Nanodeeltjes 'stiekem' in cosmetica

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nanodeeltjes 'stiekem' in cosmetica

Bericht door Tammy » 23 jul 2011, 17:03

Afbeelding

WAGENINGEN - In bepaalde cosmeticaproducten worden nanodeeltjes gebruikt zonder dat dit vermeld staat op de verpakking. Dat blijkt uit onderzoek van het Wageningse instituut RIKILT in opdracht van Natuur & Milieu.

De onderzoekers bekeken 15 cosmeticaproducten. In acht daarvan bleken deeltjes te zitten die kleiner zijn dan 100 nanometer en die dus nanodeeltjes kunnen worden genoemd. Door hun extreem kleine formaat hebben nanodeeltjes bij-effecten die nog slecht begrepen worden.

Natuur & Milieu adviseert consumenten om geen cosmetica met nanodeeltjes te gebruiken op een beschadigde, bijvoorbeeld zonverbrande, huid. De organisatie wil dat fabrikanten de aanwezigheid van nanodeeltjes op hun etiket vermelden.

De onderzochte cosmetica die nanodeeltjes bevatten, zijn Olaz Double Action Daycream, Nivea Visage Vital, Nivea Visage Q10 Anti Rimpel, Vichy Liftactiv CxP Total, Nivea for Men vochtinbrengende gezichtscreme, foundation Vichy Derma Blend, foundation Dior Skin Nude en mascara Dior Show Blackout (mascara).

Het is niet verboden om nanodeeltjes te gebruiken in producten. Het is ook niet verplicht om op het etiket van een product te vermelden dat er nanodeeltjes in zitten. Vanaf 2013 wordt dat laatste wel verplicht in Europa. Natuur & Milieu pleit ervoor om de verplichting versneld in te voeren. „Zeker zolang nog niet duidelijk is welke risico's er precies zitten aan deze producten. Volgens sommige wetenschappers zijn nanodeeltjes veilig, volgens andere niet”, aldus een woordvoerder.

Bron: De Telegraaf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nanodeeltjes 'stiekem' in cosmetica

Bericht door Tammy » 23 jul 2011, 17:04

Ik weet niet of Nanodeeltjes in make-up gevaarlijk kunnen zijn.
Moeten ze wel snel uitzoeken.

Ik gebruik deze merken niet dus ik hoef me niet druk te maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nanodeeltjes 'stiekem' in cosmetica

Bericht door The Grey » 23 jul 2011, 19:56

Tammy schreef:Ik weet niet of Nanodeeltjes in make-up gevaarlijk kunnen zijn.
Moeten ze wel snel uitzoeken.

Ik gebruik deze merken niet dus ik hoef me niet druk te maken.
Wat toevallig!
Ik ook niet :P

Ik denk niet dat het gevaarlijker is omdat ze zo klein zijn, het zal hem waarschijnlijk zitten in de stof zelf.
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nanodeeltjes 'stiekem' in cosmetica

Bericht door Tammy » 24 jul 2011, 22:14

Hahahaha The Grey ik lig in een deuk hier :hahaha:

Klein betekend niet altijd onschuldig beste kerel. :wink:

Een klein virus of bacterie kan heel de mensheid uitroeien.........think about it :aliensmile:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie