Appel die een jaar houdbaar is op de markt

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Appel die een jaar houdbaar is op de markt

Bericht door taigitu » 30 aug 2022, 11:31

Appel die jaar houdbaar is op de markt

Afbeelding

3 december 2019

Hij heet de Cosmic Crisp en schijnt zeer sappig en zoet te zijn.
Oh, en deze appel kun je gerust een jaar op de fruitschaal laten liggen. Hij is 365 dagen houdbaar voor de smaak iets minder begint te worden.

In Nederland kun je de Frankenstein-appel nog niet kopen, in de VS – waar de regels voor genetische manipulatie veel losser zijn – wel.
Het is een product van de Washington State University (WSU), waar ze bestaande soorten op genetisch niveau hebben gekruist tot een soort superappel.
Behalve de houdbaarheid valt vooral op dat een halve Cosmic Crisp niet bruin wordt.

In 2017 zijn de eerste CC-bomen gepland. Sindsdien zijn 1 miljoen exemplaren de grond in gegaan. Allemaal uitsluitend in de Amerikaanse staat Washington.
Zo moet een soort Appellation Contrôlée tot stand komen van deze superappels. De eerste bomen hebben nu al fruit gedragen.
De eerste 450.000 kisten met appels zijn bij een keten van supermarkten geleverd. Volgend jaar moeten 2,1 miljoen kisten hun weg naar de winkels vinden.

Europa zal pas over een paar jaar kennis maken met de appel die niet rot – mits de Europese overheid toestemming geeft.
Op ons continent loopt de appelconsumptie helaas terug. Wellicht dat de Amerikaanse superappel dat tij kan keren.

https://www.faqt.nl/recent/appel-die-ja ... -de-markt/


Nou weet ik dat genetische manipulatie nog weleens verkeerd kan uitpakken.
Maar als deze appels inderdaad gezond zijn, zelfs na één jaar..... Ja, dan....
Nu er honger is, en dreigt in deze tijd, zou het dan niet geweldig zijn dat men deze appels in grote aantallen overal teelt
en zo mensen in ieder geval fruit kan geven die, ondanks dat ze allang van de boom zijn, toch goede voeding is.
En misschien zou (als er geen fouten in zitten) men deze genetische manipulatie kunnen aanpassen voor meer fruit of zo?

Ze lijken precies op de appels die ik nu op de fruitschaal heb liggen.
Ik zal toch niet al een Frankenstein-appel eten?
Het artikel is van 2019.
Laatst gewijzigd door taigitu op 30 aug 2022, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Appel die jaar houdbaar is op de markt

Bericht door taigitu » 30 aug 2022, 11:43

Kruising tussen Enterprise en Honeycrisp

Cosmic Crisp bereikt de Europese markt

De oogst van Cosmic Crisp, het nieuwe appelras, dat in Europa exclusief wordt geteeld door de consortia VOG en VIP, wordt dit jaar op ongeveer 1.200 ton geraamd.
Deze nieuwe generatie appelen zal naar verwachting een snelle ontwikkeling doormaken.

Na succesvolle commerciële testen in 2021 maakt Cosmic Crisp nu eindelijk haar debuut op de Europese markt.
Deze buitengewone nieuwe appel is al een groot succes in de Verenigde Staten, waar zij werd ontwikkeld, maar zal nu ook haar weg vinden naar Italië,
Spanje, Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Dit alles is te danken aan de consortia VOG en VIP, die deze appel in Zuid-Tirol telen.

"We waren erg blij om de eerste grote campagne voor deze hemelse appel te lanceren, waarvan iedere hap een unieke, intense smaakbeleving is,"
zegt Hannes Tauber, marketingmanager bij VOG Consortium. 'Heavenly pleasure' (hemels genot) is de slogan van deze communicatiecampagne,
die bedoeld is om het publiek kennis te laten maken met de unieke smaaksensatie van Cosmic Crisp.

Lees verder via de link:
https://www.agf.nl/article/9412451/cosm ... ese-markt/

Ik kijk net even verder of dit appelras ergens vermeld wordt verder, en zie hierboven.
De appels die ik heb gekocht (op de markt) zaten verpakt in een soort doos.
Een verpakking die ik nog niet eerder heb gezien voor appels.
De man die ze verkocht (enkele weken achter elkaar en alleen deze appels)
had er een prijskaartje erbij gezet.Kosten per doos 1,00 euro voor 6 appels.
Normaal koop ik hetzelfde ras appels, maar ik heb weken terug zo'n doos gekocht.
De appels waren hard, bijna geen geur. Ik heb ze lang laten liggen en er veranderde
niets aan de appels. Ik heb ze de afgelopen dagen pas gegeten. De smaak was prima en de
appel was keihard. Ik zou haast gaan denken dat dit inderdaad zo'n Cosmic Crisp kan zijn.
Helaas heb ik de verpakking weggegooid in mijn papierbak maar die is pas geleegd.
Anders kon ik kijken of er iets stond waardoor ik zou weten of het deze appel is.
Ik hou nu even de appelkramen in de gaten, kijken of deze man weer met die appel komt.
Helder voor mij is wel dat deze appel in doos veel langer op de schaal hebben gelegen dan
normaal en er geen enkel plekje te zien was dat ze zo lang lagen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Appel die een jaar houdbaar is op de markt

Bericht door Kristof Piessens » 30 aug 2022, 12:12

Door genetische manipulatie is er geen garantie dat ze ook werkelijk voedzaam zijn.
Het is heel anders als men de appelsoorten kruist van de reeds bestaande bomen en de eigenschappen er van over te laten nemen, dat ze voedzaam zijn, belangrijke natuurlijke bestanddelen die in die appels aanwezig zijn kun je met genetische manipulatie niet laten ontstaan, je kan zeggen dat genetisch gemanipuleerde appels misschien wel goed zijn in langere houdbaarheid maar bevatten niet de natuurlijke bestanddelen dat in de echte natuurlijke appels zitten....
Als je ze op een natuurlijke manier kruist door de takken met de oorspronkelijk vruchten op gegroeid hebben over te planten/stekken op een andere boomstam/tak kun je combinaties maken die misschien qua samenstelling aan bestanddelen in de vruchten andere verhoudingen veroorzaken...of andere eigenschappen veroorzaken...

Het resultaat van deze appel in het artikel is genetische manipulatie iets anders dan kruisen..je kunt zeggen dat genetische manipulatie meer neerkomt op namaak van de natuurlijke dragers, kruisen daarentegen maak je gebruik van de bestaande bomen en kan je niet onder genetische manipulatie scharen, mits bij het kruisen nog de oorspronkelijke bestaande bomen gecombineerd kunnen worden tot er een geschikte appel geproduceerd word..
Bij genetische manipulatie denk je vooral aan het isoleren van de genetica uit alle soorten appels en daaruit een nieuwe appel samen te stellen met die eigenschappen en samenstelling van voedingswaarde in de appel zelf...

Je kan evenmin een boom laten groeien met de samengestelde genetica in te kruisen op de oorspronkelijke vruchten...denk in regel eerder dat ze de bestaande bomen kleinschalig gestekt hebben en zo een nieuwe bomen hebben ontworpen die die specifieke appel produceert.
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 30 aug 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Appel die een jaar houdbaar is op de markt

Bericht door Fenna » 30 aug 2022, 12:28

Hij heet de Cosmic Crisp en schijnt zeer sappig en zoet te zijn.
Oh, en deze appel kun je gerust een jaar op de fruitschaal laten liggen. Hij is 365 dagen houdbaar voor de smaak iets minder begint te worden.
Nou, ik laat hem wel liggen.
Zo'n gemanipuleerde appel hoef ik niet.
Niet dat de rest van het fruit wat ons aangeboden word niet gemanipuleerd is, maar dit?
Nee, bedankt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Appel die een jaar houdbaar is op de markt

Bericht door taigitu » 30 aug 2022, 13:13

Fenna schreef:
30 aug 2022, 12:28
Hij heet de Cosmic Crisp en schijnt zeer sappig en zoet te zijn.
Oh, en deze appel kun je gerust een jaar op de fruitschaal laten liggen. Hij is 365 dagen houdbaar voor de smaak iets minder begint te worden.
Nou, ik laat hem wel liggen.
Zo'n gemanipuleerde appel hoef ik niet.
Niet dat de rest van het fruit wat ons aangeboden word niet gemanipuleerd is, maar dit?
Nee, bedankt.
Ik heb het ook niet op manipulatie.
En wat er groeit daarvan wordt het meeste bespoten met gif, of zoals krenten ook nog bewerkt
worden om de frisse kleur te behouden. Er is maar weinig wat je onbezorgd kan eten tegenwoordig.
Zoals je ook van medicijnen behoorlijk ziek kan worden.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Appel die een jaar houdbaar is op de markt

Bericht door Kristof Piessens » 30 aug 2022, 14:06

Biologische tuinbouw zal denk ik meer en meer een trend worden, maar het probleem bij grootschalige landbouw is dat het wisselen van de gewassen blijkbaar is verlaten, op die manier heb je een monocultuur aan gewassen waardoor de gronden uitgeput raken, hennep daarentegen kan dat helpen te herstellen.
Het verschil tussen die twee kan niet anders zijn dan dat de biologische landbouw zo veel mogelijk gifstoffen vermijdt of helemaal geen gifstoffen gebruikt mogen worden, in mindere mate zijn grotere landbouwgronden echter wel gewezen op gifstoffen omdat er geen manier kan gevonden worden om de gewassen te beschermen met natuurlijke elementen die de kring van dierlijke natuurlijke vijanden af te leiden, maar het is in principe wel mogelijk als er een grens aangeplant kan worden die deze dieren helpt weg te jagen of van de velden weg te houden...
En voer een systeem in om de gronden nog rijk te houden aan voedingstoffen met niet gewasaanplant zoals hennep, laat de oogst dan vermaalt de grond indringen opdat het de nodige voedingsstoffen kan leveren tijdens de vertering in de grond, je kan dat 50/50 doen de helft om er andere zaken mee te maken en de helft blijft bij de grond waar ze gegroeid zijn.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie