Uitwerpselen van honden schadelijk voor biodiversiteit

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Uitwerpselen van honden schadelijk voor biodiversiteit

Bericht door taigitu » 28 mar 2022, 12:41

Uitwerpselen van honden schadelijk voor biodiversiteit

Maandag 7 februari 2022

Afbeelding

Onderzoekers van Gent hebben de stoelgang en urine van honden in natuurgebieden wat beter bekeken.
Het blijkt dat de uitwerpselen een negatieve impact hebben op onze lokale biodiversiteit.


Volgens de onderzoekers voegen honden via hun uitwerpselen elk jaar gemiddeld 11 kg stikstof en 5 kg fosfor per hectare toe aan 4 Gentse natuurgebieden.
Dat is een aanzienlijke bemesting die tot hiertoe genegeerd werd, maar die schadelijk kan zijn voor de biodiversiteit en de werking van het ecosysteem.
De geschatte hoeveelheid stikstof die zo toegevoegd wordt aan de natuur valt vooral op in vergelijking met de hoeveelheid stikstof die in heel Europa
terechtkomt vanuit de atmosfeer. Dat is in Vlaanderen gemiddeld 22 kg per hectare per jaar.

Professor Pieter De Frenne (UGent): “We waren verrast door hoeveel nutriënten honden eigenlijk achterlaten via hun uitwerpselen.
Er gaat terecht veel aandacht naar de hoeveelheid stikstof die de landbouw, de industrie en het verkeer injecteren in de atmosfeer.
Maar honden zijn altijd buiten beschouwing gelaten in dit verhaal.”

Lees verder via de link:
https://www.blikopnieuws.nl/wetenschap/ ... iteit.html


Dat zou spannend kunnen worden..... je hond uitlaten in jouw buurt. Stel je hebt er twee........
Prima als je de poep opraapt en mee neemt om het thuis weg te gooien, maar moeten de
hondeneigenaren straks ook een urinefles mee nemen om de plas op te vangen?
Of.... krijgen we openbare toiletten voor honden......of.... ja, hoe los je dit nu weer op.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Uitwerpselen van honden schadelijk voor biodiversiteit

Bericht door Fenna » 28 mar 2022, 13:14

Die openbare hondentoiletten hebben wij jaren geleden al gehad.
Dat werkte absoluut niet.
Het waren plekken van enkele vierkante meters en zo vies dat er geen hond meer een poot op wilde zetten.
Tevens was de afstand tussen de toiletten te groot.
Als een hond nodig moest kon hij/zij de afstand niet overbruggen om de behoefte te doen.

Ze slaan helemaal door met het anti hondenbeleid.
Het is een luxeprobleem, want geloof maar niet dat ze in armere landen zich in dit soort zaken druk maken.

Ik heb altijd honden gehad en wat mij opviel was dat het groen in de uitlaatgebieden er veel beter uitzag en beter groeide dan in de gebieden waar geen hond mocht komen en de mens het voor het groen regelde.
Uitwerpselen van de hond opruimen op plaatsen waar het overlast geeft vind ik een must, maar tussen het groen niet mits het geen speelveld is.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Uitwerpselen van honden schadelijk voor biodiversiteit

Bericht door taigitu » 29 mar 2022, 12:55

Fenna schreef:
28 mar 2022, 13:14
Ze slaan helemaal door met het anti hondenbeleid.
Het is een luxeprobleem, want geloof maar niet dat ze in armere landen zich in dit soort zaken druk maken.
Dat ze doorslaan met het hondenbeleid moet je afwegen met hoe eigenaren omgaan met hun honden.
Ik heb voor de deur een grote vierkante bak staan met planten. Die is van de gemeente maar ik verzorg deze.
Van honden die langs die bak lopen zijn er veel die hun poot oplichten en er tegen aan plassen.
Ze zijn aan de lijn, maar zelden wordt zo'n hond even een stukje verder getrokken zodat ze niet tegen de bak plassen
maar 2 meter verder in de goot.
Een kleine moeite die de eigenaar zou kunnen doen, en de hond zal daar geen last van hebben want die wordt
meerdere keren per 'uitje' even 'gemaand' om door te lopen. Maar tegen mijn bak en uiteraard op en onder grond
is het erg vochtig .... geur daarvan nodigt andere houden uit even zich ter plekke 'ontlasten'..... Menig eigenaar
maakt zich dan niet druk en staat stil tot de hond klaar is. Ik loop vaker poep te ruimen van de hond van een ander.

En wat armere landen betreft, die mensen kunnen zich vaak nauwelijks zelf onderhouden, dus laat staan een hond.
Dat wordt de laatste tijd helemaal akelig duidelijk via de diverse media.
Honden houden is voor ons, zo als ik het zie, ook een luxe als je de tijd en het geld hebt voor ze.
De aanschaf, goede voeding, en de dierenarts kunnen ook flink oplopen, en als je pech hebt ook nog hondenbelasting.
Niet ieder gezin in Nederland kan zich een hond permiteren door het kostenplaatje.

Als ze doorslaan.... misschien moet je dan eerst een vergunning aanvragen of je een hond mag hebben. En dat in verhouding
met o.a. je leefomgeving. Misschien één hond per straat met een bepaalde oppervlakte groene ruimte.........?
En zo zijn er nog meer regels te verzinnen, naast de regels die al gelden.

Lees over de hondenbelasting: https://hondenblog.nl/hondenbelasting-i ... and-tabel/
Lees meer over de regels inzake de hond: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... ren/honden
Lees meer over één gechipte hond...... (grapje) https://indebuurt.nl/woerden/nieuws/opm ... ond~12668/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Uitwerpselen van honden schadelijk voor biodiversiteit

Bericht door Fenna » 29 mar 2022, 13:48

taigitu schreef:
29 mar 2022, 12:55
Als ze doorslaan.... misschien moet je dan eerst een vergunning aanvragen of je een hond mag hebben.
Dat vind ik geen slecht idee.

Ik ben ook voorstander van een soort van bewijs van bekwaamheid of iemand geschikt is om een hond te houden want er lopen nog al wat hondenbazen rond die totaal niet geschikt zijn en een hond niet waardig zijn.

Je mag ook niet meer op een paard kruipen zonder ruiterbewijs.
Vroeger was het geen probleem om een paard of pony te huren voor een paar uur met of zonder kar.
Menigeen onwetende huurder dacht als Lucky Luke of Anky v.Grunsven op een paard te kunnen rijden, maar kwam bedrogen uit dit gebrek aan kennis.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie