'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80555
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 20:57

Afbeelding
Schoolkinderen planten tientallen bomen tijdens de Nationale Boomfeestdag in maart .


De beste manier om klimaatverandering tegen te gaan is om wereldwijd minstens een biljoen bomen te planten, schrijven Zwitserse wetenschappers in het vakblad Science. In theorie wordt daarmee de CO2-uitstoot die sinds het begin van de negentiende eeuw is veroorzaakt door de mens voor twee derde gecompenseerd.

Onderzoekers aan de technische universiteit in Zürich zeggen dat er 1 miljard hectare bos bij moet worden geplant, een gebied ter grootte van de Verenigde Staten. Na analyse van 80.000 satellietfoto's concluderen ze dat het haalbaar is: in Rusland, de VS, Canada, Australië, Brazilië en China zou genoeg ruimte zijn. Of de bomen nu geplant worden of niet, uiteindelijk is het volgens de wetenschappers hoe dan ook nodig om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen en minder gas, kolen en olie te verbruiken.

Iedereen kan meedoen.

"Dit is met afstand de goedkoopste manier om klimaatverandering tegen te gaan", zegt ecoloog Tom Crowther, die meeschreef aan de studie. "Voor elke andere oplossing moeten we ons dagelijks leven ingrijpend wijzigen. Dit is een oplossing waar iedereen direct aan kan bijdragen."

Crowther roept dan ook de vele klimaatspijbelaars op om direct bomen te gaan planten en andere mensen aan te sporen dat ook te doen. Meer bos heeft ook andere voordelen, zoals meer biodiversiteit, betere waterkwaliteit en minder erosie.

Kanttekeningen.

Gert-Jan Nabuurs, hoogleraar Europese bosbouw aan de Wageningen Universiteit, is enthousiast over de studie, maar heeft ook kanttekeningen. "Het is een heel belangrijk onderzoek, want het geeft aan in welke gebieden bomen geplant kunnen worden. Het geeft een duidelijk signaal af aan overheden dat het kan."

Maar het lastige is volgens Nabuurs dat het plan sterk afhangt van de medewerking van overheden. "Je hebt bijvoorbeeld goedkeuring nodig van landen als Brazilië, waar veel plek is voor nieuwe bossen. Maar dat is lastig, omdat de nieuwe regering daar meer inzet op landbouw, wat de bebossing niet ten goede komt. China is bijvoorbeeld wat makkelijker daarin. Dat land heeft de afgelopen jaren enorm veel bos aangelegd en snapt het belang daarvan. Maar alsnog vraagt deze studie om grote investeringen en beleidsveranderingen in veel landen."

Fossiele brandstoffen.

Nabuurs schrijft mee aan het zesde rapport van het internationale klimaatpanel IPCC dat in 2021 wordt gepubliceerd. Volgens hem kan deze studie helpen het doel uit het klimaatakkoord, beperking van opwarming van de aarde met anderhalve graad, te halen. "Je kunt nooit de emissie naar nul krijgen als je niet ook meer doet aan de zogeheten vastlegging op de grond. Dat bos moet dan ook duurzaam beheerd worden, anders helpt het alsnog niet."

Ook Nabuurs benadrukt dat het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen de prioriteit moet krijgen. "Een mogelijk probleem is dat overheden nu gaan denken dat ze alleen maar bomen bij hoeven te planten en dat ze dan klaar zijn. Maar dat is zeker niet het geval en dat is ook waar klimaatorganisaties voor waarschuwen."


https://nos.nl/artikel/2292132-plant-1- ... akken.html


<<<<<<<<<

Weer een onhaalbaar idee en werkt dat of niet ? [think]
Begin maar met de overbevolking aan te pakken, daar heb je meer aan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Fenna » 05 jul 2019, 22:10

Ik ben er een voorstander van want bomen zijn CO2 verslinders.
Het is een stap in de goede richting maar zoals je zegt Tammy zolang de mensenmassa blijft uitdijen is er letterlijk geen kruid tegen gewassen.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80555
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Tammy » 06 jul 2019, 09:43

Ze weten het zelf niet meer Gusteman.
Het buitelt over elkaar heen en het leid tot verwarring enz.

Fenna bomen zijn ook altijd ok maar als we doorgaan met ons zoveel en snel te vermenigvuldigen dan is dat inderdaad dweilen met de kraan open.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Vitharr » 06 jul 2019, 10:03

Tammy schreef:
06 jul 2019, 09:43
Fenna bomen zijn ook altijd ok maar als we doorgaan met ons zoveel en snel te vermenigvuldigen dan is dat inderdaad dweilen met de kraan open.
Dan moet je eiken planten. De rups vecht terug. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Fenna » 06 jul 2019, 10:20

:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80555
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Tammy » 06 jul 2019, 10:22

Dat zijn behoorlijke taaie beestjes inderdaad wat ik zo lees.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gast1

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Gast1 » 06 jul 2019, 10:25

Fenna schreef:
05 jul 2019, 22:10
Ik ben er een voorstander van want bomen zijn CO2 verslinders.
Mee eens Fenna, ik heb er al veel over geschreven.
Buiten dit feit zijn bomen ook 'filters' (waarbij ze dus de lucht filteren én zuiveren), ze laten de Aarde niet verschroeien door de zon (schaduwwerking) én dan ook vooral ...
Ze geven voeding, heel veel voeding.
Maisakkers zouden kunnen worden omgetoverd tot boomakkers die voedsel produceren om maar eens een voorbeeld te geven.
Inheemse bevolkingen die nog niet verpest zijn met onze moderniteit, waarderen bomen en vechten er zelfs voor.
De op macht- en winstbeluste mens denkt meestal aan financieel gewin.

Het neermaaien van de wereldbossen vergelijk ik wel eens met het afschieten van de enorme bizonkuddes in Amerika destijds door de mensen uit de oude wereld.

Afbeelding
Bron.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Fenna » 06 jul 2019, 10:38

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Gast1 » 30 jul 2019, 13:20

Ook hier maar even vermelden.
Er gloort (*klik*) hoop aan de horizon, 353 miljoen bomen geplant op één dag.

Of dat allemaal zo is, is natuurlijk altijd weer de vraag, maar het zou wel mooi zijn.
Lees vooral ook eens het commentaar in de reacties van Nu.nl

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80555
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Tammy » 30 jul 2019, 16:36

Misschien in plaats van bomen planten inzetten op flinke geboortebeperking daar ?
Zodat men wat ouder word dan amper vijftig ?
Lijkt mij een stuk belangrijker daar dat ze genoeg te eten hebben.
En als dat aan de gang is bomen planten.
Bevolking.

Ethiopië is het op één na dichtst bevolkte land in Afrika, na Nigeria. Het land heeft een gemiddeld heel jonge bevolking, dit komt onder andere doordat de mensen geen eten hebben en vroeger sterven door de honger. De baby's die sterven wordt geschat op 12.2% per jaar. Bijna 50% is jonger dan 15 jaar, en 29% is ouder dan 26 jaar. Maar 2.7% van de bevolking is ouder dan 64 jaar. De gemiddelde levensverwachting is 53 jaar voor vrouwen en 58 jaar voor de mannen.
https://wikikids.nl/Ethiopië

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door gouwepeer » 30 jul 2019, 20:01

Wacht maar tot @Tammy haar nieuwe airco heeft :mrgreen:
Energieslurpende airco's geven extra klimaatprobleem

Het Klimaatakkoord houdt geen rekening met de fors toenemende vraag naar energieslurpende airco’s in woningen. Daardoor wordt het voor Nederland moeilijker om de klimaatdoelstellingen te halen.
Lees het volledige artikel op bndestem.nl

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Fenna » 30 jul 2019, 21:02

Stond in het DvhN een vergelijkbaar artikel met een iets andere invalshoek, maar kwam op hetzelfde neer.
http://www.e-pages.dk/dvhn/10037/articl ... 6624d4cbcc
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1549
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Kristof Piessens » 30 jul 2019, 21:21

Zoals pierre al uitlegde, is het wel haalbaar maar dan heb je wel rekening te houden dat een jong boompje nog niet veel kan omzetten, een volwassen boom die over 100 jaar volgroeid kan dan al meer verzetten dan de jonge beplantte boompjes.
De tijd die nodig is om het aantal te planten in 1 dag om een overschot aan zuurstof te produceren over 100 jaar is wel onhaalbaar.

Zoek eerst uit welke bomen het beste kunnen omzetten bij dag of nacht en/of beide, van die selectie faseer je per jaar het aantal te planten bomen over een tijdspanne van 50 jaar, zo spreidt je de winstkansen al bij de helft van de 100 jaar dat er een stevige boom uitgegroeid is en het werk ten opzichte van de hoeveelheid co2 al kan verzet worden voor een kwart tot de helft. Het is toch de bedoeling dat de geproduceerde co2 eigenlijk omgezet kan worden in een soort overschot aan zuurstof, denk ook aan eventuele grondplanten/struiken die de grond kunnen helpen vochtig houden en of de grond voldoende te beluchten, ik heb onlangs gehoord van iemand die op bezoek was bij mij en die herkende een bamboeachtige boom/struikgewas die vrij dikke en diepe wortelgangen kunnen maken en die zijn dacht ik goed gehoord te hebben hol, vandaar dat als je gaat slapen en er staat daar ene vlak onder jouw slaapkamerraam en deze is actief aan het groeien je ze zelfs kunt horen.

Nu is de vraag ook moet dat aantal dan op 1 plek staan of is het beter het aantal te planten bomen te spreiden over de ganse wereld ?
Van de 1 biljoen zou over 50 jaar in ieder land evenveel staan, ook vind ik dat er eens mag nagedacht worden over de plantingswijze en bescherming hiervan, is er ook ruimte om de ruimtelijke ordening meer te laten evolueren naar een meer geïntegreerde natuurbouw en natuurlijk of er geen betere aanpak is om een meer duidelijker kader te scheppen aangaande de reeds ontstane vastlegging van het kadaster betreffende de aankoop en verkoop er van...heb wel ergens al gelezen dat ze bezig zijn om schijnbaar gescheiden domeinen (3 tal) die hier over gaat te gaan centraliseren zodat de betreffende bevoegde sectoren toegang toe hebben en een verbeterde controle op mogelijk is...

Overbevolking is niet echt een probleem, immers er is voldoende voor iedereen (ja, ik weet het, ben weer ghandigewijs aan het spreken) alleen is het globaal genomen economisch te veel gericht naar winstbejag...maar weet inmiddels wel dat dit in de mind van de mensen afspeelt en vaker onterecht denken dat het niet te veranderen valt omdat de mensheid onvoldoende haar creativiteit benut of gebruikt om een veiligere en milieu vriendelijke omgeving te hebben.

Er zijn enkele zaken waarover zeker goed over nagedacht worden, en als je eerlijk blijft vind ik dan weer dat het geleidelijk aan tijd wordt om dat egoistische (eigenbelang) negerende onempatische gedrag te veranderen, het is maar een idee om een verandering in gang te zetten dat iedereen voor onmogelijk gehouden heeft, de mind graag niet te veel laten denken, niet te veel aan de toekomst denken die is er nog niet enkel als jij wil dat je verandert, dan verander je je eigen gedachten hierover en zoek je een manier om dat duidelijk te maken, er bestaat geen strijd, er is enkel die strijd met je eigen gedachten !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80555
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Tammy » 31 jul 2019, 05:55

Helaas Gouwepeer en Fenna maar die airco waar ik aan zit te denken is broodnodig voor mijn gezondheid.
Goed voor het milieu ? Ik zeg geen klimaat dat is iets anders maar milieu want daar hebben we wel invloed op.
Nee maar als het me lukt schaf ik hem wel aan.

Daar tegenover staat dat ik maar 1 kind heb in plaats van een hele rits .
Als je dat optelt valt het denk ik wel mee. :mrgreen:
En zoniet jammer dan, ik ga niet hartstikke ziek wezen met hoge temperaturen terwijl hele volksstammen de aarde nog voller maken dan het al is met alle nadelen voor milieu.

Stomme redenering van mij en egoistisch ?
Misschien maar ik ben wel eerlijk en niet roomser dan de Paus.

Kristof je schrijft dat je overbevolking niet als een probleem ziet.
Ik wel en staat bij mij op nummer 1 al tientallen jaren trouwens.
Maar ieder zijn mening. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80555
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Tammy » 31 jul 2019, 06:39

Hier artikel over juist koeling voor huizen.

Isolatie maakt nieuw huis snikheet.

AMSTERDAM - Huizen moeten in de toekomst alleen nog gebouwd kunnen worden inclusief koelsysteem voor snikhete zomerdagen. De Vereniging Eigen Huis (VEH) wil een verplichting van deze strekking in het Bouwbesluit laten opnemen.


https://www.telegraaf.nl/financieel/192 ... s-snikheet

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Fenna » 31 jul 2019, 09:45

Tammy schreef:
31 jul 2019, 05:55
Helaas Gouwepeer en Fenna
Ik denk meisie dat je het niet helemaal begrijpt anders zou je niet helaas schrijven.
Deze artikelen zijn bedoeld om te laten zien hoe ze zijn doorgeslagen met hun klimaat gekte.
Er word alleen maar gedacht aan warm, warm, warm, maar dat mensen zomers dood gaan van de warmte in huis omdat de boel TE goed is geïsoleerd word niet aan gedacht.
Dat men dan airco's moet inzetten om het binnenklimaat een beetje aangenaam te maken en dat dit dan het beoogde klimaatdoel van energie besparen voorbij schiet.

Ik koel de boel ook thuis hoor :wink:

Van mij hoeft die klimaat idioterie niet.
Als je mijn stukjes er over leest moet je dat tussen de regels wel doorlezen.
Laatst gewijzigd door Fenna op 31 jul 2019, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80555
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Tammy » 31 jul 2019, 09:48

Ooh dan heb ik het verkeerd begrepen Fenna.
Bedankt voor de uitleg. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Plant 1.000.000.000.000 bomen om klimaatverandering aan te pakken'

Bericht door Fenna » 31 jul 2019, 09:51

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie