Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door univers » 24 mei 2020, 07:11

In een gebied dat zich uitstrekt van Afrika tot Zuid-Amerika, verzwakt het aardmagnetische veld geleidelijk. Dit vreemde gedrag heeft geofysici in verwarring gebracht en veroorzaakt technische storingen in satellieten die in een baan om de aarde draaien. Wetenschappers gebruiken gegevens van ESA's zwermconstellatie om ons begrip van dit gebied dat bekend staat als de 'Zuid-Atlantische anomalie' te verbeteren.

Het magnetische veld van de aarde is van vitaal belang voor het leven op onze planeet. Het is een complexe en dynamische kracht die ons beschermt tegen kosmische straling en geladen deeltjes van de zon. Het magnetische veld wordt grotendeels opgewekt door een oceaan van oververhit, wervelend vloeibaar ijzer dat de buitenkern ongeveer 3000 km onder onze voeten vormt. Het fungeert als een draaiende geleider in een fietsdynamo en creëert elektrische stromen, die op hun beurt ons continu veranderende elektromagnetische veld genereren.

Dit veld is verre van statisch en varieert zowel in sterkte als richting. Zo hebben recente studies aangetoond dat de positie van de magnetische noordpool snel verandert.

In de afgelopen 200 jaar heeft het magnetische veld wereldwijd ongeveer 9% van zijn sterkte verloren. Tussen Afrika en Zuid-Amerika heeft zich een groot gebied met verminderde magnetische intensiteit ontwikkeld, dat bekend staat als de Zuid-Atlantische anomalie.



Verder : http://www.esa.int/Applications/Observi ... etic_field
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door Gast1 » 24 mei 2020, 08:30

Het ziet er allemaal niet zo rooskleurig uit.
Is dat (en tal van andere elektromagnetische stralingen) nou wat ik (en mogelijk anderen) de laatste tijd voel(en)?

Soms denk ik dat ik naar het pessimistische begin te neigen en dat is volstrekt ongekend bij mij.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door Fenna » 24 mei 2020, 09:12

Gast1 schreef:
24 mei 2020, 08:30
Is dat (en tal van andere elektromagnetische stralingen) nou wat ik (en mogelijk anderen) de laatste tijd voel(en)?
Dan zou je dit al maanden zo niet jaren voelen.
Dit lijkt mij niet de aanleiding tot het nare gevoel van de laatste tijd.
Dit is het effect manipulatie, in dit geval angst zaaien voor corona.
Dit geeft een beklemmend gevoel bij iedereen, dat ligt nu als een deken over ons heen en zorgt voor een depressief gevoel.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door Gast1 » 24 mei 2020, 10:21

Fenna schreef:
24 mei 2020, 09:12
Gast1 schreef:
24 mei 2020, 08:30
Is dat (en tal van andere elektromagnetische stralingen) nou wat ik (en mogelijk anderen) de laatste tijd voel(en)?
Dan zou je dit al maanden zo niet jaren voelen.
Voor wat betreft enkel de zwermsondes heb je mogelijk gelijk Fenna, maar ik schreef ook nog iets tussen de haakjes. :wink:
Dus dit 'in combinatie met'.
Bovendien kan dit ook het effect zijn van een ballon die je opblaast totdat hij knapt.
En dat betekent dus dat die zwermsondes in dat geval wel degelijk dat effect zouden kunnen ressorteren.
Fenna schreef:
24 mei 2020, 09:12
Dit lijkt mij niet de aanleiding tot het nare gevoel van de laatste tijd.
Dat zou kunnen, maar dat weet je niet.
Fenna schreef:
24 mei 2020, 09:12
Dit is het effect manipulatie, in dit geval angst zaaien voor corona.
Dit geeft een beklemmend gevoel bij iedereen, dat ligt nu als een deken over ons heen en zorgt voor een depressief gevoel.
Iets dergelijks is zéér aannemelijk en ik las dat (zoiets) ook al van taigitu.
En daar schreef ik dit op, wat tevens mijn reactie op het door jouw gestelde is. :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door Vitharr » 24 mei 2020, 13:17

Gast1 schreef:
24 mei 2020, 10:21
En dat betekent dus dat die zwermsondes in dat geval wel degelijk dat effect zouden kunnen ressorteren.
De artikelkop zet je volgens mij op het verkeerde been. In het artikel staat dat zwermsondes het meetinstrument zijn. Over invloed van die sondes wordt niet gesproken. Ben je misschien in de war met de complottheorieen rond de satellieten van Musk?

Edit: In de Engelse tekst staat; 'ESA’s Swarm constellation'. In de titelvertaling is Swarm probes (Swarm detecteert} vertaald als Zwermsondes.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door univers » 24 mei 2020, 13:24

Daar ontbreekt het bij sommigen, goed lezen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door Gast1 » 24 mei 2020, 17:26

Vitharr schreef:
24 mei 2020, 13:17
Ben je misschien in de war met de complottheorieen rond de satellieten van Musk?
Nee hoor, verre van zelfs. :wink:

Maar je hebt zéker een punt in dat wat je schrijft inzake de artikelkop.
Ik heb daar op voortgeborduurd zonder daar verder over na te denken en dat is 'een beetje dom' van mij.
Het doet terecht vermoeden dat ik overkom dat die sondes de oorzaak zouden kunnen zijn, maar zo heb ik dat niet geïnterpreteerd, noch bedoeld in mijn reactie.
En die reactie was wel wat uitgebreider dan dat je citeert, maar:

:post: Vitharr!

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door Fenna » 24 mei 2020, 17:45

Gast1 schreef:
24 mei 2020, 10:21
Fenna schreef:
24 mei 2020, 09:12
Dit lijkt mij niet de aanleiding tot het nare gevoel van de laatste tijd.
Dat zou kunnen, maar dat weet je niet.
Dat beweer ik ook niet.
Ik schrijf ook "Dit Lijkt mij niet de aanleiding.
Anders had ik geschreven "Dit Is de aanleiding".
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Zwermsondes verzwakken het magnetische veld van de aarde

Bericht door Gast1 » 24 mei 2020, 18:15

Touché Fen.

Ook jij een :post:

Plaats reactie