‘Arctische explosie’ in Amerika.

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door Fenna » 24 dec 2022, 14:12

https://www.ad.nl/buitenland/in-een-hal ... ~a200de09/

Vrij artikel.
In een halfuur van +6 naar -16 graden: VS waarschuwt voor snelle bevriezing in 'Arctische explosie’

MET VIDEO (zie link)    Voor veel Amerikanen is het nog maar de vraag of ze vandaag hun kerstbestemming op tijd kunnen bereiken. Vrijdag werden door het hele land al ruim 5200 vluchten geschrapt vanwege een historische winterstorm. Ook tientallen treinen zullen vandaag niet vertrekken als gevolg van het extreme weer.

De storm die ‘Elliott’ is gedoopt is volgens schattingen 3200 kilometer breed en teistert een gebied van Texas tot Maine. Amerikaanse weermannen- en vrouwen spreken van ‘een orkaan in een sneeuwstorm’. Die zorgde er al voor dat bij minstens anderhalf miljoen mensen de stroom uitviel. Bijna tweederde van de Amerikanen had last van het extreme weer dat volgens getuigenissen een nieuw fenomeen deed voelen: ‘beukende sneeuw’. En dat in combinatie met een ijskoude lucht die binnen tien minuten bevriezing kan veroorzaken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door Tammy » 24 dec 2022, 14:26

Mijn vriendin in Georgia USA heeft temperaturen nu van -14.
Gisteren ging het van plus 5 graden in 1 klap naar -14.
Heel koud voor die streek.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: ‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door Osiris » 24 dec 2022, 20:06

Doet denken aan de film Day After Tomorrow ( als ik de titel goed heb tenminste ) waar ook dit soort arctische stormen ineens opdoken en immense temperatuurdrop lieten zien.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door univers » 24 dec 2022, 20:31

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: ‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door Tet » 24 dec 2022, 20:33

Osiris schreef:
24 dec 2022, 20:06
Doet denken aan de film Day After Tomorrow ( als ik de titel goed heb tenminste ) waar ook dit soort arctische stormen ineens opdoken en immense temperatuurdrop lieten zien.
Ik moest ook aan die film denken. ;P!
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door Fenna » 24 dec 2022, 20:58

Osiris schreef:
24 dec 2022, 20:06
Doet denken aan de film Day After Tomorrow ( als ik de titel goed heb tenminste ) waar ook dit soort arctische stormen ineens opdoken en immense temperatuurdrop lieten zien.
Ook mijn idee.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door Fenna » 25 dec 2022, 09:15

Vrij artikel.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9893207 ... n=whatsapp

Afbeelding
Ingesneeuwde automobilisten VS urenlang vast: ’Dit is zenuwslopend’

Een historische winterstorm zorgt in delen van de VS voor grote problemen voor automobilisten. Op de New York State Route 198 in Buffalo staan sinds vrijdagavond (lokale tijd) veel auto’s vast tussen de hoge sneeuwmuren. Doorrijden is onmogelijk en ook te voet is er nauwelijks aan de sneeuw te ontkomen. Ook de vader van de Lia Belles staat met zijn 85-jarige moeder al urenlang muurvast, vertelt de bezorgde dochter tegen CNN. „Dit is zenuwslopend.”

Ze staan slechts ruim een kilometer verwijderd van hun huis, maar het is onmogelijk om verder te rijden. Het contact met de familie van Belles is telkens kort omdat ze hun telefoonaccu willen sparen. De auto zetten ze slechts af en toe aan om het zo lang mogelijk uit te houden met de brandstof die nog over is. Hulpdiensten in de omgeving moesten omkeren omdat ze zelf ook niet door de sneeuw kwamen.

„Ik wil niets liever dan dat ze nu in veiligheid worden gebracht”, zegt Belles tegen CNN, die eraan toevoegde dat haar vader misschien te voet thuis zou kunnen komen, maar dat hij zijn moeder op leeftijd nooit alleen zou laten.

Lees verder in link.
-------------
Wat een beproeving voor die mensen, ik hoop dat het snel voorbij is.

Tot dusver zijn er 16 doden door dit extreme weer, maar er zullen vast nog meer volgen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ‘Arctische explosie’ in Amerika.

Bericht door univers » 27 dec 2022, 08:45

De gouverneur van New York waarschuwt dat de dodelijke sneeuwstorm van de eeuw nog lang niet voorbij is

Afbeelding

Een winterstorm die in het westen van New York aan minstens 25 mensen het leven heeft gekost, werd maandag door de gouverneur van de staat uitgeroepen tot de "sneeuwstorm van de eeuw", die waarschuwde dat de gevaarlijke sneeuw, wind en koude temperaturen nog lang niet voorbij waren.

"Het is zeker de sneeuwstorm van de eeuw", zei gouverneur Kathy Hochul tegen verslaggevers, eraan toevoegend dat het "veel te vroeg was om te zeggen dat dit zijn voltooiing heeft bereikt", met meer sneeuwvoorspelling voor maandag en sommige gemeenschappen die meer dan een meter onder water komen te staan. één meter) nieuwe sneeuw vannacht.

https://insiderpaper.com/ny-governor-wa ... from-over/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie