Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

Bericht door oktagon » 14 nov 2017, 18:36

In een toevallig aangetroffen psychologieboek ontdek ik,behalve de vergelijking van de computer incl. software met de hersenen ook een schematische weergave van de wervelkolom met daarnaast een nmm vrijliggende grensstreng met doorvoer-zenuwen naar het ruggemerg.

De ruggemerg bestaat 30 segmenten met elk een eigen functie en staat in verbinding met de hersenen via het verlengde merg en hypothalamus als doorvoerstation voor het vegetatieve zenuwstelsel .Dit is een heel globale omschrijving van een heel complex systeem.

In het desbetreffende verhaal tref ik weinig of niets aan,hoe de koppelingen van de diverse zenuwen vanuit de wervel-kolom naar die grensstreng verlopen,is dat via elke wervel door de wervel zelf heen,dus door de calciumconstructie.
Of is de koppeling via de tussenwervel-schijven die van flexibele materie is vervaardigd .

En ontstaat dus de pijn (bij welke wervel dan ook) tussn de wervel door slijtage van het bot reswp.resten van de schij,dat drukt tegen het mergkanaal,dan wel bij het klem komen zitten van de koppelingen ,die vanuit de harde wervel gekomen ,in de knel komen met de scheiding tussen elke wervel?

Welke anatomisch geschoolde weet een antwoord, het boekwerk is van 1972,dus de wetenschap is nu ca.45 jaar verder gevorderd,en geeft mij dus geen antwoord.

nb. weer geen blokkering,hoop ik!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

Bericht door gusteman » 14 nov 2017, 19:17

Nou, beste oktagon, zoals je zelf aangeeft betreft het prenten uit een psychologieboek dus zal het waarschijnlijk gaan om schematische voorbeelden.
Daarbij kan het voorvallen dat een deel van de fysiologische accuratesse verloren gaat omdat die niet noodzakelijk is voor een verklaring van de psychologische processen.

De centrale zenuwbundel loopt doorheen een holte in elke rugwervel; de ruggengraat is een opeenstapeling van dergelijke wervels waarbij tussen elke wervel een tussenwervelschijf zit. Die laatste is gemaakt uit kraakbeen en bevat een soort van gel. Dit zorgt ervoor dat de wervels vlot kunnen draaien en de volledige kolom geveerd is.

Slijtage of beschadiging van die tussenwervelschijf kan leiden tot rugproblemen zoals lumbago, ischias of spit.

Op deze Wikipedia pagina staat een afbeelding van zulke wervels.
Het grijs gekleurde deel is het bot, het groen gekleurde deel is de tussenwervelschijf en het blauw gekleurde is de centrale zenuwbundel (die omgeven wordt door beendermerg) met de aftakkingen die naar de spieren, organen en zintuigen gaan.

P.S.

1) als je nog van die oude plaatjes en/of artikelen vindt kan je misschien eens op internet gaan zoeken naar de moderne versie; op Wikipedia vindt je alvast een goede aanzet. :wink:

2)
oktagon schreef:nb. weer geen blokkering,hoop ik!
de "blokkering" waarnaar jij verwijst onder "Computers en Telefonie" ontstaat tijdens de verbinding tussen jouw PC en Internet. De oorzaak kan een verouderde browser zijn, of een verouderde internetverbinding (router) of gewoon een te trage processor. Jouw berichten worden heus door niemand geblokkeerd hoor, het is gewoon een kwestie van haperende verbindingen. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

Bericht door univers » 14 nov 2017, 19:32

oktagon@

Je beschrijft precies wat ik mankeer.
Heb er jaren meegelopen, tot ik door de scan ging, en ze er achter kwamen, dat mijn kraakbeen tussen mijn wervels pleite was.
Ze konden er niets aandoen.
Heb wel een goed advies meegekregen, leer ermee te leven.
Ik heb pillen en andere troep geslikt, niets hielp.
Ben toen zelf gaan experimenteren, het beste is de magnetiet, die ik op de brandhaard plak.
Je voelt zo de pijn wegtrekken, kan geen medicijn tegenop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

Bericht door oktagon » 15 nov 2017, 00:17

Bedankt voor jullie reacties,sterkte waarnodig ,toegewenst!

Ik zal een fotocopie maken van het goed getekende systeem en Tammy om plaatsing vragen;Wiki zal ik ook bekijken.

Het boek is uitgegeven in Duitsland met de titel:"knauers moderne Psychologie 1972 (erg duits is de titel niet) ,
copyright 1974 in Nl en ISBN 90 6010 332-7".

Ik weet niet hoe lang copyrights geldig zijn en dan vervallen;vandaar het bovenstaande.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

Bericht door oktagon » 15 nov 2017, 00:29

Ik bekeek Wiki en zag bij het wervelschema de donkerblauw getekende zenuwbanen met doorgesneden uiteinden,welke naar een aansluiting verwijzen buiten het wervelgebied naar, nmm. de grensstreng

Morgen kom ik met het versturen van een copie naar Tammy. met verzoek om plaatsing. :night:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

Bericht door oktagon » 15 nov 2017, 14:30

Gusteman heeft gelijk met zijn opmerking over de plaats van de zg.grensstreng.

De tekst in mijn boek (zie komende foto),geeft aan ,"buiten de wervelkolom" , en dat blijk inderdaad niet goed te zien,ik bekeek diverse sites;het blijkt dat er in het ruggemergkanaal drie strengen zijn ,waarvan de binnenste een streng met zenuwen bevatten met aftakkingen.

Wat de overige twee strengen betreft,daar lees ik op de sites niets over,maar zullen wel een functie hebben in het zenuwstelsel.

Overigens klopt het schema van 45 jaar terug wel met de huidige kennis overhet zenuwstelsel en ruggewervels en dat wilde ik tonen.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Rugwervelkolom met grensstreng en zenuwkoppelingen

Bericht door univers » 15 nov 2017, 14:58

Afbeelding

Bij mij is het lichtblauwe verdwenen, kraakbeen.

Afbeelding

Tussen de 4e en 5e wervel van de lumbar zit het bot op bot, is geen prettig gevoel.
Trekt daar vandaan via mijn re.chterheup naar mijn grote teen.
Op den duur went het wel. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie