GLAS: Wat mag in de glasbak....

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

GLAS: Wat mag in de glasbak....

Bericht door taigitu » 18 jun 2022, 11:39

GLAS: Wat mag er in de glasbak?

Glazen potten en flessen (‘verpakkingsglas’) gooi je in de glasbak. Andere glassoorten, zoals drinkglazen en schalen,
horen bij het restafval. Spiegels en vensterglas kun je inleveren bij de glashandel of milieustraat.

Wat gebeurt er met het glas?

Glazen flessen en potten worden in Nederland redelijk goed gerecycled: 73 procent komt terug voor recycling.
Alle glazen flessen, flesjes, potten en potjes waarin drank, eten, babyvoeding, cosmetica, parfum of medicijnen hebben gezeten, mogen in de glasbak.

Glas kan oneindig vaak gerecycled worden.
Recyclen bespaart veel grondstoffen en energie. Je helpt het milieu dus als je glazen flessen en potten in de glasbak gooit.

Wel of niet in de glasbak?

De glasbak is alleen bedoeld voor verpakkingsglas (flessen en potten), niet voor drinkglazen, vazen en spiegels.
Wel: potten en flessen

Glazen potjes en flessen mogen met restjes in de glasbak. Ook kleine flesjes en potjes zijn welkom - bijvoorbeeld medicijnflesjes, parfumflesjes, crème-potjes
en potjes waar kruiden of babyvoeding in heeft gezeten. Schoonschrapen is welkom, omspoelen of afwassen is niet nodig.
Thuis afwassen kost meer energie dan in de glasfabriek. Doe de dop of deksel weer op de fles of pot, dan wordt je boodschappentas niet vies.
Metalen deksels en doppen mogen mee de glasbak in, het metaal wordt later uit het glas gevist en levert het recyclingbedrijf geld op.
Plastic deksels kun je ter plekke in de plasticbak gooien.

Lees verder via de link:
https://www.milieucentraal.nl/minder-af ... nder-glas/

Afbeelding

Ik hoorde gisteren dat je de glazen waar uit gedronken wordt niet in de glasbak mag gooien....?
Dat vond ik nogal raar, omdat glas is glas... zo simpel dacht ik. Maar er werd verteld dat het
glas van drinkglazen op een andere temperatuur (hoger?) bewerkt wordt en dat 'stoort' als je dat
verhit samen met glas van bv. flessen en potten.

Dus even opgezocht wat er wordt vermeld over welk glas in welke container moet.
En ook vond ik het bijzonder dat je het glas van potten ed. niet hoeft af te wassen.....
En dat je de doppen en metalen deksels er op kan laten.
Er is nog veel te leren over het glas recyclen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie