Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Tammy » 19 jun 2019, 11:25

Afbeelding

Honden hebben een speciale spier waarmee ze hun ogen groter kunnen maken en wenkbrauw omhoog kunnen trekken, waardoor ze droevig kunnen kijken. Hierdoor kan de diersoort waarschijnlijk makkelijker contact maken met mensen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Amerikaanse en Britse onderzoekers.

Zij kwamen tot deze vondsten door wolven en honden te vergelijken. De hondensoorten blijken een speciale oogspier te hebben die hen in staat stelt zielig te kijken, terwijl wolven op dezelfde plek alleen een klein peesje hebben. Wolven kunnen dus minder triest kijken dan honden. Hieruit trekken de onderzoekers de conclusie dat honden waarschijnlijk tijdens het samenleven met mensen deze speciale oogspier hebben ontwikkeld om beter contact te kunnen maken.

Door de speciale spier kunnen honden een gezicht trekken dat lijkt op een verdrietige uitdrukking van mensen. Dat kan een verzorgende reactie oproepen bij mensen, waardoor het gewenste contact ontstaat. De dieren blijken dat contact immers bijvoorbeeld te zoeken door mensen aan te kijken wanneer ze een probleem zelf niet opgelost krijgen. Deze capaciteiten kenmerken volgens de onderzoekers de unieke relatie tussen mens en hond.

In lijn met eerder onderzoek.

De nieuwe onderzoeksresultaten sluiten aan op eerder onderzoek naar de oogopslag van honden. Zo bleek eerder al dat honden die hun ogen vaker groot maken in een asiel sneller worden geadopteerd. Daarnaast blijken honden sowieso vaker grote ogen op te zetten wanneer mensen naar hen kijken, wat ook weer wijst op een link tussen de domesticatie van honden en hun ontwikkeling van gezichtsuitdrukkingen om beter contact te maken.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Tammy » 19 jun 2019, 11:27

Dat heb ik nooit geweten.
Ze kijken dus expres zielig om contact te krijgen.
Dat rolmopsje is heel schattig om te zien.
En de teckel die ik hieronder plaats weet dus wat het doet.
Ik smelt altijd dan en dat is dus volgens het onderzoek precies de bedoeling. :mrgreen:


Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Fenna » 19 jun 2019, 14:21

Tammy schreef:
19 jun 2019, 11:27
Dat heb ik nooit geweten.
Ze kijken dus expres zielig om contact te krijgen.
Het zijn uitgekookte loeders :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Tammy » 19 jun 2019, 14:33

Dat heb je perfect verwoord Fenna. :hahaha:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Gast1 » 20 jun 2019, 18:14

Opmerkelijk ... en grappig hoe die teckel kijkt.
Maar honden kunnen ook lief kijken, hier een afbeelding van Milou, de hond van onze dochter:

Afbeelding

Die kuiten daar zijn echter allerminst van dochterlief, die zijn van haar vriend.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Fenna » 20 jun 2019, 18:22

Wat een scheetje Gast1.
Een Tervuerense herder pup?
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Gast1 » 20 jun 2019, 18:42

Fenna schreef:
20 jun 2019, 18:22
Wat een scheetje Gast1.
Een Tervuerense herder pup?
Neen -en ik wist niet eens dat die bestonden (knipoog)-, het is een Karpatische herderpup.
Geïmporteerd uit Roemenië, alwaar het diertje blijkbaar een verschrikkelijk verleden heeft gehad: doodsbang en durfde zelfs niet te wandelen in het begin.
Toen we op bezoek waren en ze de pup een week of drie hadden, stond Milou schuin tegen de muur aan en durfde zich niet te bewegen.
Ze ging in een soort van therapie, kreeg cursussen en van alles nog meer.
Chapeau voor onze dochter en haar vriend, maar het heeft veel van beiden gevergd (ook financieel).

Nu kan ze wandelen en laatst is ze bij ons thuis op bezoek geweest.
We moesten haar volledig negeren om haar zo te laten wennen.
Dochter en vriend waren zeer verbaasd dat Milou gewoon uit mijn hand at en zich liet aaien.
Ik ontving een golf van heerlijke rust toen ik Milou aaide en dat leek andersom ook zo te zijn.
Deed mij heel erg goed in ieder geval.

Ik verheug me op een volgende keer.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Fenna » 20 jun 2019, 21:32

Ze is in goede handen bij jullie Gast1.
Met veel geduld en liefde gaat het jullie lukken.
Je begrijpt niet wat sommige mensen bezielt waarom ze een onschuldig dier mishandelen.
Met deze bange pup is het gelukkig ook goed gekomen en heeft een liefdevol huis gekregen.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Gast1 » 21 jun 2019, 08:50

De eerste tranen deze zomer heb ik alvast te pakken.
Fijn dat het met die pup goed gekomen is en je ziet al vrij snel in de clip een 'verbetering' ...

Maar ik kan er gewoon niet meer zo goed tegen ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Fenna » 21 jun 2019, 09:18

Dit is het complete verhaal van de pup en dan zie je hoe blij ze is met haar nieuwe situatie.
Tovert een lach op je gezicht.
Het begin is hetzelfde als eerde getoonde filmpje maar bij 1.22 ligt ze al bij iemand in de armen en daarna word het alleen maar beter.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Gast1 » 21 jun 2019, 09:27

Dank voor de betovering lieverd.
Zoals de pup op het filmpje spelenderwijs reageert, zo reageert Milou nu precies hetzelfde bij onze dochter en haar vriend.
Maar vooralsnog blijft het daar bij, heel langzaam zal ze ook aan andere mensen gaan wennen en bij ons thuis ging dat al heel goed, gezien de omstandigheden.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Fenna » 21 jun 2019, 09:52

Heeft je dochter al zo'n tuigje of halsband waar op staat dat ze haar niet mogen aaien?
Heel veel mensen denken dat ze een angstige hond een plezier doen om ze te aaien terwijl dat vooral de hond eerder een trauma is.
Daarbij komt ook nog eens dat de meeste mensen verkeerd aaien.
Mensen denken dat een aai over de bol als plezierig word ervaren terwijl dat in hondentaal juist domineren is.
Zie ook maar als honden elkaar waarschuwen, dan legt de dominate hond een poot op de kop van de andere en zo ervaart een hond ook onze hand op zijn kop.
Op de kop aaien is een downer en onder de kin een upper, maar onder de kin aaien moet de hond je wel vertrouwen.
Afbeelding
Afbeelding


Gast1

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Gast1 » 21 jun 2019, 18:40

Fenna schreef:
21 jun 2019, 09:52
Heeft je dochter al zo'n tuigje of halsband waar op staat dat ze haar niet mogen aaien?
Nee, dat niet ... ik zal die opmerking eens maken. Dank je.
Fenna schreef:
21 jun 2019, 09:52
Heel veel mensen denken dat ze een angstige hond een plezier doen om ze te aaien terwijl dat vooral de hond eerder een trauma is.
Daarbij komt ook nog eens dat de meeste mensen verkeerd aaien.
Mensen denken dat een aai over de bol als plezierig word ervaren terwijl dat in hondentaal juist domineren is.
Zie ook maar als honden elkaar waarschuwen, dan legt de dominante hond een poot op de kop van de andere en zo ervaart een hond ook onze hand op zijn kop.
Op de kop aaien is een downer en onder de kin een upper, maar onder de kin aaien moet de hond je wel vertrouwen.
En precies zo is het Fenna.
Wij mensen kennen een dergelijk gebaar ook.
Als je in een gesprek de handen ontvouwt en je laat je handpalmen zien, werkt dit vaak uitnodigend.
Heel anders is het wanneer je iemand de hand van bovenaf laat zien, vaak gebeurd dat dan met een wijsvinger.

Non-verbale taal is een taal die dieren vaker beter verstaan dan mensen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Tammy » 21 jun 2019, 21:10

Gelukkig zijn er nog mensen die lief met dieren omgaan, dat lees ik wel in deze topic. :-P
Ben ontroerd dat de dieren toch weer gelukkig kunnen worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honden hebben unieke oogspier om zielig te kijken en contact te maken

Bericht door Fenna » 21 jun 2019, 21:38

Gast1 schreef:
21 jun 2019, 18:40
Als je in een gesprek de handen ontvouwt en je laat je handpalmen zien, werkt dit vaak uitnodigend.
Heel anders is het wanneer je iemand de hand van bovenaf laat zien, vaak gebeurd dat dan met een wijsvinger.
Bij het handen schudden zie je iets vergelijkbaars en kan je al veel van iemands karakter zien.
Geeft een persoon een hand met de handpalm omhoog is de persoon vriendelijk, open minded en inschikkelijk en met de rug van de hand omhoog is deze deze persoon vaak dominant.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie