Windturbines en zegen of een ramp?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Windturbines en zegen of een ramp?

Bericht door Fenna » 26 jul 2022, 12:33


Ik vervloek die dingen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Windturbines en zegen of een ramp?

Bericht door Kristof Piessens » 26 jul 2022, 12:59

1. Het is een zegen als er elektriciteit kan opgewekt worden.
2. Het is een vervloeking omdat die molens de omgeving ontsieren (zichtrechten)
3. Zijn windmolens duurzaam ?
4. Wat is de werkelijke betekenis van 'duurzaam' ?
5. Hoe denken de mensen in het algemeen over duurzaamheid, is er een reden om die windmolens te vervloeken ?

Ik vind zelf ook dat windmolens niets bijdragen aan omgeving betreft het zicht er op, maar om ze duurzaam te bestempelen gaat mij wat ver, op termijn zullen er wel andere manieren gevonden worden om elektriciteit op te wekken, dat doen ze ook met water en zouden de meeste windmolens kunnen verdwijnen, om dat te bewerkstelligen zouden ze beter hun tijd eens mogen besteden aan het woordje 'duurzaam' wat dit betekend en welke consequenties er kunnen zijn als je andere manieren hebt gevonden die minder tot niet geldverslindend zijn.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Windturbines en zegen of een ramp?

Bericht door Fenna » 26 jul 2022, 13:22

Ik vind ze zeker niet duurzaam.
De wieken worden niet gerecycled, er ligt een betonblok zo groot als een bunker in de grond om ze stabiel te houden, het productie proces is alles behalve milieuvriendelijk met de zware metalen, als het windstil is leveren ze geen stroom, als het harder waait dan windkracht 4 worden ze stilgezet omdat anders de motor te snel slijt en ze leveren nog niet de helft op aan stroom van wat ze hebben gekost.

Dus voor mij een no go.

Doe mij maar thorium of kernenergie.
Dat is schone energie, oneindig en goedkoop.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Windturbines en zegen of een ramp?

Bericht door Kristof Piessens » 26 jul 2022, 15:43

Dan zou ik toch kiezen voor een kernfusie, kernsplitsing levert afval en allesbehalve duurzaam tenzij je deze bron recyclet (afval) op één of andere manier kan hergebruikt worden ?
Kernfusie is duurzamer omdat je alleen hoeft bij te tanken en quasi geen afval produceert...
Maar het concept van een eeuwigdurend energielevering is nog een complex gegeven, het ecosysteem is stukken natuurlijker terwijl kerncentrales ook een boel geld kosten voor onderhoud, jaarlijkse controles enzovoorts...
Ik ben aan het denken aan een meer onafhankelijke globale beheerder (wereldwijd) waarvan de verantwoordelijkheden aan de lokale plaats waar de centrale zich bevindt gegeven wordt maar de organisatie zelf wel verantwoordelijk is voor het beheer over de risico's van de centrales en op basis van updates beslist om een centrale verplicht te sluiten of niet, de redenen kunnen legio zijn maar de waakhond kan niet gaan slapen voordat zijn baasje terug thuis is...
Ik bedoel hiermee dat de fukushima een centrale heeft aan de kust, risico is te groot om de centrale daar open te laten houden, mits dit niet de enige centrale is dat japan heeft mag deze in feite op slot, op grond van de eerste les willen we dat niet voor de tweede keer voorhebben dan is preventie het beste antwoord bovendien ring of fire ligt niet ver van hen vandaan dus ???
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Windturbines en zegen of een ramp?

Bericht door Tet » 26 jul 2022, 15:44

Fenna schreef:
26 jul 2022, 13:22
ze leveren nog niet de helft op aan stroom van wat ze hebben gekost.
https://decorrespondent.nl/4256/factche ... 2-9b612b13
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Windturbines en zegen of een ramp?

Bericht door Fenna » 26 jul 2022, 16:19

:post: Kristof
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Windturbines en zegen of een ramp?

Bericht door taigitu » 26 jul 2022, 20:15

Drie futuristische windenergie-innovaties die je omver blazen

Van vliegers en een gigantisch windwiel tot drijvende windmolens op zee.

21-07-2022 - door Birger

2. Futuristische ‘Dutch Windwheel’ in Rotterdam

Afbeelding
De meeste windmolens zijn slank, wit en erg hoog. Maar als het aan architectenbureau Doepelstrijkers ligt, dan staat er binnenkort een radicaal, nieuw soort windmolen in ons land. En niet op het platteland, maar middenin de stad.

De ‘Dutch Windwheel’ (‘het Nederlandse windwiel’), is een 174 meter hoog, cirkelvormig gebouw van staal en glas dat ook als windmolen functioneert. In het gebouw is plek voor hotels, woningen en kantoren, en moet een showcase worden van modern klimaatarchitectuur, midden op de Maas.

De ontwerpers beschrijven het gevaarte als een soort London Eye waar je in kunt wonen én die energie opwekt. De ‘Dutch Windwheel’ bestaat namelijk uit twee delen: een binnen- en buitenring. De buitenste ring bestaat uit veertig cabines die ronddraaien en bezoekers een uitzicht over de regio bieden - een soort reuzenrad’ dus, net zoals de Londense attractie. De binnenste ring bevat woningen, een hotel en een skybar.

Naast toeristenattractie is de ‘Dutch Windwheel’, zoals de naam doet vermoeden, ook een windmolen. Het gat van de binnenste ring, met een diameter van ongeveer 100 meter, wordt gevuld met speciale draden die energie kunnen opwekken. Deze kabels zijn speciaal ontwikkeld door de TU delft en wekken windenergie op zònder bewegende delen. Volgens de universiteit zou de ‘Dutch Windwheel’ de eerste windmolen ter wereld zijn die op deze schaal werkt.

Volgens de planning is deze futuristische windmolen op z’n vroegst in 2025 klaar, maar tot dusver zijn de werkzaamheden nog niet gestart. Eén ding is zeker: wanneer de ‘Dutch Windheel’ klaar is, wordt het, net als de Erasmusbrug, een trekpleister van formaat.

Lees meer via de link:
https://www.voordewereldvanmorgen.nl/ar ... ver-blazen

Mij lijkt deze futuristisch 'Dutch Windwheel' een hele leuke oplossing. Een windmolen die niet stoort en ook nog een verdienmodel.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie