Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 15:52

Afbeelding

Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

HOENDERLOO - Het Nationale Park De Hoge Veluwe heeft wilddoorgangen van het park naar de bossen daaromheen afgesloten met hoge hekken. Het park is de grote toeloop van herten uit het Deelerwoud beu en wil bovendien beslist niet dat er een wolf in het park komt. Mocht er toch een wolf binnenkomen, dan wil de parkdirectie dat dier laten afschieten.

Dat schrijft parkdirecteur Seger baron van Voorst tot Voorst in een verklaring voor het besluit hekken te plaatsen bij de ecoducten, die het park sinds 2013 toegankelijk maakten voor wild van buitenaf. „Het park is nu gesloten voor grofwild van buiten. Dat blijft zo tot we nieuwe afspraken hebben gemaakt met de provincie Gelderland en Natuurmonumenten over de instroom van herten en over de wolf.”

De Hoge Veluwe is particulier bezit en mag dus zelf besluiten om hekken te bouwen. De provincie Gelderland is er naar eigen zeggen niet gelukkig mee.
Het park werkte in 2013 met grote tegenzin mee aan het plaatsen van ecoducten. „Een hype. We hebben altijd gezegd: we willen geen overlast krijgen van de buren. Maar we hebben nu al voor het derde jaar een grote groep herten uit het Deelerwoud. En die moeten we afschieten om het natuurlijk evenwicht in het park te behouden. Er gaan namelijk nauwelijks herten uit het park naar buiten”, aldus Van Voorst tot Voorst.

De parkdirecteur is ook fel tegen de wolven op de Veluwe. „Nederland is volslagen ongeschikt voor wolven. De problemen zullen zich vanzelf aandienen.” Hij vreest dat een wolf zijn wilde schapen zal aanvallen. Schieten op een wolf mag niet, omdat het een beschermde soort is. De Hoge Veluwe wil een uitzondering, maar is buiten het provinciale wolvenplan gehouden.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 16:00

Ik weet dat de nationale parken in Amerika en de Dolomieten die ik zo mooi vind niet te vergelijken zijn met Nederland.
Maar wat krijg ik het toch altijd benauwd van dit soort berichten.
Deze in mijn ogen aangelegde natuur vol met regeltjes en nu dus hekken ook.
En als er een wolf oversteekt naar het andere gebied krijgt het dier de kogel.

Het voelt voor mij zo nep en gecontroleerd net als nieuwe natuur aanmaken in dit land.
Of wat ik deze week las de bomenkap om open ruimtes te maken maar dat stuit weer op verzet dus voor elke omgekapte boom moet er ergens anders weer eentje geplaatst worden enz.

Ik vergelijk het met de aangeharkte tuintjes in Nederland.
Dit is niet natuur zoals ik natuur graag zie.
Arme wolven in dit land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Gast1 » 06 jul 2019, 10:12

In dit geval zou ik zomaar met 'itsallfake' mee kunnen gaan.
In Nederland is enkel en alleen maar 'Nep-Natuur', de 'NN' voor Nationaal Park ...

Maar ach ... ik blijf de bloemen en bomen en alles wat daarin kan leven prachtig vinden.
In een inderdaad overbevolkte wereld is het niet anders ... maar het kan wél anders.
We nemen de serie 'Natuur op Z' op waarbij we gisterenavond de driedelige aflevering van 'Wild Japan' hebben bekeken.
Op velerlei gebied leven hier dieren én mensen is symbiose, waarbij de Japanners heel veel respect hebben voor de Natuur.

En ik weet dat ook de Japanners lang niet altijd respect hebben voor de Natuur, waaronder bijvoorbeeld het weer jagen op walvissen ...
Maar dat is een ander thema.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Tammy » 06 jul 2019, 10:24

Die serie heb ik helaas gemist Gast1.
Van die walvisjacht vind ik verschrikkelijk, ik dacht echt dat dat voorgoed afgelopen was.
Maar dat is inderdaad een ander thema.
Ik open een topic daarover.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Fenna » 06 jul 2019, 10:34

Gaat de natuur het zelf regelen, is het weer niet goed,
Moedeloos word je van dit soort mensen.

B.T.W. Laat die Seger baron van Voorst tot Voorst ook eens gaan praten met de immigratiedienst, misschien lukt het dan ook een andere stroom ongewenste 'wilde dieren' tegen te houden.
(Misschien ga ik nou te ver).
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Gast1 » 06 jul 2019, 10:36

Wat mij betreft niet hoor ...
Dus dat je niet te ver gaat en sterker nog, ik vind het best wel een heel goed vergelijk ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Fenna » 06 jul 2019, 10:37

Thanks.
:loveU:
Vond deze opmerking van mij een beetje op het randje.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Natuurpark Hoge Veluwe dicht voor ’vreemd wild’

Bericht door Gast1 » 06 jul 2019, 11:26

Fenna schreef:
06 jul 2019, 10:37
Thanks.
:loveU:
Vond deze opmerking van mij een beetje op het randje.
Met een knipoog van de auteur van dit bericht, jouw opmerking was allerminst 'een beetje op het randje'.
Je schreef immers ...
misschien lukt het dan ook een andere stroom ongewenste 'wilde dieren' tegen te houden.
... en daar doe je niemand kwaad mee.
Het is enkel hoe de lezer daar mee omgaat, en dat is aan haar of hem om daar aanstoot aan te nemen.
Ik zie er geen insinuatie in ...

Honi soit qui mal y pense ... oftewel ... Schande aan haar/hem die / voor wie er kwaad van denkt.

Plaats reactie