokken over de effecten op de menselijke gezondheid.

Deeltjes kunnen ontstekingsreacties in het lichaam geven, zegt Van den Berg. ‘Maar ik vraag mij af of zich daarvoor niet te weinig microplastics in de darm bevinden. Bovendien zijn de gevonden deeltjes mogelijk te groot om in een cel door te dringen en schadelijk te zijn. Bij opname in een cel gaat het veelal om kleinere deeltjes dan de deeltjes die bij dit onderzoek gevonden zijn.’

Uit eerder onderzoek bij onder meer vissen, kreeften en mosselen is gebleken dat micro- en nanoplastics (kleiner dan een tienduizendste millimeter) nadelige effecten kunnen hebben. Het kan dan gaan om fysieke schade, de schadelijke werking van chemische verbindingen die zijn toegevoegd aan plastic en het vrijkomen van vervuilende stoffen die zich aan plastic deeltjes hebben gehecht.

Schade aan ingewanden
Schwabl: ‘Onderzoek bij dieren heeft aangetoond dat microplastics kunnen leiden tot schade aan de ingewanden, vervorming van de darmvlokken, verstoring van de ijzeropname en leverproblemen. Nu we het eerste bewijs hebben voor de aanwezigheid van plastic in mensen is het nodig dat we gaan onderzoeken wat dit betekent voor de menselijke gezondheid.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba14df8a/



De oorlog tegen plastic afval


24-02-2012

In het Amazonegebied in Ecuador is een paddenstoel gevonden die blijkt te leven van plastic.
Een doorbraak in de strijd tegen plastic; dit zou een milieuvriendelijke oplossing kunnen zijn voor plastic afval.

Ook in Nederland gebeurt er veel in de strijd tegen plastic.
Marius Smit bijvoorbeeld is bezig om plastic in te zamelen en daar een boot van te bouwen.
Op de Universiteit van Amsterdam wordt zelfs gewerkt aan eetbaar plastic.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de- ... tic-afval/



Australië: composteerbare bessenverpakking helpt de oorlog tegen plastic te winnen

Nadat hij in heel Europa composteerbare bessenverpakkingen had gezien, besloot Richard Clark, eigenaar van Westerway Raspberry Farm in Tasmanië, om dit ook in Australië te introduceren.

Zijn zoektocht duurde enkele jaren en hij wilde bijna een lading uit Duitsland bestellen toen hij per ongeluk op de oplossing stuitte - en die was dichterbij dan gedacht.

Clark was uit eten en vroeg om een doggybag. Tot zijn verrassing kreeg hij een slap kartonnen doosje. Hij kwam er echter al snel achter dat dit een prima verpakking voor de vette restjes was en dat hij het kon wassen. Het doosje was gemaakt bij Biopak in Sydney.

"Het wordt van een bijproduct van suikerriet gemaakt. Ik wilde een geschikt product dat redelijk waterdicht is, omdat bessen sappig zijn, en dat de juiste vorm, het juiste gevoel en dat soort dingen had. Ik heb maar kleine verpakkingen nodig, want bessen zijn duur. Ze kunnen niet opgestapeld worden, want bij drie frambozen op elkaar wordt de onderste al sap."

Het familiebedrijf uit Derwent Valley begon in 2017 een proef met een klein aantal door Biopak op maat gemaakte bakjes van 500ml.

"We zijn gestart met onze aardbeien en willen nu 75% van onze plastic bakken vervangen. Het gaat dus om een overstap. We kunnen niet meteen alles omzetten, omdat er consumenten zijn die nog steeds om plastic vragen. Die voelen zich veiliger met plastic. Maar wij zetten geleidelijk aan onze overstap door."

Clark werd op het spoor gezet door een documentaire over het gebruik van plastic in de Australische maatschappij. Hoewel de bakjes wat meer kosten, zijn er meer kleiner telers in Australië die erover nadenken de weg naar minder plastic in te slaan.

"Ik ken een klein bioteeltbedrijf dat een buurman heeft die geweven houten bakjes maakt. Er zijn dus kleine telers met een milieuvriendelijke benadering die verder gaan dan alleen maar hun teelt. Het zijn de grotere telers die zich terughoudend opstellen omdat ze in supermarkten willen afzetten. Er verschijnen steeds meer alternatieven voor plastic en ik vind het fijn dat wij in de voorhoede meedraaien door composteerbare bakjes te gebruiken in de bessenteelt."

Westerway Raspberry Farm is een van de grootste bessentelers in Australië maar wordt gezien als een middelgroot familiebedrijf. Er worden frambozen, aardbeien, zwarte bessen, bramen, blauwe bessen en loganbessen(kruising tussen braam en framboos) geteeld.

Het merendeel van het fruit wordt mechanisch geoogst en verladen om in jam, likeur, cider, ijs en sap verwerkt te worden. De verse producten worden vanwege de korte houdbaarheid alleen in Tasmanië afgezet.

"We verkopen hoofdzakelijk direct van het bedrijf via onze eigen shop en op boerenmarkten. Dagelijks komen 200 tot 300 auto's langs de winkel. Sommige klanten vragen of de bakjes veilig zijn en niet doorlekken. Maar omdat we ze persoonlijk ontmoeten kunnen we het gesprek met ze aangaan. Dat maakt het gemakkelijker om de consumenten bewust te maken van het stoppen met het gebruik van plastic."

Publicatiedatum: 23-1-2019
https://www.biojournaal.nl/article/9049 ... te-winnen/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door Vitharr » 04 mei 2019, 12:23

Ik denk dat er een waardevolle les in zit. Plastic werd ooit gezien als DE oplossing en nu, door voortschrijdend inzicht, als probleem. Ik vrees dat de mensheid de gevolgen van haar oplossingen nogal eens onderschat.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Microplastic in zeezout goed nieuws voor Twentse zoutindustrie

Bericht door gusteman » 04 mei 2019, 20:27

Vitharr schreef:
04 mei 2019, 12:23
Plastic werd ooit gezien als DE oplossing .....
Plastic is in de eerste plaats DE oplossing voor het verwerken van wat rest van ruwe olie nadat de brandstoffen en smeeroliën eraan werden onttrokken.

Wanneer er geen vraag meer zal zijn naar plastic zullen de olieraffinaderijen met een groot probleem zitten: wat te doen met het restmateriaal waaruit nu plastic wordt gemaakt?

Het grootste probleem echter zal bestaan uit de overschakeling naar andere energiebronnen zonder de wereldwijde machtsevenwichten (die nu gebaseerd zijn op aardolie) te verstoren ... want dat zou wel eens heel snel kunnen leiden tot een explosief wereldwijd gewapend conflict.

Plaats reactie