Welke soort zou dominant worden op aarde als mensen uitsterven?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Welke soort zou dominant worden op aarde als mensen uitsterven?

Bericht door Annemiet » 12 jan 2020, 20:40

gusteman schreef:
12 jan 2020, 18:52
Puur op basis van gezond verstand geef ik de voorkeur aan de reactie van univers, met name
univers schreef:
12 jan 2020, 07:38
Lijkt mij het beste, om ons daar niet druk over te maken.
De soort die nu al dominant is zou dat ook blijven, lijkt me zo ... namelijk de bacteriën.
Want die zijn bepalend voor de evolutie van de andere soorten.

Verder is ook de vraagstelling heel krakkemikkig: er wordt zijdelings verwezen naar een post-apocalytptische omgeving maar er wordt niet vermeld welke soorten dit apocalyptisch gebeuren zouden overleefd hebben; er wordt enkel vermeld dat de mens zou uitgestorven zijn.
Nu is het natuurlijk zo klaar als een klontje dat een gebeurtenis die zo rampzalig zou zijn dat de volledige mensheid het niet zou overleven meteen ook zo goed als alle levensvormen aan de oppervlakte van de planeet zou uitgeroeid hebben ... kijken we maar gewoon naar de bosbranden in Australië en hoe vernietigend die zijn voor dierlijk en plantaardig leven.

Dus zoals ik reeds schreef: bacteriën maken de meeste kans om te overleven en dus zouden zij hun dominante rol blijven spelen.
En voor diegenen die twijfelen aan die dominantie: jouw eigen lichaam bestaat voor 15% uit lichaamseigen celstof ... die 15%, dat ben jij zelf ... de rest is water (60%) en bacteriën (25%).
Kan je nagaan wie hier de dominante rol heeft.
.
Bacteriën zullen niet snel de plaats van de mens innemen, toch? Als zij de dominante soort blijken te zijn na het uitsterven van de mens, zijn er andere soorten die net zoals de mens meer troeven zullen bezitten allicht. Als in de mogelijkheid om op land/water te leven, te jagen, brein dat zich verder kan ontwikkelen.
Tenzij deze bacteriën zulk een virus vormen dat er geen enkele andere soort overleeft..

gusteman

Re: Welke soort zou dominant worden op aarde als mensen uitsterven?

Bericht door gusteman » 13 jan 2020, 08:58

Annemiet schreef:
12 jan 2020, 20:40
Bacteriën zullen niet snel de plaats van de mens innemen, toch?
Dat was niet de vraag die werd gesteld door topicstarter ... de vraag was welke soort dominant zou worden.
Er werd niet eens gespecificeerd of het om één of andere diersoort zou gaan, de referentie was gewoon 'soort'.
Van zodra je gaat specificeren wijk je af van de vraagstelling en begin je te fantaseren ... kan leuk zijn binnen science-fiction maar past niet echt binnen Wetenschap, toch?

Trouwens, zoals ik reeds schreef is dit een zinloze opdracht ... ik bedoel maar: indien iemand 250 miljoen jaar geleden die zelfde vraag had kunnen stellen, hoe groot zou de kans geweest zijn dat het antwoord zou geluid hebben 'dinosauriërs'?

Niemand is in staat geweest om de afgelopen tweehonderd jaar te voorspellen welke nieuwe soorten insecten zouden ontstaan en toch zijn die er gekomen, niemand is in staat geweest om te voorspellen welke kruisingen binnen diersoorten zouden plaats vinden ... en toch zijn ze er.

Evolutie is nooit echt voorspelbaar, tenzij het gaat om 'gestuurde' evolutie zoals bijvoorbeeld ingrepen in het DNA.

Dus om dan te gaan gokken welke soort als dominant zou over blijven na een apocalyptische catastrofe is gewoon natte vinger werk en niet echt zinvol te noemen.

Plaats reactie