Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 25 feb 2016, 11:56

En weer een 8-tal dagen verder.
Een kijken welke inzichten ...
Afbeelding

In het oude Japan werden de mannelijke bedienden vaak gekozen uit de kring van kleine criminelen, die gecastreerd werden.
Omdat ze vertrouwd waren met de gang van zaken aan het hof waren ze vaak het middelpunt van politieke en maatschappelijke intriges en hadden ze veel macht achter de schermen.

De twee figuren op deze kaart herinneren ons aan de achterbakse, samenzweerderige situaties waarin we verzeild kunnen raken als we het niet zo nauw nemen met onze eigen waarheid.
Het is één ding een ander tegemoet te komen, begrip te hebben voor een ander standpunt dan ons eigen en naar harmonie tussen de strijdende partijen te streven.
Maar het is heel iets anders als we zwichten en onze eigen waarheid verraden.
Als we tot de kern doordringen blijkt meestal dat we hopen dat het ons iets oplevert - hetzij macht, hetzij de goedkeuring van anderen.

Als je in de verleiding komt, pas dan op: de beloning voor een dergelijk compromis laat altijd een bittere smaak achter.
Probeer niet slim te zijn, want dan blijf je hetzelfde, dan verander je niet.
Halve maatregelen op het pad der liefde en halve maatregelen op het pad van meditatie zullen je erg in verwarring brengen.
Ze helpen niets...
Maar om hulp vragen druist in tegen je ego, dus probeer je een compromis te sluiten.
Dat compromis is nog gevaarlijker, het brengt je nog meer in de war, want omdat het uit verwarring is ontstaan, sticht het nog meer verwarring.
Probeer dus te begrijpen waarom je zo graag een compromis wilt.
Vroeg of laat zul je kunnen begrijpen dat een compromis je niet zal helpen.
En een compromis kan een manier zijn om geen richting te kiezen, maar het kan ook dienen om je verwarring te onderdrukken.

Je verwarring zal zich toch doen gelden.
Onderdruk nooit iets, wees duidelijk over je situatie.
En als je in de war bent, vergeet dan niet dat je in de war bent.
Dat is dan de eerste duidelijkheid over jezelf: dat je in de war bent.

Dan ben je op weg.
Werkelijk :shock: :-| :grin: ... :wink:

Ik had het niet nodig en 'wist' het, maar dank je wel Osho ... ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 25 feb 2016, 13:07

Afbeelding

Op deze afbeelding van lotusbladeren in de vroege morgen kunnen we aan de rimpels op het water zien dat er zojuist een druppel is gevallen. Het is een kostbaar ogenblik, een ogenblik vol ontroering. Door zich over te geven aan de zwaartekracht en van het blad af te glijden verliest de druppel zijn vroegere identiteit en gaat daar beneden op in de immense watervlakte. We kunnen ons voorstellen dat hij gesidderd moet hebben van angst voordat hij viel, op de rand tussen het bekende en het onbekende.

Als je deze kaart gekozen hebt, betekent dat een inzicht dat er iets afgelopen is, dat er iets wordt afgerond. Wat het ook is - een baan, een relatie, een thuis waar je van gehouden hebt of iets dat je geholpen heeft te bepalen wie je bent - het is tijd om het los te laten. Als het je verdriet doet, laat dat dan toe, maar probeer het niet vast te houden. Er wacht je iets groters, er zijn nieuwe dimensies te ontdekken. je kunt nu niet meer terug en de zwaartekracht doet haar werk.

Geef mee - het betekent een bevrijding. Er is niemand in het bestaan die meer is en niemand die minder is. De grashalm en de enorme ster zijn volkomen gelijkwaardig...Maar de mens wil boven anderen uitsteken, hij wil de natuur veroveren en daarom moet hij onafgebroken vechten. Door deze strijd wordt alles zo ingewikkeld. Een onschuldig mens is iemand die de strijd heeft opgegeven; hij is er niet meer in geinteresseerd boven anderen uit te steken, hij is er niet meer in geinteresseerd een rol te spelen of te bewijzen dat hij bijzonder is; hij is als een roos geworden of als een dauwdruppel op een lotusblad; hij is deel gaan uitmaken van deze oneindigheid; hij is versmolten en een geworden met de oceaan en is nog maar een golfje; hij kent geen 'ik'. Onschuld is het verdwijnen van het 'ik'.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 29 feb 2016, 10:33

Afbeelding

Ontvankelijkheid staat voor de vrouwelijke, ontvankelijke hoedanigheid van water en de emoties. Haar armen reiken omhoog om te kunnen ontvangen en ze is volledig ondergedompeld in het water. Ze heeft geen hoofd, geen druk en agressief denken dat haar pure ontvankelijkheid in de weg zou staan. En terwijl ze gevuld wordt leegt ze zich voortdurend, ze stroomt over en ontvangt weer meer. Het lotuspatroon of de baarmoeder die uit haar groeit staat voor de volmaakte harmonie van het universum die zich manifesteert als we ons erop afstemmen.

De Watervrouw brengt een periode van onbegrensdheid en dankbaarheid voor wat het leven geeft, zonder verwachtingen te koesteren of eisen te stellen. Plicht is niet belangrijk, evenmin als verdienste of beloning. Gevoeligheid, intutie en compassie zijn de eigenschappen die nu schitteren. Ze ruimen alle obstakels op die ons van elkaar en van het geheel gescheiden houden. Luisteren is een van de basisgeheimen om Gods tempel te betreden. Luisteren betekent passiviteit. Luisteren betekent jezelf volledig vergeten - alleen dan kun je luisteren.

Als je aandachtig naar iemand luistert, vergeet je jezelf. Als je jezelf niet kunt vergeten, luister je nooit. Als je je te zeer van jezelf bewust bent, doe je alleen maar net alsof je luistert - je luistert niet echt. Je knikt dan wel van ja, je zegt op gezette tijden wel ja en nee - maar je luistert niet echt.

Als je luistert word je louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid, een baarmoeder; je wordt vrouwelijk. En om dat te bereiken moet je vrouwelijk worden. Je kunt God niet als een agressieve invasiemacht, als veroveraar bereiken.

Je kunt God alleen maar bereiken... of beter gezegd: God kan jou alleen maar bereiken als je ontvankelijk bent, een vrouwelijke ontvankelijkheid. Als je yin wordt, ontvankelijk, staat de deur open. En dan wacht je gewoon.Luisteren is de kunst van het passief worden.

-----------
:shock: blijft bijzonder.
Wéér helemaal raak! Precies wat er nu al heel lang gaande is in een voor mij turbulente gevoelige tijd. Alleen luisteren is aan de orde en wachten, wetende het niet over eigen (ook moeilijke) dingen, meningen/gedachten te kunnen hebben, niet 'mag' hebben zelfs, wat beslist niet negatief opgevat moet worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 11 mar 2016, 10:02

Tsja ...

Vooruit dan maar weer:
Afbeelding

Ridder van water - Vertrouwen

Nu is het moment om een bungee-springer zonder koord te worden!
En het is deze gemoedstoestand van absoluut vertrouwen, zonder voorbehoud of geheime vangnetten, die de Ridder van Water van ons vraagt.
We ervaren een gevoel van uitbundige vreugde als we de sprong in het onbekende kunnen wagen, ook al worden we doodsbang van het idee.
En als we genoeg vertrouwen opbouwen voor de quantumsprong, maken we geen uitgebreide plannen of voorbereidingen.
We zeggen niet: 'Oké, ik vertrouw erop dat ik nu weet wat me te doen staat. Ik rond mijn zaken af en pak mijn koffer en neem die mee.'
Nee, we springen gewoon en staan er nauwelijks bij stil wat er dan gebeurt.

Het gaat om de sprong en de opwinding van de vrije val door de lege ruimte.
Maar de kaart geeft een indruk van wat ons aan de andere kant te wachten staat - een zacht, uitnodigend, prachtig roze, rozeblaadjes, een bruisend 'kom maar'!
Verspil je leven niet aan dingen die je toch kwijtraakt. Vertrouw op het leven.
Alleen als je vertrouwt kun je je kennis laten varen, alleen dan kun je je denken opzijzetten.
En als het vertrouwen er is, opent zich iets onmetelijks.
Dan is dit leven geen gewoon leven meer, dan wordt het vol van God, het stroomt over.
Als je hart onschuldig is en de muren verdwenen zijn, sta je in verbinding met de oneindigheid.
En je komt niet bedrogen uit; er is niets dat je kan worden afgenomen.
Wat je kan worden afgenomen is het houden niet waard en wat je niet kan worden afgenomen... waarom zou je bang zijn dat dat je wordt afgenomen? - het kan niet worden afgenomen, met geen mogelijkheid.
Je ware schat kun je niet verliezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 mar 2016, 10:22

Welja, en maar een paar dagen later lijkt alles weer als een broos kaartenhuis in elkaar te sodemieteren.
De Kosmos lijkt mij te tarten en gisteren kreeg ik het heel even bij elkaar.
Een leemte, lacune een diep gat of een bodemloze put of weet-ik-wat-hoe-ze-het-noemen.
Ik tuimelde er voor de zoveelste keer in en jawel hoor, vanmorgen keek ik voor de zoveelste keer omhoog en zag toch weer dat witte stipje.
De opening van de put waar ik in tuimelde.

Vanmorgen las mijn vrouw mij dit stukje voor.
Het verbaast mij allerminst.

Tijd voor een kaartje dan maar weer?
Afbeelding

V - Niet-ietsheid

Als je 'in een gat' zit, kan dat verwarrend en zelfs angstaanjagend zijn.
Geen enkele houvast, geen gevoel van richting, niet het flauwste benul welke keuzes en mogelijkheden je eventueel te wachten staan.
Maar het was juist deze staat van zuiver potentieel waaruit het universum is voortgekomen. Het enige dat je nu kunt doen is ontspannen in deze niet-ietsheid...
Je laten vallen in deze stilte tussen de woorden... deze pauze tussen de uitademing en de inademing gadeslaan.
En koester elk leeg ogenblik van deze ervaring.
De geboorte van iets heiligs is nabij.
Boeddha heeft een woord gekozen met een enorm potentieel: shunyata.
De vertaling, het equivalent,'nietsheid', is lang niet zo'n prachtig woord.
Daarom wil ik er 'niet-ietsheid van maken, want het niets is niet zomaar niets, het is alles. Het pulseert van de mogelijkheden.
Het is een potentieel, een zuiver potentieel. Het heeft zich nog niet geopenbaard, maar alles ligt erin besloten!!

Aan het begin staat de natuur, aan het einde staat de natuur - waarom maak jij je dan zo druk halverwege?
Waarom maak jij je halverwege zoveel zorgen, zo ongerust, ben je zo ambitieus - waarom drijf je jezelf tot wanhoop? De hele reis gaat van nietsheid tot nietsheid.
Ik 'weet' dat nu allemaal wel en lees in de bovenstaande tekst zelfs mijn drie puntjes die ik zelf vaak gebruik.
Toch stel ik mij de vraag; "Waarom word ik elke keer opnieuw beproefd?"
Om te kijken of ik wel werkelijk zo zeker ben?

Het maakt me soms wel moe...
Maar...

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 mar 2016, 10:30

En (bijna uiteraard) vind ik zelf het antwoord wat te vinden is in Shunyata (leegte).

Het verkrijgen van inzicht in leegte staat centraal in het Zen-boeddhisme:

"Leerling: mijn geest is onrustig, hoe breng ik hem tot rust? Meester: Breng mij je geest. Leerling: Ik kan hem niet vinden [geen essentie beetgrijpen]. Meester: Zie, ik heb je geest tot rust gebracht."

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 20 mar 2016, 04:59

Gast1 schreef:
Welja, en maar een paar dagen later lijkt alles weer als een broos kaartenhuis in elkaar te sodemieteren.
De Kosmos lijkt mij te tarten en gisteren kreeg ik het heel even bij elkaar.
Een leemte, lacune een diep gat of een bodemloze put of weet-ik-wat-hoe-ze-het-noemen.
Pierre, ik heb het gevoel dat het niet goed gaat met je.
Pas je goed op jezelf ?
Take care amigo. :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 20 mar 2016, 08:16

Dat doe ik heel zeker Tammy, ik observeer mijzelf bijna continu.
Ik ga er dadelijk over schrijven in de babbelhoek :wink:

:loveU:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 23 mar 2016, 04:51

Ik heb het gelezen, komt goed uiteindelijk.
Hou vol Gast1. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 23 mar 2016, 13:08

Ja hoor :wink:

Mijn zoon heeft verleden zondag in mijn tuin een foto genomen zoals ik daar vaker sta en naar de sterren kijk.
De foto is genomen vanaf 50 cm. boven het grasveld en dit is wat je dan ziet:

Afbeelding

Tijd voor een nieuw kaartje en vannacht tijdens de wandelgang naar het toilet om mijn traditioneel plasje te doen wist ik het.
Ik zou de uiterst rechtse Osho Zen kaart 'moeten' trekken en dat is wat ik zojuist deed:
Afbeelding

Van moment tot moment en bij iedere stap laat de Dwaas het verleden achter zich.
Hij heeft niet meer bij zich dan zijn zuiverheid, zijn onschuld en vertrouwen, wat gesymboliseerd wordt door de witte roos in zijn hand.
Het dessin van zijn vest bevat de vier kleuren van de tarot, hetgeen erop wijst dat hij in harmonie is met alles wat hem omringt.
Zijn intuïtie functioneert optimaal. Op dit moment krijgt de Dwaas de steun van het universum om deze sprong in het onbekende te doen.
Er wachten hem avonturen in de stroom van het leven.

De kaart wijst erop dat je geen misstap kunt doen zolang je vertrouwd op de intuïtie van het moment, op je gevoel dat alles 'goed is'.
Je gedrag lijkt anderen misschien 'dwaas', of jezelf ook, als je probeert het met je rationale verstand te analyseren.
Maar de Dwaas staat bij 'nul', het nummerloze, waar vertrouwen en onschuld de weg wijzen, niet skepsis en vroegere ervaringen.
Een dwaas is iemand die altijd vertrouwt; een dwaas is iemand die ondanks zijn ervaringen vertrouwen blijft hebben.
Je bedriegt hem, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem nog eens, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem weer en hij vertrouwt je nog steeds.
Dan zul jij zeggen dat hij een dwaas is, dat hij niets leert.
Zijn vertrouwen is enorm; zijn vertrouwen is zo zuiver dat niemand het kan aantasten.

Wees een dwaas in de taoïstische zin, in de zin van zen. Probeer geen muur van kennis om je heen op te trekken.
Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los.
Zuiver je geest voortdurend; sterf steeds opnieuw aan het verleden om in het heden te kunnen blijven, hier-nu, als een pasgeborene, als een baby.
In het begin is dat heel lastig. De wereld gaat misbruik van je maken... laat ze.
Het zijn arme stumpers.
Ook al wordt je misleid en bedrogen en beroofd, laat het gebeuren, want wat werkelijk van jou is kan je niet ontstolen worden, wat werkelijk van jou is kan niemand van je roven.
En elke keer dat je je niet laat aantasten door de situatie, zorgt die gelegenheid voor een innerlijke integratie.

Je ziel zal zich meer uitkristalliseren.
Ja ... en dat is dus wat inderdaad is ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 24 mar 2016, 04:22

Wat een prachtige foto Gast1. :grin:
Het lijkt wel een sprookje, schitterend. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 24 mar 2016, 05:44

Ja toch?
Zie je het sterrenbeeld Orion links op de foto aan de rechterkant van de stam van de eik?
Mijn zoon had dat niet in de gaten toen hij de foto maakte.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 24 mar 2016, 05:48

Ik heb Orion nooit kunnen zien.
Nu wel dus, geweldig. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 24 mar 2016, 11:14

Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los.
Hou je eigen daar aan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 24 mar 2016, 14:14

univers schreef:
Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los.
Hou je eigen daar aan.
Ik neem aan dat deze reactie voor mij bedoeld is. :wink:
Ik doe dat (let op) altijd, maar dat wil niet zeggen dat het me op dat moment niet raakt.
Dat loslaten heeft mijns inziens te maken met het 'emotioneel losmaken' en ik beleef die emotie die ik tijdens dat moment beleef heel intens.
Ik leef op dat moment dus ook heel intens en dat schrijf ik hier dan weer op het forum.
Dat is mijn openheid die slechts door een enkeling wordt begrepen.
Het is verder zelfs 'onvolwassen' om iets vast te houden, als het niet meer beïnvloedbaar is.
Voor zolang echter dat ik dat kan beïnvloeden, zal ik nimmer schromen om überhaupt iets los te laten.

Vanmorgen pleegde ik nog een telefoontje omdat mijn werkgever een financiële vergissing maakte.
Ik heb dat niet losgelaten en belde daarentegen subiet om er melding van te maken.
De vergissing werd in 'no time' hersteld met een braaf excuses.

Vergissingen zijn zeer menselijk, het worden pas fouten als ze niet erkend worden waarde grote broer van mij.

Nu kan ik dit definitief loslaten ... snapste? :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 24 mar 2016, 14:23

Je hebt mijn vraag beantwoord. ;P! ;P!

Ga zo door.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 24 mar 2016, 18:56

Maar ik beantwoord toch altijd jouw vragen? :wink:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 31 mar 2016, 13:40

Alweer 8 dagen geleden, komaan:
Afbeelding

Vrouw van vuur - Delen

De Vuurvrouw is zo rijk, zo op en top koningin, dat ze het zich kan veroorloven te geven.
Het komt niet eens bij haar op de inventaris op te maken of iets weg te leggen voor later.
Ze deelt haar schatten onbeperkt uit en nodigt iedereen uit te delen in de overvloed, de vruchtbaarheid en het licht waardoor ze wordt omringd.

Als je deze kaart trekt, geeft dat aan dat je in een situatie verkeert waarin je de kans hebt je liefde, je vreugde en je humor te delen.
En door deze te delen zul je merken dat je een nog voller gevoel krijgt.
Je hoeft nergens heen, je hoeft je niet extra in te spannen.
Je merkt dat je van sensualiteit kunt genieten zonder bezitsdrang of gehechtheid, dat je je creativiteit kunt bevredigen, om het even of je nu het leven schenkt aan een kind of aan een nieuw project.
Alles om je heen lijkt nu 'op zijn plaats te vallen'. Geniet ervan, raak erin geworteld en laat de overvloed in en om je heen overstromen.
Als je opstijgt naar het vierde centrum - dat is het hart - wordt je hele leven een delen van liefde.
Het derde centrum heeft een overvloed aan liefde voortgebracht. Als je in je meditatie het derde centrum bereikt, ben je zo gaan overstromen van liefde, van compassie, dat je deze wilt delen.
Dat gebeurt bij het vierde centrum, het hart.
Daarom denkt men zelfs in de gewone wereld dat liefde uit het hart komt.
Ze hebben het alleen maar van horen zeggen, ze hebben ervan gehoord; ze weten het niet omdat ze zelf nooit in hun hart zijn aangekomen.
Maar de meditator bereikt uiteindelijk zijn hart.
Toen hij het centrum van zijn wezen bereikte - het derde centrum ontstond,
er plotseling zo'n krachtige explosie van liefde en compassie en vreugde en gelukzaligheid en gezegendheid in hem dat zijn hart wordt geraakt en opengaat.
Het hart is het middelste van je zeven centra - drie centra eronder, drie centra erboven.
Je bent precies in het midden beland.
Wordt vervolgd ... :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 05 mei 2016, 11:34

Afbeelding

Vrouw van wolken - Zedelijkheid

De zedelijkheid heeft alle levenslust en -energie ingekapseld binnen de nauwe grenzen
van haar denken. Daar kunnen ze niet stromen, en zo is ze een echte oude droogpruim
geworden. Haar hele manier van doen is fatsoenlijk en stijf en streng en ze staat altijd
klaar elke situatie zwart-wit te zien, net als het sieraad dat ze om haar nek draagt.

De Vrouw van Wolken ligt in ieders hoofd op de loer, want we zijn allemaal opgevoed
met starre denkbeelden over goed en kwaad, zondig en deugdzaam, aanvaardbaar en
onaanvaardbaar, zedelijk en onzedelijk. Het is belangrijk te beseffen dat al deze
oordelen van het denken alleen maar het produkt zijn van onze conditionering.
En of ons oordeel nu onszelf of anderen geldt, het weerhoudt ons ervan de schoonheid
en goddelijkheid in ons binnenste te ervaren. Pas als we uitbreken uit de kooi van onze
conditionering en de waarheid van ons eigen hart bereiken, kunnen we het leven gaan
zien zoals het werkelijk is. Bodhidharma [...] stijgt ver uit boven de zedenprekers,
de puriteinen, de zogenaamd goede mensen, de wereldverbeteraars. Hij is tot op de
bodem van het probleem gegaan.Als er geen bewustzijn in je daagt, is al je zedelijkheid
lariekoek, dan is al je beschaving zomaar een dun laagje dat iedereen kan wegkrabben.

Maar als je zedelijkheid voortkomt uit je bewustzijn, niet uit een vorm van discipline,
dan is dat een heel andere zaak. Dan komt je respons op elke situatie vanuit je
bewustzijn. En dan is alles wat je doet goed. Bewustzijn kan niets doen dat slecht is.
Dat is juist de inherente schoonheid van bewustzijn, dat alles wat eruit voortkomt
gewoon mooi is, gewoon goed is, en dat zonder enige moeite en zonder enige
oefening.Dus in plaats van de bladeren en takken te snoeien, moet je de wortels
snoeien. En om de wortels te snoeien bestaat er maar één methode en geen andere:
de methode van alert-zijn, van gewaarzijn, van bewust-zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 06 mei 2016, 12:43

taigitu schreef 5 mei bij ander topic met Osho kaarten:
Het andere orakel van de Osho Zen dagkaarten werkt nog gewoon.
Er stond vermeld dat het 'buiten gebruik' tijdelijk was. Ik denk dat er gewerkt is aan de site.
Het werkte lange tijd niet 'gewoon'...
Ze zijn er een paar weken uit geweest omdat het aangepast werd zodat het ook op telefoons tablets enz te ontvangen is. Zo werd naar de site verwezen die ik uiteindelijk geplaatst heb toen het zo lang duurde,het woordje tijdelijk stond er niet bij.
Ik zal Tammy vragen het te verwijderen, dan wordt voorkomen dat men op de verkeerde naam gaan klikken.
Leuk dat het weer werkt in elk geval.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie