Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door taigitu » 08 aug 2022, 11:40

Versla de hitte met deze lifehacks

24-06-2020

Je gordijnen en deuren overdag dichthouden, luchtige kleren dragen, een warme douche nemen en warme drankjes drinken om op hete dagen koel te blijven,
dat weet je onderhand wel. Maar ken je ook deze eenvoudige lifehacks om je leven op warme zomerdagen simpeler te maken?


Maak een frisse plek van je dekbedovertrek
Zet een ventilator op een nachtkastje voor je bed. Haal de deken uit je bedomtrek en laat de ventilator er via de opening lucht in blazen. Je dekbedovertrek bolt op, waardoor je erin kunt kruipen en comfortabel op je bed kunt liggen. Een ideale plek om lui een boekje te lezen op de heetste momenten.

Zo maak je sneller ijsblokjes
Vul je ijsblokvormpjes met kokend water om ze sneller te laten bevriezen. Het klinkt tegenstrijdig, maar het werkt. Als water opwarmt, laten de bindingen tussen atomen namelijk energie los, waardoor het water sneller afkoelt dan koud water.

Hang een natte kussensloop of laken voor je raam
Maak een laken vochtig, en hang het dan over een open raam. De hete lucht die erdoorheen gaat, verdampt het water in het laken en zorgt zo voor een stroom van koele(re) lucht.

Maak ijsbekertjes
Steek drie kleine plastic bekers in drie grotere. Gebruik een lange spies om de zes bekers bovenaan te doorprikken en aan elkaar te rijgen. Zorg dat alle randen bovenaan op gelijke hoogte komen. Zo creëer je een ruimte tussen elke kleine en grote beker, die je kunt vullen met water. Steek de spies in de diepvries. Verwijder na twee uur het plastic en zie drie ijsbekers als resultaat.

Bespuit jezelf met pepermunt
Heb je pepermunt in huis? Zet dan pepermunt thee en laat het, nadat het goed heeft getrokken, afkoelen in de koelkast. Doe het goedje wanneer het fris is in een plantenspuit of verstuiver. Wanneer je het nu op je huid spuit, doet de menthol in de pepermunt je geloven dat je huid frisser voelt. Om die reden is je wassen met pepermuntzeep ook effectief.

Al eens aan fruitijsblokjes gedacht?
Je kan je ijsblokvormpjes ook opvullen met stukjes fruit en water, eventueel met extra citroensap of grenadine/suikersiroop. Gebruik de fruitblokjes in een glas water, voor een frisse smaak.

Koel je bedlinnen in de koelkast
Lakens van linnen of een andere lichte, sneldrogende stof, kan je enkele uren in de koelkast steken voor je gaat slapen. Maak het eerst nat en wring het goed uit. Doe het niet met al je beddengoed tegelijk, maar kies voor het hoeslaken, je laken of kussensloop. Je kan ook een kleiner washandje nat in de koelkast leggen en het 's nachts op je nek, pols of elleboog leggen.

Koel je blikje of flesje sneller af
Neem een kom water, gooi er ijsblokjes en enkele lepels zout in. Leg je blikje of flesje erin en roer het zout door het water. Na twee minuten zal een blikje of flesje op kamertemperatuur zo op 5°C gebracht zijn. Zout doet ijs namelijk sneller smelten, waardoor het sneller de warmte aan je drankje onttrekt.

Heb je twee ventilators en twee ramen? Creëer een windtunnel

Een ventilator verplaatst lucht. Plaats een ventilator voor het ene raam en laat het lucht naar binnen blazen. Zet de andere ventilator bij het tegenoverliggende raam en laat het lucht naar buiten blazen. De lucht die verplaatst wordt in je windtunnel, doet je kamer frisser voelen.

Laat de aspirine liggen
Studies hebben aangetoond dat aspirine nemen je lichaamstemperatuur op warme dagen kan doen stijgen. Als je het kan vermijden, neem het medicijn op warme dagen liever niet.

Gebruik je warmwaterkruik
Een warmwaterkruik werd ontwikkeld om warm water lang warm te houden. Maar het omgekeerde lukt ook: vul je kruik op met koud water, leg het een tijd in de koelkast of diepvries en leg het onder je knieën of enkels voor een koel effect.

IJsblokjes voor je ventilator versterken het effect
Deze ken je vast al, maar kon niet in het lijstje ontbreken: zet een bakje tot de rand gevuld met (gebroken) ijsblokjes en water voor je ventilator. De ventilator verplaatst de koude lucht boven het bakje en zal ook wat frisse druppels water in je gezicht blazen.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... lifehacks/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door taigitu » 10 aug 2022, 09:34


Medicijnen bij hitte: wat zijn gevaarlijke symptomen?


Let op bij geneesmiddelengebruik bij warmte

Franca van Dalen 02-07-2015 | Gewijzigd op: 15-07-2022

Tijdens extreme hitte lopen mensen die bepaalde geneesmiddelen slikken extra risico. Mensen die een verminderde nierfunctie hebben bijvoorbeeld.
Maar ook mensen met een psychische aandoening, die lithium slikken. Op welke symptomen moet je letten als je medicijnen slikt
tijdens uitzonderlijk warme dagen?

Het slikken van bepaalde geneesmiddelen en hitte gaan niet goed samen.

Mensen die medicijnen gebruiken wordt dan ook aangeraden bij uitzonderlijke warmte voldoende te drinken en in de gaten te houden
of ze vreemde bijwerkingen van hun middelen ervaren.

Bericht ingekort door Tammy.
Verder lezen via link.


Bron(nen):

Knack

https://www.gezondheidsnet.nl/gezondhei ... &utm_term=
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door taigitu » 13 aug 2022, 10:19

Waarom de één beter tegen hitte kan dan de ander

Auteur: Nathalie Winkster | 5 augustus 2022

De één vindt het heerlijk, de ander een hel: warm weer.

Hoe komt het dat sommige mensen zich binnen verstoppen, het liefst met de airco op volle toeren, terwijl de buurman languit in de tuin ligt te genieten?

Op de camping ligt mijn vriend te woelen op ons gedeelde luchtbed: hij vindt het te warm. Ik heb meer last van zijn gedraai dan van de hitte. Stelt hij zich aan? “Nee, er is wel degelijk een verschil in hoe goed mensen tegen de warmte kunnen”, stelt hoogleraar thermofysiologie Hein Daanen van de VU Amsterdam. Waar komt dit verschil vandaan en valt er iets tegen te doen?

Zweten
Sommige mensen hoeven maar een paar stappen buiten de deur te zetten en het zweet breekt ze uit in de zomer. Vervelend? Welnee. “Zweten is een hele effectieve manier om warmte kwijt te raken”, zegt Daanen. Onze huid heeft normaal een temperatuur van zo’n dertig graden. Maar als het buiten erg warm is of als je intens aan het sporten bent, loopt die temperatuur soms op tot 35 graden doordat je bloedvaten uitzetten. Is de buitenlucht koeler? Dan geef je de overtollige warmte af aan de omgeving. Ook ga je zweten. En wanneer het vocht van de huid af verdampt, kost dat energie in de vorm van warmte.

Afbeelding
De hypothalamus (rood) op een MRI-scan.
Via Wikimedia Commons

“Hoe snel het lichaam in actie komt bij hitte, verschilt per persoon. Je interne thermostaat, de hypothalamus, is daar grotendeels verantwoordelijk voor”, legt Daanen uit. Want hoewel ieder mens zo’n twee tot vier miljoen zweetklieren heeft, zijn deze niet allemaal actief. De hypothalamus moet ze aansturen. Hoe goed dit lukt, hangt onder andere af van je genen, leeftijd, hormoonhuishouding en geslacht. “Zo ligt de lichamelijke drempel om te gaan zweten bij mannen bijvoorbeeld veel lager dan bij vrouwen. Ook zweten mannen bijna twee keer zo veel, waardoor ze in het algemeen beter tegen hitte kunnen”, legt Daanen uit. Daarnaast neemt het vermogen om te zweten na je twintigste langzaam maar geleidelijk af. Daarom kunnen ouderen vaak niet meer zo goed tegen de warmte.

Hitte gevaarlijk voor ouderen
De hitte kan lekker, maar ook levensgevaarlijk zijn. Zo kostte de hittegolf van 2019 zo’n vierhonderd mensen het leven. Hoe kan dat? “Bij een lichaamstemperatuur van 37 graden functioneert ons lijf het beste. Daarom doet je interne thermostaat, de hypothalamus, er onder normale omstandigheden alles aan om het lichaam rond deze temperatuur te houden”, zegt thermofysioloog Daanen. Neemt je kerntemperatuur toe, bijvoorbeeld doordat het buiten erg warm is, dan komt je lichaam in actie. Je begint te zweten en je bloedvaten worden wijder in een poging af te koelen. Wanneer er veel bloed naar de huid stroomt, pompt het hart bij iedere slag minder bloed rond dan normaal. Ook wordt het bloed door al het zweten wat dikker. Dit betekent dat het hart harder moet werken om het lichaam van voldoende zuurstof en voeding te voorzien. Het hart van een gezond persoon kan deze extra inspanning wel aan. Maar voor ouderen en hart- en vaatpatiënten is dat lastiger, en soms fataal.

Drie liter zweet per uur
Verder speelt je figuur ook een rol. “Iemand die klein en rond is, heeft een relatief klein huidoppervlak ten opzichte van zijn of haar inhoud. Bij iemand die lang en mager is, geldt het tegenovergestelde. De oppervlakte-volume-verhouding bepaalt sterk hoe makkelijk je warmte kwijt kunt”, zegt Daanen. Vergelijk het met eten: een oliebol blijft langer warm dan een pannenkoek. Verder maakt het uit hoe fit je bent. Daanen: “Uit onderzoek onder wielrenners blijkt dat extreem fitte mensen activiteiten langer kunnen volhouden bij een hogere kerntemperatuur.”

Wat meer conditietraining en een gezond gewicht behouden, kan dus geen kwaad als je minder last van de hitte wilt hebben. Daarnaast zijn er een paar simpele dingen die je kunt doen om koel te blijven op warme dagen. Loopt de temperatuur op tot boven de dertig graden? Dan is het volgens de GGD tijd om je gedrag aan te passen. Hun advies: ‘Draag dunne kleding en een hoed of pet. Blijf in de schaduw en doe ’s middags geen activiteiten waarbij je veel beweegt. Neem overdag een keer een lauwe douche. Of ga zitten met je voeten in bak of teiltje met water.’ Natuurlijk is het ook belangrijk om veel water te drinken. “Niet alleen om te voorkomen dat je uitdroogt, maar ook omdat je dan meer kunt zweten op een dag”, zegt Daanen. Het record staat op zo’n drie liter zweet per uur.

Wennen aan warmte
In tegenstelling tot kou, kun je aan warmte heel goed wennen. “We noemen dat hitte-acclimatisatie en het is bijzonder effectief”, zegt Daanen. Volgens hem kun je kou voornamelijk bestrijden met gedragsaanpassingen, bijvoorbeeld door meer warme kleren te dragen of de verwarming hoger zetten. Voor warmte werkt dat anders. “Na vijf tot vijftien dagen past het lichaam zich aan. Je gaat bijvoorbeeld meer zweten en wordt ’s ochtend wakker met een lagere kerntemperatuur.” Allemaal leuk en aardig, maar een hittegolf in Nederland duurt meestal niet zo lang. Heb je er dan wel iets aan? “Jazeker. Het KNMI kan hittegolven steeds beter voorspellen. Als je extreem warme dagen ziet aankomen, kun je je lijf alvast ‘trainen’ door een paar dagen van tevoren elke dag buiten te sporten, wandelen of door in de zon te gaan zitten”, zegt Daanen. Momenteel onderzoekt hij of het helpt om hitte-acclimatisatieprotocollen te doorlopen met ouderen voor een hittegolf om hen weerbaarder te maken.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -de-ander/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Kristof Piessens » 13 aug 2022, 10:55

Het is niet verkeerd als je aanvoelt dat de warmte lastig kan zijn voor heel wat mensen ongeacht leeftijd, ikzelf had geen problemen om in de zon te werken voor zover deze onder de dertig graden blijft, eens de temperatuur boven de dertig graden gaat heb ik de fut niet om nog iets te doen van activiteiten nadat ik er een geringe tijd in de zon loop/wandel.
De zon is er overvloedig maar het is wel cruciaal om regelmatig eens in de zon te vertoeven wil je de juiste lichaamseigen aanmaakstoffen krijgen die nodig zijn voor het goed functioneren van het lichaam...

Momenteel woon ik in een gebouw met enkel een dakterras (geen tuin), het probleem is dat vanaf pakweg 10:00 uur tot zeker 19:00 a 20:00 uur de zon bij benadering een lijn trekt over mijn dakterras, de eerste vijf minuten dat ik op dat dakterras kom begin ik ongelooflijk direct goed te zweten, ervaarde dat niet als positief nu de meesten wegens de lage waterstand in heel wat rivieren dienen spaarzaam te zijn met water, had dus geen zin om elke keer dan een douche te doen om het zweet af te spoelen dus zit ik vanwege dit probleem dan ook zo veel mogelijk binnen...enkel wanneer het noodzakelijk is verlaat ik mijn woning zoals eten halen of bestellingen ophalen en dergelijke en hou ik me voor de rest wat bezig in het huishouden...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door taigitu » 13 aug 2022, 11:11

Ik ga wel naar buiten. Eergisteren ben ik naar de markt geweest,
dat is een stuk fietsen en dan even de markt over en weer terug.
Ik had het best warm en heb toen ik binnen was even mijn lichaamstemperatuur
gemeten. Dat kan tegenwoordig snel met zo'n handzaam apparaatje via je voorhoofd.
Die was 36.4 graden, dus prima.
Zo dadelijk ga ik weer naar de markt, even bewegen en aardbeien en blauwe bessen kopen.
Lekker en gezond en ik heb me 'bewogen'....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tammy » 13 aug 2022, 11:24

Zoals bekend heb ik een bloedhekel aan hitte.
Dus ik zet met dit weer geen stap buiten als het niet hoeft.
Ik ga ook geen warmtetips uitvoeren met ijsklontjes voor de waaier en natte lakens voor de ramen of windtunnels enz.
Ik heb gewoon drie airco’s laten plaatsen in mijn huis verleden jaar.
Zolder-slaapkamer en huiskamer.

Flinke investering maar elke minuut waard.
Spijt dat ik dit niet eerder heb gedaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door univers » 13 aug 2022, 11:57

Ik heb de bekende natte zakdoek op mijn hoofd, en een natte theedoek in mijn nek.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tammy » 13 aug 2022, 11:57

En ik weet de kleur !………….rood ! :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door univers » 13 aug 2022, 12:01

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tet » 13 aug 2022, 12:15

Ik heb een vloerventilator.
Maar het is 29 graden in mijn huis.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tammy » 13 aug 2022, 12:21

Een vloerventilator Tet ?
Daar heb ik nooit van gehoord, wat is dat voor iets ?
En waarom is het zo heet dan bij jou ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tet » 13 aug 2022, 12:24

https://www.google.nl/search?q=vloerven ... 9&biw=1920

Als je ervoor zit/ligt is het best te doen. Maar de temperatuur daalt niet door een ventilator. :waaier:
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door taigitu » 13 aug 2022, 12:25

Tet schreef:
13 aug 2022, 12:15
Ik heb een vloerventilator.
Maar het is 29 graden in mijn huis.
Het is bij mij, als het warm is, altijd 23 of 24 graden zonder koeling, met alles dicht.
In de winter is het in huis ook niet zo erg koud.
En nu worden de flats nog meer geïsoleerd..... o.a. een wit dak.
De verwarming via zonnepanelen. Ik ben benieuwd wat de temperaturen worden
als alles is afgewerkt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tet » 13 aug 2022, 12:29

Dat is goed te doen in het huis van jou.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tammy » 13 aug 2022, 12:29

Bedankt Tet voor de uitleg, ik kende die niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door univers » 13 aug 2022, 12:33

Als ik van buiten naar binnen ga, voelt het koel aan, maar de thermostaat geeft toch 25* aan.
Buiten is het vies benauwd, geen zuchie wind, lijkt wel een bakoven.
Vanmiddag maar weer een duik nemen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tet » 13 aug 2022, 18:52

Het is inmiddels 31 graden in mijn huis. Pffff
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door univers » 13 aug 2022, 19:02

Ik benijd je niet, goed nat houden,
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door Tet » 13 aug 2022, 19:24

Thanks.
Ik loop in mijn boxer en drink veel water.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Versla de hitte met deze lifehacks - bij warm weer.

Bericht door univers » 13 aug 2022, 19:45

Keilebak. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie