De E-Nose ruikt straks een slechte darmflora van een afstandje: de oplossing voor pluimveeziektes en meer

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

De E-Nose ruikt straks een slechte darmflora van een afstandje: de oplossing voor pluimveeziektes en meer

Bericht door univers » 11 jul 2022, 08:25

Parasieten, vervelende bacteriën of besmettelijke ziekten, het zou heel fijn zijn als veehouders deze aandoeningen bij hun pluimvee kunnen opsporen voor het te laat is. De e-nose moet uitkomst bieden.

Hogeschool Saxion in Enschede en de Universiteit Utrecht starten samen met partners uit de wetenschap en het bedrijfsleven een zesjarig onderzoek om zo’n elektronische neus te ontwikkelen. Op dit moment hebben veel pluimveehouders last van infecties met parasieten en bacteriën bij hun kippen. Daardoor is meer kippenvoer nodig en worden soms antibiotica en bestrijdingsmiddelen gebruikt. De e-nose kan pluimveeziektes eerder opsporen. Dat is niet alleen beter voor de boer, maar zeker ook voor de kip en uiteindelijk voor de mens.

Lector Applied Nanotechnology bij Saxion, Cas Damen, legt aan Scientias.nl uit hoe bij hem het idee voor de e-nose ontstond door een dierenarts met een scherpe neus. “Hij zei tegen mij: ‘Als een boer mij roept, ruik ik al direct wat er aan de hand is: bloedmijt. Jammer dat een boer geen methode heeft om door geur bloedmijt in een vroeg stadium op te sporen, zodat hij eerder kan ingrijpen.’ Hij vroeg aan mij: kunnen jullie niet zoiets ontwikkelen?”

Duurzame voedselproductie
Deze bloedmijt of bloedluis is een parasiet die veel schade veroorzaakt bij pluimvee. De e-nose zou dit voor kunnen zijn. En er zijn meer toepassingen. “Er wordt nu ook gekeken naar een methode om verstoringen van de darmbacteriën te meten door de gassen op te pikken. Dat is niet alleen beter voor het dierenwelzijn, maar ook voor de duurzame voedselproductie.”

meer :https://scientias.nl/de-e-nose-ruikt-st ... s-en-meer/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie