Vrachtschepen keren terug naar zeilkracht om de ecologische voetafdruk te verkleinen

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Vrachtschepen keren terug naar zeilkracht om de ecologische voetafdruk te verkleinen

Bericht door univers » 19 feb 2023, 08:36

Afbeelding
Krediet: Oceanbird.

Door de geschiedenis heen heeft zeilen beschavingen geholpen om zich te ontwikkelen toen mensen over oceanen zeilden om zich in nieuwe gebieden te vestigen of handel te drijven met anderen. Maar de introductie van de stoommachine, en later de verbrandingsmotor, heeft zeilboten vrijwel van de oceaan weggevaagd. Zeker, velen van hen zijn nog steeds in gebruik, maar het is meer een hobby zoals zeilen, net zoals sommige mensen nog steeds genieten van een ritje in een paardenkoets.

Maar het zal je misschien verbazen te horen dat zeilen een comeback maken in een industrie waar ze sinds het einde van de 19e eeuw niet meer zijn gebruikt: de wereldwijde vrachtvaart.

De klok terugdraaien: het is weer tijd om de zeilen te hijsen

Afbeelding
Artist impression van de Oceanbird.

In een zeer welkome historische zet heeft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zich in 2018 voorgenomen om de uitstoot van de scheepvaart tegen 2050 te halveren. Climate Action Tracker meldt echter dat halvering van de uitstoot niet voldoende is om te voorkomen dat de opwarming van de aarde de vastgestelde limiet van 1,5 graden Celsius overschrijdt. door het Akkoord van Parijs . Om deze doelstelling te halen, zou de scheepvaart in 2050 netto nulemissie moeten genereren.

Momenteel stoot de scheepvaart een miljard ton kooldioxide uit, goed voor bijna 3% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat is een uitdagende hoeveelheid koolstof om te compenseren, vooral omdat vrachtvervoer zo'n centrale rol in ons leven inneemt. Kijk maar eens hoeveel problemen we hebben gehad vanwege de crisis in de toeleveringsketen - als gevolg van de COVID-19-pandemie en de aanhoudende Russische invasie van Oekraïne in 2022 - die heeft geleid tot ernstige goederentekorten en economische neergang.

Velen kijken naar nieuwe technologieën om enkele van de moeilijkste klimaatproblemen op te lossen, en ze hebben geen ongelijk. Het zal je echter misschien verbazen dat we het, in dit geval tenminste, hebben over een stukje technologie dat zijn wortels duizenden jaren geleden kan traceren en waarvan de werkingsprincipes niets zijn veranderd.

Afbeelding
's Werelds eerste gedeeltelijk door de wind aangedreven bulkcarrierschip zeilde in 2022 naar de haven van Newcastle, Australië, voor zijn eerste reis. Credit: MOL.

Veel rederijen investeren nu in windvoortstuwingstechnologie. MOL, de Japanse bulkcarrier, exploiteert een windondersteund schip genaamd de Wind Challenger. Cargill, de Amerikaanse voedselgigant, werkt samen met Olympisch zeiler Ben Ainslie om WindWings op zijn routes in te zetten. De Zweedse rederij Wallenius wil het 200 meter lange Oceanbird-schip met een capaciteit van 7.000 auto's gebruiken om de uitstoot met wel 90% te verminderen. Ondertussen heeft de Franse start-up Zephyr & Borée de 120 meter lange Canopée gebouwd, die dit jaar delen van de Ariane 6-raket van de European Space Agency naar Frans-Guyana zal vervoeren.

Windenergie vermindert de behoefte aan fossiele brandstoffen en alternatieve brandstoffen en helpt ons slinkende koolstofbudget te vergroten. Het gebruik van alternatieve brandstoffen vergt ook forse investeringen en ruimte voor nieuwe infrastructuur, maar de wind is altijd direct beschikbaar en gratis. Volgens simulaties kunnen zeilen 10% tot 90% van het vermogen leveren dat een schip nodig heeft, zelfs als het meer dan 200.000 ton vracht moet vervoeren.



Natuurlijk zijn er enkele afwegingen. De Oceanbird, die in 2024 in de vaart moet komen, zal ongeveer 12 dagen nodig hebben om de Atlantische Oceaan over te steken, vergeleken met slechts 8 dagen voor een conventioneel vrachtschip dat volledig op fossiele brandstoffen vaart. Door zeilen aangedreven vrachtschepen kosten ook meer dan conventionele vervoerders, maar de bedrijfskosten kunnen op de lange termijn lager zijn.

Sceptici zouden kunnen beweren dat de technologie voor windaandrijving niet betrouwbaar is en dat zeilen niet op alle soorten schepen kunnen werken. De passaatwinden die eeuwen geleden de globalisering aandreven, blijven echter stabiel op zee. Door verbeterde weersvoorspellingen en navigatiesoftware is zeilen een meer voorspelbare manier van transport geworden.

Hoewel niet alle soorten schepen zeilen kunnen gebruiken, maken belangrijke technische en materiaalwetenschappelijke innovaties windvoortstuwing veel efficiënter dan rond de eeuwwisseling. Zo heeft de bulkcarrier van MOL een telescopisch zeil van glasvezel in plaats van het katoen van vroeger op zee. Als het een dag met bijzonder weinig wind is in de haven, kan het schip altijd overschakelen op zijn motoren - niemand stelt voor om vrachtschepen te bouwen die volledig door zeilen worden aangedreven.

De trend naar het gebruik van windenergie op vrachtschepen vormt een belangrijke afwijking van het gebruik van fossiele brandstoffen. De vooruitgang gaat echter erg langzaam omdat gevestigde scheepswerven te conservatief zijn en niet bereid zijn om op windenergie te wedden. Dit betekent dat moedigere startups en fabrikanten eerst de kosteneffectiviteit van deze methode op de lange termijn moeten aantonen voordat we havens weer zien vol met hoge zeilen alsof het 1764 is.

https://www.zmescience.com/science/news ... footprint/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vrachtschepen keren terug naar zeilkracht om de ecologische voetafdruk te verkleinen

Bericht door Fenna » 19 feb 2023, 09:15

ongeveer 12 dagen nodig hebben om de Atlantische Oceaan over te steken, vergeleken met slechts 8 dagen voor een conventioneel vrachtschip
En dan nog maar te zwijgen over de windstille dagen die je op zee kan hebben.
Ik lees niets over terugvallen op een brandstofmotor in zo'n situatie wat soelaas biedt.

Ze zijn niet voor niets van zeilen afgestapt toen stoom en later fossiele brandstoffen gebruikt konnen worden omdat het niet alleen sneller was, maar ook de goederen die bederfelijk waren op tijd te kunnen leveren.
Door zeilen aangedreven vrachtschepen kosten ook meer dan conventionele vervoerders, maar de bedrijfskosten kunnen op de lange termijn lager zijn.
En die kosten komen weer op het bordje van de consument.

Laat ze toch ophouden met die idioterie.
We gaan weer terug in de tijd.
Nog even en we mogen alleen nog een lendelapje dragen omdat dit wasmiddel en water spaart.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vrachtschepen keren terug naar zeilkracht om de ecologische voetafdruk te verkleinen

Bericht door univers » 19 feb 2023, 09:38

Nog even en we mogen alleen nog een lendelapje dragen
Lijkt mij wel aantrekkelijk. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vrachtschepen keren terug naar zeilkracht om de ecologische voetafdruk te verkleinen

Bericht door Fenna » 19 feb 2023, 11:30

:rolfl: deugniet.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie