technische wetenschap

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

technische wetenschap

Bericht door oktagon » 03 mar 2018, 17:17

Voorbeeld (gedeelte)van bouwtechnische berekening van een tralieligger in staal.
tralieligger 1e blad0001 (418x640).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 03 mar 2018, 17:22

2e blad van de berekening kon ik niet plaatsen;is net zo groot als eerste blad met daarop staalprofiel-afmetingen! [think]

nb. zit mogelijk in de weergegeven beeldgrootte ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 03 mar 2018, 17:39

welkom 1 bouwstatica,schemas.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: technische wetenschap

Bericht door gusteman » 04 mar 2018, 09:54

Interessant, beste Oktagon.

En wat is nu precies de bedoeling? [think] :?

Maar vooral: wat bedoel je met "technische wetenschap"? :?

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 04 mar 2018, 11:30

Je 'ziet het verband niet'?
Ik herken het volledig uit mijn studietijd: 'Technische wetenschap bouwkunde'.
In mijn stagetijd heb ik een prachtperiode gehad bij een architectenbureau waar ik dergelijke schetsen en berekeningen maakte.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 04 mar 2018, 14:33

De bedoeling van mij is om te ontdekken of er zich meer techneuten onder de forumleden aanwezig zijn en kan ik (bij interesse)van wiskunde en bouwkunde diverse vb. laten zien!

Het begrip wetenschap duidt op allerlei kundes,die op onze Aarde worden uitgeoefend,een daarvan is bouwkunde,andere zijn weg-en waterbouw, electrotechniek, vliegtuigbouw,autotechniek,ruimtevaart,ICT,etc,etc.

In mijn beroep hield ik me veel bezig met statica,dat is om statische (stilstaande bouwkundige) objecten te berekenen met behulp van allerlei reeds bekende formules,zowel voor houtbouw, gemetselde bouw ,betonbouw staalbouw en combinaties ervan,hetgeen meestal een hap van alles is.

Funderingstechniek houdt oa. in dat je draagkracht van de ondergrond moet weten met voor bijkomende ondergrondse bouw ook de gronddruk tegen de bouwwanden; voor allerlei vormen van hoogbouw moeten er windsterktes worden berekend.
Ook grotere rioleringsobjecten moest worden berekend op capaciteit van de afvoeren.
Extra kennis was voor mij om de isolatie waardes van constructies te berekenen met bekende warmte-geleidingscoeff.van te gebruiken materialen, en voor kleinere objecten ook een globale capaciteit van een cv.ketel.
Toezicht zelf uitvoeren tijdens bouw, deed ik meestal zelf,afhankelijk van de betrouwbaarheid en technische ervaring van de bouwondernemer;bij grote objecten werden in mijn tijd opzichters aangesteld;
tegenwoordig hebben project-ontwikkelaars alle in handen en krijgt een toekomstige particuliere eigenaar geen vrije toegang tot de bouw en moet maar afwachten,waarvoor hij/zij een handtekening zet bij meneer notaris.

Voor mij was een bouwvergunning het meest problematisch om door de rapportage van een gemeentelijke welstandscommissie te geraken,ik had daar de pest aan;enkele objecten kreeg ik rond,doordat de eigenaar bijv.een chirurg was,die een wethouder van de gemeente had geopereerd aan zijn hart en daardoor de welstand passeerde en het object,dat ik samen met zijn familie uit uitgedokterd,kon worden gerealiseerd.Zo kan ik er nog wel wat noemen!
Mijn begrotingen weken meestal niet meer dan 3-5% af van mijn gedetailleerde begroting van de bouwsom,dus soms moest de offerte van een potentiele aannemer bijgeschaafd worden.

Als je dus een verhaal wilt horen over andere wetenschappelijke beroepen,dan zijn de verslagen heel anders dan de mijne,geachte Gusteman.

Ik ben blij,dat Gast1 een bouwtechnische achtergrond heeft,dus kan die mogelijk mijn verslag corrigeren waar nodig,resp. aanvullen.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 04 mar 2018, 19:12

oktagon schreef:
04 mar 2018, 14:33
Ik ben blij dat Gast1 een bouwtechnische achtergrond heeft, dus kan die mogelijk mijn verslag corrigeren waar nodig, resp. aanvullen.
Dat is verreweg van mijn intentie Oktagon, laat staan dat ik het nog zou kunnen waarbij ik allerminst twijfel aan jouw kennis.
In 1979 was er alhier een soort van malaise in de bouw en van ons bouwkundeklas van 14 jongens kregen er maar twee werk in die branche.
Het scheelde niet veel of ik hoorde daarbij, maar het mocht niet zo zijn.

Met plezier was ik in de jaren:

1979,- hulp-werkmeester modelmakerij (hout)
1980,- hulp-werkmeester matrijzenmakerij (metaal)
1981,- werkmeester montage
1982,- werkmeester (teamleider) drukkerij (offset – hoogdruk)
1985,- werkvoorbereider stalen/kartonnage (incl. inkoop - planning)

En met liefde ben ik accountmanager sinds 8 april 1993 ...

Dus veel van de bouwtechnische achtergrond ben ik kwijt, behalve de creativiteit -al schrijf ik het zelf- dan en nog een paar andere dingetjes. :wink:

gusteman

Re: technische wetenschap

Bericht door gusteman » 04 mar 2018, 19:53

Gast1 schreef:
04 mar 2018, 11:30
Je 'ziet het verband niet'?
Ik herken het volledig uit mijn studietijd: 'Technische wetenschap bouwkunde'.
In mijn stagetijd heb ik een prachtperiode gehad bij een architectenbureau waar ik dergelijke schetsen en berekeningen maakte.
Denk dat ik het weer maar eens slordig geformuleerd heb.
Mijn vraag was: wat bedoel je met "technische wetenschap"?

Ik stelde die vraag vanuit het beginsel dat (volgens Wikipedia) er diverse types van Technische Wetenschap bestaan, en Oktagon tot op het moment waarop ik mijn vraag stelde nog niet precies had gedefinieerd over welke tak van de Technische Wetenschappen het ging.

Natuurlijk weer stom van mij ..... maar dat is niet meer nieuw, is het niet? :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: technische wetenschap

Bericht door univers » 04 mar 2018, 20:24

Zelfkennis. ;P! :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 05 mar 2018, 07:14

gusteman schreef:
04 mar 2018, 19:53
Gast1 schreef:
04 mar 2018, 11:30
Je 'ziet het verband niet'?
Ik herken het volledig uit mijn studietijd: 'Technische wetenschap bouwkunde'.
In mijn stagetijd heb ik een prachtperiode gehad bij een architectenbureau waar ik dergelijke schetsen en berekeningen maakte.
Denk dat ik het weer maar eens slordig geformuleerd heb.
Mijn vraag was: wat bedoel je met "technische wetenschap"?

Ik stelde die vraag vanuit het beginsel dat (volgens Wikipedia) er diverse types van Technische Wetenschap bestaan, en Oktagon tot op het moment waarop ik mijn vraag stelde nog niet precies had gedefinieerd over welke tak van de Technische Wetenschappen het ging.
Zoals ik al schreef gusteman; "Je 'ziet het verband niet'?"
Nu zie ik, doordat je verwijst naar de link, dat je het verband inderdaad niet ziet.
In die verwijzing van jou staat een zin:
De klassieke technische wetenschappen zijn bouwkunde, civiele techniek en werktuigbouwkunde.
Dit schreef Oktagon in het OT boven zijn eerste voorbeeld:
oktagon schreef:
03 mar 2018, 17:17
Voorbeeld (gedeelte)van bouwtechnische berekening ...
Bij zijn derde post staat op het voorbeeld: "Bouwstatica" en onder dat voorbeeld:
oktagon schreef:
03 mar 2018, 17:39
welkom 1 bouwstatica,schemas
Het was dus behoorlijk duidelijk over welke tak van de Technische Wetenschappen het ging, toch?
Grappig dat je dan zelf reageert met:
gusteman schreef:
04 mar 2018, 19:53
Natuurlijk weer stom van mij ..... maar dat is niet meer nieuw, is het niet? :mrgreen:
Stom betekent dat je doof bent volgens mij en dat kan ik niet beoordelen.
Mocht dat niet zo zijn, dat had je beter kunnen schrijven:

Natuurlijk weer dom van mij ..... maar dat is niet meer nieuw, is het niet? :mrgreen:

En dat zou dan weer beter kloppen, maar ik zie in dat Nederland dat woordje (stom) ook alweer 'verkracht' heeft.
Dus 'stom' kan blijkbaar ook ... stom hoor. :roll:
Wederom dank voor dit leermoment ... [think]

De vraag zou in dit verband kunnen zijn "Ben je nu dom of stom?" :mrgreen:

gusteman

Re: technische wetenschap

Bericht door gusteman » 05 mar 2018, 09:35

Offtopic: Nou, beste Gast1, ik ben het volkomen oneens met jouw interpretatie van hoe ik behoorde de berichten van Oktagon te interpreteren. Ik had gewoon aan Oktagon (en dus niet aan jou) gevraagd wat hij (en dus niet jij) bedoelde met Technische Wetenschap ..... meer niet.
En intussen is ook dit onderwerp, net zoals zoveel andere onderwerpen, vervuild door een hoop off-topic gekissebis.
Pffffttttt .....

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 05 mar 2018, 10:07

gusteman schreef:
05 mar 2018, 09:35
Nou, beste Gast1, ik ben het volkomen oneens met jouw interpretatie van hoe ik behoorde de berichten van Oktagon te interpreteren.
Ik had gewoon aan Oktagon (en dus niet aan jou) gevraagd wat hij (en dus niet jij) bedoelde met Technische Wetenschap ..... meer niet.
Een vanzelfsprekende en voorspelbare reactie gusteman. :grin:
Dit is een forum en ik stelde je heel simpeltjes een vraag. Een forum is een online discussieruimte tussen verschillende gebruikers, toch?
Daarbij gaf ik geen antwoord voor Oktagon, er viel mij gewoon iets op.
Welnu, je weet blijkbaar niet goed te reageren op mijn laatste post en nu kom je met zoiets aan.
Je bent me er eentje, eentje die toch wel erg veel problemen mee heeft om iets toe te geven. Grappig.

Jeetje ... :grin:
gusteman schreef:
05 mar 2018, 09:35
En intussen is ook dit onderwerp, net zoals zoveel andere onderwerpen, vervuild door een hoop off-topic gekissebis.
Aan wie ligt dat als je de chronologie bekijkt?
gusteman schreef:
05 mar 2018, 09:35
Pffffttttt .....
Hihihi ... *1*

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 05 mar 2018, 14:22

Vrede op dit forum ,interpreteurs uit Voorne Putten en Vlaams-Brabant of mogelijk andere EU-gebieden,maak je niet druk om wat woorden,het leven is al complex en gedigitaliseerd genoeg;ik ben al blij,dat ik niet meer als oktagon via zara moet ronddarren op het forum; en dat me het plaatsen van fotos en verdere onderwerpen geen problemen meer oplevert.
De denktrant en uitleg tussen n'ollander en een Vlaming varieert wel eens; mijn gemalin is een hollandse west-Vlaming met roots in ZW Belgie en de mijne liggen ergens bij Calais (verjaagde Hugenoten in de 17e eeuw)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 05 mar 2018, 16:49

Mooi geschreven Oktagon.
Laten we maar gewoon doen, dan doen we al gek genoeg.
En zo ernstig is het wat mij betreft niet hoor, lees maar eens. :wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 07 mar 2018, 13:26

Boutenberekening
bouttien 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 08 mar 2018, 15:31

Zomaar een huisje ergens in Holland!
VillaReymers1500m3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 08 mar 2018, 15:36

Balcon-detaillering;gecopieerd tijdens vacantie Oostenrijk,
uitgevoerd door Hollands bedrijf (ca. 1970)
VillaReymersDetails.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 08 mar 2018, 17:33

Gewapend betonvloer (wegrestaurant) beneden grondwaterpeil !
WegrestaurantKeldervloer.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 08 mar 2018, 18:03

In de buurt -aan de overkant van de Maas- zijn 'ze' met een gigaproject bezig van 230 miljoen euro.
Misschien wel leuk Oktagon om eens te kijken *klik*.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 08 mar 2018, 23:10

IK begrijp niet helemaal waartoe die grote fundering dient,behalve als mogelijke gelijke belastingverdeling van de twee pijlers,
mijn constructief gevoel geeft de voorkeur aan twee ronde fundaties.
De uitgevoerde zal dan ten doel hebben om een zo gelijk mogelijke grondverzakking op te vangen.

Het is een interessante klus voor de constructeurs geweest; de tralieliggers van de brug zijn een veel eenvoudiger constructie om
die te berekenen,ik zou die met mijn eenvoudige QBasic-programma snel kunnen uitrekenen,zal tzt een poging wagen met taxatie
van de overspanning van die brug.

Bedankt voor de opnames in jouw woongebied,Gast1 (mogelijk kun jij achter de lengte komen)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie