Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door taigitu » 13 aug 2022, 15:25

Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

De aanhoudende droogte zorgt in de Duitse rivieren de Rijn en de Elbe voor een opvallend fenomeen: grote stenen met inscripties verschijnen
boven het wateroppervlak. Dat blijken "hongerstenen" te zijn, waarop zeker sinds de 19e eeuw droogteperiodes werden bijgehouden, in jaartallen en spreuken.
"Maar in Belgische rivieren zijn zulke stenen bij mijn weten niet terug te vinden", zegt milieuhistoricus Tim Soens.

Kirsten Sokol - Vrijdag 12-8-2022

"Als je mij ziet, ween dan":
dat is maar één van de vele boodschappen die naast een jaartal zijn tevoorschijn gekomen op een grote steen, nu het peil van enkele
Duitse rivieren door de droogte enorm laag staat.

"Triest om te zien, want het zijn merktekens uit het verleden, die zijn aangebracht in de jaren waarin het waterpeil van de rivieren enorm laag stond.
Dat gebeurde vooral in de Elbe en de Rijn, waar de stenen om de zoveel decennia boven water kwamen. Als stille getuigen van de droogte,
om toekomstige generaties te waarschuwen", vertelt milieuhistoricus Tim Soens.

Afbeelding

Lees verder via de link:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/12/hongerstenen/
Ik vraag me af of deze stenen hier wel eens gevonden zijn.


Het Grote Zonnejaar: de Rijn vrijwel droog

Hitte en droogte heersten ook in de zomerperiode van 1503: zeker vier maanden lang viel nauwelijks regen en er braken niet alleen bos-, koren- en veenbranden uit, maar ook plaatsen als Hindeloopen, Zaltbommel, Gorinchem, Harderwijk gingen deels in vlammen op. Het meest unieke jaar was 1540, het "Grote Zonnejaar(link is external)" genoemd. Uit een reconstructie van de weerkaart blijkt dat een blokkerend hogedrukgebied de depressies met regen en wind in elk geval in de drie zomermaanden op grote afstand hield. Legio bronnen spreken van zeven maanden zonovergoten, droog en heet weer. De Rijn kwam vrijwel droog te staan en in Parijs liepen mensen over de bedding van de Seine zonder natte voeten te krijgen. Er was groot gebrek aan water en brood. Zon en warmte brachten onze landgenoten in de verleiding tot wijnaanbouw, maar dat mislukte. Het "Grote Zonnejaar" was de laatste van een aantal hete zomers; daarna begon de Kleine IJstijd met koel en nat weer.

Lees meer:
https://isgeschiedenis.nl/reportage/dro ... euwen-heen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Kristof Piessens » 13 aug 2022, 16:06

Ik vraag me af of deze stenen hier wel eens gevonden zijn.
Bedoel je in Nederland ?

Belgie volgens het bericht nog niet althans de meeste grote rivieren hebben nu nog een redelijke waterpijl maar wel wat gedaald zodat het nog bevaarbaar is.

Dat brengt mij dus op een idee om toch maar te zorgen dat onderzoekers die stenen nu op koelere momenten kunnen gaan fotograferen en inventariseren en eventueel gemelde droogteperiodes van de opgegeven jaartallen(of datums) in archieven uit te zoeken.
Eigenlijk zijn dat markeerstenen van natuurlijke waterlopen die in die tijd bijna droog stonden en onbevaarbaar werd, geologische onderzoek kan nu ook uitwijzen dat het waterdebiet per land/regio kan verschillen...
Met de moderne tijden vandaag is het niet onlogisch om hiervan gegevens bij te houden en hogerop dus eventuele markeringen bij te houden en de gegevens van het begin tot einde ook te noteren...de droogteperiodes kan men dan ook vergelijken per jaar tot welke markering het waterdebiet tijdens de zomerperiodes is gezakt. Een waterkansje nu het nog kan voor onderzoekers en andere onderzoekers die werken rond dezelfde thema.

Of dat wereldwijd zo is weet ik niet direct, het is wat Duitsland betreft toch redelijk uniek te noemen als droogte in die tijden van het verleden zeker nog bestaat/bestaan...nu weten we dat, misschien stonden in het verleden tijdens extreme hitte heel wat grote rivieren volledig droog en vind men daar ook stenen die het laagste punt van de rivieren aangeven ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door taigitu » 13 aug 2022, 17:54



Oude hongerstenen de Europese droogtecyclusklok (698)

Vertaalde tekst die bij de video staat.

28 aug. 2018 The Hunger Stones-verhalen maken deze week mediarondes, maar niet te veel analyse over het onderwerp,
behalve het artikel Physics.org. Ik vond een PDF die 1000 jaar teruggaat in de Tsjechische landen met droogtes en mijn conclusie is een herhaling
van een gebeurtenis van het type 1770 die nu plaatsvindt op basis van de laatste 1000 jaar aan droogtegegevens en de waterstanden die lager zijn
dan in welke periode dan ook op de Hongersteen. Ook augustus winterwaarschuwingen in de VS en Canada voor meerdere voeten sneeuw
en 20F onder normale temperaturen.
Kristof Piessens schreef:
13 aug 2022, 16:06
Ik vraag me af of deze stenen hier wel eens gevonden zijn.
Bedoel je in Nederland ?
Ja, ook in Nederland. Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Het zou misschien slim zijn als er meer gekeken wordt naar hoe de afgelopen eeuwen(?) de periodes van droogte
en water overvloed zijn verlopen. Is hier niet meer over te leren inzake dan wat ons nu steeds wordt voorgehouden?
Het aangevoerde "het wordt alleen maar erger en erger" ...... Misschien zou wat meer duidelijkheid over hoe de droogtes
over de eeuwen zijn verlopen, ook wat angst kunnen wegnemen. Omdat we nu alleen maar negativiteit horen.

Voedsel kan straks (nu?) ook op andere manieren worden gekweekt....? Laten we daar meer ruchtbaarheid aan geven.

Afbeelding

Is het mogelijk gewassen te kweken in het donker? Wetenschappers proberen manieren te vinden.

Uit experimenten blijkt dat het misschien ooit mogelijk wordt om planten van voedsel te voorzien zonder fotosynthese.
Dat zou kunnen bijdragen aan de voedselvoorziening voor astronauten en een dichtbevolkte planeet.

Door Madeleine Stone - Gepubliceerd 8 aug. 2022

Afbeelding
Foto door Marcus Harland-Dunaway
Kleine koolzaadplantjes kunnen acetaat opnemen, een eenvoudige koolstofverbinding die onderzoekers met behulp van zonne-energie wisten te ...

Kleine koolzaadplantjes kunnen acetaat opnemen, een eenvoudige koolstofverbinding die onderzoekers met behulp van zonne-energie wisten te maken van CO2 en water.
Maar tot nu toe kunnen alleen algen, edelgist en schimmels op dergelijk acetaat groeien, zonder licht of fotosynthese – en op een efficiëntere manier.

In sciencefictionverhalen leven mensen in ondergrondse steden op Mars, in uitgeholde planetoïden of in rondzwevende ruimtestations op grote afstand van de zon.
Maar willen ze ooit in dat soort verre oorden onder zware omstandigheden overleven, dan moeten ze manieren vinden om voedsel te verbouwen met zeer beperkte middelen.
Fotosynthese, het uiterst succesvolle maar energieslurpende proces waarbij planten zonlicht omzetten in suiker, volstaat dan waarschijnlijk niet.

Er zijn inmiddels wetenschappers die zich afvragen of het mogelijk is om op een efficiëntere manier voedsel te verbouwen, zonder gebruik te maken van fotosynthese,
en om planten in het donker te laten groeien.

Lees verder via de link:
https://www.nationalgeographic.nl/is-he ... -te-vinden
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Kristof Piessens » 13 aug 2022, 18:32

Iets over leren en daar op anticiperen zou zeker wel van nut zijn want de verhoudingen van vervoerwijzen zijn nogal divers...
Als scheepvaart zo goed als onmogelijk wordt op de uitgedroogde rivieren, kunnen ze enkel omleiden naar rivieren die nog een redelijk bevaarbaar waterpijl hebben en zo met vertraging toch nog op bestemming geraken, voorwaarde is dan wel dat er een verbeterd beheerprogramma gaat ontstaan om de hete zomers zoals dit jaar op te vangen, op de manier zoals ze dat nu doen kiezen ze eigenlijk voor gedeeltelijke vrachtverlies dat economisch kostelijk kan worden...

Of de hongerstenen die reeds zichtbaar liggen in de beddingen van potentieel uitdrogende rivierlopen vervangen met een obeliskvormige paal met een signaalbaken in verwerkt, je neemt dan de standen over op die stenen of je kunt nieuwe bij plaatsen tot waar de laatste waterstand was op dat moment en plaats je de standen van de oude stenen hier ook bij...is zo misschien wat overzichtelijker, maar verwijder de oorspronkelijke stenen zeker niet van de compleet uitgedroogde waterlopen, ze mogen wel vervangen worden indien die rivieren terug water beginnen te krijgen...

Misschien heeft belgie als nederland iets vergelijkbaars zoals ze in duitsland hebben gevonden, door een beetje grondige geologische onderzoek kun je ook achterhalen waar in het verleden redelijk brede rivieren liepen maar door de eeuwen heen compleet uitgedroogd zijn geraakt, ben er in feite ook naar benieuwd of dit het geval zal zijn ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door univers » 13 aug 2022, 19:03

Wij vinden keien, in Amerika vindt men lijken,
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Kristof Piessens » 13 aug 2022, 19:28

univers schreef:
13 aug 2022, 19:03
Wij vinden keien, in Amerika vindt men lijken,
en nog wat andere zaken...coldcases van meer dan 20 jaar is geen uitzondering in amerika...uiteindelijk zal er bij ons ook wel iets te vinden zijn van menselijke resten op beddingen die bloot zijn komen te liggen door de laagstand van de rivier in kwestie...
ik onderschat zeker niet de kansen die justitionele diensten kunnen hebben dankzij hun onderzoek naar vermissingen waarvan het verband kan gelinkt worden aan cold cases en verdere bewijs kunnen vinden, het is een kans om eventuele nabestaanden toch nog de waarheid te kunnen meedelen eens dader ook kan gevat worden indien het gaat om seriemoorden die volstrekt op voorbedachte rade willekeurig zijn gebeurd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Tammy » 14 aug 2022, 09:52

Ik vind het mooi die boodschappen op die stenen.
Het is net alsof iemand uit een ver verleden tegen je praat.
Ik hoop dat men erachter kan komen hoe oud ze precies zijn.

Al met al geven deze stenen ook aan dat de natuur zijn eigen ding doet.
Grote droogtes afgewisseld met grote regen periodes en daartussen redelijk stabiel weer.
Zo gaat het al miljarden jaren.
De Greta’s en de Klavertjes en Jetten mensjes zouden dit eens moeten inzien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door univers » 14 aug 2022, 10:09

De Greta’s en de Klavertjes en Jetten mensjes zouden dit eens moeten inzien.
Kan niet, hebben een betonnen muur voor de kop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Tet » 14 aug 2022, 10:44

Jullie behoren tot de 1%?
Wie is de oorzaak: mens of natuur?

Volgens recente cijfers van het cbs denkt zes op de tien mensen dat klimaatverandering volledig (12 procent) of vooral (48 procent) door de mens veroorzaakt wordt. Ruim een kwart (27 procent) geeft aan dat de mens en de natuur hierin een even grote rol hebben. Vijf procent denkt dat vooral de natuur de oorzaak is van klimaatverandering en één procent schrijft de klimaatverandering volledig toe aan de natuur.
https://scientias.nl/zaak-gesloten-meer ... roorzaakt/

Ik behoor tot de 48%.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Tammy » 14 aug 2022, 11:01

Ik heb niet veel met procenten Tet.
Je krijgt pas een goed beeld als alle mensen zijn ondervraagd in de wereld.
Ik heb zelf ook niks met polls en peilingen maar veel mensen wel.

Klimaatverandering is een feit.
Al zolang de aarde bestaat.
Milieuvervuiling komt door de mens, en daar kunnen we iets aan doen.
Klimaatverandering is van alle tijden en we zitten nu in zo’n periode van grote verandering.

De stenen met de boodschap uit het verleden geven het antwoord al.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door univers » 14 aug 2022, 11:06

Dan kan je de CBS onder de zelfde categorie plaatsen als de Greta’s en de Klavertjes.
Denken ook dat ze het uitgevonden hebben.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Tet » 14 aug 2022, 11:15

Ik vind ze wel onafhankelijk hoor.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door univers » 14 aug 2022, 11:21

Af en toe heb ik toch mijn twijfels.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Stille getuigen van droogte door de eeuwen heen: "hongerstenen" komen letterlijk bovendrijven in Rijn en Elbe

Bericht door Kristof Piessens » 14 aug 2022, 13:10

univers schreef:
14 aug 2022, 11:21
Af en toe heb ik toch mijn twijfels.
bij wat ?

Het is niet nieuw voor sommigen die de mens buiten beschouwing laten als het gaat om het klimaat...
Ik ben niet geneigd om de natuur zelf als oorzaak van de veranderingen aan te wijzen, het is eerder een discussie zonder uitkomst waarbij de mens niet als bron/oorzaak van de veranderingen kan aangewezen worden...
De catch 22 is namelijk zeker de oorzaak van de diverse meningen aangaande het onderwerp, en de aandachtsspectrum van de mens word dan gemakshalve gericht op zaken die buiten de wil van de mens valt, hiermee heb je al een argument en een reden over waarom er weinig eensgezindheid is binnen de menselijke bevolking.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie