Die ‘ambitieuze’ klimaatplannen van grote multinationals? Daar komt weinig van terecht, blijkt uit onderzoek

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Die ‘ambitieuze’ klimaatplannen van grote multinationals? Daar komt weinig van terecht, blijkt uit onderzoek

Bericht door univers » 14 feb 2023, 08:01

De grootste bedrijven ter wereld beloven aan wie het horen wil te gaan verduurzamen, maar daar komt bijzonder weinig van terecht, blijkt uit nieuw onderzoek.

Het is heel eenvoudig om je communicatieafdeling een paar glimmende folders te laten drukken vol groene beloftes, maar daarmee strooien grote bedrijven enkel zand in de ogen van overheden en consumenten. Want in de praktijk gebeurt er niet veel. De onderzoekers roepen overheden dan ook op een einde te maken aan deze corporate greenwashing, waarbij bedrijven zich veel duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn.

Belofte maakt schuld
Onder groeiende druk van de maatschappij buitelen grote bedrijven over elkaar heen om een strategie te presenteren om hun CO2-uitstoot terug te dringen. De 24 onderzochte multinationals https://newclimate.org/resources/public ... nitor-2023 hebben allemaal hun steun uitgesproken aan het klimaatakkoord van Parijs waarin is afgesproken om de wereldwijde opwarming tot 1,5 graad te beperken. Ook hebben ze toegezegd aan de VN dat het bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid moet nemen in het terugdringen van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Om onder die kritieke grens van Parijs te blijven moet de uitstoot van broeikasgassen op de wereld tegen 2030 met 45 procent zijn afgenomen. Netto nul, waarbij eventuele emissies volledig worden gecompenseerd door verwijdering of opslag van CO2, moet rond 2050 zijn bereikt, volgens het klimaatpanel IPCC van de VN.

Netto nul uit zicht
22 van de 24 bedrijven hebben beloofd voor 2030 hun CO2-uitstoot zo ongeveer te halveren, maar volgens de nieuwe studie reduceren de bedrijven hun emissies dan met slechts 15 procent. En het netto nul-doel voor 2050 waar alle 24 multinationals zich aan hebben gecommitteerd, betekent dat hun uitstoot met maar een derde afneemt, áls dat al lukt.

“Het overgrote deel van deze bedrijven levert simpelweg niet wat ze hebben beloofd”, klinkt het in de 2023 Corporate Climate Responsibility Monitor. De klimaatdenktanks Carbon Market Watch en NewClimate Institute onderzochten de klimaatinspanningen van grote bedrijven in verschillende sectoren, van auto’s en staal tot hightech, voedsel en mode. Olie- en gasbedrijven zijn niet meegenomen.

Gebrek aan integriteit
Samen verdienden de onderzochte bedrijven meer dan 3 biljoen dollar per jaar. Ze zijn goed voor 4 procent van alle wereldwijde CO2-uitstoot op jaarbasis, wat neerkomt op 2 miljard ton CO2. De onderzoekers bekeken de integriteit van de klimaatplannen van ieder bedrijf door te checken of de zelfgerapporteerde emissies wel klopten, welke doelen er waren om de uitstoot te reduceren, de voortgang op dat gebied en in hoeverre de CO2-reductie afhankelijk was van omstreden compensatieprogramma’s.

“Op een moment waarop bedrijven duidelijk moeten worden over hun klimaatimpact en het verkleinen van hun ecologische voetafdruk komen de meesten met vage en misleidende beloftes om zo hun merk te greenwashen terwijl ze gewoon doorgaan met wat ze nu doen”, zegt directeur bij Carbon Market Watch, Sabine Frank.

Maersk
Het beste uit de test kwam containerbedrijf Maersk. De verscheper van goederen is van plan om tegen 2040 zijn ecologische voetafdruk tot nul te reduceren. De strategie van het bedrijf heeft een ‘behoorlijke integriteit’ volgens de onderzoekers. De klimaatplannen van acht andere grote multinationals, waaronder Apple, Google, Microsoft, H&M en staalgigant ArcelorMittal hadden een ‘matige integriteit’.

Hoewel H&M zeer ambitieuze plannen heeft, zou de strategie van het bedrijf weleens roet in het eten kunnen gooien. “De plannen om te switchen naar biomassa en hernieuwbare energiecredits (REC’s) kunnen de doelen flink ondermijnen”, legt Silke Mooldijk van NewClimate Institute uit.

Dubieuze praktijken
Biomassa is omstreden omdat het leidt tot ontbossing en CO2-uitstoot bij de productie ervan en de aanschaf van REC’s, een CO2-compensatieprogramma, zorgt ervoor dat bedrijven kunnen rapporteren dat ze minder CO2 uitstoten terwijl dat niet echt zo is, blijkt uit een recente studie in Nature.

De klimaatbeloftes van elf andere bedrijven hadden een ‘lage integriteit’ en dan waren er nog vier met een ‘zeer lage integriteit’. Dat zijn Samsung, American Airlines, supermarktketen Carrefour en vleesverwerker JBS.

Voor de gek gehouden
Het blijkt dus dat bedrijven uit zichzelf weinig doen om hun uitstoot naar beneden te brengen. Het blijft bij vage plannen. Daarom moeten overheden ingrijpen, vinden de onderzoekers. “Regelgeving is nodig om van bedrijven te eisen dat ze hun emissies reduceren en om te reguleren wat ze wel en niet kunnen zeggen tegen consumenten”, aldus Gilles Dufrasne van Carbon Market Watch.

“Op korte termijn moeten de claims voor CO2-neutraliteit worden verboden”, zegt hij. “Als een bedrijf nep koolstofkrediet wil kopen dat nergens voor staat, dan is het daar vrij in, maar het is niet vrij om valse en misleidende statements te maken.” Met andere woorden: bedrijven moeten stoppen met consumenten voor de gek te houden en serieus werk gaan maken van hun CO2-reductie.

https://scientias.nl/die-ambitieuze-kli ... onderzoek/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Die ‘ambitieuze’ klimaatplannen van grote multinationals? Daar komt weinig van terecht, blijkt uit onderzoek

Bericht door Fenna » 14 feb 2023, 10:53

Had je anders verwacht?
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie