Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Tammy » 24 okt 2017, 06:19

Afbeelding

Misschien hoef jij straks de klok niet meer een uurtje te verzetten, want het Europarlement gaat stemmen over de afschaffing van de zomertijd.

Een groeiende groep leden van het Europees Parlement vindt de EU-regeling over het verzetten van de klok onnodig en gaat hierover stemmen, meldt RTL Nieuws. Verwacht wordt dat er in december over gestemd zal worden. Eerst de Europese Commissie en daarna nog de nationale parlementen.

Als een meerderheid van de EU-landen ook voorstander blijkt van afschaffing, dan is het verzetten van de klok in de zomer straks verleden tijd en zullen we het hele jaar door de wintertijd, oftewel de standaardtijd, aanhouden.

Bezuinigen op verlichting.

In het Europarlement is een speciale werkgroep die de voor- en nadelen van de zomertijd heeft onderzocht. De gedachte achter de zomertijd is dat je kunt bezuinigen op verlichting. Maar dit energiebesparende effect is volgens de werkgroep achterhaald. De energiedoelstellingen zouden niet worden gehaald.

Slaaponderzoeker dr. Marijke Gordijn is voorstander van een afschaffing van de zomertijd. Volgens haar kent de zomertijd veel nadelen. „De biologische klok van veel mensen raakt in de war. Dat leidt tot vermoeidheid en volgens sommige onderzoeken zelfs tot ongelukken en hartaanvallen", zegt ze tegen het Dagblad van het Noorden. „Er is steeds meer onderzoek waar uit blijkt dat goede nachtrust erg belangrijk is. Dan zou je als overheid niet iets moeten doen wat die nachtrust verstoort.

Zomertijd.

In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober. In totaal doen ongeveer 70 landen mee. Duitsland was de eerste, zij wilden tijdens de Eerste Wereldoorlog besparen op kolen. Een dag later volgde Nederland.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de zomertijd weer afgeschaft, omdat het het ritme van de mens zou verstoren. De oliecrisis van 1973, die zorgde voor veel energiebesparende maatregelen, was voor veel Europese landen aanleiding om opnieuw de zomertijd in te voeren.

Maar daar komt nu misschien een einde aan. Hoewel het hele stemproces nog wel twee jaar kan duren.


BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

We hebben het er al vaker over gehad hier op het forum. :grin:
Ikzelf merk niks van dat uurtje maar veel mensen wel.
Nu gaat het Europarlement erover stemmen.

Wie is voor en wie is tegen hier ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 24 okt 2017, 07:35

OMG hebben ze nou echt niks ander te doen dan te lullen over dat vreselijke wereld bedreigend uurtje? ,,,, probeer eens je zaakje op orde te krijgen beste jonges en meisies en ga dán es ergens anders onbenulligs kletsen, gewoon -doór- gaan met die banaan .....ook :morgen: overgens
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Fenna » 24 okt 2017, 09:22

Ik hoop dat ze van de zomertijd afblijven.
Het is voor mij een klein feestje als de zomertijd weer ingaat, lekker dat uurtje langer licht 's avonds, dat uurtje verneem je tenminste.
Dat het 's morgens eerder licht is heb je weinig aan, menigeen gaat dan toch naar zijn werk.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door gusteman » 24 okt 2017, 10:08

Ik heb er geen problemen mee, het beïnvloedt ook niet mijn bioritme. Als ik moe ben doe ik de ogen dicht en ik slaap.

Misschien, als dat bioritme dan toch zo belangrijk is, kunnen ze dat uurtje verschil toepassen op de data van de equinox, dus op 21 december en 21 juni? Dan hebben we in december de kortste dag en de langste nacht en in juni de langste dag en de kortste nacht; dan valt het verschil niet zo op.

Ik ben wel voorstander van het zomeruur dat ons twee uur vooruit zet op de zon.
Stel je voor dat dit niet zo was, dan hadden we op 21 juni het eerste ochtendgloren om 02:15u 's nachts. Gaan op dat onzalige uur alle vogels aan het zingen, om van de hanen nog te zwijgen.
Lijkt me ook niet zo bevorderlijk voor de goede nachtrust, toch niet voor mensen die niet in een stadscentrum wonen.
Maar die hebben dan weer slaapgebrek door andere vormen van lawaai die typisch zijn voor het steedse leven.
Och ja, er zullen altijd mensen zijn die vinden dat een bepaald gebruik een heel slechte invloed heeft op de mens.

Ik zeg altijd maar: niets is meer vernietigend dan leven ... je gaat eraan dood. :wink:

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 24 okt 2017, 10:27

Ook ik hoop dat ze van de zomertijd afblijven.
Wat mij betreft mogen ze er ook anderhalf uur van maken i.p.v. het uurtje momenteel.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door taigitu » 24 okt 2017, 11:02

Ik zou het heel jammer vinden als de zomertijd zou vervallen.
Ik ben wel gevoelig voor de donkere en sombere ochtenden.
Dat het vroeger licht is, is voor mij dus belangrijk.
Dat het qua tijden internationaal op sommige punten lastig kan zijn.....

Maar Europa is niet de enige die zomertijd heeft.
Maar de tijdstippen waarin ze in gaan zijn niet éénduidig en dat kan lastig zijn.
Zomer en wintertijd wereldwijd
Vandaag de dag hanteren ongeveer 70 landen ter wereld zomer en wintertijd. Het enige industriële land dat geen zomer en wintertijd hanteerd is Japan. Dit artikel bevat buiten een korte uitleg een lijst met landen wanneer zomer en wintertijden ingaan.

Zomer en wintertijd wereldwijd
Terwijl de Europese landen uit de zomer en wintertijd voor decennia lang voordeel hebben gehaald met besparing van elektriciteit is in 1996 voor Europa een standaard gemaakt. De zomertijd van Europa begint op de laatste zondag in maart en loopt door tot de laatste zondag in oktober. De equatoriale en tropische landen hebben over het algemeen geen zomer en wintertijd omdat het daglicht qua uren redelijk gelijk zijn tijdens elk seizoen.

Lijst van landen
De meeste landen die de zomer en wintertijd hanteren zijn vermeld in de lijst hieronder. Zij allen slaan één uur in de zomer op en veranderen hun klokken tussen middernacht en 03:00.


Afrika
Egypte

Begin: Laatste vrijdag in april
Eind: Laatste donderdag in september


Namibië

Begin: Eerste zondag in september
Eind: Eerste zondag in april


Azië
Most states of the former USSR

Begin: Laatste zondag in maart
Eind: Laatste zondag in oktober

Irak

Begin: 1 april
Eind: 1 oktober


Israël

Begin: 1 april
Eind: De zaterdag tussen Rosh Hashana en Yom Kippur


Libanon, Kirgizstan

Begin: Laatste zondag in maart
Eind: Laatste zondag in oktober


Mongolië

Gestopt sinds 2002

Palestina

Begin: Eerste vrijdag op of na 15 april
Eind: Eerste vrijdag op of na 15 oktober


Syrië

Begin: 1 april
Eind: 1 oktober


Iran

Begin: De eerste dag of Farvardin
Eind: De eerste dag of Mehr


Antarctica
Antarctica

Het Antarctische schiereiland (Post Palmer) gebruikt de tijd van Chili, maar de rest van het continent niet. Rothera een Britse basis hanteert geen zomer en wintertijd maar blijft gelijk aan die van GMT -3.


Australië
Australië: Zuid Australië, Victoria, Australisch Hoofdgrondgebied, Nieuw Zuid-Wales, Lord Howe Island

Begin: Laatste zondag in oktober
Eind: Laatste zondag in maart

Australië: Tasmanië

Begin: Eerste zondag in oktober
Eind: Laatste zondag in maart


Fiji

Gestopt sinds 2000


Nieuw Zeeland Chatham

Begin: Eerste zondag in oktober
Eind: Derde zondag in maart


Tonga

Begin: Eerste zondag in november
Eind: Laatste zondag in januari


Europa
Europese Unie, Engeland (UK)

Begin: Laatste zondag in maart om 01:00
Eind: Laatste zondag in oktober om 01:00

Groenland


Gelijk aan Europa


Noord-Amerika
Verenigde Staten, Canada (exclusief Saskatchewan), Mexico, St. Johns, de Bahamas en Caicos

Begin: Eerste zondag in april
Eind: Laatste zondag in oktober


Cuba

Begin: 1 april
Eind: Laatste zondag in oktober


Zuid-Amerika
Brazilië: (Regels variëren van jaar tot jaar). Tevens neemt equatoriaal Brazilië geen DST waar.

Begin: Eerste zondag in november
Eind: Derde zondag in februari


Chili

Begin: Tweede zaterdag in oktober om middernacht
Eind: Tweede zaterdag in maart om middernacht


De Falkland Eilanden

Begin: Eerste zondag op of na 8 september
Eind: Eerste zondag op of na 6 april


Paraguay

Begin: Eerste zondag in september
Eind: Eerste zondag in april

https://wetenschap.infonu.nl/diversen/8 ... dwijd.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Determinist » 25 okt 2017, 16:25

Tsja...

Hou er rekening mee dat dergelijke wijzigingen het noodzakelijk maakt dat apparaten die afhankelijk zijn van exacte tijden moeten worden aangepast.
Voor moderne PC's en smartphones gaat dat redelijk makkelijk. De fabrikant zal een software update moeten pushen.

Echter zijn er veel apparaten die de software ingebakken hebben (firmware) en die geen update meer ontvangen.
Deze apparaten zullen dus een verkeerde tijd gebruiken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 25 okt 2017, 17:11

Voor mij mogen ze het afschaffen.
Kan ik eerder naar de sterren kijken.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Tammy » 25 okt 2017, 18:44

Daar zeg je me iets Determinist.

Hoe gaan ze dat oplossen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Witte wel » 25 okt 2017, 19:24

Niet. Als ik Determinist even voor mag zijn.
Net zoals in '73 er ook niets werd gedaan en het volk het zelf moest oplossen.
We leven alleen nu in een meer geautomatiseerde wereld en inderdaad zoals Determinist schrijft, zal niet alles ge update worden. Of dat dit het besluit zal beïnvloeden betwijfel ik. Het economisch belang geldt en de samenleving profiteert daar van. Het kost de burger alleen wat meer geld en misschien wel fors geld. En apparatuur wat niet mee kan met de wijziging moet men dan maar vervangen.
Destijds hadden ze de mens ook niet uitgelegd dat vele apparatuur daar op aangepast diende te worden maar toen was de wereld nog niet zo geautomatiseerd. Toen hadden we nog flip klokken als wekker en nu is alles digitaal geworden. Om maar een voorbeeldje te noemen.
Als het aan mij ligt hadden ze nooit mogen klooien met de biologische klok en heeft dat vele niet opvallende effecten op de mens maar daar heeft iedereen een eigen mening over natuurlijk.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Tammy » 26 okt 2017, 06:15

Dan gaat dat zeer veel geld kosten volgens mij Witte wel als het doorgaat .
En ik denk dat het doorgaat deze keer.
Ben benieuwd welke tijd ze aanhouden dan.

Afbeelding
Van links naar rechts: Eleonore Gabarain (Franse activiste), Ann Ceusters (Belgische vereniging tegen het Zomeruur), Heidi Hautala (Fins Europarlementslid), Miapetra Kumpula-Natri, Pavel Svoboda (Tsjechisch Europarlementslid), Andrzej Grzyb (Pools Europarlementslid), Alain Philippoff ( Franse activist), Anouk Verhaaff (Nederlandse activiste).

'Zomertijd schaadt gezondheid 100 miljoen Europeanen'

Eén op elke vijf Europeanen, dus 100 miljoen in totaal, ondervindt elk jaar gezondheidsproblemen door invoering van de zomertijd, een deel ervan zelfs zonder zich bewust te zijn van de oorzaak.

Dat zegt Pavel Svoboda, aanvoerder van een groeiende groep Europarlementariërs die dringend van het halfjaarlijkse gerommel met de klok af wil. De Tsjech presenteerde vanmiddag in Straatsburg een nieuwe studie naar de effecten van de zomer- en wintertijd. Die toont ook aan dat de veronderstelde energiewinst nul is: ,,Wat we winnen aan licht, zijn we kwijt aan verwarming.” De overgang naar één vaste tijd voor het hele jaar vergt een Europese wetswijziging, maar daarvoor is ‘sterke en groeiende steun in de lidstaten’, aldus Svoboda.

Polen onderneemt al stappen om desnoods eenzijdig de zomertijd af te schaffen en zou daarmee ingaan tegen EU-wetgeving. Een groep van 70 parlementsleden uit alle acht fracties, geleid door Svoboda, werkt aan een meerderheid die Brussel in december kan vragen te stoppen met het voortdurende geschuif met de klok. Leden van particuliere actiecomités uit Nederland, België en Frankrijk waren vanmiddag present in Straatsburg om de groep parlementariërs te ondersteunen.


Onder hen Anouk Verhaaff uit Rotterdam. Zij riep de politici op te stoppen ‘met ons twee keer per jaar op te zadelen met een verplichte jetlag’: ,,Als ik die wil, ga ik wel naar het buitenland.”


Afbeelding

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Tammy » 26 okt 2017, 06:20

Onder hen Anouk Verhaaff uit Rotterdam. Zij riep de politici op te stoppen ‘met ons twee keer per jaar op te zadelen met een verplichte jetlag’: ,,Als ik die wil, ga ik wel naar het buitenland.”
Een jetlag zegt die vrouw ?
Van een uurtje ?
Sorry maar is dat niet heel erg overdreven ?
En over welke gezondheidsproblemen heeft men het .
Dat kan ik nergens vinden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 26 okt 2017, 07:17

idd, zoals het AD gisteren kopte da gehannes met die zomer en wintertijd mag geen minuut meer duren ,,, nou ja erg overdreven lijkt me wel gehannes is er nog je klok verzetten nounou wat een gedoe effe een paar slagen in de ronte óf je zet hem effe stil voor een uurtje , klaar sjonge zweet me rot kom toch en dat uurtje zoals een ander schreef als ze op vacantie gaan feesten ze tot in de ochtend en dan hebben ze geen last?
komop doe gewoon het was ook voor de boeren makkelijk een uurtje eerder op hert veld ...o wacht effe die doen ook veel nou via de elektrische snelweg geloof ik dus ,,
maar voor de kleine middestander die er al z´n papier en kaartjes heeft laten drukken ,ja helaas pindakaas die moeten dan nu wel weer nieuwe laten drukken met andere tijden ,,,,,, ehh fijne dag nog :roll:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Tammy » 26 okt 2017, 07:32

Haha Herman50 wat heb je dat leuk geschreven. :rolfl:
Helemaal met je eens vooral over de vacanties, geweldig. :mrgreen: ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Tammy » 08 feb 2018, 12:14

Afbeelding


Vandaag word er gestemd dan weten we het. :rolleys:


<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Klok tikt voor de zomertijd.

Amsterdam - Het twee keer per jaar verzetten van de klok lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Donderdagmiddag om 12.00 uur stemt het Europees Parlement over een voorstel om het gebruik, ooit bedoeld om energie te besparen, af te schaffen.
„Ik vind het absurd dat twee keer per jaar de klok verzet moet worden”, zegt Anouk Verhaaff die de actiegroep Stop de Zomertijd begon. „Als ik een jetlag wil, ga ik wel naar het verre buitenland”, vindt de 46-jarige lerares Nederlands uit Rotterdam.

Eind volgende maand gaat de klok weer een uur vooruit. De gevolgen, slapeloosheid of juist heel vroeg wakker, duren volgens Verhaaff tot de wintertijd weer ingaat. Dat is eigenlijk onze standaardtijd.

Belangrijke hobbel.

Na een jarenlange strijd kan het Europees Parlement donderdag een belangrijke hobbel nemen. Daarna is het aan de Europese Commissie om met een voorstel te komen voor ofwel het aanhouden van de zomer- of de wintertijd. Uiteindelijk moeten ook de lidstaten er allemaal mee instemmen.
CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is hoopvol gestemd dat er vandaag een meerderheid is. Ze zit in een werkgroep van tachtig Europarlementariërs – verdeeld over alle politieke families – die het verzetten van de klok wil afschaffen. „Zo’n 20 procent van de bevolking heeft er last van. Dat het bioritme verstoord wordt is overduidelijk”, stelt ze.

Het waren de Duitsers die in de Eerste Wereldoorlog de zomertijd invoerden om kolen te besparen. Nederland volgde het voorbeeld. Na de Tweede Wereldoorlog werd het gebruik weer afgeschaft. Maar in 1977, naar aanleiding van de oliecrisis, werd het verzetten van de klok ingevoerd. Nu geldt er een Europese verordening waardoor landen verplicht zijn tweemaal per jaar de klok een uur voor- en weer achteruit te zetten.
Het Europees Parlement maakt geen keuze tussen zomer- of wintertijd. Experts van de Commissie moeten de beste optie maar kiezen, vindt Schreijer-Pierik. Tussen de EU-lidstaten kan het nog een flink gevecht worden, verwacht ze, want noordelijke landen voelen vanwege de vroeger invallende avond in de winters meer voor de zomertijd.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 08 feb 2018, 12:56

me hoela experts , wie zijn dat en namens wie spreken die...niet mijn ... nee gewoon doorgaan en niet zeure ´´ en die twee keer verzetten van de klok ..snap ik niet want laat hem gewoon staan of hangen dus vreemd ,, of bedoelen ze dat niet fijne namiddag nog ...
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 08 feb 2018, 13:06

gelukkig gaan ze der nog eerst es over denken praten en dan ,,,,,,,,

donderdag 8 februari 2018 | 12:45

Laatst bijgewerkt: 8-2-2018 | 12:49


De zomertijd wordt nog niet direct afgeschaft, 'maar het gaat de goede kant op', zegt Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik. Het Europees Parlement boog zich vandaag over het verzetten van de tijd en roept de Europese Commissie op om de gevolgen van het verzetten van de tijd te onderzoeken.


"Een kleine stap vooruit", zegt Schreijer-Pierik uit Hengevelde. "Over een paar maanden buigen we ons er weer over. Ik ben blij dat de commissie er nu zeker mee aan de slag gaat."


Zomertijd
Er werd eerst gestemd over het per direct afschaffen van de zomertijd. Dat voorstel haalde het niet. Het Europees Parlement vraagt de Europese Commissie wel onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van het eventuele afschaffen van het verzetten van de klok.

Schreijer-Pierik voert al jarenlang actie. Volgens haar, en ook veel andere Europarlementariërs, zorgt het verzetten van de tijd voor gezondheidsklachten. Ook zou het slecht zijn voor de economie en zouden er meer doden vallen in het verkeer.


Het was voor het eerst dat het parlement plenair over het onderwerp stemde. De EU-verordening was ooit ingevoerd om energie te besparen. Maar dat blijkt nauwelijks het geval

http://www.rtvoost.nl/nieuws/285665/zom ... stel-komen
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 08 feb 2018, 13:41

Jaja ... de 'Europese Unie' ... [doh]

Ik schreef al dat ik vóór de zomertijd ben en komaan, ik ga nog wat verder; ik ben zelfs voor de zomertijd het gehele jaar door.
Dat ik daar niet de enige in ben is hier te lezen (artikel dateert van 27 oktober 2017).

Kunnen we die eurocraten niet veel beter naar mars sturen? :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 08 feb 2018, 13:50

Het maakt me niet uit wat het wordt, als we maar van dat geneuzel af zijn dat je 2 keer per jaar je klokken moet verzetten. Onnodig gedoe.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 08 feb 2018, 13:57

Gast1 schreef:
08 feb 2018, 13:41
Jaja ... de 'Europese Unie' ... [doh]

Ik schreef al dat ik vóór de zomertijd ben en komaan, ik ga nog wat verder; ik ben zelfs voor de zomertijd het gehele jaar door.
Dat ik daar niet de enige in ben is hier te lezen (artikel dateert van 27 oktober 2017).

Kunnen we die eurocraten niet veel beter naar mars sturen? :mrgreen:
helemaal eens Gast1 , hoe eerder hoe liver kunnen we GEWOON doorggan met wat we deden ..............>.klokken verzetten :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl:
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie