Zwaartekracht een illusie?

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 24 sep 2009, 07:57

;P![/quote]
Maar hoe weet je dat dat klopt?
Als je dat niet kunt uitleggen lijkt het er op dat je gewoon maar wat verzint wat verder geen relatie met de werkelijkheid heeft.[/quote]


De "werkelijkheid" is nu zwaartekracht.
Ik wil bewijzen dat zwaartekracht niet bestaat, dus kan ik geen relatie geven met de werkelijkheid,sorry.

Ik wil mensen laten inzien dat zwaartekracht eventueel niet zou bestaan, wat ook duidelijk in mijn posts staat. :|

Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 24 sep 2009, 07:59

Alles wat zich nu afspeelt in de "werkelijkheid" is ook niet helemaal zeker, totdat het gehele plaatje rond is.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Beatrix Kiddo » 24 sep 2009, 09:25

Nogravity schreef:Ik wil bewijzen dat zwaartekracht niet bestaat, dus kan ik geen relatie geven met de werkelijkheid,sorry.
Oh, als het niet over de werkelijkheid gaat vind ik het niet interessant en zal ik je verder niet storen.

Als het allemaal in je eigen denkbeeldige universum plaatsvindt hoef je overigens niks te bewijzen; je kunt gewoon postuleren dat er geen zwaartkracht is. Jij bent de Maker, dus jij beslist.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Tardis » 24 sep 2009, 10:14

Nogravity schreef:Zou vacuüm altijd al aanwezig, hebben kunnen zijn?
Het wordt wel vermoeiend zo. NEE
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Gijs » 24 sep 2009, 16:40

Ligt eraan, tijd was wel altijd aanwezig. Als je vacuüm als niks behalve ruimte-tijd ziet, dan zou ik zeggen dat het er altijd al was, ookal heeft het een begin. Er kan immers niks voor de tijd zijn.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Tardis » 24 sep 2009, 18:12

Waarom denk je dat tijd altijd aanwezig was?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Gijs » 24 sep 2009, 18:48

Dat lijkt me alleen logisch, een tijd voor de tijd was er niet. Dus moet tijd er altijd al geweest zijn. Het heeft een begin, dat wel, maar aangezien er niks was voor de tijd (dat kan natuurlijk niet) is dat begin geen grens omdat het nergens mee te vergelijken valt. Ik bedoel, wanneer begint een vierkant? Zodra de lijnen hem scheiden van de rest van de omgeving. Wanneer begint je kamer? Zodra de deur het afbakent van de rest van de omgeving. Maar tijd valt alleen met zichzelf te vergelijken, als je het hebt over een grens. Ik typ er later wat meer over maar nu moet ik eten.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Tardis » 25 sep 2009, 01:02

Het lijkt mij juist logisch dat tijd pas ontstond tijdens de oerknal. Als er niets is gebeurt er niets en heeft tijd geen enkele betekenis.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 26 sep 2009, 08:14

Tardis schreef:Het lijkt mij juist logisch dat tijd pas ontstond tijdens de oerknal. Als er niets is gebeurt er niets en heeft tijd geen enkele betekenis.
Precies goed.

Gijs

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Gijs » 26 sep 2009, 10:49

Omdat er geen periode geweest is waarin er niets was, dat kan niet want tijd is iets, is er dus ook geen grens tussen iets en niets. Want voor het begin bestaat niet. Dingen die beginnen in het dagelijkse leven geven ook een grens aan, het is deze grens die ze eindig maken. Maar een grens kan alleen aangegeven worden door het met iets te vergelijken. Ik zeg nu niet dat tijd oneindig is, want het heeft een einde, als je het naar de negatieve kant doortrekt. (Als je naar het begin toe gaat.) Maar doordat het nergens aan grenst kan het ook nooit ontstaan zijn, dat het ontstaan zou zijn impliceert namelijk een grens waardoor je het kan vergelijken met iets dat geen tijd is. Bijvoorbeeld: Het ontstaan van materie, is alleen het ontstaan ervan omdat je ook kan zeggen dat er een periode voor kwam waar er geen materie was. Je vergelijkt dan dus wel materie en geen materie met elkaar. Het lijkt er volgens mij op dat tijd dus een beginwaarde was van het heelal. Altijd aanwezig, het is nooit afwezig geweest. Niets heeft nooit bestaan omdat het niets is. Dat is nu juist de essentie van niets, het bestaat niet, het is er niet. Wat kwam er dan voor de tijd? Nou, niks.

Ik heb het heel slecht uitgelegd, maar daar ben ik ook niet goed in, misschien als er ingegaan wordt op dit bericht, dat ik dan inspiratie krijg over hoe ik het moet uitleggen.

Maar goed misschien kan ik er beter een ander topic over starten?

Maar goed waarom heeft tijd geen betekenis als er niets is gebeurt om het in gang te zetten? Als het er al was?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Tardis » 26 sep 2009, 12:15

Nee, dat hoeft niet, ik kan je gedachtegang nog net volgen. :mrgreen:

Als ik het in mijn woorden samenvat bedoel je dat tijd er altijd was als je de oerknal als referentie neemt. Er was geen 'voor de oerknal' dus tijd was er van begin af aan, dat betekent dat tijd er altijd was.

Vat ik het zo goed samen? Zo ja, dan bedoelen we hetzelfde.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 26 sep 2009, 12:21

Tijd is licht, het "direct" waarneembare.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Tardis » 26 sep 2009, 13:03

Nogravity schreef:Tijd is licht, het "direct" waarneembare.
Nee, tijd is relatief, licht niet. Einstein's inzicht heeft o.a. tot de ontwikkeling van apparatuur geleid die je exacte plaats op Aarde aangeeft, handig op de oceanen.

Hieronder volgt een ingewikkeld verhaal over licht in relatie tot tijd.
Licht heeft geen massa. Toch wordt de richting van licht in de buurt van massa heel licht gebogen. We zien dit verschijnsel b.v. aan het Maan oppervlak, sterren die bijna achter de Maan schuilgaan lijken even van plaats te verschuiven. Dat doen ze niet, het licht dat door de sterren werd uitgezonden krijgt een iets andere koers. Dat komt omdat de ruimte in de buurt van massa wordt gekromd. Het is dus niet het licht dat door massa wordt gebogen, het is de ruimte die kromt en licht volgt de kromming.

Met deze kromming van de ruimte hebben we ook op Aarde te maken. Einstein had al uitgezocht dat lichtsnelheid in een vacuüm constant blijft. (+/- 300.000 km/sec.) Maar in de bocht die licht beschrijft als deze wordt gebogen zal het licht dat dicht in de buurt van het oppervlak van de massa komt een kortere baan beschrijven dan het licht dat verder van het oppervlak verwijderd is. Het effect van wielen in een bocht: het binnenste wiel hoeft een minder grote afstand af te leggen dan het buitenste wiel.

De afstand die het licht beschrijft varieert dus, toch wordt steeds dezelfde lichtsnelheid gemeten. Dat komt omdat tijd relatief is, de tijd verloopt in de 'binnenbocht' langzamer dan in de buitenbocht. Einstein kwam er achter dat tijd een rekbaar (relatief) begrip is, de relativiteitstheorie dankt er zijn naam aan.

Dit werd n.a.v. het gedoe rond de 13 jarige solozeilster op 1 september uitgelegd door prof. Vincent Icke in De Wereld Draait Door.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Paulus » 26 sep 2009, 13:44

Eigenlijk zou je dus eerst moeten bepalen wat tijd nu precies is.
De een zegt dat het de 4e dimensie is, terwijl ook gepostuleert wordt dat het een uitvinding van de mens is om een regelmaat in het leven te kunnen brengen. Maar ik denk dat het dan een filosofische discussie wordt. :D

Het probleem met licht is, dat het zich zowel als een golf kan gedragen, maar ook als een deeltjes stroom.
Dit is het dualistische karakter, dat vooral in de quantum mechanica een grote rol speelt.
Door dit karakter zijn sommige verschijnselen met de klasieke mechanica te verklaren door licht als een deeltjes stroom te bechouwen, terwijl andere verschijnselen juist verklaard kunnen worden door licht als golfverschijnsel te beschouwen.
De deeltjes (fotonen) hebben wel degelijk een massa, al is die zeer gering en daardoor ook onderhevig aan interactie met andere massa's.

Meer informatie hierover kan je o.a op diverse plaatsen in de Wikipedia en op Kennislink vinden.
Ook met voorbeelden. :D
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 26 sep 2009, 15:24

http://www.nujij.nl/raadsel-van-de-toll ... 0140.lynkx
http://wetenschap.startpagina.nl/prikbo ... 9818707/e0

"Iemand" heeft mijn verhaal toch opgepakt en logisch verklaard voor de "buitenwereld", daarvoor nogmaals dank, niet te verklaren hoeveel dank.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 sep 2009, 21:20

Nogravity schreef:"Iemand" heeft mijn verhaal toch opgepakt
Wie, die Eelco van Dijk? Dat ben je toch gewoon zelf?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Paulus » 26 sep 2009, 21:47

Dat jouw verhaal op die twee stites ye vinden is, vind ik niet zo verwonderlijk hoor.
Als ik af ga op de schrijfstijl en manier van reageren ben jij Einstein00 bij nujij.nl en E(elco) van Dijk op dat prikbord! :D
Nu is nujij.nl niet het meest geloofwaardige forum, maar ook daar wordt wordt duidelijk aangegeven dat je een aantal denkfouten maakt.

edit: Ik zag dat Beatrix me net voor was. :D
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 27 sep 2009, 02:09

Tja, logisch toch?
Hulde aan degene die mijn theorie heeft gepost.

Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 27 sep 2009, 02:12

Beatrix Kiddo schreef:
Nogravity schreef:"Iemand" heeft mijn verhaal toch opgepakt
Wie, die Eelco van Dijk? Dat ben je toch gewoon zelf?
Ik heb mijn theorie, na de gesprekken met die Prof., eigenlijk een "beetje" rond gestuurd.
Iemand heeft het voor mij op de logische manier samengevat, weet alleen nog niet wie.

Nogravity

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Nogravity » 27 sep 2009, 02:15

Paulus schreef:Dat jouw verhaal op die twee stites ye vinden is, vind ik niet zo verwonderlijk hoor.
Als ik af ga op de schrijfstijl en manier van reageren ben jij Einstein00 bij nujij.nl en E(elco) van Dijk op dat prikbord! :D
Nu is nujij.nl niet het meest geloofwaardige forum, maar ook daar wordt wordt duidelijk aangegeven dat je een aantal denkfouten maakt.

edit: Ik zag dat Beatrix me net voor was. :D
Als de basis goed begrepen wordt, vallen alle wetenschappelijke vraagstukken op zijn plek.
Het is alleen niet te bevatten, als het echt zo zal zijn.

Plaats reactie