Dieren in het nieuws

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 21 okt 2020, 10:30

Vrij artikel.http://www.telegraaf.nl/nieuws/15668303 ... ortgenoten
Pinguïn-homokoppel steelt nest met eieren.

Lesbisch stel de dupe

AMERSFOORT Het pinguïn-homokoppel dat leeft in DierenPark Amersfoort heeft een nest met eieren ingepikt van een lesbisch stel.

„Nadat zij vorig jaar een ei hadden bemachtigd om op te broeden, lukte het hen dit jaar op een onbewaakt moment zelfs om een heel nest te kapen”, vertelt dierverzorger Sander Drost. „Het blijkt dus een vastberaden stel te zijn.”

Volgens Drost is het nu duidelijk geworden dat de eieren niet bevrucht zijn, maar betekent dit niet dat de twee mannetje de eieren weer afgeven. „Beide vogels broeden op de eieren, om en om bewaken zij het nest.”

Pinguïns broeden gemiddeld twee keer per jaar. De hoop op een kuiken van het homokoppel is dan ook nog niet vervlogen. „Wie weet lukt het hen volgend jaar wel.”
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 21 okt 2020, 10:36

Aanklagen die twee. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 21 okt 2020, 11:17

Maar hoe verzin je het.
En homo koppel die een nest steelt van een lesbisch koppel. :hahaha:
Geweldig.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 30 okt 2020, 18:22

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 01 nov 2020, 12:39

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 01 nov 2020, 12:51

Schitterend. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 02 nov 2020, 11:43

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 11 nov 2020, 16:48

Nieuwe primatensoort ontdekt in Myanmar

Afbeelding
Volwassen vrouwelijke en jonge Popa langur (Trachypithecus popa) in de krater van Mount Popa, Myanmar. Foto: Thaung Win

Een nieuwe primatensoort, de Popa langur genaamd, is in Myanmar ontdekt na jaren van uitgebreid onderzoek, waaronder analyse van een 100 jaar oud exemplaar dat wordt bewaard in het London Natural History Museum. De Popa langur (Trachypithecus popa) wordt beschreven in een nieuw wetenschappelijk artikel dat vandaag is gepubliceerd en waarin de uitgebreide genetische en morfologische studies en veldonderzoeken worden gedocumenteerd die zijn uitgevoerd door het Duitse Primate Center (DPZ) - Leibniz Institute for Primate Research in Göttingen en de natuurbeschermingsorganisatie Fauna & Flora Internationale.

De Popa langur komt alleen voor in centraal Myanmar en is vernoemd naar de heilige berg Popa, die met ongeveer 100 dieren de grootste populatie van de soort herbergt. Mount Popa is een uitgedoofde vulkaan met een belangrijk natuurreservaat en een heilige pelgrimsoord, de thuisbasis van de meest vereerde geesten van Myanmar, bekend als 'Nats'. In totaal zijn er slechts 200 tot 250 dieren van de nieuwe soort, die in vier geïsoleerde populaties leven. Over het hele verspreidingsgebied wordt de langoer bedreigd door verlies van leefgebied en jacht, en de nieuwe soort kan als ernstig bedreigd worden beschouwd. "Zojuist beschreven, wordt de Popa langur al met uitsterven bedreigd", zegt Frank Momberg van FFI.

Onderzoekers van de DPZ en FFI onderzochten in samenwerking met partners van andere niet-gouvernementele organisaties, universiteiten en natuurhistorische musea de evolutionaire geschiedenis en soortenrijkdom van langoeren in Myanmar. Hun studie resulteerde in de beschrijving van de nieuwe langursoort, de Popa langur.

De Popa langur verschilt van bekende soorten in vachtkleur, staartlengte en schedelafmetingen. Genetische studies hebben aangetoond dat de nieuwe langursoort ongeveer een miljoen jaar geleden gescheiden was van bekende soorten. Het DNA voor genetische analyses werd verkregen uit fecale monsters verzameld door FFI-medewerkers in het wild, evenals uit weefselmonsters van historische exemplaren uit de natuurhistorische musea in Londen, Leiden, New York en Singapore.

Afbeelding
Gevulde holotype (NHMUK ZD.1914.7.19.3) van de nieuw beschreven Popa langur (Trachypithecus popa) in het Natural History Museum, Londen, VK. Foto: met dank aan de Trustees van het Natural History Museum, Londen



https://www.dpz.eu/en/home/single-view/ ... angur.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 14 nov 2020, 10:54



Zo schattig die kleintjes. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 14 nov 2020, 11:19

Ik heb de doc. gezien, schitterend.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 23 nov 2020, 16:05

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 23 nov 2020, 16:10

Wat mooi. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 23 nov 2020, 19:28

Tammy schreef:
23 nov 2020, 16:10
Wat mooi. ;P!
Ja, een bijzonder moment waarin zo duidelijk emoties van dieren worden getoond.
Ik voel me dan ook heel schuldig op zulke momenten, omdat ik me dan tegelijkertijd realiseer hoe wij met dieren omgaan.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 23 nov 2020, 21:05

taigitu schreef:
23 nov 2020, 19:28
Tammy schreef:
23 nov 2020, 16:10
Wat mooi. ;P!
Ja, een bijzonder moment waarin zo duidelijk emoties van dieren worden getoond.
Ik voel me dan ook heel schuldig op zulke momenten, omdat ik me dan tegelijkertijd realiseer hoe wij met dieren omgaan.
:post:
Ik denk niet dat jij bij die categorie hoort taigitu, jij hebt je hart op de goede plek denk ik.
Ik zou ook proberen te helpen in zo'n geval.
--------------------------------

Goed dat die man het aanvoelde dat er iets niet klopte.
De meeste mensen zouden het niet zien dat de koe iets probeerde duidelijk te maken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 25 nov 2020, 09:08

NAGENOEG UITGEROEIDE ANTARCTISCHE BLAUWE VINVIS KEERT NA VIJFTIG JAAR TERUG NAAR PLAATS DELICT

Afbeelding

Na volledig rond het sub-Antarctische eiland Zuid-Georgië te zijn weggevaagd, nemen de aantallen er nu weer gestaag toe.

Vijftig jaar geleden ging het er rond het nagenoeg onbewoonde eiland Zuid-Georgië, gelegen in de Zuidelijke Atlantische Oceaan, hard aan toe. Door een intensieve jacht op de blauwe vinvis, werd het grootste dier ter wereld volledig uit het gebied verdreven. Maar de vinvis lijkt de plek niet geheel te zijn vergeten. Want onderzoekers komen nu tot de bemoedigende ontdekking dat het reusachtige dier weer steeds vaker in de wateren rond Zuid-Georgië wordt gespot.

Walvisjacht
De wateren nabij Zuid-Georgië waren lange tijd een belangrijke foerageergebied voor de blauwe vinvis. “Ze kwamen er dan ook zeer overvloedig tot aan het begin van de 20e eeuw voor,” vertelt onderzoeker Susannah Calderan in een interview met Scientias.nl. Maar daarna ging het rap bergafwaarts. Dit was voornamelijk te wijten aan de industriële walvisjacht. “Het grootste deel van de walvisvangst vond plaats vóór 1940,” gaat Calderan verder. “Rond die tijd was de blauwe vinvis niet langer de interessantste soort, hoewel de walvisjacht in Zuid-Georgië tot de jaren zestig doorging.” Uiteindelijk werden er tussen 1904 en 1971 zo’n 42.698 blauwe vinvissen om het leven gebracht. “Ook andere soorten werden in zeer grote aantallen in het gebied gedood,” zegt Calderan. “Denk bijvoorbeeld aan de Antarctische pelsrob en de zuidelijke zeeolifant, waardoor deze populaties tevens sterk kelderden.”

Ecosysteem
Het wegvallen van zoveel grote mariene roofdieren (voornamelijk krill-eters) in zo’n korte tijd had waarschijnlijk een grote impact op het ecosysteem. “Blauwe vinvissen vormen een belangrijk onderdeel van het ecosysteem van Zuid-Georgië,” legt Calderan uit. “We beschikken echter niet over betrouwbare informatie uit de tijd vóór de walvisjacht om zinvolle vergelijkingen te kunnen trekken. Wat we wel weten is dat walvissen en andere roofdieren een belangrijke rol spelen bij het recyclen van voedingsstoffen en het verhogen van de mariene productiviteit.” En dus zou het goed kunnen dat het verdwijnen van de blauwe vinvis, samen met vele andere dieren, het gebied tenminste op een aantal punten heeft veranderd.

Terugkeer
De gigantische blauwe vinvis was vanaf halverwege de vorige eeuw dus zo goed als uit de regio verdwenen. Speciale walvisonderzoeken uitgevoerd vanaf ronddobberende schepen voor de kust van Zuid-Georgië resulteerden tussen 1998 en 2018 in slechts één luttele waarneming van een verdwaalde blauwe vinvis. Maar er is hoopvol nieuws. Want recente onderzoeken suggereren nu dat de blauwe vinvis bezig is met een heuse comeback.

Afbeelding
Een blauwe vinvis gefotografeerd nabij South Georgia. Afbeelding: Russell Leaper

Verder : https://www.scientias.nl/nagenoeg-uitge ... ts-delict/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 25 nov 2020, 10:28

Fenna schreef:
23 nov 2020, 21:05
taigitu schreef:
23 nov 2020, 19:28
Tammy schreef:
23 nov 2020, 16:10
Wat mooi. ;P!
Ja, een bijzonder moment waarin zo duidelijk emoties van dieren worden getoond.
Ik voel me dan ook heel schuldig op zulke momenten, omdat ik me dan tegelijkertijd realiseer hoe wij met dieren omgaan.
:post:
Ik denk niet dat jij bij die categorie hoort taigitu, jij hebt je hart op de goede plek denk ik.
Ik zou ook proberen te helpen in zo'n geval.
--------------------------------

Goed dat die man het aanvoelde dat er iets niet klopte.
De meeste mensen zouden het niet zien dat de koe iets probeerde duidelijk te maken.
Ik zou zeker helpen, ik kan me niet voorstellen dat iemand gewoon door zou lopen
als ze dit zien. Wat ik bedoelde met dat schuldig voelen is, dat we eigenlijk staan te
kijken naar het lapje vlees of de gehaktbal wat straks op je bord ligt......
Het is een innerlijk conflict wat zich opdringt op zo'n moment.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 25 nov 2020, 11:27

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 26 nov 2020, 09:35

Lawaai en lichtvervuiling door mensen veranderen de reproductie van vogels

Door mensen geproduceerd geluid en lichtvervuiling zijn hinderlijk voor onze vogelburen, blijkt uit nieuw onderzoek van een team van de California Polytechnic State University, gepubliceerd op 11 november in Nature .

Met behulp van NASA-satellietgegevens kregen de onderzoekers een vogelvlucht van hoe geluid en licht de voortplanting van vogels in Noord-Amerika negatief beïnvloedden. Het team ontdekte ook dat deze factoren een wisselwerking kunnen hebben met de reacties van vogels op de effecten van klimaatverandering of deze zelfs kunnen maskeren.

De vogelpopulaties zijn de afgelopen decennia met ongeveer 30 procent afgenomen . Wetenschappers en landbeheerders die wilden begrijpen wat de oorzaak was van de achteruitgang en de trend omkeerden, hadden de effecten van geluid en lichtvervuiling grotendeels over het hoofd gezien, totdat recente studies suggereerden dat deze stressfactoren schadelijk kunnen zijn voor bepaalde soorten vogels.

Voorafgaand aan de lancering van het Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS) -instrument aan boord van de gezamenlijke NASA-National Oceanic and Atmospheric Association (NOAA) Suomi National Polar-orbiting Partnership (NPP) -satelliet in 2011, bestonden er geen gegevens over lichtvervuiling met hoge resolutie op zo'n grote schaal. Deze nieuwe studie heeft een beeld voor het hele continent opgeleverd met behulp van VIIRS-gegevens.

Afbeelding
Veel delen van de Verenigde Staten zijn 's nachts aanzienlijk helderder als gevolg van door mensen veroorzaakte lichtvervuiling. Deze kaart - opgebouwd met VIIRS-gegevens - toont gebieden met verhoogde lichtvervuiling (geel en roze) in vergelijking met de typische helderheid van de nachtelijke hemel (donkerder blauw).
Credits: Francis et al.

Meer : https://www.nasa.gov/feature/esnt/2020/ ... production
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 26 nov 2020, 11:10

Rocky........het kleine Rockefeller Center Christmas Tree uiltje word vrijgelaten.
Het had zich verstopt in de kerstboom en had een lange reis achter de rug zonder eten en voedsel.
Ze hebben dit schattige diertje verzorgd en toen was het tijd om te gaan.
Take care little Rocky. [wave]




Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 26 nov 2020, 11:17

Wat een dotje hè.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie