Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Vitharr » 29 sep 2019, 18:10

Ze probeert een taal van de ondergang te redden? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Tammy » 29 sep 2019, 18:13

Wow Witte wel wat een indrukwekkende staat van dienst heeft deze vrouw bereikt.
Niet mis zeg wat ik zo allemaal lees.
Waarom denk jij dat Greta zoiets nooit zal bereiken als ik je goed lees ?
Zij begint net, wie weet wat ze word later.
Maar dan moet ze wel terug naar school, ik weet niet of het waar is maar is ze gestopt met naar school gaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Fenna » 29 sep 2019, 18:40

Severn haar speech is volwassen en Gretha is drammeriger.
Gretha klinkt als een spoiled baby. "Als jij niet doet wat ik wil, dan vind ik jou niet leuk meer".
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Witte wel » 29 sep 2019, 22:57

Precies wat Fenna schrijft. Severn wist waar ze voor stond, al had ze destijds mogelijk ook niet het volledige besef van wat er speelde, en sprak overtuigend. Greta leest een dictaat voor en dat zijn in mijn beleving niet haar eigen woorden. Je kan persoonlijk enkel iets bereiken als je ook onderneemt vanuit jezelf en niet het riedeltje van een ander probeert na te streven.
Dus daar baseer ik mijn strekking op.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Tammy » 30 sep 2019, 07:30

Ok duidelijk bedankt voor de uitleg. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door MetalPig » 30 sep 2019, 09:14

Okee, een aantal mensen vindt blijkbaar dat Greta niet op de juiste manier communiceert en/of een trekpop is van volwassenen.

Zijn dat goede redenen om niet te proberen de wereld te redden?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Tammy » 30 sep 2019, 10:15

MetalPig schreef :
Okee, een aantal mensen vindt blijkbaar dat Greta niet op de juiste manier communiceert en/of een trekpop is van volwassenen.

Zijn dat goede redenen om niet te proberen de wereld te redden?
Jouw zin waarin je zegt trekpop van volwassenen in combinatie met zijn dat goede redenen om niet te proberen de wereld te redden vind ik met alle respect een vreemde combinatie.
Een kind gebruiken als trekpop van volwassenen in dit geval het klimaat probleem is al harstikke fout.
Mijn antwoord op de laatste zin is voor mij dan ook meteen een ja.

Ik kan niet voor andere spreken alleen voor mezelf MetalPig en ik ga proberen uit te leggen hoe ik alles zie wat betreft Greta.
Ik plaats even een link van een artikel wie dit meisje is, wat achtergrond informatie enzo.
Maar jou kennende weet jij dat al.

Hier het artikel :
https://www.ad.nl/buitenland/wie-is-het ... ~a85eb898/

En ik plaats daar twee stukjes uit:
Greta is open over het feit dat ze het syndroom van Asperger heeft, een vorm van autisme, en nog een paar andere diagnosen. Die aandoeningen (een obsessieve-compulsieve stoornis en selectief mutisme) maken dat zij dingen zwart-wit ziet. En dat ze zich obsessief vastbijt in het issue dat haar het meest aan het hart gaat: klimaatverandering. Een onderwerp dat een van haar voorvaderen, Nobelprijswinnaar Svante Arrhenius, mede op de kaart heeft gezet. De scheikundige berekende eind negentiende eeuw als eerste hoe CO2 een broeikaseffect veroorzaakt.

Toen Greta jaren geleden op school over het broeikaseffect hoorde, raakte ze daar zo van in de war dat ze langzaam afgleed in een depressie. ,,Ik leerde dat klimaatverandering ons bestaan bedreigt. En toch gaat iedereen maar door alsof er niks aan de hand is. Als ons leven wordt bedreigd, moeten we stoppen met uitstoten van broeikasgassen. Zo simpel is dat, voor mij’’, zegt ze daarover.
Niet meer praten.

Zo’n vijf jaar lang praatte ze alleen tegen haar ouders en haar zusje. Die overtuigde ze om niet meer te vliegen, een elektrische auto te kopen en geen vlees meer te eten. Zelf at ze bijna niks meer. Ze wisselde twee keer van school. Pas nadat ze afgelopen zomer – waarin ook Zweden werd geteisterd door extreme droogte en bosbranden – besloot om daadwerkelijk in actie te komen, klom ze volgens haar vader uit het dal.

Dit meisje heeft een aantal psychische aandoeningen.
Er zijn helaas veel mensen in de wereld die denken als men een psychische aandoening heeft dat men dan ook dom is en niet intelligent enz.
Zij zijn de echte dommerikken maar dat terzijde.

Ik zie dat er een kind word gebruikt door de klimaatlobby.
Zo zie ik dat en een ander ziet dat niet.
Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.

Daarnaast zie ik ook hoe kwetsbaar ze is als ik lees dat zij op zeer jonge leeftijd een depressie kreeg door het onderwerp klimaat.
Ze eet dan bijna niks meer en stopt met praten voor 5 ! jaar behalve tegen haar ouders en zusje.
5 Jaar MetalPig.
5 Lange jaren !
En zo'n meisje gooi je het wereldtoneel op ?
Die zet je op een podium alleen waar ze met een verbeten gezichtje en dreigtaal de wereld toespreekt tegen wereldleiders die na haar speech gewoon over gaan tot de orde van de dag met hun getreuzel over belangrijke zaken.
Want 25 jaar geleden deden ze dat ook en er is volgens mij bij die lui niet echt iets veranderd.

Een meisje die een achtergrond heeft van problemen waar je de ogen niet voor moet sluiten.
Nogmaals dit heeft niks met haar intelligentie te maken.
Maar om haar zo in de schijnwerpers te zetten vind ik zeer triest.
Want dit meisje ziet en beleeft de zaken anders door haar psychische gesteldheid.
Dat zegt ze zelf ook.
En haar reacties zoals 5 jaar amper praten enz zijn extreem.
Wat doet dit allemaal op de lange termijn met haar ?
Volwassenen hebben nog een overzicht , kinderen nog niet.

En ik heb vraagtekens bij in hoeverre het haar eigen wil is geweest in dit hele gebeuren.
In het artikel word daar al over gesproken maar wij allemaal waren er niet bij.
Dus hoe en wat precies zullen we niet weten.

Maar ikzelf vind dit hele circus om dit meisje heen iets om over na te denken.

Ik wens haar het allerbeste toe .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Vitharr » 30 sep 2019, 12:59

MetalPig schreef:
30 sep 2019, 09:14
Okee, een aantal mensen vindt blijkbaar dat Greta niet op de juiste manier communiceert en/of een trekpop is van volwassenen.

Zijn dat goede redenen om niet te proberen de wereld te redden?
Sommige mensen delen hun mening over je eerste alinea in verband met je tweede alinea.

Ik vind bijvoorbeeld dat het klimaat boven alles stellen een milieuprobleem veroorzaakt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Osiris » 30 sep 2019, 19:03

Vitharr schreef:
30 sep 2019, 12:59


Ik vind bijvoorbeeld dat het klimaat boven alles stellen een milieuprobleem veroorzaakt.
Niet alleen een milieuprobleem,maar voor tallozen straks ook een financieel probleem,wat uiteindelijk uitmond in een economisch probleem.
Met als voorbeeld die 18.000 bouwprojecten,die vanwege stikstof stilgelegd zijn of ernstige vertragingen oplopen.
En wat voor probleem dat morgen met de demonstrerende boeren gaat worden.

Het is een heel domino gebeuren.
Dat er op het gebied van milieu dingen moeten gebeuren ; volmondig ja.
Maar door veel zaken onterecht aan de klimaatverandering te verbinden,met een bijbehorend doomscenario, word het tijdsbestek waarbinnen maatregelen te nemen, zo draconisch verkort,dat het voor de meesten onbetaalbaar word, met bovengenoemde domino gevolgen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door univers » 30 sep 2019, 20:04

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Vitharr » 30 sep 2019, 20:18

Osiris schreef:
30 sep 2019, 19:03
Vitharr schreef:
30 sep 2019, 12:59


Ik vind bijvoorbeeld dat het klimaat boven alles stellen een milieuprobleem veroorzaakt.
Niet alleen een milieuprobleem,maar voor tallozen straks ook een financieel probleem,wat uiteindelijk uitmond in een economisch probleem.
Met als voorbeeld die 18.000 bouwprojecten,die vanwege stikstof stilgelegd zijn of ernstige vertragingen oplopen.
En wat voor probleem dat morgen met de demonstrerende boeren gaat worden.

Het is een heel domino gebeuren.
Dat er op het gebied van milieu dingen moeten gebeuren ; volmondig ja.
Maar door veel zaken onterecht aan de klimaatverandering te verbinden,met een bijbehorend doomscenario, word het tijdsbestek waarbinnen maatregelen te nemen, zo draconisch verkort,dat het voor de meesten onbetaalbaar word, met bovengenoemde domino gevolgen.
Dat is een heel ander probleem. Draconische maatregelen hoeven niet onbetaalbaar te zijn. Afgelopen week nog een documentaire gezien waarbij in 1953 half Zeeland verzoop. Toen liet het gros van de Nederlanders eigenbelang varen en schopte met een minimum aan middelen de zee terug in zijn hok. Die potentie bezitten we nog steeds. De wil is ons vergaan en het meest gehoorde excuus is geldgerelateerd.

Zolang jouw probleem en mijn probleem belangrijker zijn dan ons probleem heeft Gaia geen schijn van kans
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Osiris » 30 sep 2019, 20:56

Vitharr schreef:
30 sep 2019, 20:18


Zolang jouw probleem en mijn probleem belangrijker zijn dan ons probleem heeft Gaia geen schijn van kans
Schromelijke onderschatting van Gaia , ze ruimt ons zonder pardon op als ze het zat is.
En schromelijke overschatting van onze mensheid, die het allemaal wel even verandert, net als met het klimaat 'probleem'.... :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Vitharr » 01 okt 2019, 19:11

Osiris schreef:
30 sep 2019, 20:56
Schromelijke onderschatting van Gaia , ze ruimt ons zonder pardon op als ze het zat is.
En schromelijke overschatting van onze mensheid, die het allemaal wel even verandert, net als met het klimaat 'probleem'.... :peace:
Als dat jouw op de been houdt moet je dat gewoon blijven geloven. Ik geloof iets anders.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Maris » 10 nov 2019, 23:11

Gusteman schreef: "Eerst stelt hij dat het 'het één of het ander is' en daarna dat het verhaal van Thunberg 'éénzijdig' is.

Inderdaad, die vorige generaties hebben gezorgd voor de huidige welvaart ... en ze hebben dat gedaan ten koste van de leefbaarheid van de planeet.
En als hier wordt op gewezen dan moeten we ons laten sussen met de wetenschap dat de mensheid het nog nooit zo goed heeft gehad?"

Idd Gusteman, ik zie hier het koude, lege sussende, in van de wetenschappers, die graag wegkijken van de gevolgen, die de welvaart teweeg heeft gebracht....

Het is al ver voorbij vijf voor twaalf....

Dan vraag ik mij af: als het resultaat van die welvaart en voorspoed de vernietiging van die welvaart en voorspoed is, hoe krijg je dat nog goed gepraat?
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Gast1 » 11 nov 2019, 15:22

Dat is lang geleden Maris ...

Nadat ik dit jaar (ook) gefrequenteerd van de digitale buis verdween door allerlei omstandigheden, dien ik me weer een beetje in te leven.
Ook in dit onderwerp.

Hoe het ook zij, het zijn vooral de kinderen -en dan ook nog met name mijn eigen kinderen- die mij mijn ogen verder geopend hebben, de dingen te zien zoals ze zijn.
Ik heb meer geleerd van kinderen, dan van mijn -met alle respect- huidige Moeder en Vader.

En zo is er van Greta ook wat te leren en van vele andere kinderen die het eender zien.
En gelukkig zien ook steeds meer volwassenen dat ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door taigitu » 12 nov 2019, 10:55

Leuk dat je weer aanwezig bent op het forum Gast1.
Ik hoop dat het nu alleen maar de positieve kant met je opgaat.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Gast1 » 13 nov 2019, 06:43

Dank taigitu, ik hoop met je mee.
Toch heb ik in een periode verkeerd dat ik meende dat hoop enkel mijn lijdensweg verlengde.
Ik ben echter weer begonnen met het tellen van al mijn zegeningen ... en dat zijn er nog steeds velen.

Groetjes van Pierre

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Tammy » 05 dec 2019, 13:52

Waarom krijg ik bij dit bericht van een religieuze buurtvereniging ineens een beeld van de heilige Maria op een ezel ?
Sommige volgers zien haar als een apostel las ik al.
Tot hoever gaat deze absurde verheerlijking ? :shock:

Afbeelding

Milieuactiviste Greta krijgt ezeltje voor doorreis.

Een religieuze buurtvereniging uit de Spaanse stad Talavera de la Reina heeft milieuactiviste Greta Thunberg een ezeltje aangeboden om door te reizen naar Madrid.

“We beseffen hoe belangrijk het is de wereld gevoelig te maken voor de milieusituatie en sluiten ons aan bij de Strijd van Thunberg", aldus de Asociación Fray Hernando de Talavera op haar site. "Onze voorouders gebruikten dit meest klimaatvriendelijke vervoermiddel al.”

De 16-jarige Zweedse arriveerde dinsdag per zeilschip in Lissabon. Ze weigerde het vliegtuig te pakken van New York naar Spanje om de verplaatste klimaattop bij te wonen. De tocht duurde drie weken. Om op tijd in de Spaanse hoofdstad te komen, moet ze de ezel laten staan en de trein nemen.

Het nieuws over het aanbod van een ezel inspireerde veel mensen tot het plaatsen van fotograppen op Twitter over Greta met ezels en andere alternatieve vervoermiddelen.

https://www.ad.nl/buitenland/milieuacti ... 0en%20ezel

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door univers » 05 dec 2019, 14:11

Arme ezel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Klimaatmeisje Greta gaat een heel jaar spijbelen voor het klimaat

Bericht door Gast1 » 05 dec 2019, 19:24

Het nieuws over het aanbod van een ezel inspireerde veel mensen tot het plaatsen van fotograppen op Twitter over Greta met ezels en andere alternatieve vervoermiddelen.
Typisch menselijk, dit soort (foto)grappen.

Hier nog zo iets:
Bij een Australisch ontbijtprogramma heeft de Britse presentator Jeremy Clarkson hard uitgehaald naar Greta Thunberg.
Hij vindt haar “gek en gevaarlijk”, en ziet haar bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering niet als iets positiefs.
Ze maakt jonge kinderen bang, vindt Clarkson. Ze moet terug naar school.
Tuurlijk Jeremy, tuurlijk ... :-|

Plaats reactie