Minder klimaatstakers: ‘Greta Thunberg-effect is een beetje uitgewerkt’

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Minder klimaatstakers: ‘Greta Thunberg-effect is een beetje uitgewerkt’

Bericht door Tammy » 07 feb 2020, 21:38

Ik had het niet zo snel verwacht , dacht nog een jaartje ofzo langer.
Maar het nieuwtje schijnt er al af te zijn.
Ik heb het al vaker geschreven , ik hoop dat Greta goed begeleid word als de belangstelling voor haar ook op een dag gaat afnemen.
Want die dag komt.
De jeugd kan bevlogen zijn en dat is prima.
Maar de jeugd kan ook heel snel dingen stoppen en naar de volgende hype of actie lopen.
Ze zijn in ontwikkeling, dat standvastige komt later pas.

<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
Grote delen van het Malieveld bleven vanmiddag leeg tijdens de klimaatactie.

Minder klimaatstakers: ‘Greta Thunberg-effect is een beetje uitgewerkt’

VIDEODe leuzen en spandoeken verschilden nauwelijks met die tijdens de demonstratie van precies een jaar geleden, maar het aantal leerlingen dat vanmiddag de straat op ging namens Youth for Climate lag aanzienlijk lager. ,,Vorig jaar liep mijn halve school hier, nu zijn wij de enigen.’’

Met haar 11 jaar is Lilly Platt veruit de jongste spreker op het podium op het Malieveld. Verlegen is de geboren Britse allerminst. Geïnspireerd door haar grote voorbeeld Greta Thunberg wijst ze haar publiek op de globale ontbossing en de stijgende zeespiegel.

,,Stel we doen nu niets. Dan zouden we in de toekomst willen dat we een tijdmachine hadden. En dat we dan naar 2020 terug konden reizen om wél de juiste beslissingen te maken. Maar er komt geen tijdmachine. We moeten actie ondernemen, nu!’’

Aan bevlogenheid geen gebrek bij Platt en ook het publiek is net zo strijdbaar als vorig jaar. Alleen: het is slechts een fractie van het aantal deelnemers van vorig jaar. ,,We rekenen op een mannetje of duizend’’, stelt Inez Nuijten (17) van Youth for Climate. Vorig jaar lag het aantal klimaatspijbelaars op zo’n 18.000.

‘Beetje lullig’

Vanwaar dat enorme verschil? ,,Misschien dat jongeren nu andere manieren zoeken om tot actie te komen,” suggereert Nuijten. ,,We zetten ook steeds meer in op hoe je als individu het verschil kan maken. Door te stoppen met vlees eten bijvoorbeeld, of door wat minder te consumeren. De focus is veranderd.’’ Wat Nuijten betreft is het nog altijd zinvol de straat op te gaan om je stem te laten horen. ,,Tuurlijk. Dit geluid kan niet vaak genoeg geuit worden.’’

Een groepje vrienden uit Amsterdam kijkt daar net wat anders tegenaan. Ze zijn weliswaar afgereisd naar het Malieveld, maar twijfelen nu toch of ze mee gaan lopen in de demonstratie. ,,Ik vind het er eerlijk gezegd een beetje lullig uitzien met zo’n klein clubje’’, zegt Roy de Vos (16). ,,Zo’n lage opkomst had ik niet verwacht. Misschien dat het Greta Thunberg-effect al een beetje is uitgewerkt. Vorig jaar liep mijn halve school hier en nu zijn we als enigen gekomen.’’

Na wat onderling overleg is het clubje het er uiteindelijk over eens: ze laten de demo voor wat die is. ,,Misschien dat we wel even naar Scheveningen gaan zo. Het is mooi weer.’’

Corona.

Demonstrante Elske de Boer is op pad met een toeter en doet er alles aan om in haar eentje geluid voor tien te maken. ,,We zijn niet met duizenden, maar we verkondigen wel de mening van miljoenen’’, is haar overtuiging. ,,Ik hoop natuurlijk vooral dat ons geluid het Binnenhof bereikt.’’

Ook zij constateert dat het onderwerp klimaat op school wat minder vaak aan bod komt dan vorig jaar. ,,Er wordt nu in de pauzes vooral over het coronavirus gepraat en minder over het klimaat. Maar ik blijf hier voor strijden: wat hebben we aan een medicijn tegen virussen, goed onderwijs of een florerende economie als de aarde straks naar de knoppen is.”

https://www.ad.nl/den-haag/minder-klima ... media.net/

En ook hier is de afname te lezen :

https://www.nu.nl/binnenland/6029146/la ... anier.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie