Bravo meneer Afshin Ellian.
Dwing kinderen niet om in naam van de mensheid te spreken.
Kinderen als Greta Thunberg inzetten voor revolutionaire doeleinden is misdadig, vindt Afshin Ellian. Hij ziet parallellen tussen de islamitische revolutie in Iran en de religieus aandoende beweging die oproept tot een klimaatrevolutie.
Ideologische, revolutionaire bewegingen gebruiken vaak zwakkeren als instrument. Dat heb ik aan den lijve mogen ervaren.
In 1979 werden wij (scholieren) meegesleurd in een van de angstaanjagende gebeurtenissen uit de moderne geschiedenis van het Midden-Oosten: de islamitische revolutie.
Ik behoorde tot de kindsoldaten van de door islamisten geleide revolutie.
Links en islamisten waren dol op kinderen. Wij werden de ongewapende kindsoldaten van een revolutie naar de wens van links, maar geleid door islamisten. Sinds mijn negentiende ben ik los van die revolutionairen en probeer ik dag in dag uit de bloedige gebeurtenissen uit die tijd in mijn hoofd, een kerkhof, een plaats te geven.
Kinderen betrekken bij een ideologische revolutionaire beweging is een ware misdaad. Die nooit verjaart. Het is ook een ultieme vorm van kindermishandeling: kinderen gebruiken voor politieke revolutionaire doeleinden.
Klimaatrevolutionairen even religieus en links als Iraanse revolutionairen.
Het is niet meer te ontkennen dat de klimaatdiscussie een ideologisch revolutionaire beweging heeft voortgebracht. Ik heb het hier niet over de wetenschappelijke of democratische debatten over klimaat en duurzaamheid. De klimaatrevolutionairen zijn even religieus en even links als de Iraanse revolutionairen in 1979.
Waarom kan het klimaatdebat in een revolutionair linkse (en per definitie religieuze) beweging veranderen? Het antwoord op deze vraag, die ik vaak krijg voorgelegd, is niet zo moeilijk. Het klimaatdebat wordt in termen van een klimaatcatastrofe voorgesteld. En daardoor ontstaat een aantal wezenlijke elementen voor een revolutie en voor revolutionair denken en handelen:
Een klimaatcatastrofe treft de mensheid in zijn geheel. Daardoor ontstaat een transcendentaal beschermwaardig belang: de mensheid.
Een klimaatcatastrofe wordt beschouwd als een existentiële dreiging voor het leven: de apocalyps.
De klimaatcatastrofe kent een ‘objectieve, wetenschappelijke’ onderbouwing. De revolutionaire handelingen worden daarmee gelegitimeerd.
De klimaatcatastrofe eist de emancipatie van de mensheid, en ook deze keer van het leven op aarde. Dit doel rechtvaardigt alle mogelijke middelen.
Deze elementen kom je alleen maar tegen in religieuze boeken, en in de moderne tijd in revolutionaire ideologieën. In tegenstelling tot de revolutionaire ideologieën gingen religies ervan uit dat het leven en het lot van de mens in handen van God liggen en daardoor is een activistische redding uitgesloten.
De revolutionairen geloven daarentegen in maakbaarheid: mensen moeten goedschiks of kwaadschiks veranderen in het ideaal van de revolutie. Wij behoren te veranderen in klimaatgelovigen.
Kinderen en andere mensen in een zwakke positie, ‘de zwakkeren’, zijn de geschiktste personen om de vaandeldragers van de revolutie te worden. Ze beschikken immers nog niet over voldoende persoonlijke en cognitieve ervaring om de idealen en de waarheid van een revolutie op waarde te kunnen schatten. Bovendien zijn ze emotioneel nog niet uitgebalanceerd.
Kinderen geïnstrumentaliseerd voor verwezenlijking klimaatgeloof.
De klimaatrevolutie instrumentaliseert kinderen voor de verwezenlijking van het klimaatgeloof. Kinderen krijgen te horen dat zij in naam van de ‘objectieve wetenschap’ de mensheid en daarmee zichzelf moeten redden. De zekerheid is al aangeboden door de wetenschap. Emotie is er ook: de bevrijding van mensheid, natuur en het leven!
Greta Thunberg is door de klimaatrevolutionairen geronseld voor de grote revolutie. Het is verbijsterend dat links niet in staat is om van zijn afschuwelijke fouten en revolutionaire misdaden te leren. Greta trad op in New York bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN). Zij wordt ook goed, heel professioneel begeleid door massamedia-demagogen. Zij begon haar toespraak met een perfect in elkaar gezette retorische vraag: ‘Hoe durven jullie? Dit is allemaal verkeerd.’
En daarna ging zij verder met de tekst van de revolutionaire ideologen:
And all you can talk about is money and fairy tales of eternal economic growth. How dare you.’
Dit is het antieke marxistische vertoog over het democratisch socialisme dat overal in massagraven eindigde. Maar dat weet Greta natuurlijk niet. Ook een andere uitspraak van haar was een uiting van een religieus geloof, een strijd tussen goed en kwaad: ‘Als jullie de situatie volledig zouden begrijpen en toch niet ingrijpen, zouden jullie kwaadaardig (letterlijk: evil) zijn.’
Terug naar het begin van haar speech:
‘This is all wrong. I shouldn’t be up here. I should be in school on the other side of the ocean. Yet you come to us young people for hope. How dare you. You have stolen my dreams and my childhood with your empty words.’
Als we met uitroeiing worden bedreigd, is democratie niet meer mogelijk
Dit is toch een verbijsterende tekst. De schrijver van deze tekst realiseerde zich wellicht niet welke consequentie deze emotionele hopeloosheid zou kunnen hebben op de mondiale toeschouwers. Wie deze emotionele tekst serieus neemt, ontkomt niet aan de vraag: hoe nu verder? En het is ook helder dat deze apocalyps niet via de democratie kan worden voorkomen: wij worden volgens Thunberg met uitroeiing bedreigd. De alternatieve revolutionaire daden bieden de enige mogelijkheid de uitroeiing te voorkomen. Er zijn al genoeg deskundigen die bezorgd zijn over de komst van het klimaatterrorisme.
Dit is kindermishandeling. Alleen doen deze keer ook de Verenigde Naties mee aan deze vorm van mishandeling: de politisering van kinderen met een apocalyptisch verhaal. Het is ronduit misdadig. Een kind hoort een kind te zijn en als kind een onbezorgd leven te leiden. Het is aan volwassenen in een democratie om de politieke vraagstukken zoals het klimaatvraagstuk te beslechten.
De revolutionairen willen echt niet begrijpen hoe het ronselen van kinderen voor revolutionaire conflicten schadelijk kan zijn: kruistochten, revoluties, jihad, burgeroorlogen, en alle andere ideologische conflicten.
Dwing kinderen niet om in naam van de mensheid te spreken. Dat is een ernstige vorm van kindermishandeling.
https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... en-711263/