10 Uitvindingen die we aan Einstein te danken hebben

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

10 Uitvindingen die we aan Einstein te danken hebben

Bericht door taigitu » 11 jul 2019, 11:52

Afbeelding

itsallfake schreef in het (nu gesloten) topic 'wetenschap is een vorm van religie':
Nogmaals we hebben de 'onzichtbare wereld' nodig om de wetenschap weer heel te maken en weer eens vooruit te helpen,
in plaats van de enorme stistand die o.m. einstein heeft veroorzaakt.

In de laatste reactie in bovengenoemd topic kreeg ik antwoord op mijn vraag aan itsallfake om uit te leggen
waarom hij vind dat Einstein een enorme stilstand in de wetenschap heeft veroorzaakt. En omdat ik hier een antwoord op kreeg,
wat ik waardeer. maar ik niet meer kan antwoorden in dat topic, antwoordt ik via dit topic.
Het is niet mijn bedoeling om hiermee de beslissing van Determinist over het sluiten van dat andere topic te omzeilen.
Dat was voor mij terecht mede vanwege het taalgebruik.
Maar ik wil wel antwoorden op wat itsallfake schreef over Einstein. Een tegengeluid over Einstein, omdat ik vind dat
hier ontkend wordt wat Einstein heeft betekent voor de wetenschap en hoe hij inspirator is geweest voor vele wetenschappers, en nog is
voor hedendaagse wetenschappelijke ontwikkelingen/uitvindingen waarvan wij de vruchten plukken in de huidige tijd.
Van stilstand is geen sprake als je beseft dat wetenschappelijk ontdekkingen en uitvindingen de bouwstenen zijn waar op
verder wordt gebouwd door de wetenschappers die na hem komen.

Dus onderstaande 10 uitvindingen vind ik hierbij leuke voorbeelden, waar we zeker in oorsprong (mede) de handtekening
van Einstein aan kunnen plakken.
Afbeelding


10 uitvindingen die we aan Einstein te danken hebben

Albert Einstein inspireerde hele generaties bedenkers van nieuwe technologie en is indirect verantwoordelijk voor uitvindingen
die we nu als vanzelfsprekend beschouwen.


Albert Einstein is bekend vanwege zijn abstracte theorieën en hield zich slechts in beperkte mate bezig met de praktische toepassing daarvan.
Maar met zijn ideeën over tijd, ruimte en licht inspireerde Albert Einstein hele generaties uitvinders van nieuwe technologie,
waarmee hij indirect verantwoordelijk is voor een groot aantal uitvindingen die we nu als vanzelfsprekend beschouwen.

Dit zijn er tien.

1. De televisie

Afbeelding

Dankzij Einstein verschijnen X Factor en de Champions League in haarscherpe beelden op je televisiescherm. Op een traditionele tv worden elektronen versneld en tegen een scherm geschoten, waar ze beelden vormen. Volgens de speciale relativiteitstheorie van Einstein krijgen elektronen bij hoge snelheid meer massa, en als je daar geen rekening mee houdt, buigen de elektronen op het scherm af en worden de beelden vaag.

2. De dvd-speler

Alle technologieën die iets doen met laser, zoals cd- en dvd-spelers, zijn gebaseerd op de theorieën van Einstein. Einstein beschreef laserlicht theoretisch toen hij bezig was met het foto-elektrisch effect. In 1924 was hij de eerste die het bestaan van laserlicht erkende.

3. De digitale camera

Afbeelding

Bij een digitale camera wordt het licht van de lens door een ingebouwde sensor omgezet in elektrische impulsen. Dit principe kan worden toegeschreven aan Einstein en zijn theorie voor het foto-elektrisch effect uit 1905, waarin hij beschreef hoe fotonen hun energie afgeven in de vorm van elektriciteit.

4. Gps

Afbeelding

Het is Einsteins verdienste dat je niet verdwaalt als je je navigatiesysteem volgt. Het gps-systeem berekent je positie door de afstand te meten tot vier satellieten. Die satellieten bevinden zich 20.000 kilometer boven ons en hebben een snelheid van 14.000 km/h. Volgens de relativiteitstheorie gaat de tijd langzamer voor voorwerpen in beweging en sneller als de zwaartekracht afneemt.

Per etmaal verliezen de satellieten 7 microseconden vanwege hun snelheid en winnen ze 45 microseconden vanwege het verschil in zwaartekracht. Het gps-systeem corrigeert dit verschil van 38 microseconden automatisch. Zonder deze aanpassing zou je gps er al snel helemaal naast zitten.

5. De radiografische klok

Afbeelding

Dat je wekker precies om 6.00 uur afgaat, komt misschien doordat hij radiografisch is, en automatisch wordt gesynchroniseerd met de officiële atoomklokken in gps-satellieten. Aangezien de tijd volgens Einstein langzamer gaat aan boord van een satelliet, ontstaat er een kleine, maar belangrijke afwijking. Als die niet wordt gecompenseerd, wordt de tijdmeting onnauwkeurig en zou je zomaar te laat op je werk kunnen komen.

6. De PET-scanner

Afbeelding

Zo werkt een PET-scanner.

Bij een PET-scan krijgt de patiënt een radioactief isotoop ingespoten, waarmee tekenen van kanker kunnen worden opgespoord. De scan laat zien waar in het lichaam de radioactiviteit zich ophoopt en zich mogelijk een tumor bevindt.
PET-scans zijn gebaseerd op bepaalde deeltjes, positronen, die ontstaan bij radioactief verval. Einstein toonde het bestaan van positronen aan in zijn speciale relativiteitstheorie.


7. Koolstofdatering

Afbeelding


Dankzij Einstein kunnen we oude vondsten van bijvoorbeeld fossielen redelijk goed dateren. Zijn klassieke formule E=mc2 laat zien dat massa en energie twee kanten van dezelfde medaille zijn. Door het verval van atoomkernen in organisch materiaal te meten, kun je berekenen hoeveel tijd dat heeft gekost – en dus hoe oud het materiaal is.

8. Niet-druipende tandpasta

Afbeelding

Dat je tandpasta niet van de tandenborstel valt voordat die in je mond zit, is de verdienste van Einstein. Hij bedacht een formule om de grootte te berekenen van moleculen die zijn opgelost in vloeistoffen. Daarmee konden een heleboel producten worden verbeterd – zoals scheerschuim en tandpasta.

9. De mobiele telefoon

Afbeelding

Einsteins ontdekking van het foton vormt het basisbeginsel voor veel 20e-eeuwse geavanceerde technologische uitvindingen. De mobiele telefoon, de rookmelder, het inbraakalarm, de automatische schuifdeur in de supermarkt en de lift waren niet mogelijk geweest zonder de kwantumtheorie die mede door Einstein werd geformuleerd.

10. Einsteins koelkast

Afbeelding

Hoewel Einstein zich zelden bezighield met concrete, praktische uitvindingen, vond hij wel een bepaald type koelkast uit: de Einstein-Szilárd-koelkast. Dit was een zogeheten absorptiekoelmachine, die werkte op gas. Omdat er geen elektriciteit voor nodig was, was de koelkast heel geschikt voor arme gebieden. Maar ondanks verschillende prototypen werd het principe nooit een succes.

Met de algemene relativiteitstheorie uit 1915 veranderde Albert Einstein ons begrip van het universum.

https://wibnet.nl/natuurkunde/albert-ei ... ken-hebben

Afbeelding

Ik kon de originele foto's van het artikel niet overnemen, dus is dat een eigen invulling met hulp van het internet.
Er staat ook nog een video die je misschien wilt bekijken via de link????

Ik heb de link erbij gezet maar als je die aanklikt kom je op een ander onderwerp.
Ik heb gisteren het artikel overgenomen en weggezet bij mijn 'concepten'.
Vandaag verder bewerkt en geplaatst. Maar de link aanklikken geeft een ander onderwerp.
Nu kan je op afbeeldingen bij google afbeeldingen de foto's zien van Einstein en aanklikken
naar dat onderwerp, maar je komt dan toch niet uit op bovenstaand topic. Mij een raadsel...
Maar ik plaats het topic wel.

Dit staat er onder de foto van Einstein op google afbeeldingen Einstein (wibnet.nl):
Afbeeldingsresultaat voor https://wibnet.nl/natuurkunde/albert-ei ... ken-hebben
400 × 308Afbeeldingen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn. Meer informatie
Albert Einstein: 10 uitvindingen die we aan hem te danken hebben ...
Wetenschap in Beeld
Het is Einsteins verdienste dat je niet verdwaalt als je je navigatiesysteem volgt. Het gps-systeem berekent je positie door de afstand te meten tot vier ...
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gouwepeer

Re: 10 Uitvindingen die we aan Einstein te danken hebben

Bericht door gouwepeer » 11 jul 2019, 17:38

Ik mis de "vind ik leuk" button op dit forum, dan maar zo:
:post:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 10 Uitvindingen die we aan Einstein te danken hebben

Bericht door taigitu » 11 jul 2019, 18:07

gouwepeer schreef:
11 jul 2019, 17:38
Ik mis de "vind ik leuk" button op dit forum, dan maar zo:
:post:
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie