'Pas op voor modegrillen voor dieren’

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Pas op voor modegrillen voor dieren’

Bericht door taigitu » 02 okt 2019, 11:18

Pas op voor modegrillen voor dieren’

30 september 2019

Dieren hebben het in Nederland de afgelopen 25 jaar steeds beter gekregen, maar er zijn nog „taaie kwesties” waarvoor een oplossing nodig is.

Zo zijn eigenaren huisdieren steeds meer menselijke eigenschappen en emoties toe gaan dichten, maar dat kan ten koste gaan van de eigenheid van de dieren en leidt soms tot modegrillen die dieronwaardig zijn. Dat staat in het rapport De Staat van het Dier van de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA), een onafhankelijk adviesorgaan van de regering.

Voor veel Nederlanders zijn gezelschapsdieren van onschatbare waarde als vriendjes, „soms zelfs bijna als kinderen of levenspartner”. Dat is vaak positief, maar soms is die vermenselijking niet goed. Zo hebben sommige mensen hele gesprekken met hun huisdier. „Wanneer bijvoorbeeld de hond de mooie volzinnen toch niet blijkt te begrijpen, kan dat leiden tot frustratie bij zowel hond als eigenaar - met gedragsproblemen bij de hond als gevolg.”

Die vermenselijking uit zich ook in kleding voor dieren. Dat wordt een probleem zodra de beestjes geen dier meer kunnen zijn, bijvoorbeeld als dat schattige hondenjasje niet vuil mag worden, aldus de raad. Sommige mensen willen dat het lichaam van hun dier een bepaalde vorm heeft, maar die ‘over-typering’ kan leiden tot levenslange gezondheidsproblemen. Onder meer het fokken op extreme uiterlijke kenmerken heeft volgens de RDA dan ook blijvende aandacht nodig.

Verder signaleert de raad dat de veehouderij nog met hardnekkige welzijnsproblemen kampt, zoals staarten couperen en krappe hokken. De raad denkt dat de verschuiving naar een kringlooplandbouw kan worden aangegrepen voor innovaties „waarbij het welzijn en de gezondheid van dieren centraal staan”.

Het omgaan met wilde dieren is ook een discussiepunt, aldus de raad. „Daarbij staan de zorgplicht voor gehouden dieren en de ‘afblijfplicht’ voor dieren in de natuur soms op gespannen voet.” Volgens de RDA zijn nieuwe kaders voor natuurbescherming nodig „die aangeven wanneer de bescherming van populaties en ecosystemen moet worden aangevuld met de bescherming van individuele dieren”.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/pa ... -1.1598056
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Pas op voor modegrillen voor dieren’

Bericht door Fenna » 02 okt 2019, 11:58

Ik ben het er roerend mee eens.
Ik ben dol op dieren en heb ook vele gehad, maar heb ze altijd dier gelaten.
Een dier vermenselijken is niet goed, dat noemt men ook wel het Bambi syndroom.

Een leuk voorbeeld wat betreft kleertjes en honden.

Ik kende een vrouw die een kleine hond had genaamd Lucky.
Zij was zo'n type die beter een speelgoed hond op batterijen kon nemen i.p.v een echte hond.
De hond werd 3x per dag gewassen want er mocht geen vuiltje aan het beest zitten.

Nu zag ze dat mijn hond eens een schoentje aan had, maar dat was vawege een wond aan zijn voetzool.
Ze schiet mij aan en vroeg waarom ik dat niet om alle vier de poten had, waarop ik zei dat het vanwege een wond was en niet voor de lol, maar zij vond dat helemaal geweldig en luisterde inmiddels al niet meer en wilde voor haar hond regenlaarsjes. :roll:

De regenlaarsjes heb ik niet gezien, maar ze had wel een regencape voor de hond gekocht, mét capuchon.
De eerste de beste keer dat ze daarmee bij ons in het park tussen andere honden liep schrokken de meeste honden zich de pleuris en renden weg voor die rare blaffende regejas, maar 1 hond, een grote flatcoated retreiver, liep op hem af en scheurde de jas van de hond af en toen hij de klus geklaard had keek hij vol trots dat hij zijn vriendje van dat rare ding had bevrijd.
Hij blij, alle hondjes blij, Lucky blij, vrouwtje in alle staten.

De overige hondenbezitters en ik lagen in een deuk.
Ze was not ammused, want wij waren met onze vieze natte honden barbaren :rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Pas op voor modegrillen voor dieren’

Bericht door univers » 02 okt 2019, 12:02

Ik heb nog nooit een wolf met een regenjas gezien.
Er zijn ook mensen die vergeten dat een hond 4 poten heeft om op te lopen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Pas op voor modegrillen voor dieren’

Bericht door Fenna » 02 okt 2019, 12:07

Precies. P!
Wij begrijpen elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie