Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Annemiet » 09 nov 2019, 16:38

De afwezigheid van een sterke straalstroom op de Atlantische Oceaan zorgt momenteel voor koel weer in Europa. In de berggebieden valt daardoor veel sneeuw en elders komt het tot grond- en nachtvorst. “In het noorden van Europa worden zelfs recordtemperaturen opgemeten tot -30°C. In de Benelux blijft het voorlopig eerder fris herfstweer”, zo meldt weerexpert Lander Van Tricht van NoodweerBenelux.

Kouder dan normaal

Terwijl oktober algemeen beduidend zachter verliep dan normaal is november alvast koel van start gegaan. Een diepe trog in de straalstroom zorgt er momenteel voor dat de aangevoerde lucht in West- en Centraal-Europa van polaire origine is. Die is koud en de temperaturen liggen daardoor onder het langjarig gemiddelde. In België halen we met moeite de kaap van 10°C en ’s nachts vriest het aan de grond. Komende dagen kan het onder brede opklaringen ook ’s nachts in de thermometerhut lokaal tot lichte vrieskou komen.

Afbeelding
Komende nachten kan het in de Benelux tot lichte vorst komen. Ook volgende week blijft het ’s nachts kouder.
Wetteronline Komende nachten kan het in de Benelux tot lichte vorst komen. Ook volgende week blijft het ’s nachts kouder.

Veel sneeuw in berggebieden

De polaire lucht zorgde in combinatie met neerslagzones de afgelopen dagen voor veel verse sneeuw in de Alpen. “De sneeuwgrens daalde daarbij tot in het dal waardoor de meeste skigebieden een eerste basislaag kregen”, aldus Van Tricht. Ook vandaag en komende dagen wordt er nog veel sneeuw verwacht in de Alpen. Aan de zuidkant kan er lokaal meer dan 50 cm sneeuw vallen. De winter heeft zich ook al een eerste keer laten voelen in de Pyreneeën. Daar viel er sneeuw tot onder 1000 meter en ook in het noorden van Spanje viel sneeuw.

Bijzondere winterprik in Noord-Amerika

De Amerikaanse oostkust wordt momenteel geteisterd door een bijzonder felle winterprik. Op veel plaatsen liggen de temperaturen meer dan 10 graden onder het langjarig gemiddelde. Komend weekend wordt het daar tijdelijk iets minder koud maar volgende week zou de winter opnieuw krachtig toeslaan.

Afbeelding
Volgende week liggen de temperaturen in grote delen van Noord-Amerika meer dan 10 graden onder het langjarig gemiddelde.


https://www.noodweer.be/
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... acbc8312d/

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Tammy » 11 nov 2019, 10:50

Mooi dat er nog gebieden zijn waar sneeuw valt.
Zoals er ook gebieden zijn waar het elk jaar gewoon elke keer winter word.
Echte winter bedoel ik dus.
Helaas woon ik in het verkeerde land wat winters betreft en dat al voor vele jaren, zo jammer.

Want er gaat niks boven een echte winter met een dik pak sneeuw en zware vorst die maanden duurt , echt waar. [jaja] :winter: sneeuwberg

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Annemiet » 11 nov 2019, 15:43

Tammy schreef:
11 nov 2019, 10:50
Mooi dat er nog gebieden zijn waar sneeuw valt.
Zoals er ook gebieden zijn waar het elk jaar gewoon elke keer winter word.
Echte winter bedoel ik dus.
Helaas woon ik in het verkeerde land wat winters betreft en dat al voor vele jaren, zo jammer.

Want er gaat niks boven een echte winter met een dik pak sneeuw en zware vorst die maanden duurt , echt waar. [jaja] :winter: sneeuwberg
Here's hoping :grin: :pop:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Tammy » 11 nov 2019, 15:59

Wanneer gaan we de sneeuwpop maken Annemiet ? :mrgreen: :sneeuwpop:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Annemiet » 11 nov 2019, 16:33

Tammy schreef:
11 nov 2019, 15:59
Wanneer gaan we de sneeuwpop maken Annemiet ? :mrgreen: :sneeuwpop:
Haha waarschijnlijk al bij 2 cm [jaja]

Gast1

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Gast1 » 11 nov 2019, 16:43

Het zal mij allemaal weer gaan benieuwen óf we deze winter sneeuwpoppen kunnen gaan maken. :wink:

Ik hoop het in ieder geval voor jullie en ik ... ach, er zijn van die momenten dat ik er toch ook wel weer -even- naar verlang.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13657
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Fenna » 11 nov 2019, 17:00

Gast1 schreef:
11 nov 2019, 16:43
er zijn van die momenten dat ik er toch ook wel weer -even- naar verlang.
Nou.
Ik houd mijn hart vast met de perikelen omtrent het strooizout.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Tammy » 11 nov 2019, 17:02

Goed plan Annemiet. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Determinist » 11 nov 2019, 18:27

Nee geen sneeuw.

Ik wil 20 graden vorst, 1 maand lang, zonder neerslag.
Alle plassentochten af met om de kilometer een jagertee.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Winter laat zich al voelen in Europa: sneeuw in het noorden, nachtvorst in ons land

Bericht door Tammy » 11 nov 2019, 18:39

20 graden vorst is perfekt Determinist.
Als ik de plassen schoonveeg mag die sneeuw dan toch vallen ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie