Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door taigitu » 27 mei 2020, 12:38

Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Afbeelding

Vele reguliere media rapporteren prominent over dreigende opwarming van de aarde, waarmee zij de klimaathysterie aanwakkeren. Elk warmterecord wordt breed uitgemeten. Maar de temperatuurmetingen wijzen de laatste jaren op substantiële afkoeling. Daarover leest men echter gewoonlijk niets in de MSM. Door deze eenzijdige berichtgeving wordt het publiek op het verkeerde been gezet.

De Amerikaanse klimatologen John Christy en Roy Spencer publiceren maandelijks de meest recente satellietmetingen.
Zie hier. ( http://www.drroyspencer.com/latest-global-temperatures/ )

Aan de laatste ‘posting’ van Roy Spencer ontleen ik het volgende.

Afbeelding

Latest Global Average Tropospheric Temperatures

Since 1979, NOAA satellites have been carrying instruments which measure the natural microwave thermal emissions from oxygen in the atmosphere. The intensity of the signals these microwave radiometers measure at different microwave frequencies is directly proportional to the temperature of different, deep layers of the atmosphere. Every month, John Christy and I update global temperature datasets that represent the piecing together of the temperature data from a total of fifteen instruments flying on different satellites over the years. A discussion of the latest version (6.0) of the dataset is located here.

The graph above represents the latest update; updates are usually made within the first week of every month. Contrary to some reports, the satellite measurements are not calibrated in any way with the global surface-based thermometer records of temperature. They instead use their own on-board precision redundant platinum resistance thermometers (PRTs) calibrated to a laboratory reference standard before launch.


Sinds 1850 bedroeg de opwarming ongeveer één graad Celsius.
Daarmee vergeleken is een afkoeling van 0,6 graad Celsius over de afgelopen twee jaar tijd fors te noemen. Maar er zijn caveats. Klimatologen wijzen er – terecht – op dat uit temperatuurschomme- lingen op korte termijn (die tot de wisselvalligheden van het het weer worden gerekend) geen voorbarige conclusies mogen worden getrokken voor die op lange termijn: het klimaat het gemiddelde weer over een periode van minstens 30 jaar. Daarenboven is de keuze van het begin– en eindpunt van de metingen bepalend voor het feit of men opwarming dan wel afkoeling ziet. En die keuze is in wezen arbitrair.

Maar hoe het ook zij, de recente metingen wijzen niet op een uit de hand lopende opwarming.

Is de opwarming sinds 1850 een vloek of een zegen geweest? Wat ook het antwoord op die vraag moge zijn, die stijging van de temperatuur na de kleine ijstijd heeft in ieder geval niet kunnen verhinderen dat de betreffende periode uit het oogpunt van de toeneming van de welvaart en levensverwachting zonder precedent is geweest in de geschiedenis van de menselijke beschaving. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Toch valt uit de mainstream milieu–economische literatuur op te maken dat een geringe verdere stijging van de temperatuur per saldo positieve effecten voor de mensheid en de natuur zal hebben.

Kortom geen reden tot paniek! En al geen helemáál geen reden voor ons kleine kikkerlandje om de komende decennia 1000 miljard euro uit te geven aan een klimaatbeleid dat geen enkel aantoonbaar effect zal hebben op de gemiddelde wereldtemperatuur!

https://www.climategate.nl/2019/01/gemi ... ar-op-rij/

Ik heb eerder al iets gelezen dat de er nauwelijks of geen temperatuurstijging van de aarde zou zijn.
Ik heb me er ook niet verder in verdiept dan wat er zo algemeen werd verteld in de div. media.
Maar als deze man de temperatuur ieder maand meet en dit de uitkomst is, dat het lijkt op paniekvoetbal
over die stijging die ons 'bedreigt'.... dan zullen er toch wel meer metingen zijn die dat kunnen bevestigen?
Voorlopig kan ik me wel vinden in deze cijfers.
Dat we gezonder gebruik moeten maken van alles wat ons ter beschikking staat in deze kosmos behoeft geen betoog.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door taigitu » 27 mei 2020, 12:48

Droogte door de eeuwen heen

Het zal nog lang duren voor de droogte voorbij is.
De neerslagtekorten zijn zo groot geworden dat alleen een langere periode met veel regen dat tekort kan compenseren. In juli 2018 zijn we zelfs recordjaar 1976 gepasseerd.
Toen bleef de regen ook in augustus uit. Als de droogte ook de komende maand aanhoudt blijven we dichtbij het record van de vorige eeuw.
Op de site van het KNMI kun je de actuele stand van zaken volgen op de droogtemonitor.

Tekst: Harry Geurts

Hete en droge zomers in een ver verleden
De ernst van droogte is hangt niet alleen samen met neerslag maar ook met verdamping. Bovendien zijn de hoeveelheden neerslag grillig verdeeld en beperkt droogte zich meestal tot een deel van het land of een deel van het jaar. Daardoor is het moeilijk om droogteperiodes in de historie te vergelijken. De 19e eeuw kende een paar opmerkelijk hete en droge zomers, zoals 1857 en 1868. Koning Willem III sprak in zijn troonrede op 21 september 1857 over een buitengewoon langdurige droogte, voorafgegaan door een koud voorjaar die niet zonder nadelige invloed was voor de gewassen. Ook in 1868, toevallig 150 jaar geleden dus, was er in een deel van het land een groot gebrek aan water. In augustus 1868 waren volgens kranten in die tijd de druiven in ons land in augustus al rijp om geplukt te worden.

Middeleeuws klimaatoptimum
Van de eeuwen daarvoor zijn er nauwelijks neerslaggegevens, maar dankzij dagboeken, kronieken, oogstgegevens en notities verzameld en bewerkt door weerhistoricus Jan Buisman kunnen we tot ver in de geschiedenis nagaan wanneer het droog was. Uit onderzoek blijkt dat lange periodes van droogte grillig worden afgewisseld met natte jaren. Opmerkelijk droge zomers waren er in ons gebied in de laatste vijfentwintig jaar van de dertiende eeuw.
De warme zomers in de twaalfde en dertiende eeuw worden aangeduid als het "Klimaat Optimum", een opmerkelijk warme periode die tot in de veertiende eeuw duurde. In 1389 stond de Rijn bij Keulen voor de derde keer in tien jaar zo laag dat de paarden midden in de rivier liepen. Ook in de jaren zeventig van de vijftiende eeuw was het droog. Zo viel er in de zinderende zomer van 1473 van eind april tot half november nauwelijks regen; in Soest op slechts drie dagen. Op veel plaatsen braken bos, heide- en veenbranden uit, soms door blikseminslag.

Lees verder via de link:
https://isgeschiedenis.nl/reportage/dro ... euwen-heen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Gast1 » 27 mei 2020, 17:45

Climategate ... :-|

Tuurlijk is er helemaal niets aan het handje en alles is overdreven :roll:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Tardis » 27 mei 2020, 18:47

Nou Gast1, we leven ontegenzeglijk in een tijd dat angst gecultiveerd wordt. Zo even uit het hoofd een aantal onderwerpen waar de massamedia een hysterie omheen bouwden: HIV in de jaren '80, iedereen die homosexueel is gaat dood (wat natuurlijk ook zo is, iedereen gaat een keer dood), 1999: millenium bug (alle computersystemen zouden afgesloten worden of op hol slaan, de samenleving zou ontwricht worden, niets van waar gebleken), Mers , Sars, vogelgriep, Q koorts, War on Terror, War on Drugs, momenteel Covid-19, en je kunt er donder op zeggen dat er over een paar jaar weer iets anders is gevonden waar we doodsbenauwd voor zouden moeten zijn. Want angst onder de bevolking is een verdienmodel, allerlei schimmige en minder schimmige bedrijven verdienen er aan. Ook aan global warming.

Maar alle paniek op een stokje, wat zou eigenlijk de normale temperatuur op Aarde moeten zijn? De ijstijden meegerekend. Ik denk dat niemand dat weet. Wat zou de normale temperatuur tijdens de interglacialen moeten zijn? Ik vraag me af of daar ook iets met zekerheid over te zeggen is. Als er al iets zeker is, dan is het dat temperaturen nooit constant zijn. Het is net als met de maatregelen die voor het coronavirus werden afgekondigd: met 50% kennis van het onderwerp werden 100% maatregelen genomen. Over het klimaat bestaat ook maar 50% kennis. Of misschien wel minder. In ieder geval is er geen 100% kennis over het klimaat op Aarde. Maar er wordt door de zelfverklaarde deskundigen met uiteenlopende opvattingen wel van alles met stelligheid beweerd. Dat de laatste twee jaren een daling van de gemiddelde temperatuur laten zien is een momentopname. Net zoals de temperaturen van vorige eeuw een momentopname waren. Zelfs de temperaturen van de afgelopen 10.000 jaren zijn een momentopname als je de leeftijd van onze planeet in aanmerking neemt. Met andere woorden: laat je niet gek maken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Gast1 » 27 mei 2020, 20:00

Tardis schreef:
27 mei 2020, 18:47
Nou Gast1, we leven ontegenzeglijk in een tijd dat angst gecultiveerd wordt. Zo even uit het hoofd een aantal onderwerpen waar de massamedia een hysterie omheen bouwden: HIV in de jaren '80, iedereen die homosexueel is gaat dood (wat natuurlijk ook zo is, iedereen gaat een keer dood), 1999: millenium bug (alle computersystemen zouden afgesloten worden of op hol slaan, de samenleving zou ontwricht worden, niets van waar gebleken), Mers , Sars, vogelgriep, Q koorts, War on Terror, War on Drugs, momenteel Covid-19, en je kunt er donder op zeggen dat er over een paar jaar weer iets anders is gevonden waar we doodsbenauwd voor zouden moeten zijn. Want angst onder de bevolking is een verdienmodel, allerlei schimmige en minder schimmige bedrijven verdienen er aan. Ook aan global warming.
Ja, uiteraard mee eens. Helder.
Tardis schreef:
27 mei 2020, 18:47
Maar alle paniek op een stokje, wat zou eigenlijk de normale temperatuur op Aarde moeten zijn? De ijstijden meegerekend. Ik denk dat niemand dat weet. Wat zou de normale temperatuur tijdens de interglacialen moeten zijn? Ik vraag me af of daar ook iets met zekerheid over te zeggen is. Als er al iets zeker is, dan is het dat temperaturen nooit constant zijn. Het is net als met de maatregelen die voor het coronavirus werden afgekondigd: met 50% kennis van het onderwerp werden 100% maatregelen genomen. Over het klimaat bestaat ook maar 50% kennis. Of misschien wel minder. In ieder geval is er geen 100% kennis over het klimaat op Aarde. Maar er wordt door de zelfverklaarde deskundigen met uiteenlopende opvattingen wel van alles met stelligheid beweerd. Dat de laatste twee jaren een daling van de gemiddelde temperatuur laten zien is een momentopname. Net zoals de temperaturen van vorige eeuw een momentopname waren. Zelfs de temperaturen van de afgelopen 10.000 jaren zijn een momentopname als je de leeftijd van onze planeet in aanmerking neemt. Met andere woorden: laat je niet gek maken.
Het woordje 'normaal' staat hier volgens mij niet ter discussie Tardis en weer ga ik verder met je mee.
Bij het lezen van jouw laatste zinnetje ontsproot zich een glimlach bij.
Geloof me ... ik laat mij verre van 'gek maken' en doe er niet aan mee.
Ik wandel, fiets en geniet overvloedig van al dat wat ik waarneem.
Tuurlijk houd ik de actualiteiten bij, maar daar is dan ook alle mee gezegd ende gedaan.
Hier op het forum wil ik me wel eens laten verleiden, maar aan alle gekte doe ik niet aan mee hoor.
Shoot me.

Terug naar het topic, hoe geloofwaardig is de topic-titel en welke waarde heeft het?
Stel als het werkelijk zo zou zijn, wat zeggen dan slechts 2 jaartjes in decennia van opwarming?
Mij zegt het zoveel als dat het weer één keer gaat vriezen, dat er dan weer hele volksstammen zeggen: "Zie je wel, er komt een ijstijd aan!"

In dat kader laat ik me ook niet gek maken.
De wereld warmt ontegenzeggelijk op en er gaat heel veel naar de mallemoere door menselijk ingrijpen.
Een andere waarheid kan ik niet vinden en helaas kan ik daar niets aan veranderen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Tardis » 27 mei 2020, 20:08

Gast1 schreef:
27 mei 2020, 20:00
De wereld warmt ontegenzeggelijk op en er gaat heel veel naar de mallemoere door menselijk ingrijpen.
Een andere waarheid kan ik niet vinden en helaas kan ik daar niets aan veranderen.
Dat is precies wat ik in mijn bovenstaande reactie betwist. De kennis is onvoldoende om te kunnen zeggen dat de wereld opwarmt. De gemeten temperatuurstijgingen en -dalingen zijn momentopnames, als kleine fragmentjes van een foto en die fragmentjes zijn zo klein dat het niet duidelijk is wat er op de foto wordt afgebeeld. Ik bedoel, dat grote verband kennen we niet of in ieder geval niet voldoende. Afgezien daarvan ben ik zoals bekend van mening dat we veel meer in harmonie met de natuur zouden moeten leven, en moeten stoppen met het vervuilen van onze planeet.
Laatst gewijzigd door Tardis op 27 mei 2020, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door univers » 27 mei 2020, 20:12

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Tardis » 27 mei 2020, 20:14

Nee univers, dat moeten we niet doen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door univers » 27 mei 2020, 20:30

Is ook slecht voor je bloeddruk.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Fenna » 27 mei 2020, 20:55

:post: Tardis
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Gast1 » 27 mei 2020, 20:58

Tardis schreef:
27 mei 2020, 20:08
Afgezien daarvan ben ik zoals bekend van mening dat we veel meer in harmonie met de natuur zouden moeten leven, en moeten stoppen met het vervuilen van onze planeet.
:post:

Gast1

Re: Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij

Bericht door Gast1 » 28 mei 2020, 08:35

Tardis schreef:
27 mei 2020, 20:08
Gast1 schreef:
27 mei 2020, 20:00
De wereld warmt ontegenzeggelijk op en er gaat heel veel naar de mallemoere door menselijk ingrijpen.
Een andere waarheid kan ik niet vinden en helaas kan ik daar niets aan veranderen.
Dat is precies wat ik in mijn bovenstaande reactie betwist. De kennis is onvoldoende om te kunnen zeggen dat de wereld opwarmt. De gemeten temperatuurstijgingen en -dalingen zijn momentopnames, als kleine fragmentjes van een foto en die fragmentjes zijn zo klein dat het niet duidelijk is wat er op de foto wordt afgebeeld. Ik bedoel, dat grote verband kennen we niet of in ieder geval niet voldoende. Afgezien daarvan ben ik zoals bekend van mening dat we veel meer in harmonie met de natuur zouden moeten leven, en moeten stoppen met het vervuilen van onze planeet.
Ik laat me niet gek maken, maar je prikkelt me wel.
Positief overigens om de discussie wat verder uit te diepen als je dat wilt, waarbij het niet om het 'gelijk hebben' gaat.
Het kan zeer zeker het geval zijn, dat ik het allemaal niet goed zie of begrijp.
En dat is wat ik graag wil: begrijpen.

En dat daar financiële verdienmodellen aan kleven vanuit beide zijden, is mij volstrekt duidelijk.
Mogelijk gaat 'onze beschaving' daar uiteindelijk aan ten gronde, gekoppeld aan de hebzucht en macht van ons specimen.

Dus heb ik jouw post (met jouw welnemen) gekopieerd naar dit topic: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Plaats reactie