Het einde van de filtersigaret?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Het einde van de filtersigaret?

Bericht door taigitu » 09 nov 2019, 14:06

Het einde van de filtersigaret?

28 oktober 2019

Filtersigaret

Amerikaanse onderzoekers zeggen dat de filtersigaret zo vervuilend is, dat zij verboden zou moeten worden.
Ze denken dat een dergelijk verbod in de Europese Unie het eerst kan worden ingevoerd.
Bij ons is wegwerpplastic namelijk ook verboden vanaf volgend jaar.

De weggegooide filters zijn de pest voor natuur en milieu. Peuken zijn zelfs het meest voorkomende menselijke afval in de oceanen,
nog voor plastic. Daarom, betogen onderzoekers van San Diego State University, moet je ze simpelweg verbieden.
Probleem opgelost. Maar is dat niet schadelijk voor rokers, die zo ongefilterde rook binnenkrijgen?

Nee, zeggen de Amerikaanse biochemici. De filters zijn weinig meer dan een marketingtruc van de tabaksindustrie.
Ze maken het roken niet minder ongezond. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat rokers extra hard zuigen aan een filtersigaret,
waardoor de rook dieper in de longen komt. Bovendien laten delen van het filter los en komen in de longen.

Volgens een Duitse studie uit 2016, komen jaarlijks 4,5 biljoen sigarettenfilters in de natuur.
In 2017 meldde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat tot twee derde van de sigarettenpeuken op de grond terechtkomen.
Dat zijn tien miljard peuken die mensen achteloos weggooien, elke dag.

De hoop van de onderzoekers is gevestigd op de EU. Europa is het verst in het bestrijden van zwerfafval.
Het verbod vanaf 2021 van plastic bestek, rietjes en wattenstaafjes zou de EU aan kunnen vullen met filtersigaretten, zeggen ze.
Dat zal wellicht ook meer mensen van het roken afbrengen. Een gunstig scenario voor iedereen, aldus de Amerikanen.

http://www.faqt.nl/recent/het-einde-van ... ersigaret/

Afbeelding

Ik erger me behoorlijk aan alle filters van sigaretten die op straat liggen.
Een aardige buurman van mij rookt 's morgens vroeg en soms 's avonds laat buiten, vóór zijn gesloten buitendeur.
Maar net schuin daarboven is mijn slaapkamer en mijn raam staat altijd op een kier. In de zomer wijd open....
Als hij uitgerookt is gooide hij zijn peuk op de stoep voor onze huizen.
Toen hij pas naast mij kwam wonen heb ik gevraagd of ik een leeg conservenblik ,als asbak met een beetje zand
op de grond voor zijn keukenraam kon zetten, zodat hij daar zijn peuken in kon doen. Want het zou (voor zover ik weet)
een paar jaar duren voordat die peuk helemaal is opgegaan in het milieu. Hij ging akkoord en dus staat er een 'asbak'.
Van de rook in mijn slaapkamer ben ik niet helemaal af, tenzij de wind gunstig staat.

Ik heb ook weleens de eigenaar van een Turkse meubelzaak aangesproken. Zijn winkel stond vol met witte en
glanzende meubelen en veel kristal blinkertjes. Maar hij staat voor zijn ingang met een peuk, en de straat
voor zijn ingang en op het fietspad ervoor, bezaaid met peuken. Toen heb ik hem beleefd duidelijk gemaakt
dat dit beeld van hem met peuk, de winkel en de peuken op straat voor mij een reden zou zijn om zijn winkel te mijden.
Het is geen reclamebeeld en nodigt niet uit om klant te worden. Daarna is het een tijd goed gegaan, maar soms..... grrr
Van mij mag de sigaret 'bloot' gebruikt worden, dus zonder filter.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Het einde van de filtersigaret?

Bericht door Annemiet » 09 nov 2019, 16:25

Yes please, kan niet snel genoeg komen..!

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het einde van de filtersigaret?

Bericht door Osiris » 10 nov 2019, 08:45

Rook zelf 'organische' shag, zonder filters :mrgreen:
Geen chemische kleur, smaak, zwaar/halfzwaar, houdbaarheids en verslavende chemische toevoegingen en 'wassingen'.
Chemicalieen worden niet alleen in de tabak toegevoegd bij de meeste fabrikanten,ook in het filter.

Het filter bestaat uit schuim.
Werk zelf in de verwerkings industrie waar schuim verwerkt word in meubels.
Het maken van het schuim vereist één en al chemische processen, die je bij verbranding weer inademt.

Geldt trouwens ook bij het zogenaamde vapen, chemische troep.

Hoewel teer en nicotine op den duur ook niet best zijn voor je, denk ik dat de ingeademde chemische toegevoegde troep heel veel meer schade aanricht.
En organische overblijfselen lossen veel beter op in het milieu. :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het einde van de filtersigaret?

Bericht door taigitu » 10 nov 2019, 11:14

Osiris schreef:
10 nov 2019, 08:45
Rook zelf 'organische' shag, zonder filters :mrgreen:
Geen chemische kleur, smaak, zwaar/halfzwaar, houdbaarheids en verslavende chemische toevoegingen en 'wassingen'.
Chemicalieen worden niet alleen in de tabak toegevoegd bij de meeste fabrikanten,ook in het filter.
Ikzelf heb heel vroeger met filter gerookt.
Wat in het artikel staat dat je daardoor steviger zuigt met inhaleren en dus meer rook naar binnen krijgt,
en met meer stoffen, geloof ik direct. Maar met filter kreeg je ook geen tabak op je lippen en/of in je mond.
Ik heb nooit gehoord van die organische tabak? Is die gewoon te koop? Niet dat ik ooit weer zal gaan roken....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het einde van de filtersigaret?

Bericht door univers » 10 nov 2019, 12:58

Ik heb het altijd bij de weduwe gehad, puur natuur.
Tegenwoordig gecombineerd met een ander puur natuurlijk gewas. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het einde van de filtersigaret?

Bericht door Osiris » 10 nov 2019, 18:19

taigitu schreef:
10 nov 2019, 11:14
Osiris schreef:
10 nov 2019, 08:45
Rook zelf 'organische' shag, zonder filters :mrgreen:
Geen chemische kleur, smaak, zwaar/halfzwaar, houdbaarheids en verslavende chemische toevoegingen en 'wassingen'.
Chemicalieen worden niet alleen in de tabak toegevoegd bij de meeste fabrikanten,ook in het filter.
Ikzelf heb heel vroeger met filter gerookt.
Wat in het artikel staat dat je daardoor steviger zuigt met inhaleren en dus meer rook naar binnen krijgt,
en met meer stoffen, geloof ik direct. Maar met filter kreeg je ook geen tabak op je lippen en/of in je mond.
Ik heb nooit gehoord van die organische tabak? Is die gewoon te koop? Niet dat ik ooit weer zal gaan roken....
Paar jaar geleden had Drum halfzwaar zonder toevoegingen,uiteindelijk van de markt verdwenen.
Alternatief werd voor mij de American Spirit.
Je hebt ook nog Pueblo, was wat goedkoper ,maar voor mij was de smaak not done.
Alleen te krijgen via tabaks speciaalzaken en hier bij ons bij Primera.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het einde van de filtersigaret?

Bericht door univers » 10 nov 2019, 19:19

Alleen te krijgen via tabaks speciaalzaken en hier bij ons bij Primera.
Jij gaat voor de zegeltjes. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie