Global cooling: de temperatuur gaat flink omlaag. Chinese wetenschappers wijzen op alarmerende tekenen

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
4l13N

Global cooling: de temperatuur gaat flink omlaag. Chinese wetenschappers wijzen op alarmerende tekenen

Bericht door 4l13N » 16 aug 2019, 18:31

Het kan binnenkort weleens een stuk kouder gaan worden. Chinese wetenschappers waarschuwen namelijk voor global cooling, schrijft de South China Morning Post.
De wetenschappers hebben ontdekt dat winters in het noorden van China sinds 4000 voor Christus steeds zachter worden. Dit staat los van menselijke activiteit, zeggen ze.
Er is geen bewijs gevonden waaruit blijkt dat de mens invloed heeft op de zachtere winters in het noorden van China, aldus hoofdonderzoeker Wu Jing van de Chinese Academie van Wetenschappen.

“De drijvende krachten hierachter zijn de zon, de atmosfeer en de interactie met de oceaan,” zei dr. Wu.
“We hebben geen bewijs voor menselijke invloed ontdekt,” klonk het.
Wu en haar collega’s zijn bezorgd dat mensen ten onrechte gaan denken dat we klimaatverandering kunnen beheersen.
Ze waarschuwen dat we mogelijk totaal onvoorbereid zullen zijn op wat de natuur voor ons in petto heeft.

In hun studie, die gepubliceerd is in het Journal of Geophysical Research: Atmospheres, wijzen ze op een aantal alarmerende tekenen.
De onderzoekers hebben een 500-jarige cyclus waargenomen door pieken en dalen op te tekenen.
Uit eerder onderzoek bleek al dat we nu aan het einde zitten van een opwarmfase en aan het begin staan van een koele fase die 250 jaar duurt.

Wu zei dat haar team daarnaast een voorheen onbekend mechanisme heeft ontdekt achter dit fenomeen, waaruit blijkt dat de zon een veel grotere impact heeft op het aardse klimaat dan altijd is aangenomen.
Het bleek dat de impact als gevolg van opwarming werd versterkt door de interactie tussen zeewater en de atmosfeer.
Wu zei meer bezorgd te zijn over afkoeling dan opwarming.
“Niemand heeft baat bij een scherpe daling van de temperatuur,” zei ze. “Het grootste probleem is dat we weten dat dit gaat gebeuren, maar we weten niet precies wanneer.”

https://www.scmp.com/news/china/science ... res-sleeve

Bron: Ninefornews.nl

gusteman

Re: Global cooling: de temperatuur gaat flink omlaag. Chinese wetenschappers wijzen op alarmerende tekenen

Bericht door gusteman » 17 aug 2019, 11:16

Ninefornews ??? [think] [think] [think] hmmmm ... eventjes nagaan hoe de oorspronkelijke bron werd geïnterpreteerd door 'ninefornews'


Die oorspronkelijke bron, heel behulpzaam hier geplaatst door Aliën, lijkt toch wel iets anders te zeggen, want daar staat
A new study has found winters in northern China have been warming since 4,000BC – regardless of human activity – but the mainland scientists behind the research warn there is no room for complacency or inaction on climate change,

with the prospect of a sudden global cooling also posing a danger.
Ik heb opzettelijk een extra tussen lijn spatie ingevoerd om het belang aan te tonen van de komma die staat na "climate change" want die komma bepaalt de betekenis van wat er na komt, en dat is "with the prospect of a sudden global cooling also posing a danger."

Die komma houdt in dat dit zinnetje een 'extra' argument aanvoert, namelijk het fenomeen 'global cooling'.

Dit wordt versterkt doordat hierna wordt geschreven "also posing a danger".

Hieruit volgt dat het onderzoek heeft aangetoond dat er inderdaad sprake is van klimaatopwarming - los van menselijke activiteiten - maar dat die zal worden gevolgd door een wereldwijde afkoeling.

Nu ik toch heb verwezen naar die eerste zin zal ik ook die maar eens tegen het licht houden, namelijk het tweede deel ervan:

"the mainland scientists behind the research warn there is no room for complacency or inaction on climate change"

Daar staat toch letterlijk dat wetenschappers er op wijzen dat geen ruimte kan worden gehouden voor zelfgenoegzaamheid of inactiviteit ten overstaan van klimaatverandering, met in het vooruitzicht dan ook nog eens die wereldwijde afkoeling.

Dat de klimaatopwarming na verloop van tijd zal overgaan in een globale afkoeling is niet echt nog nieuws maar een logisch gevolg van die opwarming.

Ninefornews echter zien hier een kans om, door een eigen, zelfgenoegzame interpretatie, zichzelf op te heffen tot bewustmakers van de burger.

Ik zou hen veeleer, en meteen ook hun volgers, aanraden om zich wat te verdiepen in begrijpend lezen, want wat maken zij er van?
Global cooling: de temperatuur gaat flink omlaag. Chinese wetenschappers wijzen op alarmerende tekenen.

Wat mij wel opvalt: alternatieve nieuwsbronnen hebben, sinds het groeiende economische belang van China op de wereldmarkt, een nieuwe informatiebron ontdekt. Daar waar vroeger de 'tegen' geluiden uit voornamelijk Russische bron kwamen, wordt nu meer en meer oog en oor gewend naar China.
Zolang het maar anti-Amerika is zal het voor Ninefornews en consoorten altijd wel goed genoeg zijn.
Of daarbij de objectiviteit bewaard blijft lijkt eerder bijzaak te zijn.

Ze doen maar.

gusteman

Re: Global cooling: de temperatuur gaat flink omlaag. Chinese wetenschappers wijzen op alarmerende tekenen

Bericht door gusteman » 17 aug 2019, 11:21

Edit: hier stond initieel het dubbel van mijn vorige reactie.
Ik had die aangeklikt als 'plaatsen' en kreeg een scherm waarop stond te lezen dat het bericht niet kon worden geplaatst doordat er een 'veiligheidsconflict' was met de server.
Ik heb dan even gewacht en nogmaals op 'plaatsen' geklikt en toen lukte het wel ... en stelde ik vast dat het bericht toch al geplaatst was.

Rare jongens hoor, daar bij die server.

Plaats reactie