Onderzoek kinderen en AI: ‘Ik voel me veiliger bij een echt mens’

Artificiële intelligentie verwijst naar systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en - met een zekere mate van zelfstandigheid - actie ondernemen om specifieke doelen te bereiken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Onderzoek kinderen en AI: ‘Ik voel me veiliger bij een echt mens’

Bericht door taigitu » 05 jun 2023, 16:35

Onderzoek kinderen en AI: ‘Ik voel me veiliger bij een echt mens’

23 mei 2023

Afbeelding

Kunstmatige of Artificiële Intelligentie (AI) is niet meer weg te denken uit deze tijd. Universiteit Twente en kinderrechtenorganisatie KidsRights
deden onderzoek onder kinderen naar wat zij belangrijk vinden bij de ontwikkeling van mensgerichte AI.
‘Kinderen dragen ethische standaarden aan waar volwassenen niet aan denken.’

Relationele vaardigheden van kinderen zijn een inspiratiebron voor de ontwikkeling van mensgerichte Kunstmatige of Artificiële Intelligentie (AI).
Maar kinderen worden nog te weinig betrokken bij de publieke dialoog over AI-systemen. DesignLab van de Universiteit Twente in Enschede
en kinderrechtenorganisatie KidsRights in Amsterdam deden daarom onderzoek dat zij volledig richtten op kinderen en jongeren.

Lees verder via de link:
https://www.kinderopvangtotaal.nl/onder ... echt-mens/

Dat ze deze onderzoeken zijn gestart is zeer belangrijk.
Ik hoop wel dat de uitkomsten hiervan zeer serieus worden genomen en niet na een poosje,
misschien omdat iets ongemakkelijk of ongekend is voor de volwassene, weg gepoetst wordt en voorgoed verdwijnt.
Hoofdonderzoeker Karolina La Fors van DesignLab: ‘De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan zo snel, dat we niet moeten vergeten
ook naar de ethische beperkingen te kijken en wat het betekent voor kinderen.
Kinderen dragen ethische standaarden aan waar volwassenen niet aan denken.’
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie