Een airco thuis? Beter koel bouwen

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Een airco thuis? Beter koel bouwen

Bericht door taigitu » 03 aug 2022, 11:57

Afbeelding

Een airco thuis? Beter koel bouwen

De verkoop van airco’s stijgt explosief, en de overheid draagt ze zelfs aan in het rijtje ‘oplossingen’ tegen hitte.
Terwijl zulke apparaten de aarde nóg verder verhitten. De echte oplossing? Koelere gebouwen, zo gauw mogelijk.
Welke maatregelen moet de overheid nemen?

Channa Brunt - 14-07-2022

“We gaan een airco kopen”, biechtte mijn vader onlangs een beetje beschaamd op tijdens een familiediner.

De man bracht nu eenmaal drie klimaatridders groot, dan zijn zulke aankondigingen altijd een beetje riskant. En inderdaad, drie ontstemde dochters.
Een salvo aan kritiek (‘lelijk!’), verwijten (‘energieverbruik!’) en tegenargumenten (‘het kon al die jaren zonder!’).
Hij laat het inmiddels vakkundig van zich afglijden.

Mijn ouders blijken niet de enigen die in de warmer wordende Nederlandse zomers reden zien om zo’n apparaat aan de muur te hangen.
NVKL, een branchevereniging voor bedrijven in de koeltechniek en klimaatbeheersing, ziet de verkoopcijfers snel toenemen.
Kochten Nederlanders in 2016 nog maar 75.000 airco’s, in 2020 waren dat er al 185.000. En ook vorig jaar nam het aantal geplaatste toestellen weer hard toe.
Inmiddels heeft een op de vijf Nederlanders een airco thuis.

Door te koelen, warm je de aarde op

Heeft de overheid de klimaatimpact van al die nieuwe airco’s wel in de smiezen? Die is namelijk niet mis.
In 2018 waarschuwde het Internationaal Energieagentschap (IEA) al voor een explosieve toename in de vraag naar airco’s. Tussen 1990 en 2016 verdrievoudigde
het aantal airco’s wereldwijd en het IEA verwacht dat dat tussen 2018 en 2050 opnieuw gebeurt. Nu al gebruiken al die apparaten jaarlijks tweeënhalf keer
zoveel stroom als heel Afrika. Bovendien heeft de opwekking van die stroom net zoveel CO2-uitstoot tot gevolg als Japan – de derde economie ter wereld
– in een jaar de lucht in blaast.

Duurzaamheidsorganisatie
Duurzaamheidsorganisatie Milieu Centraal wijst daarnaast op de klimaatimpact van het ‘koudemiddel’ dat in airco’s wordt gebruikt – het middel waarmee zo’n apparaat
de lucht koelt. Dat zijn vaak nog zogenaamde fluorkoolwaterstoffen. Broeikasgassen met een klimaatimpact die soms wel 2000 keer groter is dan CO2.
Tegenwoordig zijn er steeds meer koudemiddelen met een lagere klimaatimpact, zo mogen mobiele airco’s alleen nog verkocht worden met koudemiddelen
met maximaal 3 keer zoveel impact als CO2.
Maar de airco die je aan de muur laat installeren, heeft vaak nog een impact die 600 keer zo groot is.

Alle airco’s wereldwijd gebruiken jaarlijks tweeënhalf keer zoveel stroom als heel Afrika

Lees het hele artikel via de link:
https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/h ... airco-wil/


Het is toch ook als consument bijna(?) onmogelijk uit te vogelen wat je het beste kan doen.
Het blok flats waar ik in woon staat sinds oktober vorig jaar in de steigers. Dit blok flats wordt geïsoleerd en op het dak
liggen nu zwaardere elementen dan de gewone zonnepanelen voor de verwarming. Dat is al een hele vooruitgang en
de rest volgt nog. Wij als bewoners zijn akkoord gegaan met deze totale actie en dat is wel zo prettig.
Maar als particulier met een eigen huis in een woonwijk blijft het moeilijk. Ook omdat systemen eerst kunnen worden
aangeraden, waar later bijvoorbeeld toch weer er iets beters is. Het lijkt op gokken.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een airco thuis? Beter koel bouwen

Bericht door Fenna » 03 aug 2022, 12:42

Dat is allemaal heel leuk, maar bij mijn tante is het huis super geïsoleerd en koel gebouwd.
Keerzijde hiervan is dat als de warmte eenmaal binnen is, je het er bijna niet met uitkrijgt en die telt voor al die flats in haar straat die zo gebouwd zijn.
Tevens hebben de mensen last van vocht en schimmel omdat het zo super geïsoleerd is.

Mijn huis is uit de jaren 70, redelijk geïsoleerd en ik houd het koel door ' s morgens de boel tegen elkaar open te zetten en dan op tijd, meestal voor 9 uur de boel weer dicht te doen en alleen aan de schaduw zijde en raam open te houden voor ventilatie.

Ouderwets, maar werkt prima.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie