Het raadsel van de verdwenen hittegolven

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 31 okt 2019, 22:18

Medewerkers van het KNMI in De Bilt hebben in 2016 temperatuurgegevens uit de periode 1901 - 1951`gecorrigeerd' waardoor 16 van de 23 hittegolven in de 20e eeuw zijn weggepoetst. Met als gevolg een stijgende tendens in de gemiddelde temperatuur in Nederland. Zo helpen de medewerkers van het KNMI de statistieken een handje. En ze worden boos als je daar kritiek op levert. Wat zou er achter zitten dat het KNMI het in 1951 niet nodig vond, en pas 65 jaar later wel, om een correctie op de meetgegevens uit te voeren? Ik druk me eufemistisch uit als ik dit een vreemde gang van zaken vind.

In het filmpje legt een deskundige uit wat er precies gebeurd is.

Laatst gewijzigd door Tardis op 31 okt 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gouwepeer

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door gouwepeer » 31 okt 2019, 22:27

Gelukkig checkt nu.nl ook wel eens interessante zaken "solved:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Osiris » 31 okt 2019, 22:31

Tja, de klimaatmanipulatie hè.

Zo lijkt het dat we de laatste jaren meer hittegolven hebben gehad, wat natuurlijk heel mooi correleert met ' De Opwarming ' hype.
Wederom leugenachtig goochelen met cijfers om een tendens te creeren.
En dat zijn dan onze 'gerenomeerde ' instituten .

Was al een tijd bekend...
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gouwepeer

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door gouwepeer » 31 okt 2019, 22:39

@Osiris: Heb je NUcheckt wel gelezen?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 31 okt 2019, 22:41

Dat verandert niets aan het feit dat het KNMI het in 1951 niet nodig vond om te corrigeren en 65 jaar later wel. Kennelijk komt het in het huidige politieke klimaat goed uit. In 1951 heerste de opvatting dat een nieuwe ijstijd aanstaande was. Dat is nu anders. Ergens onderaan vind ik ook nog de zin
Dit is gebaseerd op gedegen onderzoek van het KNMI zelf.
Tja, `wij van WC eend adviseren WC eend.' :wink:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Osiris » 31 okt 2019, 22:45

gouwepeer schreef:
31 okt 2019, 22:39
@Osiris: Heb je NUcheckt wel gelezen?
Ja en jij gelooft dat ?
Nu.nl staat nou niet bepaald bekend om zijn waarheidsgehalte en meer als gecontroleerde 'nieuwsmedia' in dienst van....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 31 okt 2019, 22:46

@ Gouwepeer, heb je de video bekeken?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door gusteman » 01 nov 2019, 13:09

Tardis schreef:
31 okt 2019, 22:46
@ Gouwepeer, heb je de video bekeken?
Wat gouwepeer heeft gedaan weet ik niet, wat ik wèl weet is dat ik hem heb gekeken ... nu ja, toch de eerste twee minuten.

Na het obligate schooien om centen weet gastheer Rico Brouwer ons te vertellen dat het KNMI in de periode 1901-1951 bewust heeft nagelaten hittegolven te vermelden in de statistieken over het weerbeeld in Nederland.
Rico Brouwer: Het KNMI paste een correctie toe op de temperatuurmetingen in de periode 1901 tot 1951 ... en als gevolg van die correctie blijken er in die periode minder hittegolven te zijn geweest ... en, ja, als gevolg daarvan zie je een stijgende trend in hittegolven in Nederland.

Marcel Crok is met een aantal onderzoekers die correctie gaan narekenen van het KNMI en gekeken waarom ze dat gedaan hebben. En daarover heeft-ie gerapporteerd in (toont drukwerk/folder) het raadsel van de verdwenen hittegolven. En daar heb ik hem voor uitgenodigd.
Welkom, ja, niet de eerste keer dat je hier bent in Weltschmerz ... (Marcel Crok: "nee hoor, vertrouwd terrein") ... ja, nou, we gaan praten over jouw verslag, en hoe dat tot stand kwam en vooral ook ... en dat is mijn eerste vraag aan jou: waarom ben je dit gaan doen?
Daarop weet de gast (Marcel Crok) ons te vertellen dat het KNMI in 2016 de cijfers heeft vervalst waardoor in de cijfers over de periode 1901-1951 minder hittegolven terug te vinden zijn.
Marcel Crock: nou ja, van de zomer hadden we een euh een euh een hele warme zomer en we heb en we hadden toen twee hittegolven en het euh het KNMI verscheen onder andere op het acht uur journaal met de mededeling "hittegolven komen nu veel vaker voor dan een eeuw geleden". en toen zat k op Twitter, van euh ja, euh 'disclaimer' euh nadat jullie twee jaar geleden een euh drastische correcties hebben doorgevoerd waardoor historische hittegolven zijn verdwenen.
Ik wil hier geen afbreuk doen aan de juistheid van de gehanteerde cijfers, maar dergelijk gestuntel zet echt niet aan tot verder luisteren naar wat de twee heren nu precies te vertellen hebben.

Kunnen ze misschien in de toekomst wat meer aandacht besteden aan het correct vermelden van hun argumenten, want ja, wat is het nu: werden de door de KNMI aangebrachte correcties doorgevoerd gedurende de periode 1901 tot 1951 of werden ze doorgevoerd in 2016 (twee jaar geleden)?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 01 nov 2019, 13:25

Hoe zat het ook alweer met de claim dat de gemiddelde temperaturen op Aarde geen gelijke tred houden met industriële activiteiten van de mensheid? Dat konden we in de documentaire The Great Global Warming Swindle zien. Daarin komt een flinke hoeveelheid sceptische deskundigen aan het woord. Vanaf de 11e minuut gaat het over de temperatuurdaling vanaf 1940. Dus in 1951 was er een andere politieke agenda dan in 2016.



Klimaatverandering en de in dat kader te nemen maatregelen zijn een economisch verdienmodel. Fijn dat een door onze overheid gesubsidieerd instituut als het KNMI een handje meehelpt. Onze geliefde leider minister president Mark Rutte spreekt dan ook van `kansen' als het om aanpassingen en investeringen gaat. De handige ondernemers wrijven zich al in de handen want het gaat om grote bedragen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 01 nov 2019, 13:28

gusteman schreef:
01 nov 2019, 13:09
Kunnen ze misschien in de toekomst wat meer aandacht besteden aan het correct vermelden van hun argumenten, want ja, wat is het nu: werden de door de KNMI aangebrachte correcties doorgevoerd gedurende de periode 1901 tot 1951 of werden ze doorgevoerd in 2016 (twee jaar geleden)?
Dat wordt heel duidelijk verteld: de gemeten temperaturen in Nederland van 1901 tot 1951 zijn in 2016 met 1,9 graden Celsius naar beneden bijgesteld.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Osiris » 01 nov 2019, 15:32

Tardis schreef:
01 nov 2019, 13:28
gusteman schreef:
01 nov 2019, 13:09
Kunnen ze misschien in de toekomst wat meer aandacht besteden aan het correct vermelden van hun argumenten, want ja, wat is het nu: werden de door de KNMI aangebrachte correcties doorgevoerd gedurende de periode 1901 tot 1951 of werden ze doorgevoerd in 2016 (twee jaar geleden)?
Dat wordt heel duidelijk verteld: de gemeten temperaturen in Nederland van 1901 tot 1951 zijn in 2016 met 1,9 graden Celsius naar beneden bijgesteld.
Gusteman heeft volgens eigen zeggen alleen de eerste 2 minuten gekeken.
Dus inhoudelijk reageren op iets waarvan hij de inhoud niet tot zich genomen heeft lijkt mij dan toch onmogelijk.
Heeft ie wel vaker last van.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 01 nov 2019, 16:00

Laten we het wel gezellig houden, zo'n sneer naar een forumlid is toch niet nodig?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gouwepeer

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door gouwepeer » 01 nov 2019, 19:35

Tardis schreef:
01 nov 2019, 16:00
Laten we het wel gezellig houden, zo'n sneer naar een forumlid is toch niet nodig?
Verstandige opmerking :post:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Osiris » 01 nov 2019, 20:25

gouwepeer schreef:
01 nov 2019, 19:35
Tardis schreef:
01 nov 2019, 16:00
Laten we het wel gezellig houden, zo'n sneer naar een forumlid is toch niet nodig?
Verstandige opmerking :post:
Sorry , even weer de nodige frustratie.
Iemand plaatst iets met een duidelijke onderbouwing van een video.
Vervolgens trekt iemand van leer betreffende die geplaatste video en geeft dan aan dat ie maar de eerste 2 minuten gekeken heeft.
Terwijl in de 35 minuten durende video toch alles gezegd word.

Iets afkraken ,terwijl iemand geen moeite doet om de geplaatste inhoud tot zich nemen, daar zakt mijn broek van af.
En dat gebeurt de laatste tijd iets te vaak.
Maar goed steek er verder geen energie meer in "solved:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Gast1 » 11 nov 2019, 15:34

Tardis schreef:
01 nov 2019, 13:25
Hoe zat het ook alweer met de claim dat de gemiddelde temperaturen op Aarde geen gelijke tred houden met industriële activiteiten van de mensheid? Dat konden we in de documentaire The Great Global Warming Swindle zien. Daarin komt een flinke hoeveelheid sceptische deskundigen aan het woord. Vanaf de 11e minuut gaat het over de temperatuurdaling vanaf 1940. Dus in 1951 was er een andere politieke agenda dan in 2016.



Klimaatverandering en de in dat kader te nemen maatregelen zijn een economisch verdienmodel. Fijn dat een door onze overheid gesubsidieerd instituut als het KNMI een handje meehelpt. Onze geliefde leider minister president Mark Rutte spreekt dan ook van `kansen' als het om aanpassingen en investeringen gaat. De handige ondernemers wrijven zich al in de handen want het gaat om grote bedragen.
Hmmm ... is 'The Great Global Warming Swindle' dus geen zwendel?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 11 nov 2019, 17:07

Jou zal ook opgevallen zijn dat de meeste mensen die aan het woord komen de pensioengerechtigde leeftijd hebben. Zij kunnen nu vrijuit spreken omdat ze niet meer ontslagen kunnen worden of moeten vrezen voor het voortbestaan van hun onderzoekslab. Ze hoeven niet in het gareel te lopen van de wil van de geldschieters en dat zeggen ze ook met zoveel woorden. Mijn beste vriendin is gepromoveerd en doet met haar research team uiterst belangwekkend geneeskundig onderzoek, maar helaas heeft ze ook te maken met politiek gewenste uitkomsten, onderzoeksuitkomsten die de heersende meningen ondersteunen. Als dat niet het geval is kan ze fluiten naar de nodige budgetten om dat onderzoek voort te kunnen zetten. Dit tot haar grote frustratie. Onderzoek op wetenschappelijk niveau is anno 2019 helaas niet zo onafhankelijk als het zou moeten zijn. Als je me vraagt of ik de gepensioneerde experts geloofwaardiger vind dan de experts die financieel afhankelijk zijn dan is mijn antwoord ja.

Het is evident dat de grafiek met de gemiddelde temperatuur op aarde geen gelijke tred houdt met de industriële ontwikkelingen. Er is geen aantoonbare relatie tussen deze twee, dus dan is het een geloof. Als heel veel mensen willen meedoen met dat geloof wordt de macht van de getallen geldig: 97% van de intelligentsia gelooft dat de aarde plat is, dus de 3% ketters moeten op de brandstapel want die bekritiseren ons geloof en dat willen we niet. Dat was volgens de richtlijnen van de inquisitie en feitelijk hebben we tegenwoordig weer met een vorm van inquisitie te maken. Het zou interessant zijn om de langjarige gemiddelde temperaturen op andere planeten in ons zonnestelsel met die van onze planeet te vergelijken. Die hoeven niet noodzakelijkerwijs met elkaar overeen te komen, maar e.e.a. brengt ons vermoedelijk wel een stapje verder in het beantwoorden van de vraag wat de gemiddelde temperaturen op Aarde doet schommelen en welke rol de zonneactiviteit daarin speelt. Want invloed van de zon moet op de atmosfeer van andere planeten een vergelijkbaar effect hebben. Als je dan weet wat de invloed van de zon is kun je die invloeden wegstrepen en bestuderen welke effecten er nog meer optreden en dan wordt een stuk duidelijker of de menselijke activiteiten inderdaad zo'n grote invloed hebben op het weer als wordt verkondigd.

Als ik dan lees dat het KNMI een halve eeuw na dato de meetgegevens met 1,9 graden Celsius naar beneden heeft gesteld, dan gaan bij mij meteen de alarmbellen rinkelen en vraag ik me af waarom nu en niet toen en wie heeft er belang bij om dat nu wel te doen en destijds niet? Ik loop lang genoeg rond op deze aardkloot om te weten dat men elkaar graag belazert. Ik ben in de loop van de tijd door een aantal mensen schandalig belazerd en ik heb voelsprieten ontwikkeld voor als er gevoelsmatig iets niet klopt. Mijn onbestemde gevoelens blijken achteraf meestal juist te zijn.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door MetalPig » 12 nov 2019, 08:39

Tardis schreef:
11 nov 2019, 17:07
Als ik dan lees dat het KNMI een halve eeuw na dato de meetgegevens met 1,9 graden Celsius naar beneden heeft gesteld, dan gaan bij mij meteen de alarmbellen rinkelen en vraag ik me af waarom nu en niet toen
Stond dat er niet bij dan?

Mijn eerste ingeving is dat ze nu ontdekken dat ze toen een (systematische) meetfout hebben gemaakt. Maar achter die uitleg zit geen samenzwering of verdienmodel, dus ik zal het wel mis hebben.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 12 nov 2019, 09:57

Mijn eerste ingeving is dat destijds de heersende opvatting was dat, gezien de dalende tendens in de langjarige gemiddelde temperaturen op aarde sinds WO2, een nieuwe ijstijd aanstaande was. Zou de gemiddelde temperatuur in Nederland opeens een sprong gemaakt hebben van bijna 2 graden Celsius (want zo'n enorme gemiddelde temperatuurstijging moet destijds opgevallen zijn) dan zou daar in de berichtgeving wel iets van terug te vinden moeten zijn. Er was kennelijk niets opvallends aan de nieuwe meetmethode te ontdekken ze zagen toen geen reden om een langjarige dubbelmeting te doen, om te zien in hoeverre de twee meetopstellingen verschillende uitkomsten genereerden.

Tegenwoordig is het politiek correct om mee te gaan in de vrees voor een verschroeide aarde en helpt het KNMI de wetenschap een handje om dat te bewijzen aan de hand van de met bijna twee graden naar beneden bijgestelde temperaturen en motiveert dat nu met een andere behuizing rond de thermometer. Het was beter geweest om met de behuizing uit de eerste helft van de 20e eeuw nieuwe langjarige metingen te doen en deze te vergelijken met de metingen met de huidige behuizing. Dat is volgens het kritische rapport niet gebeurd. Is dit alles raar of is dit raar?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door MetalPig » 12 nov 2019, 10:57

Ik vind dit wel een steekhoudend verhaal:
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... uurreeksen

Maar ja.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 12 nov 2019, 12:49

Helaas is het niet te reproduceren met dezelfde uitkomsten. Marcel Crok heeft het laten narekenen en gevraagd om een gesprek met de mensen van het KNMI om de verschillen in uitkomst met elkaar te bespreken. De mensen van het KNMI hadden volgens Crok geen zin in dat gesprek en hebben het afgehouden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie