NASA-studie vindt bewijs dat brandstofregulering de luchtvervuiling door verzending verminderde

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

NASA-studie vindt bewijs dat brandstofregulering de luchtvervuiling door verzending verminderde

Bericht door univers » 19 okt 2022, 09:02

Afbeelding
De Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS) op de Suomi-NPP-satelliet nam dit beeld van scheepssporen op 7 december 2021. Op die dag onthulden de sporen verschillende scheepvaartroutes die elkaar kruisten in de wateren voor de Pacifische kust van Noord Amerika. Krediet : NASA Earth Observatory .

Een wereldwijde norm die het zwavelgehalte in scheepsbrandstof beperkt, heeft in 2020 kunstmatige "scheepsspoor"-wolken teruggebracht tot recordniveaus. Pandemiegerelateerde verstoringen speelden een ondergeschikte rol.

Scheepssporen, de vervuilde zeewolken die oceaanoverstekende schepen volgen, zijn een kenmerk van moderne handel. Als spookachtige vingerafdrukken traceren ze scheepvaartroutes over de hele wereld, van de noordelijke Stille Oceaan tot de Middellandse Zee. Maar in 2020 toonden satellietwaarnemingen minder van die vervuilingsvingerafdrukken.

Op basis van bijna twee decennia aan satellietbeelden ontdekten onderzoekers dat het aantal scheepssporen aanzienlijk daalde nadat een nieuwe brandstofregelgeving van kracht werd. Een wereldwijde norm die in 2020 door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is geïmplementeerd en die een vermindering van 86% van het zwavelgehalte van de brandstof vereist, verminderde waarschijnlijk de vorming van scheepssporen. Ook aan COVID-19 gerelateerde handelsverstoringen speelden een kleine rol bij de vermindering.

Wetenschappers gebruikten geavanceerde computertechnieken om de eerste wereldwijde klimatologie (een geschiedenis van metingen) van scheepssporen te creëren. Ze gebruikten kunstmatige intelligentie om automatisch scheepssporen te identificeren over 17 jaar aan dagbeelden (2003-2020) vastgelegd door NASA's Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) aan boord van de Aqua -satelliet.

"Zonder dit soort complete en grootschalige bemonstering van scheepssporen, kunnen we dit probleem niet volledig begrijpen", zegt hoofdauteur Tianle Yuan, een atmosferische wetenschapper bij NASA's Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland, en de Universiteit van Maryland , Baltimore County.

Afbeelding
Volgens een nieuwe NASA-studie zijn de scheepssporen in 2020 aanzienlijk gedaald als gevolg van nieuwe brandstofvoorschriften en de COVID-19-pandemie.
Credits: NASA Earth Observatory

Scheepssporen werden voor het eerst waargenomen als "abnormale wolkenlijnen" in satellietbeelden voor vroeg weer die in de jaren zestig werden verkregen. Ze worden gevormd door waterdamp die samenvloeit rond kleine vervuilingsdeeltjes (aerosolen) in de uitlaatgassen van schepen. De sterk geconcentreerde druppeltjes verstrooien meer licht en lijken daardoor helderder dan niet-vervuilde zeewolken, die worden ingezaaid door grotere deeltjes zoals zeezout.

Door het zwavelgehalte van de brandstof te beperken tot 0,5% (was 3,5%), veranderde de wereldwijde regelgeving van de IMO in 2020 de chemische en fysische samenstelling van scheepsuitlaatgassen. Minder zwaveluitstoot betekent dat er minder aerosoldeeltjes vrijkomen om detecteerbare scheepssporen te vormen.

Volgens de Yuan en collega's hadden vergelijkbare maar regionaal gedefinieerde zwavelvoorschriften - zoals een IMO-emissiecontrolegebied dat sinds 2015 voor de westkust van de VS en Canada van kracht is - niet het gewenste effect gehad omdat operators hun routes veranderden en langere cursussen in kaart brachten om aangewezen zones te vermijden.

Bij het analyseren van 2020-gegevens ontdekten de onderzoekers dat de scheepsspoordichtheid dat jaar in elke belangrijke scheepvaartroute daalde. (Zie de kaart hierboven.) Op schepen gebaseerde trackinggegevens gaven aan dat de COVID-19-pandemie een rol speelde door het wereldwijde scheepvaartverkeer gedurende enkele maanden met 1,4% te verminderen. Maar deze verandering alleen kon de grote afname van de waargenomen scheepssporen niet verklaren, die gedurende enkele maanden van 2021 op een recordniveau bleven (de meest recente geanalyseerde gegevens). De onderzoekers concludeerden dat de nieuwe wereldwijde brandstofregelgeving de dominante rol speelde bij het verminderen van scheepssporen in 2020.

Afbeelding
Met satellietgegevens en kunstmatige intelligentie identificeerden wetenschappers scheepssporen over 17 jaar aan dagbeelden (2003-2020).
Credits: NASA Earth Observatory

Tijdens de lange duur van hun analyse ontdekten Yuan en collega's ook dat fluctuaties in economische activiteit duidelijke sporen achterlaten in het satellietrecord. Vooral de trans-Pacific-scheepsspoorpatronen tussen Azië en Amerika weerspiegelen dips en pieken in de handel. Zoals uiteengezet in de studie, daalde een algemene opwaartse trend in de scheepvaartactiviteit tussen 2003 en 2013 - weerspiegeld in de wolken op het spoor - gedurende ongeveer een jaar in de nasleep van de wereldwijde financiële crisis van 2008. Een nog scherpere daling tussen 2014 en 2016 weerspiegelde waarschijnlijk een vertraging van de Chinese import en export van grondstoffen en grondstoffen.

Naast hun betekenis voor de wereldhandel, kunnen scheepssporen ook dienen als casestudy's voor een element van klimaatverandering. "Scheepsporen zijn geweldige natuurlijke laboratoria voor het bestuderen van de interactie tussen aerosolen en lage wolken, en hoe dat van invloed is op de hoeveelheid straling die de aarde ontvangt en terugkaatst naar de ruimte", zei Yuan. "Dat is een belangrijke onzekerheid waarmee we worden geconfronteerd in termen van wat het klimaat op dit moment drijft."

https://www.nasa.gov/feature/esnt/2022/ ... m-shipping
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie