Deelnemers aan klimaattop bereiken na lang onderhandelen alsnog akkoord

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Deelnemers aan klimaattop bereiken na lang onderhandelen alsnog akkoord

Bericht door taigitu » 15 dec 2019, 13:42

Deelnemers aan klimaattop bereiken na lang onderhandelen alsnog akkoord
Beeld AFP

Ruim 40 uur na de geplande sluiting van de klimaatconferentie COP 25 in Madrid zijn de deelnemers tot een slotakkoord gekomen,
dat maakt de organisatie bekend. In een slotverklaring, na twee weken onderhandelen, hebben alle staten toegezegd om
hun klimaatbeschermingsdoelstellingen voor 2030 volgend jaar ‘zoveel mogelijk aan te scherpen’.

15 december 2019

Doel van de conferentie was om het klimaatakkoord van Parijs uit 2015 te versterken.
In dat akkoord spraken de landen af de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden Celsius.
De standpunten van de deelnemers lagen in Madrid ver uit elkaar. Het leek dan ook lange tijd onzeker of er een akkoord kon worden bereikt.

De milieubeschermingsorganisaties Greenpeace en Wereld Natuur Fonds hebben forse kritiek op de uitkomst van de conferentie.
Ze beschouwen de internationale inspanningen voor meer klimaatbescherming als onvoldoende en spreken van een diepe crisis.
“Deze klimaatveranderingsconferentie was een aanval op het hart van het Akkoord van Parijs”, zei een woordvoerder van Greenpeace zondag.

Geen urgentie

De top moest de laatste regels afspreken voor de implementatie van het akkoord van Parijs uit 2015, dat volgend jaar ingaat.
Madrid zou echter ook duidelijk moeten maken dat de bijna 200 landen beseffen dat de gevolgen van de klimaatcrisis steeds ernstiger worden
en dat zij er dus alles aan moeten doen om de wereld onder een relatief veilige 1,5 graad te houden.
Met de huidige klimaatplannen stevenen we af op een rampzalige 3,2 graad opwarming.

Die urgentie tekende zich de afgelopen twee weken niet af, door obstructie van grote uitstoters als Australië, Brazilië, Saoedi-Arabië en de VS.
Tot frustratie van onder meer kleine eilandstaten, alsook de Europese Unie, die deze week Green Deal presenteerde.
Waarnemers waarschuwen dat het gebrek aan ambitie en voortgang de strijd tegen de opwarming bedreigen.
“Het lot van het akkoord van Parijs staat hier op het spel”, zei Andrew Norton van het Internationale Institute for Environment and Development,
een denktank in Londen.

Volgens het akkoord van Parijs moeten landen komend jaar vóór de cruciale klimaattop in Glasgow in november nieuwe aangescherpte klimaatplannen
indienen om te zorgen dat het doel van 1,5 graad in zicht blijft. Vrijwel geen land heeft dat al gedaan. Van de grote uitstoters heeft alleen
de Europese Unie deze week een aanzet gegeven, met haar doel van klimaatneutraliteit (netto nul uitstoot) in 2050 en 50 tot 55 procent minder emissies in 2030.

https://www.demorgen.be/nieuws/deelneme ... ~b67638b5/

Ik ben verbaasd.
Ik had niet verwacht dat ze het voor elkaar zouden krijgen. Nu kijken hoe ze zich aan de afspraken houden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deelnemers aan klimaattop bereiken na lang onderhandelen alsnog akkoord

Bericht door Tammy » 15 dec 2019, 14:01

Taigitu ik weet niet hoe jij het artikel leest maar deze klimaattop is een mislukking geworden.
Ze hebben amper iets voor elkaar gekregen.
Er is wel een akkoord bereikt maar in zeer beperkte mate .
De grote hoofdlijnen daar ging het om en die zijn niet behaald.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Klimaattop in Madrid afgesloten met minimaal akkoord .

De klimaattop in Madrid is afgesloten met een minimaal akkoord. Na meer dan twee weken van overleg zijn de onderhandelaars het erover eens dat de uitstoot van broeikasgassen verder moet worden teruggedrongen en dat er geld komt voor arme landen om de gevolgen van de opwarming van de aarde op te vangen.
Maar een van de hoofddoelen was het opstellen van regels voor de verhandeling van emissierechten tussen landen. Daar zijn de 200 landen niet uitgekomen. "Met name de EU is bang dat dit systeem tot dubbeltellingen en misbruik leidt, als hier geen heel strenge regels over worden afgesproken", zegt Ekker. Grote landen als Brazilië, Australië en Rusland verzetten zich echter tegen aangescherpte regels voor de emissiehandel.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://nos.nl/artikel/2314840-klimaatt ... koord.html

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Klimaattop Madrid: akkoord bereikt, maar belangrijkste beslissing uitgesteld.

Ruim 40 uur na de geplande sluiting bereikten landen op de COP 25 vanmiddag een akkoord. Alle staten hebben op de klimaattop toegezegd om hun klimaatbeschermingsdoelstellingen ‘aan te scherpen’. Maar het belangrijkste doel is niet gehaald: er zijn geen concrete afspraken over regels voor de internationale handel in emissierechten.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/buitenland/klimaattop ... ~abfa5700/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Deelnemers aan klimaattop bereiken na lang onderhandelen alsnog akkoord

Bericht door taigitu » 15 dec 2019, 14:23

Tammy schreef:
15 dec 2019, 14:01
Taigitu ik weet niet hoe jij het artikel leest maar deze klimaattop is een mislukking geworden.
Ze hebben amper iets voor elkaar gekregen.
Er is wel een akkoord bereikt maar in zeer beperkte mate .
De grote hoofdlijnen daar ging het om en die zijn niet behaald.
Ik ging uit van de intervieuws van gisteren waar werd gesproken
over dat er helemaal geen akkoord bereikt zou worden omdat er landen
waren die helemaal niets wilden ondertekenen. Dus dat er nog een soort
'scherts' verklaring is ondertekend verbaasd mij.
Het is meer een (slot)akkoord voor de 'buhne', zoals ik het zie.
En wat daar nu uit gaat komen.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deelnemers aan klimaattop bereiken na lang onderhandelen alsnog akkoord

Bericht door Tammy » 15 dec 2019, 14:29

Bedankt voor je uitleg ik begrijp je nu beter.
En helemaal met je eens dat dit een “scherts” verklaring is voor de buhne.
Volgend jaar Glasgow, zelfde laken een pak volgens mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie