Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 08 feb 2018, 13:59

MetalPig schreef:
08 feb 2018, 13:50
Het maakt me niet uit wat het wordt, als we maar van dat geneuzel af zijn dat je 2 keer per jaar je klokken moet verzetten. Onnodig gedoe.
vraag/opmerking ;; ,,als je klok nou stilstaat of achterloopt verzet je hem dan niet ?? ...... zomaar gewone vraag hoor :rolleys:
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 08 feb 2018, 14:01

herman50 schreef:
08 feb 2018, 13:57
Gast1 schreef:
08 feb 2018, 13:41
Jaja ... de 'Europese Unie' ... [doh]

Ik schreef al dat ik vóór de zomertijd ben en komaan, ik ga nog wat verder; ik ben zelfs voor de zomertijd het gehele jaar door.
Dat ik daar niet de enige in ben is hier te lezen (artikel dateert van 27 oktober 2017).

Kunnen we die eurocraten niet veel beter naar mars sturen? :mrgreen:
helemaal eens Gast1 , hoe eerder hoe liver kunnen we GEWOON doorggan met wat we deden ..............>.klokken verzetten :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl: :rolfl:
Nee hoor, bij dat waar ik geen probleem mee zou hebben, is dat we de klok op 25 maart aanstaande 1 uur vooruit zetten en daarna nooit meer terugzetten.
Het is dan evident dat de klok nog maar één keer verzet wordt (qua tijd dan) ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 08 feb 2018, 14:04

herman50 schreef:
08 feb 2018, 13:59
MetalPig schreef:
08 feb 2018, 13:50
Het maakt me niet uit wat het wordt, als we maar van dat geneuzel af zijn dat je 2 keer per jaar je klokken moet verzetten. Onnodig gedoe.
vraag/opmerking ;; ,,als je klok nou stilstaat of achterloopt verzet je hem dan niet ?? ...... zomaar gewone vraag hoor :rolleys:
Ja, dan wel. Maar dat komt zelden voor en dat is dan geen *onnodig* gedoe.

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 08 feb 2018, 17:40

MetalPig schreef:
08 feb 2018, 14:04
Ja, dan wel. Maar dat komt zelden voor en dat is dan geen *onnodig* gedoe.
Wanneer we een zomer- en wintertijd hebben, is het ook geen *onnodig* gedoe.
Sterker nog, dan is het juist nodig ... :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Fenna » 08 feb 2018, 18:01

Ben benieuwd hoeveel van de mensen die nu klagen over hun bioritme wat van de leg raakt, er jaarlijks een vliegreis maken en een jetlag hebben van hier tot Tokio.
Dan hoor je ze niet dat hun bioritme van slag is, dan gaan ze een paar uur extra pitten en is er niets meer aan de hand.
Maar ja, dat is eigenbelang hè.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 08 feb 2018, 18:39

Wat heb je toch mooie ogen Fenna ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Tammy » 08 feb 2018, 19:10

Ja Fenna dat zeg je treffend.
Maar lees ik nu dat het weer een paar maanden gaat duren ?
Jeetje maak eens een beslissing . [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 08 feb 2018, 20:11

Je weet toch, dat den haag net een sneeuwschuiver is, ze schuiven alles vooruit, voor de volgende stelletje laaienlichters.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Fenna » 08 feb 2018, 20:37

Gelukkig.
De zomertijd blijft voorlopig.
Het zou ook nog eens onnodig miljarden gaan kosten om dit na ruim 40 jaar terug te draaien.


https://www.ad.nl/binnenland/europarlem ... ~a3f0bd87/
Afbeelding
Europarlement heeft gestemd: de zomertijd blijft voorlopig bestaan
De zomertijd blijft voorlopig bestaan. Het Europees parlement stemde vanmiddag over het wel of niet blijven verzetten van de klok. De Europese commissie wordt gevraagd onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van het verzetten van de klok. Een stap in de goede richting voor de voorstanders, maar de uiteindelijke beslissing wordt vooruit geschoven.

Bonne Kerstens 08-02-18, 12:36 Laatste update: 14:01
754
Er werd gestemd over twee moties: de ene riep de Europese commissie op om met een afschafvoorstel te komen, de andere ging over een onderzoek naar de gevolgen van de afschaffing van de zomertijd. De tweede motie is aangenomen.

Van links naar rechts: Eleonore Gabarain (Franse activiste), Ann Ceusters (Belgische vereniging tegen het Zomeruur), Heidi Hautala (Fins Europarlementslid), Miapetra Kumpula-Natri, Pavel Svoboda (Tsjechisch Europarlementslid), Andrzej Grzyb (Pools Europarlementslid), Alain Philippoff ( Franse activist), Anouk Verhaaff (Nederlandse activiste).
Van links naar rechts: Eleonore Gabarain (Franse activiste), Ann Ceusters (Belgische vereniging tegen het Zomeruur), Heidi Hautala (Fins Europarlementslid), Miapetra Kumpula-Natri, Pavel Svoboda (Tsjechisch Europarlementslid), Andrzej Grzyb (Pools Europarlementslid), Alain Philippoff ( Franse activist), Anouk Verhaaff (Nederlandse activiste). © Europarlement
De initiatiefnemers van de afschaffing van de zomertijd, onder wie CDA-Europarlementariër Annie Schreier-Pierik, vinden dat de zomertijd achterhaald is. Bovendien zou de tijdwissel de biologische klok van mens en dier ernstig ontregelen. Koeien zouden minder melk geven, kinderen zouden slaapproblemen hebben en oudere mensen raken volledig in de war door de aangepaste klok. ,,Een klein stapje in de lange weg om het klokverzetten in de EU te stoppen'', noemt Annie Schreijer-Pierik het besluit. ,,Ik weet zeker dat actiegroepen, regeringen en Europarlementsleden aan de weg blijven timmeren om afschaffing te bereiken. Het is in het belang van zoveel gezinnen en kinderen die nodeloos last hebben van deze verplichting!''

Een van deze actiegroepen is Anouk Verhaaff van actiegroep Stop de Zomertijd. Zij opende een petitie en kreeg in mum van tijd ruim 50.000 handtekeningen. Verhaaff zet zich al jaren in voor het afschaffen van het klokverzetten. ,,Ik ga niet op de bank zitten en klagen. Ik ga wat doen. De eerste stap is nu gezet, en daar ben ik heel tevreden mee.'' Een beetje laf vindt Verhaaff de motie wel, want ,,er is al zó veel onderzoek gedaan. Er is al meer dan genoeg informatie.'' Toch is ze oprecht blij omdat er zit in ieder geval weer beweging in de kwestie zit. Het is nu 'schouders eronder en op naar de volgende stap: het realiseren van de standaardtijd'. Ook Schreier-Pierik noemde het doen van nog meer onderzoek gisteren eigenlijk niet nodig.

Als het aan de lezers van deze site ligt, dan zijn we de zomertijd liever kwijt dan rijk. Meer dan 100.000 mensen vulden de poll in; ruim de helft vindt dat de zomertijd beter kan worden afgeschaft.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Witte wel » 08 feb 2018, 20:42

Het is deze keer Brussel univers. :wink:
Dat ze daar een nog grotere sneeuwschuiver zijn dan hier is duidelijk.
Mag wat kosten hoor het Europees Parlement.
We gaan straks toch naar een 24 uurs samenleving dus wat maakt het uit. Laat lekker die klok volgens de natuurwetten lopen zoals we voorheen gewend waren. ;P!

Als uit het onderzoek zal blijken dat afschaffing meer voordelen heeft zal er alsnog een besluit volgen.
De tweede motie is dan wel aangenomen maar de eerste staat nog steeds en zal blijven staan.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 07:28

Wellicht dat we dit artikel (dateert van 27 oktober 2017) naar die eurocraten kunnen sturen?
Als ze het dan nog niet begrijpen kunnen zij wellicht naar Mars gezonden worden.
Ik herhaal het maar weer eens een keer ... :-|

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 09 feb 2018, 08:11

Gast1 schreef:
08 feb 2018, 17:40
MetalPig schreef:
08 feb 2018, 14:04
Ja, dan wel. Maar dat komt zelden voor en dat is dan geen *onnodig* gedoe.
Wanneer we een zomer- en wintertijd hebben, is het ook geen *onnodig* gedoe.
Sterker nog, dan is het juist nodig ... :wink:
Nee want zomer- en wintertijd zijn onnodig.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 09 feb 2018, 08:45

Nee want zomer- en wintertijd zijn onnodig.
Volkomen met je eens.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 09:18

MetalPig schreef:
09 feb 2018, 08:11
Zomer- en wintertijd zijn onnodig.
Dat is wat jij vindt en wat jij vindt is van jou ... :mrgreen:
Ik ben het echter met dit artikel eens.

En dat is wat ik vind en met mij nog vele anderen.

De zomertijd heeft beslist haar voordelen. Mensen kunnen immers 's avonds als ze het actiefst zijn, langer van het daglicht genieten.
Mensen zijn in de avonduren actiever dan 's morgens vroeg.
Er wordt in Nederland niet voor niets vooral gesport en getuinierd in de namiddag.
Wie vanaf het ingaan van de wintertijd zonder kunstlicht een uurtje wil tennissen moet al om 16.00 uur beginnen.
Een uur fietsen of hardlopen bij daglicht na thuiskomst van het werk is bijna niet meer mogelijk.
En de zomertijd bevordert het uitgaan. Vooral de horeca spint garen bij de zomertijd.
Alleen de gedachte aan de wintertijd maakt een deel van de bevolking al mistroostig of zelfs depressief.
Psychologen spreken van de winterdip.
Vooral bij de 20 procent van de Nederlanders die met slaapproblemen kampt, leidt de tijdsverandering tot een daling van de productiviteit.
Het handhaven van de zomertijd zou indirect obesitas voorkomen en meer vitamine D opleveren doordat mensen als het nog licht is 's avonds naar huis lopen of fietsen.

Het twee keer aanpassen van de tijd in een jaar is slecht voor de biologische klok van mensen.
Ik schreef het al: "Ik ben zelfs voor de zomertijd het gehele jaar door."
De seizoensmatige interruptie is ernstiger dan wordt gedacht, zegt professor Martha Merrow, hoogleraar moleculaire en genetische chronobiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
"Mensen zijn aan het werk terwijl ze van hun biologische klok op bed zouden moeten liggen. Daardoor presteren ze slechter op hun werk."
Volgens haar onderzoek lijdt 80 procent van de mensen twee keer per jaar aan een sociale jetlag.
Vooral bij jonge kinderen is dit merkbaar.
Ouders wordt ook aangeraden daarop in te spelen door in de aanloop naar de tijdsverandering de kinderen wat langer op te laten blijven.

De wintertijd leidt tot meer ongelukken.
Onder voetgangers is het aantal slachtoffers drie keer en onder fietsers twee keer zo groot als tijdens de zomerperiode,
berekende de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in augustus 2017.
"De invoering van de zomertijd scheelt slachtoffers, omdat daardoor een groter deel van de mobiliteit bij daglicht plaatsvindt", was de conclusie.
De SWOV pleitte er dan ook voor te onderzoeken hoeveel slachtoffers bespaard kunnen worden als de zomertijd de standaardtijd wordt.
Mensen zijn 's morgens frisser dan 's avonds en het is daarom beter de avondspits juist zoveel mogelijk bij daglicht te laten plaatsvinden.
Eén uur extra licht in de avond leidt tot minder verkeersdoden en minder criminaliteit, het bevordert het toerisme en verlaagt het energieverbruik.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Fenna » 09 feb 2018, 11:26

@ Gast1.
:post:
Wintertijd afschaffen kan ik mij helemaal in vinden.
Laten ze ook maar eens onderzoeken wat voor effect het heeft op ongevallen als we de zomertijd aanhouden.
Het bioritme went vanzelf aan deze tijd en mensen die hier hinder van mochten ondervinden komen vanzelf weer in balans.

Dat het z.g.n. niet het beoogde resultaat had, dat mensen minder stroom gingen gebruiken lijkt mij lariekoek.
Als de zomertijd word afgeschaft word het 's avonds om 21.10u reeds donker en dan doe je wel een lampje aan.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 09 feb 2018, 12:35

@,,,, Als de zomertijd word afgeschaft word het 's avonds om 21.10u reeds donker en dan doe je wel een lampje aan

nou het is nu al tegen 6uur dat je wat aandoet dus dat minder stroom verbruik is ook lariekoek , maar hoe zit die/dat bioritme in elkaar ,,kijk nu s´ochtends ..lekker weertje buiten... go toch kil,, terug thuis in de keuken lekker zonnetje ,, voorkamer ,,,jezz doe de kachel beetje aan ...kijk nou gaat nog sneeuwen ook ,, oooi en dalijk regenen? en dát geeft niet ,,fijne middag nog ,)
alles van waarde is weerloos


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 09 feb 2018, 13:37

Wintertijd afschaffen kan ik mij helemaal in vinden.
Resultaat is toch het zelfde, je hoeft niet meer aan de klok te komen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 09 feb 2018, 14:49

Gast1 schreef:
09 feb 2018, 09:18
MetalPig schreef:
09 feb 2018, 08:11
Zomer- en wintertijd zijn onnodig.
Dat is wat jij vindt en wat jij vindt is van jou ... :mrgreen:
Ik ben het echter met dit artikel eens.
Dat artikel pleit toch ook tegen het 2 maal per jaar verzetten van de klok? Dan zijn we het eens volgens mij :?

Plaats reactie