Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Vitharr » 30 jan 2020, 15:34

Stop using the worst-case scenario for climate warming as the most likely outcome — more-realistic baselines make for better policy.

More than a decade ago, climate scientists and energy modellers made a choice about how to describe the effects of emissions on Earth’s future climate. That choice has had unintended consequences which today are hotly debated. With the Sixth Assessment Report (AR6) from the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) moving into its final stages in 2020, there is now a rare opportunity to reboot.

In the lead-up to the 2014 IPCC Fifth Assessment Report (AR5), researchers developed four scenarios for what might happen to greenhouse-gas emissions and climate warming by 2100. They gave these scenarios a catchy title: Representative Concentration Pathways (RCPs)1. One describes a world in which global warming is kept well below 2 °C relative to pre-industrial temperatures (as nations later pledged to do under the Paris climate agreement in 2015); it is called RCP2.6. Another paints a dystopian future that is fossil-fuel intensive and excludes any climate mitigation policies, leading to nearly 5 °C of warming by the end of the century2,3. That one is named RCP8.5.

RCP8.5 was intended to explore an unlikely high-risk future2. But it has been widely used by some experts, policymakers and the media as something else entirely: as a likely ‘business as usual’ outcome. A sizeable portion of the literature on climate impacts refers to RCP8.5 as business as usual, implying that it is probable in the absence of stringent climate mitigation. The media then often amplifies this message, sometimes without communicating the nuances. This results in further confusion regarding probable emissions outcomes, because many climate researchers are not familiar with the details of these scenarios in the energy-modelling literature.

Bron: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00177-3
Interessante overwegingen. [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Vitharr » 30 jan 2020, 16:26

Als we doen wat de worst-case scenario's vereisen ligt een ongelofelijk groot deel van de mensheid dakloos te creperen. De implicatie van alle studies die ik ken rond dit thema heeft de onuitgesproken boodschap dat de schaal van invloed der mens eenvoudigweg te groot is om te harmoniseren met het systeem. Onze schaal drastisch verlagen kan nu eigenlijk alleen door mensen de toegang tot nu voor ons gebruikelijke voorzieningen te zeggen. Een deel zal zich daar niet aan conformeren en het lijden van de rest zal eindeloos lijken. Toch zie ik nog steeds hele volksstammen verkondigen dat ze een toekomst voor hun kinderen wil hebben. Ik vrees dat dat enkel gaat lukken als je zelf je levensstandaard halveert als je kinderen neemt en van hen hetzelfde vraagt. Anders vul je alleen de schaal van de toekomst. Greta is zelf helaas een emissie die alle andere in de schaduw zet.

De sleutel is energie en onze behoefte er aan. We vreten alle grondstoffen op en verzadigen alles met de producten daarvan. Dat is de onbelichte kern van het milieuprobleem. De verschoning van de productie loopt fors achter op de toegenomen vervuiling door schaalvergroting. De schaalvergroting neemt al eeuwen sneller toe dan de verschoning en hierdoor groeit de vervuilingsproblematiek. We moeten dus de schaal verkleinen en dat kan m.i. het beste door passieve inkrimping van de populatie. Dan verdwijnt de ecologische rem op ontwikkeling ook en komen we misschien nog eens ergens.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door univers » 30 jan 2020, 16:35

Dan verdwijnt de ecologische rem op ontwikkeling ook en komen we misschien nog eens ergens.
Of in de oven, of onder de grond.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Vitharr » 30 jan 2020, 17:15

univers schreef:
30 jan 2020, 16:35
Dan verdwijnt de ecologische rem op ontwikkeling ook en komen we misschien nog eens ergens.
Of in de oven, of onder de grond.
Of op andere planeten ver weg om leven daar te brengen in plaats van al het leven hier om te brengen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Tardis » 30 jan 2020, 17:25

Het bewoonbaar houden van deze planeet is een stuk eenvoudiger dan het bewoonbaar maken van een andere planeet. Waarmee ik bedoel te zeggen dat een dode planeet levend maken zodat wij daar kunnen wonen (omdat onze planeet onleefbaar is gemaakt) een vrijwel onmogelijke opgave is. Het ecosysteem van onze planeet heeft er enkele miljarden jaren over gedaan om te komen tot wat het nu is. Zo lang hebben kolonisten die een andere planeet bewoonbaar willen maken niet. Om het nog sterker uit te drukken: het is naïef om te denken dat de mensheid in staat is om een andere planeet te koloniseren en leefbaar te maken als de mensheid nog niet eens in staat is om deze planeet leefbaar te houden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Vitharr » 30 jan 2020, 17:54

Niemand beweert natuurlijk dat we er al zijn grote smurf. :mrgreen: We zullen van heeeeeeeeeeeel ver moeten komen. Ik vermoed alleen dat we ongemerkt nog niet eens echt onderweg zijn waar het milieuonderwerpen betreft.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Gast1 » 30 jan 2020, 19:20

Vitharr schreef:
30 jan 2020, 17:15
Of op andere planeten ver weg om leven daar te brengen in plaats van al het leven hier om te brengen. :mrgreen:
Het leven wat we daar dan gaan brengen, zullen we daarna dan ook om zeep helpen.
En daarna volgen we zelf.

Net als op deze planeet.
De geschiedenis leert het ons, het zijn de lessen uit het verleden, van weleer ... waarvan we erg weinig leren.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Vitharr » 31 jan 2020, 17:41

Zit jij dan zo vol vertrouwen dat we zo ver gaan komen? Ik niet meer hoor...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Determinist » 31 jan 2020, 18:40

Wat een pessimisme weer...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Vitharr » 31 jan 2020, 19:24

Dat kan wel eens gebeuren.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Fenna » 31 jan 2020, 20:15

:post:
Good posts Vitharr.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Emissions – the ‘business as usual’ story is misleading

Bericht door Gast1 » 01 feb 2020, 08:52

Vitharr schreef:
31 jan 2020, 17:41
Zit jij dan zo vol vertrouwen dat we zo ver gaan komen? Ik niet meer hoor...
Misschien is 'vertrouwen' hier niet mijn woord Víðarr, zoon van Odin.

Het is meer mijn 'angst' dat de mensheid hier verder gaat met het verloederen van 'hun huis / onze Aarde' ... en hun onderkomen ook daardoor elders gaan zoeken.
De mensheid begint gelukkig wel steeds meer in te zien, dat ze 'zo' niet door kunnen gaan, maar die vervloekte plutocratie lijkt almaar te winnen van het gezond menselijk verstand.
En niet enkel de plutocratie, maar evenzo de 'macht én hebzucht' van de mensheid.

De geschiedenis der mensheid lijkt een continu herhaling van lessen waaruit we geen enkele lering trekken.
Dus trekken we naar andere planeten ... en dat mag je van mij inderdaad vertrouwen noemen.
Voor zover dat woord inmiddels nog bestaat in mijn woordenboek. :wink:

Plaats reactie