Waar komen al die vliegende mieren opeens vandaan?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Waar komen al die vliegende mieren opeens vandaan?

Bericht door taigitu » 12 jul 2022, 12:07

Waar komen al die vliegende mieren opeens vandaan?

Tijdens het paarseizoen worden mieren geboren met tijdelijke vleugels. Die gebruiken ze om in de lucht te kunnen paren.

Door Ellemiek de Wit - 11/07/2022

Mieren beginnen te vliegen als hun paarseizoen aanbreekt. Dan wordt een deel van de mieren uit de kolonie geboren met tijdelijke vleugels.
Die vleugels hebben ze nodig om zich voort te planten, want paren doen mieren graag in de lucht. Vliegende mieren zijn ook de enige uit de kolonie
die vruchtbaar zijn. Buiten het paarseizoen komen vooral werksters uit de eitjes gekropen. Dit zijn vrouwelijke mieren die de larven verzorgen
en het nest onderhouden. Zij produceren geen nageslacht.

Vliegende mieren vliegen tegelijk uit

De kroonprinsessen van de kolonie - jonge vrouwtjes die als koningin een nieuwe kolonie stichten - zijn de eersten die hun vleugels spreiden.
Hiervoor zoeken ze een geschikt moment: bij voorkeur een warme en drukkende zomerdag. De vrouwtjes geven zo het startsein dat
het voortplantingsritueel is begonnen. De mannetjes volgen direct, en vliegen er als een dolle achteraan in de hoop hun bijdrage te kunnen leveren
aan de nieuwe kolonie. Daarom vliegen van de ene op de andere dag opeens alle mieren tegelijk het nest uit.
Dit wordt ook wel de bruidsvlucht genoemd.

Lees verder via de link:
https://www.quest.nl/natuur/dieren/a255 ... de-mieren/
Oma weet raad – Mieren

Last van mieren? Oma weet raad met haar huismiddeltjes tegen mieren. Als jij deze huismiddeltjes toepast, heb je binnen no-time geen mieren meer in huis.
Uiteraard speelt de omvang van de mierenplaag een rol bij het wel of niet slagen van de bestrijding. Maar als je graag mieren wilt bestrijden
op een natuurlijke manier, dan is het zeker het proberen waard.

Oma weet raad – Mieren

Heb je last van mieren in huis?

Mieren zijn continu op zoek naar voedsel, vooral in het voorjaar.
De keuken is de meest favoriete plek voor mieren, want etensrestjes zijn er altijd te vinden. Heb je afwas op het aanrecht laten staan?
Ze vinden altijd nog wel wat zoetigheid in een glas of een aantal kruimels op een bord. Mieren weten vaak vanuit de tuin de weg
naar een woning gemakkelijk te vinden. Ze zijn zo klein dat ze altijd wel een gaatje weten te vinden om je huis binnen te komen.
Als je één mier in huis hebt aangetroffen, is het spoor voor de mieren gemaakt en volgt de rest van de mierenkolonie al snel dezelfde route.

Kunnen mieren in huis schade aanrichten?

Mieren zijn kleine insecten, maar onderschat ze niet. Het gevaar van mieren is dat ze onopvallend veel schade aanrichten.
Mieren zijn namelijk ontzettend sterk en hebben een extreem hoog uithoudingsvermogen.

Lees verder via de link:
https://www.ongediertebestrijden.com/mi ... ad-mieren/
Afbeelding

Ik had een paar jaar geleden ook problemen met mieren in huis.
Die kwamen (heel netjes van ze) binnen via de voordeur, alleen zonder aan te bellen, en dan zo naar de keuken....
Maar ik kon ze niet waarderen en toen las ik ergens hoe ik ze tegen kon houden voor ze via de voordeur weer binnen waren, namelijk met koper.
En die oplossing hielp heel goed. De oplossing was voor mij simpel......
Ik heb nog een pot met veel centen en stuivers van de gulden-periode.
En meerdere van die koperen munten legde ik, royaal, op de plek/route waar ze naar bij mij naar binnen kwamen.
Ze hebben er lang gelegen, niemand nam ze mee, en ik zag geen mieren meer.
Mijn flat staat nu in de steigers en de werklui{?} hebben die munten weggehaald, maar tot nu toe
heb ik nog geen mier gezien. Maar ik heb nog voldoende voorraad centen en stuivers, dus....
We gaan het zien nu ze zo aan het vermenigvuldigen zijn. Desnoods lijm ik dan de munten vast aan de grond.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie