Aanraken? Van levensbelang

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Aanraken? Van levensbelang

Bericht door taigitu » 26 feb 2013, 12:53

Aanraken? Van levensbelang !!!

Afbeelding

Lekker veel knuffelen. Daar groeit een baby goed van. En wie is er niet blij met een troostende arm om z’n schouder als je verdriet hebt? Aanraken en aangeraakt worden is van levensbelang.

Een hand op je schouder of een arm om je heen. Wie geen partner heeft mist het knuffelen – soms nog meer dan seks. Niet verwonderlijk, want aanraken is van levensbelang. Als je niet wordt aangeraakt ga je dood. Althans, zo voelt het van binnen. En zo werkt het ook echt. De prikkeling van de huid wordt via de zenuwen doorgegeven aan de kleine hersenen, en dat is precies het gebied waar de menselijke emoties worden geregeld. Met andere woorden: een aanraking brengt je via de hersenen heel direct in contact met je gevoelsleven. Dat leidt ertoe dat je lekker en gezond in je vel steekt. Het is geen aangeboren kunst: de huid en de hersenen moeten ‘leren’ met elkaar te communiceren, de huid moet in de jaren na de geboorte worden gestimuleerd om een kind emotioneel tot bloei te laten komen. Dat blijft gelden voor volwassenen.

Praten helpt niet altijd
Uit onderzoeken van de etholoog Harry Harlow uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, blijkt dat baby-aapjes die waren weggehaald bij hun moeder en in een laboratorium werden opgevoed door kunstmatige nepmoeders, op oudere leeftijd sociaal onderontwikkeld waren. Ze sloegen zichzelf en wiegden zichzelf eindeloos heen en weer. De resultaten van dat experiment zijn ook van toepassing op mensen. Bij baby’s die niet genoeg worden aangeraakt, geknuffeld en gekoesterd, zie je eenzelfde ontwikkeling: de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel komt in de knel. En dan voornamelijk díe hersendelen die ervoor zorgen dat we vertrouwen kunnen opbouwen in onszelf en in anderen, dat we liefde en intimiteit kunnen geven en ontvangen. Wie dat als kind heeft moeten missen, heeft grote kans later in z’n leven relatieproblemen te krijgen.

Uit de seksuologie is bekend dat mensen die vroeger niet of nauwelijks zijn geknuffeld, als volwassene angst voor aanraking ontwikkelen”, zegt psychologe en seksuologe Ingeborg Timmerman. Zij ziet veel mensen in haar praktijk die een muurtje om zich heen hebben gebouwd. Zoals de vrouw van begin veertig die moeite had om te vrijen met haar nieuwe partner. Hij deed haar aan haar broer denken, die haar vroeger veel had gepest. Van haar ouders had ze weinig troost en steun gehad. Om zich toch veilig te voelen, liet ze zich niet kennen. Haar partner probeerde daar doorheen te breken door haar een beetje te jennen. Dat raakte haar wel, maar op een verkeerde manier, waardoor ze zich nog meer voor hem afsloot.
Bij de seksuologe kwam de vrouw niet verder. “Praten is niet altijd de beste manier om dergelijke gevoelsproblemen op te lossen”, zegt Timmerman. “Sommige mensen kunnen zo goed verwoorden wat hen bezighoudt, dat het ze heel goed lukt de gevoelens die daarbij horen, buiten de deur te houden.” Timmerman stuurde de vrouw naar een haptotherapeut (een haptotherapeut doet wat de ouders hebben nagelaten, raakt mensen aan, geeft ze het gevoel dat ze veilig zijn ). Die kan, kort gezegd, de ‘aanraakschuld’ die mensen in hun jeugd hebben opgelopen, inlossen. Hij doet wat de ouders hebben nagelaten: hij raakt mensen aan, geeft ze het gevoel dat ze veilig bij hem zijn. “Bij hem leerde de vrouw haar muurtje af te breken”, zegt de seksuologe. “Toen ze daarna weer bij mij kwam, konden we wel over haar probleem praten en het oplossen.”

Psychologe Tiffany Field van de Universiteit van Miami weet dat iedereen van aanraking profiteert, of je nu een ‘aanraakschuld’ hebt of niet. Zij werd ooit moeder van een te vroeg geboren kind. Op de intensive care-afdeling voor vroeg geboren baby’s waar ze werkte, zag ze dat de kinderen beter groeiden als ze op een tepel konden zuigen terwijl ze via een slangetje voedsel kregen. Als aanraking van hun mondje al helpt, dan zal aanraking over het hele lichaam vast een nog groter effect hebben, vermoedde ze. Die gedachte stond aan de wieg van de vijf ‘Touch Research Institutes’ die wereldwijd onderzoek doen naar de geestelijke en lichamelijke effecten van massage. Te vroeg geboren kinderen groeien inderdaad sneller als ze worden gemasseerd, zo blijkt uit onderzoek van het TRI. Ze kunnen gemiddeld zes dagen eerder naar huis.

Lekker aangeraakt worden is even belangrijk als een gezond dieet en lichaamsbeweging.

Maar massage doet meer. Het helpt ook bij depressieve volwassenen. Volgens Field doordat door de aanraking minder van het stresshormoon wordt aangemaakt en juist meer serotonine, het lichaamseigen anti-depressivum. Massage helpt ook bij slaapproblemen en pijnbestrijding. Het gaat nog verder: ook jezelf masseren heeft gunstige effecten. Rokers die willen stoppen, roken minder sigaretten wanneer ze hun eigen hand of oorlelletje masseren – drie keer daags, een maand lang.
Nog een voorbeeld van de genezende werking van aanraken? Ouderen die op verzoek van het TRI een maand lang kinderen masseerden, voelden zich goed en hadden minder last van depressies. Dit effect was zelfs sterker dan wanneer ze zelf gemasseerd werden, mogelijk omdat ze gemasseerd worden als ongemakkelijker ervoeren dan zelf masseren. Field is ervan overtuigd: aanraken moet, aanraken doet goed. Ze zegt: “Ga naar een masseur of vraag een naaste om je aan te raken. Lekker aangeraakt worden is even belangrijk als een gezond dieet en lichaamsbeweging.”
Gemakkelijk gezegd, maar probeer het maar eens voor elkaar te krijgen als je geen partner hebt – of als je geliefde niet van ‘dat kleffe gedoe’ houdt. “Ik ken veel mensen met huidhonger”, zegt masseuse Monique van der Post. Ze geeft verschillende soorten massages in haar Utrechtse praktijk. Sommige mensen komen bij haar omdat ze stijve spieren hebben, anderen omdat ze het gewoon lekker vinden – “als een extra krent in de levenspap.”
Tot haar vaste klanten behoort een 75-jarige vrouw wier man enkele jaren geleden is overleden. Van der Post kan die echtgenoot natuurlijk niet vervangen, maar ze kan die vrouw wel een prettig gevoel geven met haar aanraking. “Als ik masseer”, zegt ze, “doe ik dat met alle aandacht en laat ik mensen zijn zoals ze zijn. De sfeer is heel open en dat ráákt mensen.” Het effect daarvan kan onverwacht sterk zijn. “Ik masseerde eens een vrouw die door haar man niet geknuffeld werd. Na afloop was zij verbouwereerd. Ze kon maar niet begrijpen hoe het mogelijk was dat ze zo geraakt werd door mijn handen – de handen van een vrouw die ze niet kende. De vrouw dacht dat haar lijf niet veel meer voorstelde omdat ze al zo lang niet was aangeraakt, maar zei door mijn aanraking het gevoel te krijgen dat ze toch wat waard was. Van der Post begrijpt de verwarring. “Aanrakingen bevestigen je in je bestaan en als je dat al een tijdje niet meer hebt ervaren, kan dat emotioneel erg schokkend zijn.”

Amerika zou Amerika niet zijn als de ‘huidhonger’ daar niet nog groter was dan bij ons. Cijfers zijn er niet, maar aaifeestjes, de nieuwe rage waar NRC Handelsblad onlangs over berichtte, lijken wel een aanwijzing voor het probleem. Zowel 83-jarigen als mensen van 18 geven zich daar urenlang over aan uitgebreid strelen, knuffelen en kroelen. Seks is verboden, het gaat om ‘de liefdevolle aanraking’. De deelnemers dragen dan ook een kuise pyjama. Een kwart van de bezoekers van de cuddle-party heeft een partner die minder aanhalig is, net zoals de vrouw die naar Monique van der Post ging. Voorlopig heeft zij weinig kans in Nederland ook een knuffelfeest te kunnen bezoeken. Maar de oceaan overvliegen hoeft niet. De ‘flanellen revolutie’, zoals de Amerikanen de aaifeestjes noemen, is al overgewaaid naar Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland.

Bron: http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts ... _records=1
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Gast1 » 26 feb 2013, 20:18

Ik kan dit alleen maar onderschrijven. Aanraken is heerlijk, het is heerlijk om aangeraakt te worden en andersom. Het is een soort 'fysieke verbondenheid' die energieën vice versa doorgeeft. Het werkt heerlijk ontspannen en dat is een wetenschap die ik al vanaf kindsbeen heb. Ik voel al bepaalde energieën wanneer ik een hand geef en daarbij is het van belang hoe de blik van jezelf en de ander is.

Het voelt heerlijk als de kapster bezig is met mijn hoofd.
Elk deel van me stond open en bloot aan de wellustige strelingen van haar handen, die als spelende vlammen over mijn hele lichaam zwierven en elk plekje ontdooiden op hun tocht.
schreef John Cleland, en hij heeft gelijk. Wie weet nog écht wat strelingen zijn en hoe helend ze kunnen werken?

Hoe rustgevend werkte het, toen ik mijn 3 blote baby's keer op keer en jaar na jaar op mijn blote borst liet rusten, waarbij ik dacht te voelen dat zij zich op een deining van golven moeten voelen. Hoe vaak zijn ze toen niet in slaap gevallen en ik ook ... Ik geloof dat ik mijn kinderen zelfs vaker in badje deed dan mijn vrouw en hoe heerlijk kunnen baby's ruiken. Een en al pure communicatie zonder woorden, de meest eerlijk communicatie die er is. Voordat ze gingen slapen plaatste ik mijn vlakke hand altijd op hun voorhoofd waarbij ze heel rustig werden en zelfs vaker in slaap vielen en pas jaren later kwam ik er achter dat ik de hand op een heel bijzondere plek zette.

Aanraken, jazeker ... Maar het gaat verder dan mens-mens aanrakingen. Mens-dier en andersom werkt ook helend voor beide partijen en tja, ik heb het dus ook met bomen en stenen, met water en met Aarde. 'Aarden en ontladen' .... Heerlijk en een gezond en puur medicijn ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Touching ... a beautiful mind ...



Er gebeurd wat met mij wanneer ik naar deze clip kijk, luister en mij afsluit voor gedachten, alsof ik iets aan raak wat niet aan te raken is ....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door taigitu » 27 feb 2013, 12:26


Ik onderschrijf de titel van dit artikel. Ik weet dat zeker bij baby's die een moeilijke
start hebben fysieke aanraking van levensbelang is. Ook voor ons volwassenen is
het een verrijking in ons leven. We hebben elkaar ook op dit niveau nodig.
Cuddle-party's gaan voor mij te ver. Een party met onbekende mensen waar je toch
redelijk intiem mee wordt......? Maar dat zal aan mij liggen want ik vind het af
en toe al benauwd als ik in een drukke winkel loop. En bij deze party's liggen ze aan
het eind blijkbaar lepeltje/lepeltje of allemaal op één grote hoop.
Je zal maar in het midden liggen......of onderop.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

aquarius

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door aquarius » 27 feb 2013, 17:54

Een hand kunnen ze van mij krijgen en verder opzouten met dat kleffe gedoe .
:lekkapuh:

Gast1

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Gast1 » 27 feb 2013, 18:59

Cuddle-party's ... tjsee ... :shock:
Nee, ook niets voor mij ...
Ook ik krijg het vaak benauwd in een drukke winkel, maar ook op straat of in een stad.

Gast1

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Gast1 » 27 feb 2013, 19:22

En de ultieme aanraking is tevens de ultieme communicatie, de samensmelting ende verstrengeling van man en vrouw, wanneer beiden dat volledig toelaten en alle, maar dan ook alle deuren openzetten. Geen gedachten, geen blokkades en geen hindernissen. Alleen maar het 'zijn' in dat moment, waarbij je vooral geeft in plaatst van neemt, geldend voor vrouw én man ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door taigitu » 27 feb 2013, 20:34

Als je het over de ultieme aanraking hebt is dat voor mij
het eerste contact/aanraking met je pasgeboren baby.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Gast1 » 28 feb 2013, 07:27

Die reactie neem ik mee de dag in en op dit moment al ben ik er mee bezig. Ik kan me er alles bij voorstellen ... Even nadenken Taigitu ...

Gast1

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Gast1 » 01 mar 2013, 14:08

Ik heb nagedacht en denk er anders over. De aanraking met je ongeboren kindje in je is een stuk van jezelf, al vanaf het allereerste begin van de samensmelting. Een klein citaat uit Wikipedia:
Bevruchting is het proces van de samensmelting van twee haploïde gameten, zoals een zaadcel en een eicel, dat leidt tot samensmelting van de mannelijke en de vrouwelijke kern (karyogamie) en tot de vorming van een diploïde zygote en eventueel uiteindelijk de ontwikkeling van een embryo. Hoe dit verloopt wordt onderzocht in de studie van de levenscyclus.
Lekker makkelijk om te lezen, maar in feite is er iets gebeurd wat groeit uit een gedeelte van de vrouw én de man en wat zich ontwikkelt in de vrouw. Het woord jaloezie staat niet in mijn woordenboek, maar dit is helaas iets wat ik als man nooit heb en zal ervaren. Vrouwen zijn gezegend met dit prachtige gebeuren en ik heb de vrouwen lief, die dat graag zouden willen maar niet kunnen. De ontwikkeling van het kindje in de vrouw is iets van haar. Het loslaten gebeurd bij het doorknippen of loslaten van de navelstreng. Loslaten ... om weer aan te raken. Vanzelfsprekend is dat een onbeschrijflijk mooie aanraking en sterker nog, het is de sterkste band ter wereld die twee schepsels kunnen hebben; Moeder en kind. De man heeft slechts een zéér bescheiden rolletje gespeeld.

De ultieme aanraking Taigitu, heeft er voor gezorgd, dat dit mogelijk werd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door taigitu » 01 mar 2013, 15:15

Gast1 schreef: De ultieme aanraking Taigitu, heeft er voor gezorgd, dat dit mogelijk werd.

Dat ben ik weer niet met je eens...... moet kunnen, ik heet niet voor niets 'eigenwijs'.
Jouw 'ultieme aanraking' komt tot stand door de voortplantingsdrift van de soort,
als die niet aanwezig zou zijn in de mens waren we al uitgestorven.
Idealiter is die aanraking in liefde, dan heeft dat een liefdevolle, toegevoegde waarde.
Maar het kan tegenwoordig ook in de reageerbuis of via de draagmoeder.
Het gaat mij om het eerste lichamelijke contact dat de moeder heeft met haar, nog
natte, zojuist geboren kind dat door die aanraking zijn/haar plaats in het (gezins)leven
krijgt. En die aanraking is niet alleen weggelegd voor de moeder maar ook de vader.
En jaloersheid in deze was niet in me opgekomen, bij jou blijkbaar wel.....
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Gast1 » 01 mar 2013, 17:28

Heerlijk om de diepte in te gaan.
Jouw 'ultieme aanraking' komt tot stand door de voortplantingsdrift van de soort, als die niet aanwezig zou zijn in de mens waren we al uitgestorven.
Nee hoor, dat heeft volgens mij niet zoveel met de aanraking an sich te maken. Ook niet met de voortplantingsdrang te maken. Het is het verslavende gevoel wat ons geboden wordt tijdens die aanraking, wat er voor zorgt dat we dat willen blijven doen. Als we dat 'bevredigende gevoel' niet zouden krijgen, deden we het simpelweg niet en dus worden we geleid door de ... 'lust' ........... :-| Oorzaak en gevolg.
Een slim truukje wat er voor zorgt dat de soort in stand blijft en het gevolg is de onvermijdelijke aanraking. De aanraking ende 'versmelting' die ons doet binden en vervolgens delen, letterlijk en figuurlijk Taigitu.
Idealiter is die aanraking in liefde, dan heeft dat een liefdevolle, toegevoegde waarde.
Maar het kan tegenwoordig ook in de reageerbuis of via de draagmoeder.
Ik heb het niet alleen over de soort die zich zelf manipuleerde, de 'mens'.
Het gaat mij om het eerste lichamelijke contact dat de moeder heeft met haar, nog natte, zojuist geboren kind dat door die aanraking zijn/haar plaats in het (gezins)leven krijgt.
Dat is een heel bijzondere aanraking en heel intens en zoals ik al schreef is dat ook de sterkste band tussen twee schepsels van dezelfde soort. Die band is sterker dan de Vader met het kind en dat is omdat het kind zich ontwikkeld heeft in de Moeder. Moeders kunnen 'dingen' van kinderen voelen, wat Vaders niet kunnen op een minderheid na dan.
Je hebt daar een prachtig beeldje geplaatst en dat beeldje ben ik (geweest) en zo ging ik met mijn baby's om. Ik was de eerste man in ons dorp die mee wilde doen met zwangerschapsgymnastiek en geloof het of niet; er moest over vergaderd worden. Ik heb toen gezegd dat ze dat gerust konden doen, maar dat ik me daar geen klap van aan zou trekken en dus gewoon mee zou gaan doen. Ik heb gezegd dat ik benieuwd zou zijn wie mij zou proberen tegen te houden en ik heb beloofd om Well op de landkaart te gaan zetten wanneer er weerstand zou komen. Dat was geen dreigement, maar een heuse belofte. Ik was samen zwanger en heb volop haptonomie toegepast. Ik wist niet dat dat woord bestond en ben er later pas achtergekomen. Mijn 'gevoel' wilde dat ik de buik 'moest' gaan strelen en praten tegen de baby die in ontwikkeling was. Je interpreteert mijn eerder gebruikte woordje jaloezie. Het komt niet voor in mijn vocabulaire. Ik wilde slechts een idee geven van hoe ik het zie. De vrouw is gezegend met een schitterende gave ...

Bij de ultieme aanraking waarbij de partners elkaar helemaal vertrouwen en zich aan elkaar kunnen overgeven, gaan alle poorten open. Alle poriën en ook de pupillen verwijden zich en tijdens het hoogtepunt ben je voor een moment terug waar je vandaan kwam en misschien spreekt de muziek wel tot de verbeelding:



Maar aanraken is en blijft belangrijk, we doen het veel te weinig en teveel met elektronische speeltjes. De beste en mooiste dingen in het leven zijn geen 'dingen' ... Het zijn juist de niet materiële die 't 'm doen en waarschijnlijk gaan we mogelijk naar een tijd terug dat we het weer gaan waarderen.
Hoe rijk we in onze Westerse maatschappij ook (nog) mogen zijn aan materiële zaken, er heerst hier momenteel een soort armoede: aanraakarmoede of huidhonger. Ook tussen partners is er – vaak met als argument tijdgebrek – veelal weinig aandacht voor lichamelijke aanraking. Als het al gebeurt, is het haast een routineklusje dat voorafgaat aan het vrijen. Terwijl een liefdevolle aanraking juist eerder met verbondenheid, tederheid en zelfs met gezond blijven te maken heeft. Aanraken is geen overbodige luxe, maar een eerste levensbehoefte waarmee je elkaar erkenning, herkenning en aandacht geeft. Hoeveel knuffels geven we per dag door aanrakingen..? Fysieke ...................... aandacht.

Aandacht überhaupt en dat kan ook zonder aanrakingen, hoeveel knuffels geven we aan iemand anders door middel van onze ogen, door middel van een knipoog? Hoeveel glimlachen schenken we aan iemand of aan iets? Hoeveel knuffels geven we aan elkaar op papier en op digitaal papier? Hoeveel aandacht geven we aan elkaar en hoe vaak gebeurt het niet dat een vraag niet beantwoord wordt? Sinds een aantal jaren laat ik de dag net voor het slapen passeren en inventariseer hoeveel ogen er naar mij gericht waren en andersom ... Hoeveel glimlachen en knipoogjes heb ik 'geschonken' en heb ik mensen blij gemaakt? Heb ik een vriendelijke stem opgezet? Waarschijnlijk wel want ik doe bijna niets anders en dat gaat als heel vanzelf zonder willen en moeten. Ik praat zachtjes en lief tegen planten en het is niet onwaarschijnlijk dat ze de positiviteit opvangen en het beter gaan doen. En dat gebeurd ook met wezens, met dieren en mensen wanneer we dat doen. Ze gaan het 'beter' doen ... Degene die een geïrriteerde of boze stem opzet in het 'normale' leven, begrijpt er meestal niets van...

Gisteren heb ik een 9 dagen oud parkietje in mijn hand genomen. Een aanraking en ik voelde het heel jonge leventje in mijn hand. Het hartje klopte heel snel en het jonge diertje ademde snel en was bang ... Ik ben er rustig mee gaan zitten en voelde de warmte in mijn hand en dat voelde na een paar minuten heel goed. Ik was niet meer bezig met de angst van het jonge vogeltje en dat leek het te voelen. Het leek te voelen dat ik niets kwaads in zin had en viel ...in slaap. Het hartritme en de ademhaling bij het parkietje ging omlaag en liet het strelen over zijn hoofdje toe en volgens mij draaide het diertje zijn hoofdje zelfs zó, waar het het strelen het prettigste vond. Dat voelde voor beide 'partijen' goed ... Partijen..? We waren geen partijen, we waren één ...

Pindar

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Pindar » 10 sep 2013, 21:00

Een zeer belangrijk experiment ivm dit:

de experimenten van Harry Harlow

Als nieuw geboren aapjes mochten kiezen tussen een onechte moeder
( van ijzerdraad) met voeding, of een onechte moeder met een heerlijke vacht waar ze aan konden hechten, dan 'won' de 'onechte' moeder met de heerlijke vacht. De aapjes kozen dus eerst voor liefde en daarna pas voeding!

En voor een baby is aanraking en CONTINUE AANWEZIGHEID van dde moeder van levensbelang!
Veel psychopathologie is terug te brengen tot de letterlijke of imaginaire afwezigheid van de moeder als baby.

Afbeelding
Video:

Harlow's Studies on Dependency in Monkeys .
http://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Met vriendelijke groeten

Pindar
Laatst gewijzigd door Pindar op 10 sep 2013, 21:24, 3 keer totaal gewijzigd.

Cees

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Cees » 10 sep 2013, 21:03

Ellen lange teksten.
Héé Pierrot ben je er weer?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door univers » 10 sep 2013, 22:43

Heb je wel naar de datum gekeken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Pindar

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Pindar » 10 sep 2013, 22:47

univers schreef:Heb je wel naar de datum gekeken.

?



Met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door univers » 10 sep 2013, 23:03

Slaat niet op jouw.
Cees heeft weer zijn verkeerde bril op. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Pindar

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Pindar » 10 sep 2013, 23:08

univers schreef:Slaat niet op jouw.
Cees heeft weer zijn verkeerde bril op. :mrgreen:

o okido!

Heeft hij een goede bril dan? ;)


Met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Witte wel » 10 sep 2013, 23:15

Afbeelding
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Pindar

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Pindar » 10 sep 2013, 23:21

Witte wel schreef:Afbeelding

LOL

wow!

Die is geniaal!


Met vriendelijke groeten


Pindar

Cees

Re: Aanraken? Van levensbelang

Bericht door Cees » 11 sep 2013, 10:10

...fuck. :cheers: :rolfl:
Ik mis pierre gewoon zo vreselijk. :rolfl:

Plaats reactie