Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Tammy » 30 aug 2023, 09:30

Afbeelding
Frans Timmermans en Ursula von der Leyen bij een vergadering in Brussel in aanwezigheid van activiste Greta Thunberg.

Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Zondag 10 september zal PvdA/GroenLinks-lijsttrekker Frans Timmermans, tot voor kort de Eerste Vicevoorzitter van de Europese Commissie belast met het Europese klimaatbeleid, de 33ste Abel Herzberglezing uitspreken in de Rode Hoed in Amsterdam – ‘podium voor denkwerk in uitvoering’.

Lees verder via link :

https://www.wyniasweek.nl/frans-timmerm ... nederland/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Interessant artikel over hoe Europa halsstarrig blijft vasthouden aan een klimaatbeeld wat toch niet helemaal strookt met de werkelijkheid.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Vitharr » 31 aug 2023, 19:35

Tammy schreef:
30 aug 2023, 09:30
Interessant artikel over hoe Europa halsstarrig blijft vasthouden aan een klimaatbeeld wat toch niet helemaal strookt met de werkelijkheid.
Dat komt omdat het klimaat enkel gebruikt werd als politiek middel en nooit het doel is geweest. De oliecrisis van 1973 heeft het Westen in laten zien hoe kwetsbaar we zijn als het om olie gaat. In reactie daarop is het IEA (Internationaal Energie Agentschap) opgericht. In Nederland hadden we RCN (Reactor Centrum Nederland) wat in 1976 omgedoopt werd in ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland). Hier richt men zich op wat wij nu 'duurzame energiebronnen' noemen. In de jaren '80 las ik als tiener al over de toekomstplannen. Wind- en zonne-energie zouden ons voorzien van eindeloze energiebronnen en iedereen zou een elektrische auto bezitten. Nederland was toen kleiner en een normaal gezin had hooguit 1 auto als ze die konden betalen.

Inmiddels hebben we het punt bereikt dat we voor de vervaardiging van al die duurzame technologie nog afhankelijker van de leveranciers van externe grondstoffen zijn geworden dan dat we vroeger van olie waren. Vandaar ook de nieuwste koers; de auto is in de toekomst niet meer voor iedereen.

Niet alleen de schaal is onderschat. Men heeft de noodzakelijke alternatieven voor zo'n transitie gesloopt. Bij het plan hoorde namelijk ook het uitbreiden van het openbaar vervoer zodat een eigen auto niet nodig zou zijn. Daarom wordt nu de middenklasse van de maatschappij de nek omgedraaid zodat cadeautjes aan de laagste inkomens gegeven kunnen worden. De laagste inkomens krijgen hier namelijk een netto gunstigere positie door dan de onderkant van de middenklasse. De gemiddelde welvaart daalt daardoor en de kosten voor luxe worden erg hoog.

Er wordt steeds meer voor die mensen bepaalt wat ze nodig hebben. Men wil graag dat jongeren langer thuis blijven wonen, net als ouderen. Dat is kostenefficiënter waardoor er meer te halen is. Alleen op die manier kan genoeg geld bij elkaar geharkt worden om de energietransitie in dit moordende tempo door te duwen.

De toekomst ziet er wat dat betreft zeer somber uit. De wereld draait op schuld aan vermogenden...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4751
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Osiris » 31 aug 2023, 20:09

:post:

Een kleine 15 jaar geleden tijdens die financiele crisis al voorspeld , eerst de onderklasse die alles op mocht hoesten, daarna zou middenklasse aan de beurt zijn .
Het barst van de crisissen en de middenklasse kan aan de bak .
Om de onderkant niet helemaal te laten verzuipen in het moeras word 2 miljard vrijgemaakt.
Waarvandaan ?
Autorijdend Nederland , wat niet aan de onbetaalbare elektrische bak kan, gaat per 1 januari 21ct per liter benzine meer betalen .
De kleinere elektrische, misschien betaalbare voor sommigen, kunnen vanaf 2025 de meeste wegenbelasting gaan betalen t.o.v. de Teslabakken e.a. van 80.000 en meer.
Het treinverkeer gaat volgend jaar voor onderhoud nagenoeg plat, dus enig alternatief; de auto in.
Dus ook voor de middenklasse stuk duurder transport.
Tel daarbij de coronasteun terugbetalingen op, hogere energieprijzen,ook al zijn die wat dalende etc etc.
Teruglopende verkopen, vanwege de hogere verkoopprijzen .
Hogere rentes bij geleend geld voor investeringen .
Steeds verder oplopende kosten energietransitie en ga zo maar even door....
Deze keer doorschuiven naar onderkant kan niet meer.
Alleen de bovenklasse zal weer profiteren op welke wijze dan ook.

Het vaak genoemde piramidesysteem sloopt het draagvlak van de piramide.
Langzaam maar zeker gaan die groepen richting armoede om de topzware piramidetop gedwongen overeind te blijven houden .
Totdat de draagkracht wegvalt....

Kijk ook maar eens wat in China gebeurt met de economie , Europa gaat zelfde kant op.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Fenna » 01 sep 2023, 09:29

:post: Vithar en Osiris.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Vitharr » 01 sep 2023, 17:08

De regering gaat de armoede bestrijden door sigaretten en drank duurder te maken. Dus het moet verkocht blijven worden om de inkomsten te genereren maar het is niet de bedoeling dat de onderste lagen van de bevolking het kunnen betalen. Om de koopkracht van iedereen te verbeteren moeten de hogere middeninkomens volgend jaar ook meer belasting betalen. Hoe dat de koopkracht van die hogere middeninkomens verbetert is mij een raadsel.

Mijn vader heeft alleen AOW en dus een laag inkomen. Mijn vriendin heeft een laag middeninkomen, ik heb een hoog middeninkomen blijkbaar. Door alle toeslagen en cadeautjes van de afgelopen paar jaar heeft mijn vader meer besteedbaar inkomen dan mijn vriendin. Gaan we dan de lasten bekijken dan houdt mijn vader van ons 3en het meeste over. Wij betalen 1500,- p/m huur voor een kleinere woning dan mijn vader die 400,- p/m kwijt is aan huur. (zonder huurtoeslag! Met huurtoeslag is het 245,- huur per maand.) Energie is al 2 jaar gratis voor mijn vader door de energietoeslag waar wij 150,- per maand betalen. Tel daarbij nog op dat wij per saldo moeten betalen om op ons werk te komen en je prikt de luchtballon uit Den Haag zo door. Niks koopkrachtreparatie.

En als je gaat kijken waar deze gevolgen mee verdedigd worden kom je uit bij klimaatbeleid...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Vitharr » 01 sep 2023, 17:25

Osiris schreef:
31 aug 2023, 20:09
Autorijdend Nederland , wat niet aan de onbetaalbare elektrische bak kan, gaat per 1 januari 21ct per liter benzine meer betalen .
De kleinere elektrische, misschien betaalbare voor sommigen, kunnen vanaf 2025 de meeste wegenbelasting gaan betalen t.o.v. de Teslabakken e.a. van 80.000 en meer.
Dat wordt in 2030 met de kilometerheffing rechtgetrokken. Er liggen scenario's waarbij elektrische auto's 1,5 ct/km gaan betalen en de dieselrijder op 18,7 ct/km uit komt.

Ik overweeg serieus vervroegd pensioen en emigratie. Mijn collega gaat in oktober al in Portugal kijken. Helaas is Portugal niets voor mij.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4751
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Osiris » 01 sep 2023, 18:26

Vitharr schreef:
01 sep 2023, 17:25
Osiris schreef:
31 aug 2023, 20:09
Autorijdend Nederland , wat niet aan de onbetaalbare elektrische bak kan, gaat per 1 januari 21ct per liter benzine meer betalen .
De kleinere elektrische, misschien betaalbare voor sommigen, kunnen vanaf 2025 de meeste wegenbelasting gaan betalen t.o.v. de Teslabakken e.a. van 80.000 en meer.
Dat wordt in 2030 met de kilometerheffing rechtgetrokken. Er liggen scenario's waarbij elektrische auto's 1,5 ct/km gaan betalen en de dieselrijder op 18,7 ct/km uit komt.
Tegen die tijd zijn de meesten al autoloos geworden


Ik overweeg serieus vervroegd pensioen en emigratie. Mijn collega gaat in oktober al in Portugal kijken. Helaas is Portugal niets voor mij.
Je zult niet de enige zijn , die emigratie overweegt.
Raad aan ergens naar zuidelijk halfrond , daar spelen al die BS een stuk minder.
Helaas voor mij alleen financieel niet haalbaar ( en helaas afgelopen jaar ontstane handicap ), anders was ik allang vertrokken .
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4751
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Osiris » 01 sep 2023, 18:34

Vitharr schreef:
01 sep 2023, 17:08
Niks koopkrachtreparatie.

En als je gaat kijken waar deze gevolgen mee verdedigd worden kom je uit bij klimaatbeleid...
Werkelijk gedacht dat de bedoeling was ?

Wat dacht je van de ' kadootjes ' , die vluchtelingen/migranten krijgen ?
En hoeveel er gestort word naar Oekraine ?

Onhoudbare situatie waar belastingbetalende burgers, die Nederlander heten , voor kunnen bloeden.
Te zwart/wit gesteld ?
Vraag het me af....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Tammy » 02 sep 2023, 04:28

Vitharr schreef :
Ik overweeg serieus vervroegd pensioen en emigratie. Mijn collega gaat in oktober al in Portugal kijken. Helaas is Portugal niets voor mij.
Ik wilde 50 jaar geleden al weg, helaas door omstandigheden niet gelukt.
Als het jouw lukt wel doen Vitharr zou ik zeggen.
Mag ik vragen waarom Portugal niks voor jou is ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Frans Timmermans moet kiezen: wil hij wel of geen nieuwe kerncentrales in Nederland?

Bericht door Fenna » 02 sep 2023, 08:34

Vitharr schreef:
01 sep 2023, 17:25
Ik overweeg serieus vervroegd pensioen en emigratie. Mijn collega gaat in oktober al in Portugal kijken. Helaas is Portugal niets voor mij.
Een goede kennis van mij gaat eind dit jaar naar Bosnië.
Hun huis is bijna klaar en staat in een prachtige, bosrijke omgeving.
En buren???
Buren wonen ver van hun vandaan.
Hij had een eigen bedrijf, heeft het goed verkocht en kan nu met zijn vijftigste daar rentenieren.
Prachtige omgeving.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie