’Lappendeken aan groen remt groei economie’

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Tammy » 24 aug 2019, 06:51

Afbeelding

AMSTERDAM - Nederland telt te veel versnipperde natuur. Werkgeversorganisaties VNO en LTO willen van die lappendeken af om economisch verder te groeien zonder problemen met stikstofuitstoot.

Volgens LTO-voorzitter Marc Calon is de aanwijzing, tien jaar geleden, van ruim 160 aparte Natura 2000-gebieden een vergissing geweest. Het heeft een ’verlammende werking’.

Ik stel de vraag: liggen die natuurgebieden wel goed? En moet die natuur alles bepalen wat wij nog mogen in Nederland?”, aldus Calon. Sinds het afschieten door de Raad van State van het stikstofbeleid kwamen al duizenden projecten voor woning-, wegen- en dijkenbouw tot stilstand.

Op slot.

VNO-voorzitter Hans de Boer steunt de LTO-oproep. „Ik hou van natuur. Niet alleen om de vogels en vissen, maar ook omdat het ons vestigingsklimaat verbetert. Maar we kunnen de boel niet zoals nu op slot zetten.”

De Boer bepleit daarom een concentratie van natuurgebieden. „Minder en groter. Zodat we elkaar niet in de weg zitten.” Op de korte termijn geeft een lagere maximumsnelheid rond natuur mogelijk lucht. Ook stelt VNO ter compensatie voor extra geld vrij te maken voor natuurbeheer.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7632147 ... i-economie

Lees voor meer informatie onderstaande link:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1927333 ... -lamgelegd


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Slaan we niet een beetje door ? :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Fenna » 24 aug 2019, 08:41

Ja.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Tammy » 24 aug 2019, 08:47

Een beetje erg he Fenna volgens mij.
Ze raken verstrikt in hun vele eigen regeltjes . [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door univers » 24 aug 2019, 08:53

Misschien is Groenland te koop. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Fenna » 24 aug 2019, 08:54

Ik ben dol op natuur, maar op deze manier verzand onze hele economie en dat mag ook niet gebeuren, want het één kan niet zonder het ander hoe gek het ook mag klinken.
Als het economisch slecht gaat, waar moet het onderhoud van de natuur dan van betaald worden?
Dat kost ook geld.

Hieronder staan de projecten die vanwege de stikstof stilgelegd zijn/worden.
Afbeelding

Ben het alleen met Zandvoort eens omdat in Assen het TT circuit maar met een marginale aanpassing geschikt gemaakt kon worden terwijl er bij Zandvoort heel veel aangepast moet worden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Fenna » 24 aug 2019, 08:54

univers schreef:
24 aug 2019, 08:53
Misschien is Groenland te koop. :mrgreen:
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door gusteman » 24 aug 2019, 09:59

Tammy schreef:
24 aug 2019, 06:51
Slaan we niet een beetje door ? :?
Een beetje? :hahaha:

Het probleem zit in de basis: beslissingen met ver reikende gevolgen worden al maar vaker genomen door mensen die niet eens weten wat die ver reikende gevolgen zijn of zouden kunnen zijn.

Tevens lijden we onder de social media cultuur: op allerlei internet podia staan lieden te brullen wat er fout gaat en waarom dat dan wel zo zou zijn maar in 99,99% van die gevallen weten ze niet eens waarover ze het hebben ..... maar de politiek is daar nu net heel erg gevoelig voor en houdt rekening met die argumentatie, ook al is ze zo goed als nooit op een degelijke manier onderbouwd.

Beslissingen worden genomen 'op het buikgevoel' en ja, daar komt dan al makkelijk eens diarree van .....

Ik geef maar één voorbeeldje: de Ecoduct, een inrichting die er moet voor zorgen dat in het wild levende dieren de mogelijkheid hebben om, zonder gevaar voor eigen leven, van de ene kant van een openbare weg naar de andere kant te komen.
Een initiatief dat uit de 'groene' hoek komt en dat behoorlijk wat bijval heeft geoogst ... nu ja, wie kan daar dan ook tegen zijn, nietwaar?

Dus die Ecoducten (zowel bruggen als tunnels) worden her en der in het landschap geplaatst.

Enig idee wat zo'n Ecoduct gemiddeld kost? Want dat moet uit belastinggelden komen, nietwaar?
En die belastinggelden kunnen, eenmaal geïnvesteerd in Ecoducten, niet meer aangewend worden om de zwakkeren (mensen dan wel) in de maatschappij een duwtje in de rug te geven, ik zeg maar bijvoorbeeld sociale woningbouw, optrekken van de laagste pensioentjes enzovoort.
Het bouwen van een Ecoduct is een beslissing die sowieso de zwaksten in onze maatschappij van de regen in de drup doet komen.
Wordt daar dan hard en diep genoeg over nagedacht? Worden de belangen van de zwakkeren op gelijkwaardige manier afgewogen tegen de belangen van de in het wild levende dieren? Of moeten die zwakkeren er de diarree maar bij nemen?

Makkelijk is het niet, helemaal niet, maar wat in het artikel over de lappendeken van groen te lezen staat laat zien dat er tot nu toe anders werd over gedacht ... er werd gedacht dat het wèl makkelijk was, en daar merken we dan ook de gevolgen van.

Ik durf het bijna niet meer neer te pennen, maarreuuhhh zou het soms niet zoetjesaan tijd worden om eventjes na te denken over een verantwoorde manier om de bevolkingsexplosie aan te pakken? En dat overtal aan mensen terug te dringen tot, laten we zeggen, 'aanvaardbare' aantallen?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door univers » 24 aug 2019, 10:05

Ik durf het bijna niet meer neer te pennen,
Daar geloof ik niets van. :mrgreen:
Maar wel :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Fenna » 24 aug 2019, 10:25

Sluit ik mij bij aan :post: gus.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Tammy » 24 aug 2019, 11:07

Ook van mij Gusteman :post:

Die tunnels en bruggen voor de dieren vind ik wel ok.
Als een deel van mijn belastinggeld daar naartoe gaat vind ik niet erg.
Maar jouw laatste alinea over bevolkingsexplosie sta ik helemaal achter.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door gusteman » 24 aug 2019, 11:29

univers schreef:
24 aug 2019, 10:05
gusteman schreef:Ik durf het bijna niet meer neer te pennen,
Daar geloof ik niets van. :mrgreen:
Och ... laten we dat dan onder 'dichterlijke vrijheid' klasseren? :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door univers » 24 aug 2019, 11:37

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door gusteman » 24 aug 2019, 11:41

Tammy schreef:
24 aug 2019, 11:07
Die tunnels en bruggen voor de dieren vind ik wel ok.
Als een deel van mijn belastinggeld daar naartoe gaat vind ik niet erg.
Dat wil ik best wel geloven, maar dat zegt meer over jouw financiële toestand dan over de raadzaamheid om belastinggeld te besteden aan dieren in plaats van aan mensen.

Stel jezelf eens de vraag: stel dat je elke laatste week van elke maand je muntjes van één, twee en vijf eurocent zou moeten samen schrapen om eten op tafel te krijgen, zou je er dan ook geen problemen mee hebben dat een deel je belastinggeld naar tunnels en bruggen voor padden en egeltjes gaat en niet naar mensen die niet rond komen?
En hoeveel van de burgers die in deze situatie verkeren zouden er ook geen problemen mee hebben?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door univers » 24 aug 2019, 11:45

Ik heb er geen problemen mee.
Weet dat de regering een gat in de handen hebben.
Dus waar ze het aan uitgeven, maakt niets uit, is een bodemloze put.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Lappendeken aan groen remt groei economie’

Bericht door Tammy » 24 aug 2019, 13:18

Gusteman schreef :
Stel jezelf eens de vraag: stel dat je elke laatste week van elke maand je muntjes van één, twee en vijf eurocent zou moeten samen schrapen om eten op tafel te krijgen, zou je er dan ook geen problemen mee hebben dat een deel je belastinggeld naar tunnels en bruggen voor padden en egeltjes gaat en niet naar mensen die niet rond komen?
En hoeveel van de burgers die in deze situatie verkeren zouden er ook geen problemen mee hebben?
Ik wil niet dwars zijn Gusteman maar ik zou er geen problemen mee hebben.
En ik heb vroeger periodes gekend in mijn leven waarin ik elke maand vet rood stond op de bank.
Geen vetpot dus.
Dus ik weet wel wat het is om weinig geld te hebben.

De dieren in de wereld zitten al in de verdrukking door de mens.
We hebben waar ik woon op het ogenblik een rattenplaag.
Iedereen is verontwaardigd alleen ik niet.
Ik zeg tegen de mensen in de straat die het erover hebben dat die dieren geen kant op meer kunnen omdat alles word volgebouwd in mijn ongeving.
Slootjes-weilanden met koetjes-maisvelden en boerderijen enz het is voor een groot deel al weg.
Volgebouwd met de vreselijkste lelijke woningen die eruit zien als kazernes en gevangenissen.
Die ratten zijn hun leefomgeving in rap tempo aan het kwijt raken.
Logisch dat ze naar de wijken trekken waar de mens woont.

En de overheid beste Gusteman heeft wat Univers zegt al een gat in zijn hand.
Er zullen ongetwijfeld zaken zijn waarop bezuinigd kan worden zodat de tunneltjes en bruggen voor de dieren de minderbedeelde mens niet in de weg lopen.

Zoals misschien wat minder geld uitstrooien naar het buitenland en wat meer investeren in de eigen burgers die het financieel zwaar hebben in dit land ?
Dat extra geld wat dan vrij komt kan mooi samen om de arme mensen wat verlichting hier te geven en de dieren veilig in dit overbevolkte land te laten oversteken.

I know het ene geld potje kan niet voor het andere potje gebruikt worden.
Nou dan word het eens tijd om dat te gaan veranderen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie