Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door taigitu » 01 feb 2020, 11:02

Is het waar dat chocolade altijd minuscule stukjes kakkerlak bevat?

Vraag: Seghers, 44 jaar
18 december 2013

Volgens verschillende wetenschappers eten we, zonder dat we dat weten, gemiddeld 500 gram insecten per jaar op. En deze zitten overal, niet alleen in chocolade. Ook in andere voedingswaren zitten vaak kleine stukjes vermalen insecten, zoals in meel, brood, koffie, bevroren of ingeblikte groenten en fruit. We eten dus jaarlijks heel wat meer insecten dan we ons bewust zijn. Op zich is daar niets mis mee, insecten zijn voedzaam; ze bevatten eiwitten en vetten, en zitten ook boordevol vitaminen en mineralen. Bij het oogsten van graan, groenten, fruit en andere voedingswaren kunnen de insecten op de geoogste producten zitten en zo meegenomen worden in het verwerkingsproces. Het gebruik van bestrijdingsmiddelen helpt om het aantal insecten op de gewassen te verminderen, maar helemaal uitroeien lukt niet. En daarom zullen we altijd vliegjes en ander ongedierte op sla, tomaten en andere voedingswaren hebben. Dit is ook zo voor cacao. De insecten komen samen met de cacaobonen in het productieproces terecht. De bonen worden wel gereinigd, maar er kan niet 100% uitgesloten worden dat insectenresten in het cacaopoeder terecht komen. Wij krijgen in ons Diagnosecentrum voor Planten op regelmatige basis cacaobonen, koffie en andere voorraadproducten aangeboden voor de detectie en identificatie van insecten. Vaak gaat dit om monsters die genomen worden in containers bij import in de haven en waarvoor een expertiseverslag gevraagd wordt. Nu is het zo dat we heel regelmatig voorraadinsecten aantreffen in deze monsters, meestal kleine kevertjes en hun larven, maar vaak ook rupsen van bv. de cacaomot. Dus stukjes kakkerlak in chocolade, ja allicht kan het wel, en zoniet, dan zeker andere insectendeeltjes. Ik weet niet direct of er bij ons een reglementering is in dit verband. In de USA alleszins wel. En daar wordt door de Amerikaanse Keuringsdienst van Waren (Food and Drugs Administration) bepaald hoeveel ongedierte in levensmiddelen aanwezig mag zijn. Naast insectenpartikels worden ook bepaalde hoeveelheden dierlijke ontlasting (muizenuitwerpselen) en (ratten)haar toegestaan in de voeding. Zo zijn in een blik sinaasappelsap per 250 milliliter 5 fruitvliegjes of één made toegestaan. In pasta mag in elke 225 gram maximaal 225 deeltjes van insecten zitten. In bevroren spruitjes mogen de fabrikanten tot 30 bladluizen of tripsen per 100 gram laten zitten (meer info op: http://plazilla.com/help-beestjes-in-mi ... f-van-vijf).

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3305 ... rlak-bevat

Beantwoord door:
Hans Casteels

identificatie van plaaginsecten in land- en tuinbouw, voorraadgoederen en woningen
Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek
Burg. van Gansberghelaan 96 bus 1 9820 Merelbeke
http://www.ilvo.vlaanderen.be


Afbeelding


NSAID´s zorgen voor ontstekingen

Wanneer je de medicijnen inneemt zoals die in de reguliere geneeskunde worden voorgeschreven dan worden uiteindelijk de ontstekingen verergerd. Hoe zit dat? Klinkt dat niet als een contradictie? Medicijnen zoals ontstekingsremmende pijnstillers in de vorm vam NSAID´s zorgen ervoor dat de darmflora totaal veranderd. Hierdoor verandert ook het slijmvlies in maag en darmen. Als je hier meer over wilt weten moet je het boekje lezen: De darm denkt mee, van K.D. Runow. In het kort komt het erop neer dat de slijmvliezen in onze ingewanden een filterwerking hebben tegen slechte stoffen zoals tomatine in tomaten, solanine in aardappelen, E-nummers, de kakkerlakresiduën in chocolade (ja chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten), fluor uit de tandpasta, pesticiden op fruit en groente, herbiciden in fruit en groente die door de wortels worden opgenomen, residuën van luchtvervuiling, casomorfinen uit melkproducten en glutenmorfinen uit tarweproducten. Deze stoffen blijven bij gezond werkend maagslijmvlies in de darm achter maar door verminderde werking van het darmslijmvlies, wat vrijwel altijd door medicijngebruik komt, worden deze ontstekingsbevorderende stoffen in het lichaam opgenomen. Eenmaal in het lichaam zorgen deze lichaamsonvriendelijke stoffen voor ontstekingsreacties. Het lichaam poogt deze vijandige stoffen op een zo min mogelijk kwetsbare plek op te slaan, zoals in de gewrichten. Kortom: Ontstekingsremmende pijnstillers zorgen op de lange termijn voor meer ontstekingen, zoals artrose.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/na ... nezen.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door Fenna » 01 feb 2020, 11:28

Je wil niet weten hoeveel insecten je dagelijks eet die verwerkt zijn in kant en klaar producten.
Ze zitten overal in.
In Nesquick zitten bijvoorbeeld fruitvliegjes.
Margarines, halvarines zitten er ook vol mee.
Daarom probeer ik zoveel mogelijk vers te bereiden, maar dan nog denk ik er niet geheel aan te ontkomen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door taigitu » 02 feb 2020, 11:44

Fenna schreef:
01 feb 2020, 11:28
Je wil niet weten hoeveel insecten je dagelijks eet die verwerkt zijn in kant en klaar producten.
Ze zitten overal in.
In Nesquick zitten bijvoorbeeld fruitvliegjes.
Margarines, halvarines zitten er ook vol mee.
Daarom probeer ik zoveel mogelijk vers te bereiden, maar dan nog denk ik er niet geheel aan te ontkomen.
Ja, ik weet dat ik via eten en drinken de nodige troep binnenkrijg. Zelfs als ik buiten ben, bijvoorbeeld
fietsen, dan vliegt er nog weleens iets gevleugeld's mijn mond binnen. Je ontkomt er niet aan.
Maar ik vind chocolade zo lekker en die had ik graag gesnoept zonder het idee van beestjes.
Het is zo jammer dat die 'extraatjes' van de dierenwereld ed. ons systeem zo zwaar kunnen belasten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door Fenna » 02 feb 2020, 12:16

Ik begrijp je volkomen taigitu ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door Vitharr » 02 feb 2020, 16:12

Er zit hier in de buurt zo'n inblikbedrijf waarvan ik de naam niet zal noemen. Zij werken met goedkope, buitenlandse krachten met aan het hoofd een goed opgeleide Nederlandse operator. Het verloop onder die Nederlandse operators is opvallend hoog. Ik ken diverse mensen die het hebben geprobeerd in de afgelopen 20 jaar. Ik ken er niet 1 die het langer dan een week volgehouden heeft en/of nog blikgroente eet. Het weten is 1 ding, het ervaren schijnt een 'life-changing experience' te zijn.

Bij de werkgever waar ik 5 jaar geleden een tijdje heb rondgehangen had de assistent wachtchef er 25 jaar daarvoor gewerkt. Toen hij wilde vertellen wat daar gebeurde was de herbeleving genoeg om hem over zijn nek te doen gaan. Ik vind het op zich niet vreemd, wel indrukwekkend wat het losmaakt. In de bulkchemie gebeurt het ook maar dan met grotere dieren. Duiven, ratten, katten, als het er rondliep kwam het wel eens ergens terecht waar het niet hoorde. Dat hou je gewoon niet tegen.

Mijn eigen ervaring valt reuze mee. Wij hebben 1 keer een vers brood gehad van de bakker waar een verrassing in zat. Het begon met een klein rond puntje de eerste paar boterhammen maar daarna werd het puntje snel groter. Nieuwsgierig heb ik het brood 'gelezen' (lees; door de sneetjes gebladerd) en ontdekte plakjes rat. Een lekker idee was dat niet maar ziek ben ik er niet van geweest. Dat was nog in de 'krijg je weerstand van' tijd.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is de vraag of je nou last krijgt van die insecten zelf of dat er nog andere factoren meespelen. Ik ben namelijk als chemisch operator op sollicitatie bij een fabriek geweest die frites maakte. Ik vroeg me af wat ze met een chemisch operator moesten. Toen hebben ze me uitgelegd hoe ze er voor zorgen dat frites van de McDonalds de consistente kwaliteit krijgen. Ik eet geen frites van de McD meer, nooit niet.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door Kristof Piessens » 02 feb 2020, 18:28

Eigenlijk kan je wel van de oogst voorkomen dat er ongedierte meereist naar land van bestemming, word er vastgesteld dat er iets in zit van ongedierte dat meestal verplicht verwijdert word voordat het product verwerkt gaat worden, en zou het eindresultaat miniem zijn als er kleine hoeveelheden productieafwijkingen zijn...usa staat toe maar als er een koper is die vaststelt dat er iets in zit dat niet zuiver is en die wordt daarvan ziek de oorzaak niet kan wegwuiven als het ziek worden gebeurde na het nutigen van het product in kwestie....waar zit dan de verantwoordelijkheid van het productieproces als er onzuiverheden in het product toegestaan zijn ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door MetalPig » 03 feb 2020, 08:17

slechte stoffen zoals <...> E-nummers, <...>
Voor de zoveelste keer: E-nummers zijn niet goed of slecht. Het zijn nummers. Dat een stof een nummer heeft maakt de stof niet goed of slecht. Vitamine C heeft een E-nummer (E300). Kurkuma heeft een E-nummer (E100). Zuurstof heeft een E-nummer (E948).

STOP DE DEMONISERING VAN E-NUMMERS [burn] [burn] [burn]

gusteman

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door gusteman » 03 feb 2020, 09:13

MetalPig schreef:
03 feb 2020, 08:17
Voor de zoveelste keer: E-nummers zijn niet goed of slecht. Het zijn nummers. Dat een stof een nummer heeft maakt de stof niet goed of slecht. Vitamine C heeft een E-nummer (E300). Kurkuma heeft een E-nummer (E100). Zuurstof heeft een E-nummer (E948).

STOP DE DEMONISERING VAN E-NUMMERS [burn] [burn] [burn]
Volledig met je eens, ergo [clap] [clap] [clap] [clap] [clap] :post:

Maar ik vrees dat het stoppen met die demonisering nog niet voor morgen zal zijn.

De verspreiding van dergelijke onzin via internet heeft intussen al gezorgd voor een onaangenaam neveneffect, te weten de 'vervlakking'.
Mensen zijn niet meer alert (als in 'oplettend') voor onzin, er wordt voornamelijk heel erg selectief gelezen waarbij geen aandacht wordt besteed aan wat in de marge van de informatie wordt mee gegeven terwijl men op zoek is naar bevestiging van de eigen waarheid.
En het is nou net in die marge dat de schrijvers onzin publiceren waarvan het de bedoeling is dat die onrechtstreeks de denkpatronen gaat beïnvloeden.

Het bewijs dat dit werkt zien we hier heel duidelijk: een forumlid dat de gewoonte heeft om berichten te plaatsen die de lezer er moeten toe aanzetten om 'bewuster' te gaan leven plaatst voortdurend teksten die doorspekt zijn met onwaarheden, onzinnige argumenten en/of verzinsels.
Op geen enkel ogenblik doet dat lid de moeite om die teksten te voorzien van commentaar waaruit zou kunnen blijken dat het lid de onjuistheden heeft vastgesteld en ze derhalve in vraag stelt, neen, de tekst wordt integraal geplakt en aangeboden als belangrijke informatie in de betrachting om tot een meer bewuste levenswijze te komen.

Ik ervaar dit veeleer als allesbehalve bewust, zelfs geconditioneerd denken.
Of heb ik dat fout? En als dat zo zou zijn, waar zit mijn denkfout dan?

Gast1

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door Gast1 » 03 feb 2020, 09:33

gusteman schreef:
03 feb 2020, 09:13
Of heb ik dat fout? En als dat zo zou zijn, waar zit mijn denkfout dan?
Volgens mij schreef je elders:
gusteman schreef:
29 jan 2020, 21:51
Het ik het vaak bij het rechte eind? Jazeker.

Heb ik het vaker bij het rechte eind dan dat ik het niet bij het rechte eind heb? Jazeker.
En daarop schreef ik:
Gast1 schreef:
30 jan 2020, 19:16
:post:

Dat impliceert dat je het dus bijvoorbeeld 50,05% bij het juiste eind kunt hebben en 49,95% niet bij het juiste eind.
Dus ach, mogelijk heb je geen denkfout of mogelijk wel ... who cares? :wink:

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door The Grey » 03 feb 2020, 10:02

MetalPig schreef:
03 feb 2020, 08:17
slechte stoffen zoals <...> E-nummers, <...>
Voor de zoveelste keer: E-nummers zijn niet goed of slecht. Het zijn nummers. Dat een stof een nummer heeft maakt de stof niet goed of slecht. Vitamine C heeft een E-nummer (E300). Kurkuma heeft een E-nummer (E100). Zuurstof heeft een E-nummer (E948).

STOP DE DEMONISERING VAN E-NUMMERS [burn] [burn] [burn]
Nou, ik heb liever geen chemicalien in mijn eten. Het liefst organisch vrijuitloop en zonder E nummers. Daar wordt je alleen maar ziek van.

Net zoals dat ik mijn vitamine supplementen graag organisch wil hebben

/Sarcasm off/
Helemaal gelijk MetalPig!
-

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door taigitu » 03 feb 2020, 10:25

MetalPig schreef:
03 feb 2020, 08:17
slechte stoffen zoals <...> E-nummers, <...>
Voor de zoveelste keer: E-nummers zijn niet goed of slecht. Het zijn nummers. Dat een stof een nummer heeft maakt de stof niet goed of slecht. Vitamine C heeft een E-nummer (E300). Kurkuma heeft een E-nummer (E100). Zuurstof heeft een E-nummer (E948).

STOP DE DEMONISERING VAN E-NUMMERS [burn] [burn] [burn]
Voedselautoriteit: maatregelen tegen MSG (E621) nodig

E-nummers

Voedselautoriteit EFSA wil dat de Europese Commissie maatregelen neemt tegen de smaakversterker glutamaat (E620-E625), waaronder de beruchte MSG (E621). Dit maakte de wetenschappers afgelopen zomer bekend. De Europese Commissie is nu aan zet om het advies in beleid of wetten om te zetten maar heeft sindsdien niets meer van zich laten horen.

De EFSA heeft een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) vastgesteld van 30 mg per dag per kilo lichaamsgewicht. Omdat veel consumenten, vooral kinderen, veel meer binnen krijgen dan de EFSA verantwoord acht, wil de autoriteit dat de hoeveelheid glutamaat in alledaags eten fors wordt verlaagd.

Dit stelt de Europese voedselautoriteit EFSA na een uitgebreid onderzoek dat in juli 2017 werd gepubliceerd, https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/170712

De experts willen verlaging van de gehaltes glutamaat in onder andere soepen, bouillon, sauzen, bakkerijproducten, vleesproducten, kruidenmixen, specerijen en pasta’s.

Binnen de groep glutamaat heb je glutaminezuur (E620) en glutamaten (E621-E625). Deze laatste zijn een verbinding tussen glutaminezuur en zouten. MSG, ofwel mononatriumglutamaat (E621) is hiervan verweg de beruchtste. De stof wordt gelinkt aan het Chinees restaurant syndroom. Veel gehoorde klachten zijn hoofdpijn, pijn aan de borst, hartkloppingen, hoge bloeddruk en verstoring van de bloedsuikerspiegel.

De voorzitter van de onderzoeksgroep van EFSA: “Based on the available evidence, we are confident that the newly derived group ADI for glutamic acid and glutamates is protective of consumers’ health, as it is below the doses that have been associated with certain effects in humans, such as headache, raised blood pressure and increased insulin levels.”

Glutamaat komt ook van nature voor in producten als kaas en tomaten. Het is een smaakversterker. Aan veel fabrieksvoedsel wordt daarom MSG, ofwel E621, toegevoegd. Omdat steeds meer consumenten hier kritisch over zijn, vervangen fabrikanten de E621 door bijvoorbeeld gistextract, waarin ook veel glutamaat zit. Daardoor herkennen veel mensen het niet meer als glutamaat, een vorm van misleiding.

De adviezen van EFSA worden gewoonlijk door de Europese Commissie gebruikt bij het bepalen van beleid. De Europese Commissie heeft al meer dan een half jaar geleden aangekondigd zich te gaan beraden op het advies van EFSA maar sinsdien is het stil.

https://www.foodwatch.org/nl/current-ni ... 621-nodig/


Dr. Oetker producten testen positief op omstreden titaniumdioxide

Stop blootstelling aan E171

Het Nederlandse BuRo (NVWA) adviseert de Minister voor Medische Zorg en Sport Bruno Bruins ‘te overleggen met voedselproducenten om te zorgen dat consumenten minder worden blootgesteld aan E171 en/of titaniumdioxide’. Het BuRo benadrukt ook dat verder wetenschappelijk onderzoek naar darmkanker als gevolg van E171 noodzakelijk is. ‘Een geldige risico-evaluatie is niet mogelijk zolang deze studies niet zijn afgerond.’ Ook volgens de Franse Autoriteit voor voedselveiligheid (ANSES) kan de veiligheid van het additief momenteel niet worden aangetoond. In Frankrijk mag de stof vanaf 2020 niet meer aan voedsel worden toegevoegd. De Franse regering past hierbij het Europese voorzorgsbeginsel toe: producten en stoffen mogen alleen op de Europese markt worden toegelaten wanneer zij bewezen veilig zijn. foodwatch: ‘Additieven die mogelijk kanker veroorzaken horen absoluut niet thuis in ons voedsel en moeten verboden worden op Europees niveau’.

Lees het hele artikel: https://www.foodwatch.org/nl/current-ni ... umdioxide/

En er zijn meer E-nummers die onder vuur liggen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door MetalPig » 03 feb 2020, 11:18

taigitu schreef:
03 feb 2020, 10:25
MetalPig schreef:
03 feb 2020, 08:17
slechte stoffen zoals <...> E-nummers, <...>
STOP DE DEMONISERING VAN E-NUMMERS [burn] [burn] [burn]
En er zijn meer E-nummers die onder vuur liggen.
Tuurlijk, maar dat is niet omdat het E-nummers zijn.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door taigitu » 03 feb 2020, 12:21

MetalPig schreef:
03 feb 2020, 11:18
taigitu schreef:
03 feb 2020, 10:25
MetalPig schreef:
03 feb 2020, 08:17

STOP DE DEMONISERING VAN E-NUMMERS [burn] [burn] [burn]
En er zijn meer E-nummers die onder vuur liggen.
Tuurlijk, maar dat is niet omdat het E-nummers zijn.
Maar juist die E-nummers staan op de verpakking van de diverse etenswaar in de supermarkt.
En aangezien bepaalde E-nummers beter te vermijden zijn, of voor sommige mensen ongezond zijn
vanwege allergische reacties, is het goed dat er gewaarschuwd wordt voor bepaalde E-nummers.
En dan leest een E-nummer als je boodschappen doet, en je bepaalde nummers moet mijden,
makkelijker dan wanneer je de hele lijst met ingrediënten moet doorlezen.


Afbeelding


Zijn alle E-nummers veilig

Het voedingscentrum, samen met de industrie en de EU zeggen: “Alle E-nummers zijn veilig” en daarom hebben ze een goedkeuring in de vorm van een E-nummer gekregen.
Eigenlijk is deze vraag echter niet goed te beantwoorden zonder dat er meer onderzoek wordt gedaan want:

- E-nummers worden immers niet onderzocht op het veroorzaken van allergieën en intoleranties
- E-nummers worden ook niet onderzocht op hun effect in combinatie met andere E-nummers
- Omdat onderzoeksresultaten van E-nummers door de fabrikanten zelf moeten worden aangeleverd, ligt er altijd het gevaar op de loer, dat onderzoeken met voor dit additief door de fabrikant als negatieve beschouwde uitkomsten, niet gepubliceerd worden.
- Via de belastingen en werkvoorziening heeft de Ned. overheid grote belangen bij de industrie. Dus ook van die kant zal er soms aarzeling zijn om stoffen al te snel te verbieden

Maar toch zijn er soms ook lichtpuntjes:
De Europese Unie heeft uit voorzorg besloten dat er voor 6 azo-kleurstoffen een waarschuwing moet worden vermeld. Dit geldt voor de kleurstoffen E102, E104, E110, E122, E124 en E129). De exacte tekst luidt: “[naam of e-nummer van de kleuren]: kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.” en niet voor niets zijn

- E102: Verboden in Noorwegen en Zweden
- E104: Verboden in VS en Australië
- E124: In 1990 in VS verboden
- E133: Verboden in Noorwegen, Finland en Frankrijk.

Volledig bijgewerkte lijst van teruggetrokken E-nummers: lijst



Lijst van E-nummers, welke bij sommige mensen klachten kunnen geven

Het wordt wel (uit)zoeken
Kleurstoffen

(Stoffen die in het rood staan, staan onder verdenking. Met name de AZO- en koolteerkleurstoffen zijn het meest verdacht:
Of die verdenking voldoende aanleiding is om een additief weg te laten zal een ieder voor zichzelf uit moeten maken.)

- E100 (oppassen bij astma; loopneus, zere keel)
- E102** (mono AZO) (link naar factsheets Foodwatch)
- E104** (koolteer)
- E107 (AZO/koolteer)
- E110** (mono-AZO/koolteer)
- E120 (Karmijn en karmijnzuur uit schildluizen, oppassen)
- E122** (mono-AZO)
- E123 (mono-AZO/koolteer)
- E124** (mono-AZO/koolteer)
- E127 (koolteer)
- E128 (mono-AZO/koolteer, sinds 2011 niet meer toegelaten!)
- E129** (monoAZO)
- E131 (koolteer) (link naar factsheet Foodwatch)
- E132 (koolteer)
- E133 (koolteer)
- E142 (koolteer, in veel landen niet toegestaan)
- E150 (de veiligheid is weer ter discussie gesteld)
- E151 (bis-AZO/koolteer)
- E154 (AZO, sinds 2011 niet meer toegelaten!)
- E155 (bis-AZO/koolteer)
- E160b (bevatten annato)
- E161g (kristallen kunnen netvlies beschadigen)
- E163 (bevat zwaveldioxide hetgeen astma kan veroorzaken)
- E180 (in rode kaaskorst)


Gelukkig werkt de industrie tegenwoordig hard om deze kleurstoffen door natuurlijke kleurstoffen te vervangen. 'n Wetenschapper van: Nestlé zegt: "Er is géén weg terug van de trend naar natuurlijke kleurstoffen."

http://relatie-voeding-gedrag.nl/Pages/Enummers.aspx


Lees even wat er over E102 wordt geschreven en wat het voor schade kan geven speciaal bij kinderen.
https://www.foodwatch.org/nl/onze-campa ... artrazine/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door MetalPig » 03 feb 2020, 12:31

taigitu schreef:
03 feb 2020, 12:21
MetalPig schreef:
03 feb 2020, 11:18
taigitu schreef:
03 feb 2020, 10:25
En er zijn meer E-nummers die onder vuur liggen.
Tuurlijk, maar dat is niet omdat het E-nummers zijn.
En aangezien bepaalde E-nummers beter te vermijden zijn, of voor sommige mensen ongezond zijn
Tuurlijk, maar dat is niet omdat het E-nummers zijn.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door Fenna » 03 feb 2020, 12:43

MetalPig schreef:
03 feb 2020, 08:17
slechte stoffen zoals <...> E-nummers, <...>
Voor de zoveelste keer: E-nummers zijn niet goed of slecht. Het zijn nummers. Dat een stof een nummer heeft maakt de stof niet goed of slecht. Vitamine C heeft een E-nummer (E300). Kurkuma heeft een E-nummer (E100). Zuurstof heeft een E-nummer (E948).

STOP DE DEMONISERING VAN E-NUMMERS [burn] [burn] [burn]
Precies ;P!

https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/d ... -e-nummers
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Dat is schrikken.... chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten

Bericht door gusteman » 03 feb 2020, 15:50

The Grey schreef:
03 feb 2020, 10:02
Net zoals dat ik mijn vitamine supplementen graag organisch wil hebben
Bedankt voor de link, The Grey, heel instructief, vooral dat reclameblokje (net na het artikel) waar de schrijfster haar nieuwe boek aankondigt, getiteld "Feeding you lies" ;P!

Offtopic:
- Gast1 schreef:
Dus ach, mogelijk heb je geen denkfout of mogelijk wel ... who cares?

- Mijn antwoord:

IK geef daarom, anders had ik de vraag niet gesteld, brave borst, maar dat begrijp jij toch niet, dat is reeds vaker gebleken.
Wel vreemd voor iemand die ergens anders op dit forum heeft geschreven: "ja, eigenlijk zou je mij wel een orakel kunnen noemen'.

Plaats reactie