Stop de klimaathysterie !

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Tardis » 04 dec 2019, 19:08

Kristof Piessens schreef:
04 dec 2019, 18:23
Grote maatschappelijke weerstand ?
Ja grote maatschappelijke weerstand. Laat ik maar eens man en paard noemen. Nederland is overbevolkt. Om onze huidige levensstandaard te behouden gebruiken wij Nederlanders een stuk van de planeet dat 13 keer groter is dan het oppervlak van ons land. Dat heeft iemand 15 jaar geleden uitgerekend en ik verwacht dat de situatie er niet beter op is geworden. We leven dus op te grote voet en moeten minderen. Wat schaffen we af? De auto er uit. check. Geen vliegvakanties meer. check. Stoppen met funshoppen. check. Geen vlees meer eten check. De kachel voortaan op 16 graden, als je het koud krijgt trek je een trui aan. check. Ziekenzorg minimaliseren, de mensen moeten eerder dood, want mensen zijn slecht voor het milieu. check? Gaan we dat doen? Het zou enorm helpen als we dit wereldwijd voortaan als de norm gaan aannemen. Ik verwacht niet dat dit gebeurt. Inderdaad vanwege de grote maatschappelijke weerstand die dit zal oproepen.

Als bovenstaande opsomming onacceptabel is, wat is het alternatief? Ik verwacht dat we blijven aanmodderen tot de wal het schip keert.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Gast1 » 04 dec 2019, 19:19

Tardis schreef:
04 dec 2019, 14:08
Gast1 schreef:
29 nov 2019, 08:28
Ja, je vraagt je af "Waar ligt de oplossing dan?" ... terwijl deze heel simpel voor de hand ligt.
Welke oplossing zie jij dan? Ik zie wel oplossingen, maar die liggen niet voor de hand en zullen op zeer grote maatschappelijke weerstand stuiten.
Minder, minder Tardis ...
Inmiddels (al sinds een jaar of 4) eet ik enkel nog alleen maar kip en vis qua vlees.
Ik mis het eerdere zoogdierenvlees geeneens. Voelt zelfs erg goed.

Ik besef dat ik erg veel 'heb' terwijl heel veel dingen vaak niet nodig zijn.
Onze oudste zoon en zijn vriendin hebben ons wat dat betreft een beetje besmet :grin:
Overdag laat ik de temperatuur zakken tot 16 graden Celsius -als ik thuis ben- en ... ik ben daar prima aan gewend.
Als het vrouwtje werken is en thuiskomt, heb ik de kookpot klaar.
En als ik klaar ben met koken, dan pas gaat de thermostaat omhoog.
Dan zuigt de afzuigkap (wasemkap) geen warme lucht af.
Tegenwoordig staat hij 's avonds op 18 graden, maar ik heb het dan oprecht warm.
Een jaar geleden stond de thermostaat nog op 19 graden Celsius ...

Ik heb geen bad meer; weggedaan: ik (wij hebben) nu een douchekamer, scheelt heel veel water.
Ik neem veel en veel vaker de fiets, i.p.v. de auto.
And so on and so on ...

Ben toch ook benieuwd naar jouw oplossingen. :wink:
Ben ook benieuwd wat je van het topic WMO Voorlopige verklaring over de toestand van het klimaat vindt.
Om verwarring te voorkomen lijkt het mij goed om aldaar te reageren.
Ik blijf oprecht benieuwd.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 04 dec 2019, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Tardis » 04 dec 2019, 19:24

Pierre, de mensheid is gewend aan groei. Economische modellen zijn gebaseerd op groei. Het aardoppervlak groeit echter niet mee. Hiermee zullen we het met z'n allen moeten doen. Het stemmende publiek in democratieën is gewend aan verkiezingsretoriek dat het allemaal beter wordt als je op hun stemt. Als je dat allemaal omkeert breekt wereldwijd de pleuris uit.

Ik schreef al dat ik geen gemakkelijke oplossingen zie. Ik zie alleen maar hele moeilijke, zeer pijnlijke oplossingen. Zo pijnlijk dat de bestuurders niet durven in te grijpen en er dus niets aan gedaan wordt en de wal het schip keert. Met oorlogen, honger, schrijnende armoede en andere ellende als gevolg. Een wereldwijde terugval die niet gepikt wordt door het overgrote deel van de wereldbevolking. Wat de wereldbevolking betreft zie ik de toekomst dus inktzwart tegemoet. Voor mezelf zie ik wel oplossingen, ik heb al een hemel op aarde om me heen gecreëerd en die bestaat uit iets wat me niet afgenomen kan worden. Ik maak me over mijn persoonlijke situatie geen zorgen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door univers » 04 dec 2019, 19:37

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Tammy » 05 dec 2019, 02:12

Heerlijk om Jordan Peterson weer in een topic te zien.
De man is een verademing op het wereldtoneel.
En zeer mooie kritische geluiden lees ik in deze topic.
Gelukkig loopt niet iedereen achter de klimaathysterie aan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Tammy » 05 dec 2019, 04:06

Verstandige jongedame.

Afbeelding

Deze Duitse tiener is de ’anti-Greta’

MADRID - De anti-Greta is opgestaan. Terwijl de wereld uitziet naar een nieuwe show op de VN-top van de vlechtjesdragende Zweedse klimaatspijbelaar, verkondigt de jonge Duitse Naomi Seibt in Madrid een ander verhaal. „Iemand klimaatontkenner noemen impliceert dat hij of zij iets ’illegaals’ doet.”

Juist in Duitsland ligt de term ’ontkenner’ gevoelig, legt Seibt uit, een 19-jarige liberale vlogger uit Münster die in korte tijd 30.000 volgers verzamelde. „Het roept de associatie op met Holocaust-ontkenning, wat in ons land verboden is. Terwijl het slechts scepsis is over het klimaat, geen schadelijk geloof.”

Veel jongeren in Duitsland zijn bang om zich klimaatkritisch te uiten, meent Seibt, zelf begiftigd met een IQ van 157. „Het is moeilijk om je uit te spreken. Kinderen zijn bang om slechte cijfers te krijgen. Ze zijn bang om gehaat te worden door leeftijdgenoten. En ze krijgen het idee dat het ronduit kwaadaardig is om anders te denken.”

Vliegtuig te vervuilend.

Terwijl Seibt gewoon per vliegtuig naar Spanje kwam, reizen zo’n 25 Nederlandse jongeren per touringcar naar de klimaattop. Het vliegtuig was te vervuilend en de trein bleek te duur. Bruno Lauteslager gaat naar Madrid „om druk uit te oefenen zodat politici de juiste beslissingen nemen.”

Pepernoten, boeken, muziek en het spel Ninja gebruiken de klimaatreizigers om ruim 24 uur reistijd te doden. En als het bussen echt te zwaar wordt, springen de leden van Jongeren Milieu Actief, Extinction Rebellion en Friday’s for Future gewoon een beetje ’in het rond’ om de energie erin te houden. Eerder vertrok al een zeilboot met jongeren naar Chili, tot de top van plek veranderde. Lauteslager: „Zij kunnen niet op tijd terug zijn in Madrid.”

Lees het volledige artikel op onderstaande link :



https://www.telegraaf.nl/nieuws/1136426 ... anti-greta

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Fenna » 05 dec 2019, 10:13

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Gast1 » 06 dec 2019, 10:57

Tardis schreef:
04 dec 2019, 19:24
Pierre, de mensheid is gewend aan groei.
Zeker, dat is ook zo.
Tardis schreef:
04 dec 2019, 19:24
Economische modellen zijn gebaseerd op groei.
En ook dat is (helaas) zo ...
Tardis schreef:
04 dec 2019, 19:24
Het aardoppervlak groeit echter niet mee. Hiermee zullen we het met z'n allen moeten doen.
Kijk, en dat is nou een misvatting. Het Aardoppervlak groeit weliswaar niet (nou ja ...) maar de woonoppervlakte bijvoorbeeld is niet enkel beperkt tot het Aardoppervlak.
De mens bouwt bijvoorbeeld ook de lucht in (flatgebouwen enz.), dat kan ook op andere wijzen in het Aardgebruik.
Het kán anders en daar is de mens dan ook mee bezig.
En het kan ook minder, veel minder ...
Pas bij een groter en dieper inzicht waar we met z'n allen mee bezig zijn, kán ons doen besluiten dat het toch allemaal niet om ... geld ... draait.
Tardis schreef:
04 dec 2019, 19:24
Het stemmende publiek in democratieën is gewend aan verkiezingsretoriek dat het allemaal beter wordt als je op hun stemt. Als je dat allemaal omkeert breekt wereldwijd de pleuris uit.
Ik zie dat al op kleine schaal gebeuren en die schaal lijkt te groeien ...
Precies eender zoals een jaar of 40 - 50 geleden de destijds zwaar veroordeelde provo's een kentering veroorzaakten ... en nu zelf vervuiler zijn geworden. [doh]
Ik heb al vaker geschreven dat ik meer van onze kinderen heb geleerd dan van mijn eigen ouders.
Misschien zou dat wel voor heel veel ouders gelden als ze naar hun eigen kinderen luisterden.
Onderschat kinderen niet en bekijk deze clip maar eens, waarbij je vooral op de reactie van het meisje (de kleindochter) dient te letten:


Tardis schreef:
04 dec 2019, 19:24
Ik schreef al dat ik geen gemakkelijke oplossingen zie. Ik zie alleen maar hele moeilijke, zeer pijnlijke oplossingen.
Zo pijnlijk dat de bestuurders niet durven in te grijpen en er dus niets aan gedaan wordt en de wal het schip keert.
Met oorlogen, honger, schrijnende armoede en andere ellende als gevolg. Een wereldwijde terugval die niet gepikt wordt door het overgrote deel van de wereldbevolking.
Wat de wereldbevolking betreft zie ik de toekomst dus inktzwart tegemoet.
Zucht ... helaas voel ik met je mee, maar wie weet.
We kunnen bij onszelf beginnen Tardis en dat is jou te lezen gelukt:
Tardis schreef:
04 dec 2019, 19:24
Voor mezelf zie ik wel oplossingen, ik heb al een hemel op aarde om me heen gecreëerd en die bestaat uit iets wat me niet afgenomen kan worden. Ik maak me over mijn persoonlijke situatie geen zorgen.
... waarbij ik kan aansluiten.

Maar nogmaals, onderschat kinderen niet. :wink:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Witte wel » 06 dec 2019, 11:54

Goeie verslagever Gast1. Kent het verschil niet tussen de Achterhoek en Twente. :rolfl:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door gusteman » 06 dec 2019, 11:59

Gast1 schreef:
04 dec 2019, 19:19
Ben toch ook benieuwd naar jouw oplossingen. :wink:
Ben ook benieuwd wat je van het topic WMO Voorlopige verklaring over de toestand van het klimaat vindt.
Om verwarring te voorkomen lijkt het mij goed om aldaar te reageren.
[think] [think] [think]
Heb de indruk dat de boodschap niet echt is doorgekomen. :?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door taigitu » 06 dec 2019, 11:59

Na 40 jaar beloften: amper 0,03 procent van Middellandse Zee beschermd

IPS . 29 november 2019

De landen rond de Middellandse Zee beschermen amper een kwart van de oppervlakte die ze beloofd hadden tegen 2020.
De meeste beschermde gebieden bestaan enkel op papier en missen een echt beheer, blijkt uit een analyse van het Wereldnatuurfonds (WWF).

De betrokken landen beloofden al ettelijke keren plechtig om het verlies van mariene biodiversiteit in hun regio te stoppen:
in 1976 al in de Conventie van Barcelona, in 2010 in de Conventie rond Biodiversiteit (CBD) in Aichi en nog eens in het kader van
de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN.

Een jaar voor die deadline is amper 2,48 procent van de gebieden beschermd, blijkt uit een analyse door het WWF.

Ze beloofden onder meer om tegen 2020 een tiende van de oppervlakte van hun kust- en zeegebieden te beschermen.
Maar nauwelijks een jaar voor die deadline is amper 2,48 procent van die gebieden beschermd, blijkt uit een analyse door het Wereldnatuurfonds (WWF).
Daardoor blijft de Middellandse Zee lijden onder overexploitatie, onder meer door olie- en gaswinning.
Nochtans zou een netwerk van beschermde gebieden sterk bijdragen aan het herstel van de zee en de rijkdommen die ze biedt,
momenteel geschat op 5600 miljard dollar per jaar aan visserij, toerisme en aquacultuur.

Papieren parken

Het WWF-rapport wijst op steeds terugkerende vertragingen en mislukkingen in bijna alle landen om van ‘papieren parken’ -
die op papier bestaan maar op het terrein nauwelijks beheerd worden - te evolueren naar goed beheerde gebieden.
Zo hebben landen als Kroatië, Italië en Spanje een aanzienlijke oppervlakte toegewezen voor bescherming, maar beperkt het beheer zich
tot een klein gebied of is het onvoldoende om de biodiversiteit te beschermen. Egypte, Libanon, Libië, Syrië, Tunesië en Marokko hebben
zelfs geen enkel beheerplan voor de regio’s die ze naar eigen zeggen beschermen.

Het percentage van de zee dat volledig beschermd wordt tegen menselijke interventie klokt af op een ‘insignificant percentage’ van amper 0,03 procent.

Getreuzel

‘Het voortdurende getreuzel door de regeringen om mariene biodiversiteit te beschermen en te herstellen ondermijnt de capaciteit van onze oceanen
om de impact van de klimaatcrisis te temperen en een duurzame blauwe economie te steunen’, zegt Janica Borg van WWF.
‘De lidstaten moeten hun beloftes nakomen en een politieke prioriteit maken van de bescherming.
Er moeten snel beheersplannen komen voor de gebieden, en de Europese leiders moeten het eens worden over maatregelen om minstens 30 procent
van de Europese kust- en zeegebieden te beschermen tegen 2030.’

De regeringen van de omliggende landen komen volgende week samen in Napels in het kader van de Barcelona Conventie, die nu veertig jaar oud is.

https://www.mo.be/nieuws/na-40-jaar-bel ... -beschermd
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Gast1 » 06 dec 2019, 12:17

Witte wel schreef:
06 dec 2019, 11:54
Goeie verslagever Gast1. Kent het verschil niet tussen de Achterhoek en Twente. :rolfl:
Kijk, en dat was me niet opgevallen, wel de ontbrekende g van jou in het woordje verslaggever :mrgreen:

Geintje Witte, het gaat er om hoe dat meisje reageert, maar dat weet jij ook wel Witte wel. *1*

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Witte wel » 06 dec 2019, 12:43

Haha, schrijf nu vanaf een tablet en die stomme autocorrectie en vergeet wel eens terug te kijken. Jou naam ziet hij ook als Pieter ipv Gast1.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Gast1 » 06 dec 2019, 12:48

:wink:

Pieter is de Nederlandse naam voor Gast1.
Gast1 is afgeleid van Petrus.
Petrus is een jongensnaam die komt van het Griekse Petra en laat dat nou net de naam van mijn vrouwtje zijn. :grin:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Fenna » 13 dec 2019, 12:48

http://www.telegraaf.nl/nieuws/19526414 ... et-klimaat
Hoeveel onzin wordt er verkocht over het klimaat?

AMSTERDAM - Alarmerende klimaatberichten buitelen over elkaar heen. Van uitgehongerde ijsberen en krimpende vogeltjes tot te dikke paarden en verzwolgen kuststeden.


Telkens rond een klimaattop, zoals in Madrid, vullen kranten en beeldbuizen zich met naargeestige effecten en voorspellingen over een opwarmende aarde. Hoeveel onzin wordt er verkocht, en door wie? Een begin om het kaf van het koren te scheiden.

Ijsbeer-invasie in Russisch dorp

’Uitgehongerde ijsberen trekken massaal dorpje binnen op zoek naar voedsel’, kopte de Belgische website Het Nieuwsblad. De dieren „zijn bijna allemaal veel te dun”, aldus een lokale medewerker van het Wereldnatuurfonds. In een persbericht wijst het WNF op de oorzaak: te weinig ijs. Zolang het poolijs niet dik genoeg is, struinen de hongerige beren het dorp Ryrkaypiy af naar voedsel. De natuurorganisatie hint op haar aloude boodschap: met klimaatverandering is de ijsbeer ten dode opgeschreven.

’Uitgehongerde ijsberen trekken massaal dorpje binnen op zoek naar voedsel’, kopte de Belgische website Het Nieuwsblad. De dieren „zijn bijna allemaal veel te dun”, aldus een lokale medewerker van het Wereldnatuurfonds. In een persbericht wijst het WNF op de oorzaak: te weinig ijs. Zolang het poolijs niet dik genoeg is, struinen de hongerige beren het dorp Ryrkaypiy af naar voedsel. De natuurorganisatie hint op haar aloude boodschap: met klimaatverandering is de ijsbeer ten dode opgeschreven.

Vogels worden kleiner.

Op basis van de collectie van 70.000 vogels stelt de University of Michigan dat klimaatverandering trekvogels kleiner maakt. Daarentegen neemt de vleugelspanwijdte toe. Waardoor exact, blijft gissen. „Wetenschappers zijn niet helemaal zeker waarom warmere temperaturen ervoor zorgt dat vogeltjes krimpen”, vertelt BBC News erbij.

Ondanks de wijdverbreide media-aandacht is niet iedereen het eens met de hypothese. Duitse onderzoekers van het Michael-Otto-Institut in Bergenhusen keken in 2014 naar vogellijfjes uit een veel langere periode: van 1889 tot 2010. Zij vonden geen trend. „We kunnen de hypothese voor krimpende lichaamsgrootte door klimaatverandering niet ondersteunen”, concludeerde onderzoeker Volker Salewski. Kortom: geen uitgemaakte zaak.

Paarden obesitas door langer gras.

De Britse dierenarts Gillies Moffat bedacht misschien wel het opmerkelijkste klimaatbericht. Paarden worden te dik, aldus de veterinair, omdat ze door langer gras te veel eten. „Een warmer klimaat betekent ook een grotere beschikbaarheid van gras”, aldus Moffat in The Daily Telegraph. Zou het echt? Moffat borduurde voort op een studie van de Britse club van paardendokters (BEVA). Daaruit bleek dat 31% van de Engelse paarden te dik is. Toen was de belangrijkste reden echter: te weinig beweging.

Paardenkliniek de Raaphorst in Den Haag onderschrijft de trend. „Ook in Nederland zijn veel paarden te dik”, zegt Franklin Lashley. Maar aan het gras ligt het niet: rond Den Haag staan edele viervoeters amper in de wei. „Het beeld dat mensen normaal vinden is veranderd”, legt de dierenarts uit. „Wat vroeger gewoon was, vindt men nu te dun. Zelfs sportpaarden zijn vaak te dik. Het is, net als bij mensen, een simpele som: hoeveel energie krijg je binnen, en hoeveel verbrand je?” Een eetgewoonte dus, niet klimaat.

Zeeën happen naar adem.

Oceanen verliezen rap zuurstof, tussen 1960 en 2010 wel twee procent! De reden is klimaatverandering. Dat nieuws van de internationale natuurkoepel IUCN kreeg ruim baan in The New York Times. Dan Laffoley, rapportschrijver en IUCN-adviseur betitelde oceanen als ’het blauwe hart van onze planeet’. Opwarmend zeewater, dat het grootste deel van de aardse opwarming vastlegt, houdt minder zuurstof vast. Terwijl micro-organismen in warmer water juist meer zuurstof gebruiken. Een andere oorzaak lijkt echter onder te sneeuwen.

De zuurstofafname klopt, bevestigt onderzoeker Peter Kraal van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). Maar voedselrijk afvalwater uit landbouw en riolen is ook een reden. „Meststoffen veroorzaken algengroei waardoor het zuurstofgehalte daalt en waterleven stikt. Juist in kustgebieden, zoals het ’dode deel’ van de Golf van Mexico nabij de Mississippidelta, speelt dit vaak de dominante rol”, zegt Kraal. Wel heeft opwarming ook langs de kust een versterkend effect. Hypoxia (zuurstoftekort) in andere oceaandelen is wel degelijk „een reden om ons zorgen te maken”. Opwarming zorgt inderdaad voor zuurstofverlies, maar het is niet het complete verhaal.

Greta: 'Mensen lijden en sterven.

Ze is ongetwijfeld het bekendste gezicht van de klimaattop. Na een gecombineerde zeil- en treinreis naar Madrid, arriveerde Greta Thunberg niet alleen in de schijnwerpers, maar ook op de voorpagina van Time Magazine. Als ’Persoon van het jaar’. Haar boodschap is minder vrolijk: „Mensen lijden, mensen sterven”, klaagde de tiener op de VN-conferentie. En als echoput van de radicale actiegroep Extinction Rebellion: „We staan aan het begin van een massale uitsterving.”

Het is niet wat de cijfers zeggen. Noch wat het VN-klimaatpanel IPCC voorspelt. Extreem weer (orkanen, overstromingen, droogte, bosbranden en hitte) eiste een eeuw geleden zo’n half miljoen mensenlevens per jaar. Dat is gedaald tot gemiddeld 35.000 slachtoffers begin deze eeuw. Als percentage van de wereldbevolking is de teruggang nog scherper.

„Het aantal doden door klimaatgerelateerde oorzaken is in honderd jaar met 95 procent gedaald”, stelt de Deense statisticus en milieuwetenschapper Bjorn Lomborg in een recente publicatie. „En in weerwil van alle claims dat de klimaatcrisis uit de hand loopt, dalen ook de kosten van extreem weer sinds 1990 als percentage van ons nationale inkomen.” Kortom: deze boodschap van Thunberg is nergens op gebaseerd.


Orkanen verjagen kinderen.

Zes keer zoveel Caribische kinderen op de vlucht door toenemend orkaangeweld. Ja, de VN-kinderorganisatie Unicef weet het pakkend te formuleren. Telden de Cariben tussen 2009 en 2014 circa 175.000 jeugdige orkaanvluchtelingen, de afgelopen vijf jaar waren dat er 761.000! En, zo stelt UNICEF, die toename kan ’de nieuwe norm worden nu klimaatverandering meer orkanen van de categorie 4 of 5 voorspelt’.

We legden de studie voor aan Stanley Goldenberg, orkaanspecialist van de Hurricane Research Division van NOAA in Miami. „Dit is een van de meest belachelijke studies die ik heb gezien”, reageert de wetenschapper. „De onderzochte periode is veel te kort. De piek komt grotendeels door 400.000 vluchtelingen in alleen 2017. En er bestaat geen serieus onderzoek dat méér zware orkanen voorspelt door klimaatverandering.” Tot nu toe is er geen trend naar meer of zwaardere stormen.

Unicef is ofwel ’onwetend’ of doet aan ’pure bangmakerij’, concludeert Goldenberg. „Zelfs als we morgen nul CO2-emissie halen, dan nóg zullen er destructieve orkanen ontstaan.”

Steden verzwelgen in 2050.

Mumbai, Sjanghai, Ho Chi Min City: trek de laarzen maar aan! Volgens The New York Times bedreigt het wassende water in 2050 drie keer zoveel mensen wereldwijd dan tot nu toe gedacht. „Zuid-Vietnam zou zomaar kunnen verdwijnen”, oreert de krant. Mumbai loopt het risico ’te verzwelgen’. Ze baseert zich op een Amerikaanse studie die beter in kaart brengt waar zeewater straks bij hoogtij hoger reikt dan land.

Men negeert echter één voorbehoud uit de studie, stelt Bjorn Lomborg: „Met kustverdediging is geen rekening gehouden.” Toch schetst het artikel een alarmerend beeld van 2050, wanneer 40 miljoen extra personen in risicovol gebied direct natte voeten krijgen.

„Toch is de situatie in het zuiden van Vietnam nu hetzelfde als over dertig jaar”, schrijft de Deense wetenschapper in een gepubliceerde reactie. „Mensen in de Mekong Delta leven met het water.” Net als in Nederland en Londen overigens. Daar gaat ook niemand over straat in ’duikuitrusting’, constateert de Deen. Lomborg noemt het NYT-artikel een typisch voorbeeld van ’nodeloze bangmakerij en misleiding’ rond klimaat. „Het echte verhaal hier is de triomf van vindingrijkheid en adaptatie.”
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Tammy » 13 dec 2019, 14:17

Kijk eens aan , een ander geluid in de klimaathysterie.
Mag ook eens verteld worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Gast1 » 13 dec 2019, 14:19

Toegegeven Fenna, het zijn wel erg theatraal lijkende berichten ... [think]

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Fenna » 13 dec 2019, 14:21

It's al about the
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Tammy » 15 dec 2019, 08:08

Gaat moeizaam daar .

Afbeelding
Voorzitter Carolina Schmidt riep deelnemers aan de Klimaattop op flexibel te zijn .

Worsteling klimaattop Madrid nog niet voorbij.

Op de klimaattop in Madrid hebben onderhandelaars tot diep in de nacht geprobeerd tot overeenstemming te komen over een aanscherping van de wereldwijde klimaatplannen. De top, waarop 200 landen spreken over de uitwerking van de klimaatafspraken van Parijs van 2015, duurde officieel tot vrijdag, maar er wordt doorgepraat in de hoop dat er toch concrete resultaten worden bereikt.

Afgelopen nacht riep de voorzitter van deze klimaattop, de Chileense Carolina Schmidt, alle deelnemers op flexibel te zijn en te streven naar ambitieuze afspraken over CO2-reductie in het komende jaar.

In Madrid maken vooral de Europese Unie en de landen die het meest kwetsbaar zijn voor klimaatverandering zich hard voor een aanscherping van toezeggingen, die eerder in Parijs werden gedaan, over het terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen. Landen als Brazilië en India, staan tegenover hen, zij willen vasthouden aan eerdere plannen en oude afspraken over de verkoop van emissierechten.

'90 procent niet gehoord'.

Kleinere, minder welvarende landen protesteerden afgelopen nacht tegen de dominantie van rijke landen op de Klimaattop. Een afgevaardigde uit Papoea-Nieuw-Guinea zei dat 90 procent van de deelnemende landen in de afgelopen 24 uur niet bij de onderhandelingen waren betrokken. Ook de onderhandelaar voor 44 eilandstaten, die direct bedreigd worden door een stijgende zeespiegel, vroeg zich hardop af: "Doen we mee bij deze onderhandelingen of niet?"

Óf en wanneer er later vandaag een slotverklaring op tafel ligt, is niet duidelijk.

Bas Eickhout, als delegatieleider van het Europees Parlement aanwezig in Madrid, zei gisteravond in tv-programma Nieuwsuur dat het overleg vastzit. Landen proberen in bilaterale gesprekken nader tot akkoord te komen, maar Eickhout acht de kans reëel dat de top mislukt.

https://nos.nl/artikel/2314795-worsteli ... orbij.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Stop de klimaathysterie !

Bericht door Gast1 » 15 dec 2019, 09:07

De wereld zal het niet met elkaar eens worden, waardoor we als soort er niet in gaan slagen te repareren, wat ons eens 'gegeven' werd; het 'Aards paradijs' ...
We verkloten het voor tal van levende organismen en uiteindelijk ook voor onszelf.
Blind van macht en hebzucht waarbij een ruilmiddel hoog in het vaandel staat.

Dat mag pessimistisch worden genoemd, maar hoe realistisch kan het zijn?
De geschiedenis van de beschaafde mens -is beschamende mens beter?- leert het ons, maar we zien het niet.
Sinds Kaïn en Abel slaan we ons de hersens in. Fysiek en psychisch.
Maar tot nu toe ... in dit leven ... kan ik nog steeds zeggen dat het hier tot nu toe een mooie tijd was.

Plaats reactie