Stephen Hawking (76) overleden

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Determinist » 14 mar 2018, 08:51

Afbeelding
De Britse natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking (76) is woensdag overleden in zijn woonplaats Cambridge. Hawking was naast een van de grootste wetenschappers in zijn veld ook een begeesterde verteller, die miljoenen wist te interesseren in ingewikkelde natuurkundige materie.

Zijn dood werd bekendgemaakt door zijn kinderen, Lucy, Robert en Tim. "We zijn diepbedroefd dat onze geliefde vader vandaag is overleden. Hij was een groot wetenschapper en een buitengewone man, wiens werk en nalatenschap vele jaren zullen voortleven. Zijn moed en volharding en zijn genialiteit en humor inspireerden mensen over de hele wereld."

"Hij zei ooit: 'Het zou niet veel voorstellen, dat universum, als het niet het thuis was voor de mensen die je liefhebt'."

Over de oorzaak van het overlijden van Hawking is nog niets bekend.

De in Oxford geboren astrofysicus leed aan de neurologische ziekte ALS. Hij kon uitsluitend met een spraakcomputer communiceren en bewoog zich al tientallen jaren per rolstoel voort. De aandoening werd vastgesteld in 1963, toen hij 21 jaar oud was. Artsen gaven hem toen hooguit 2 jaar.

Zwarte gaten

De wetenschapper hield zich bezig met zwarte gaten, het heelal en kosmologie. Hij publiceerde in 1988 het boek A brief history of time, in Nederland verschenen onder de titel Het Heelal. Daarin legde Hawking op een toegankelijke manier de volledige geschiedenis van het gehele universum uit, vanaf de oerknal. Het boek werd een bestseller.

In Het Heelal hield Hawking nog rekening met het bestaan van God, maar in The Grand Design (2010) bleek dat hij tot andere inzichten was gekomen. Natuurwetten als de zwaartekracht verklaren de oerknal en het begin van ons heelal. ''Het is niet noodzakelijk om naar God te wijzen om het universum in werking te zetten", schreef hij.

Kunstmatige intelligentie

In de afgelopen jaren sprak Hawking regelmatig voor de gevaren van kunstmatige intelligentie. Als de mensheid niet oppast, kunnen we wel eens vervangen worden door robots, waarschuwde de kosmoloog. "We moeten die bedreigingen sneller identificeren, voordat we er geen controle meer over hebben."

In 2014 verscheen over het leven van Hawking de film The Theory Of Everything. Zelf heeft de wetenschapper ook een aantal tv-optredens gemaakt, zo verscheen hij een aantal keer in de populaire comedyserie The Big Bang Theory.
Bron: nu.nl

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Fenna » 14 mar 2018, 08:57

Hiermee is een groot wetenschapper verloren.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door herman50 » 14 mar 2018, 10:23

las het vanmorgen was der wel effe stil van en idd weer een groot wetenschapper heengegaan
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door oktagon » 14 mar 2018, 17:11

Deze man heeft een erg triest leven gehad en zal er door zijn hoge intelligentie en opgebouwde kennis nog zwaarder onder geleden hebben dan de gemiddelde invalide met de vergelijkbare aandoening (ziekte).
Dapper en volhoudend waren zijn vrouw en begeleiders.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Tammy » 17 mar 2018, 17:24

Lichamelijk heeft hij het verschrikkelijk zwaar gehad maar qua intelligentie niet.
In zijn geest was hij vrij en zweefde door het universum op zoek naar antwoorden en ontdekkingen.
Hij heeft de wereld gezien en zich begeven tussen boeiende en interessante mensen en elke dag was een nieuwe dag in zijn vakgebied.
Gelukkig heeft hij in die wereld vertoeft , dat is niet iedereen gegeven.

R.I.P mister Hawking.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Gast1 » 18 mar 2018, 09:04

Tammy: :post: :post: :post:

oktagon schreef:
14 mar 2018, 17:11
Deze man heeft een erg triest leven gehad en zal er door zijn hoge intelligentie en opgebouwde kennis nog zwaarder onder geleden hebben dan de gemiddelde invalide met de vergelijkbare aandoening (ziekte).
Ik denk juist van niet.

gusteman

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door gusteman » 18 mar 2018, 09:33


Gast1

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Gast1 » 18 mar 2018, 09:55

Erg mooi Guus.
Ontroert mij altijd wel, dank hiervoor.


Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Fenna » 19 mar 2018, 16:19

Offtopic: Als ik dood ga mogen ze van mij dat geweldige nummer van Louis Armstrong ook spelen.
Prachtig gus ;P!


Ik las Zaterdag in de Telegraaf een artikel gewijd aan Stephen Hawking dat hij het unversum begreep maar vrouwen niet.

Het beste van De Telegraaf
Alleen vrouwen gingen betreurd genie boven de pet

Stephen Hawkings tumultueuze liefdesleven

Afbeelding
Met echtgenote nummer twee, Elaine Mason, die hem zou hebben mishandeld.Ⓒ HOLLANDSE HOOGTE

Zwarte gaten, kwantummechanica… Geen wetenschappelijk vraagstuk ging STEPHEN HAWKING boven zijn pet. Maar de geniale natuurkundige, met de status van een rockster, begreep niets van vrouwen. Het privéleven van de op 76-jarige leeftijd gestorven professor ging dan ook niet over rozen. Er was liefde, maar er was ook verraad, geweld en overspel.


Hij werd de hedendaagse ALBERT EINSTEIN genoemd door zijn collega-wetenschappers. Gekscherend zelfs ’Zweistein’! Maar hoe geniaal STEPHEN HAWKING ook was als natuurkundige en hoeveel hij wist over ingewikkelde zaken als zwarte gaten en het heelal, van vrouwen begreep hij weinig.

’EEN COMPLEET MYSTERIE’, noemde hij die wezens, in wie hij overigens wel hevig geïnteresseerd was.

De gelauwerde wetenschapper wiens leven inspireerde tot de film The Theory Of Everything met EDDIE REDMAYNE in de hoofdrol, was door ALS weliswaar gekluisterd aan zijn rolstoel en lichamelijk tot weinig in staat, maar dat belemmerde hem niet om intieme relaties aan te gaan met vrouwen. Het leven van de bejubelde natuurkundige behelsde meer dan wetenschap alleen, er was liefde, boosheid en bedrog.

Hawking trouwde zelfs tot tweemaal toe. Uit zijn eerste huwelijk met zijn studieliefde JANE WILDE (74) werden drie kinderen geboren, ROBERT (50), LUCY (48) en TIMOTHY (39). Zijn tweede huwelijk met zijn verpleegster ELAINE MASON (67) duurde elf jaar. De wereldberoemde professor stierf vorige week vredig op zijn landgoed in Cambridge.

Pas eenentwintig jaar oud was Hawking toen de artsen bij hem ALS constateerden, een ernstige ziekte van het zenuwstelsel waarbij de spieren steeds dunner en minder sterk worden. Hawking had ook nog eens een zeldzame vorm van de aandoening, waardoor zijn levensverwachting hooguit twee jaar was.

Het was een immense klap voor de briljante student, die zoveel grootse plannen met zijn leven had. Hij was net, met hulp van zijn vriendin Jane, een zware depressie te boven gekomen toen hij het doodvonnis kreeg. Maar ondanks de angstwekkende prognose van de artsen, besloten Stephen en Jane in 1965 te trouwen.

De toestand van Hawking ging schrikbarend snel achteruit in de eerste jaren na de diagnose, maar uiteindelijk leek de ziekte tot stilstand te komen, waardoor de wetenschapper zich kon wijden aan zijn studie en werk.

Altijd vol overgave, hij wist immers niet hoe lang hij nog te leven had. Maar terwijl het werk hem opslokte en de wereld van de wetenschap hem op handen droeg, raakte zijn vrouw - die alleen stond voor de verzorging van hun drie kinderen - steeds meer geïsoleerd. Voor haar werd het leven steeds meer een worsteling, de zorg voor de kinderen en voor haar zwaar invalide man, de eenzaamheid en het gebrek aan liefde en aandacht in het huwelijk, het maakte haar depressief. Zo depressief dat ze meerdere malen speelde met de gedachte een einde te maken aan haar leven.

Affaire
„Ik had het gevoel dat hij zijn gezin volledig in de steek liet. Voor mij was Stephen geen briljante wetenschapper die ik bewonderde, hij was mijn man en de vader van mijn kinderen”, aldus Jane Hawking in een interview.

In zijn memoires, Mijn kleine geschiedenis, schreef de natuurkundige dat zijn vrouw altijd bang was dat hij plotseling zou sterven. Hij hoopte dat zij na zijn dood iemand zou vinden die voor haar en de kinderen zou zorgen, iemand op wie zij kon leunen voor de verandering. Maar Stephen Hawking tartte alle voorspellingen van de artsen door te blijven leven.

Jane valt op zeker moment voor JONATHAN HELLYER JONES, met wie ze samen zingt in het plaatselijke kerkkoor. Ze confronteert haar man met haar eenzaamheid en dringt erop aan dat hij haar toestaat dat haar vriend bij hen intrekt.

Aanvankelijk beweert Jane dat haar relatie met Jonathan puur op vriendschap is gebaseerd, maar de wetenschapper krijgt al snel argwaan en voelt zich steeds ongemakkelijker met, zoals hij het noemt, ’de minnaar van mijn vrouw’ onder zijn dak.

Hij, op zijn beurt, zoekt troost en aandacht bij zijn verpleegster Elaine. Zij is een van zijn vaste verzorgsters en de vrouw van de man die de stemcomputer waarmee Hawking in staat was te spreken, vervaardigde.

De relatie tussen Elaine en haar patiënt gaat over in een liefdesaffaire en uiteindelijk besluit Hawking, na dertig jaar huwelijk, zijn vrouw te verlaten voor Elaine, die voor hém weggaat bij haar man en hun twee zonen. Vijf jaar na de scheiding van Jane, trouwt Stephen Hawking met Elaine.

Maar koek en ei is het tussen de verpleegster en de gehandicapte professor bepaald niet. ’Hartstochtelijk’, noemde Hawking zijn tweede huwelijk vaak, maar gewelddadig was een betere formulering geweest.

Volgens verpleegsters van Hawking had zijn tweede vrouw licht sadistische trekjes. Haar hulpeloze man was niet zelden het mikpunt van haar woede. De politie deed zelfs onderzoek naar mogelijke mishandeling door Elaine, maar kreeg de zaak nooit hard.

Ook Hawkings kinderen stonden op gespannen voet met de vrouw van hun hulpbehoevende vader. Zij waren ervan overtuigd dat ze hem belemmerde in zijn vrijheid.

Hawkings dochter Lucy vermoedde dat haar stiefmoeder uit was op geld. „Als ze hoopt op een flinke erfenis dan komt ze nog bedrogen uit, al zullen wij haar geen strobreed in de weg leggen. Van mij mag ze stikken in mijn vaders geld.”

Eenzaamheid
Keerzijde van de medaille was dat Hawking misschien lichamelijk weerloos was, geestelijk was hij dat zeker niet. Hij zou zijn echtgenotes vaak hebben gekleineerd en gepest, iets waar hij een bijna satanisch genoegen in leek te hebben. Uiteindelijk eindigde ook Hawkings tweede huwelijk in een echtscheiding, waardoor de geleerde sinds 2006 was aangewezen op de aandacht van ’round the clock’ verpleegsters.

Geen pais en vree dus in het persoonlijk leven van de man die op handen werd gedragen door zijn collega’s en internationale grootheden als BARACK OBAMA (56) en wijlen NELSON MANDELA.

Maar ergens zal in de wetenschapper ook sprake zijn geweest van bitterheid om zijn trieste lot, al leefde hij dan ruim een halve eeuw langer dan hij verwachtte.

Vrouwen bleven hem altijd intrigeren. Maar onmiddellijk gaf hij toe niets van ze te begrijpen. Hij bekende ook dat hij in de eenzaamheid van zijn dagelijks leven vaak aan niets anders dan vrouwen dacht. „Ze zijn het grootste mysterie dat er is.”

Zijn kinderen zijn intens verdrietig door de dood van hun buitengewone vader. „Hij was een bijzondere man en een geweldige wetenschapper. Zijn nalatenschap, zijn moed, doorzettingsvermogen en zijn briljante gevoel voor humor zullen voor altijd een bron van inspiratie blijven. Wij zullen hem eeuwig missen.

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... efdesleven
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door oktagon » 19 mar 2018, 17:25

Als jij (Fenna) wordt opgesplitst in een ontsnappende geest en een uitgeschakeld lichaam en je volgens de schijndood-reportages
kunt zien hoe/wat er beneden jou bij het sterfbed van jou wordt besproken;vraag ik me af of die geluiden ook worden opgenomen
(je ogen en oren zitten nl. nog vast aan je overleden lichaam)?!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Fenna » 19 mar 2018, 18:32

Ik zou het niet weten.
Ik ga er van uit dat ik er niets van mee krijg.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een geweldig nummer vind.
Ik heb een paar maal een BDE gehad en zag wel van alles onder mij gebeuren, maar hoorde niets.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door oktagon » 19 mar 2018, 18:46

Bedankt voor je reactie over jouw BDE,Fenna,ik vraag niet verder!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Tammy » 20 mar 2018, 13:24

Ik ben het met je eens Gast1 dat Hawking het niet zwaarder heeft gehad door zijn intelligentie.
Het maakte zijn wereld zoveel groter terwijl die wereld steeds kleiner werd op lichamelijk gebied.
De film die word genoemd staat op Netflix.
Die heb ik verleden jaar gezien en gepost hier bij Media,

Twee scènes ontroerde mij en ik denk dat Gast1 diezelfde ontroering zal voelen.
Ik ken zijn beleving van mooie filmscènes een beetje zoals musicals enz.
Deze film is geen musical maar de schoonheid ervaren is iets wat ik denk dat Gast1 hier ook ziet in die twee scènes.

De eerste minuten van de film word er gefietst op de campus met muziek die zo mooi is.
Ik voelde me even twintig , dat gevoel van heel de wereld aankunnen en niemand kan mij stoppen , dat gevoel voelde ik zo sterk weer net als lang geleden.
Dat gevoel dat dromen uit kunnen komen misschien.
Prachtig om dit eventjes weer te ervaren tijdens de eerste minuten van de film. :grin:

En de scene dat hij in gedachten het potlood van de grond op pakt.
Mama mia tranen in mijn ogen.

De film is mooi gemaakt vind ik zelf.
En ook zijn liefdesleven komt er in voor.
Niemand is perfekt ook Hawking niet.
Ik vond hem een zeer boeiende man.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Gast1 » 20 mar 2018, 13:41

Tammy schreef:
20 mar 2018, 13:24
Twee scènes ontroerde mij en ik denk dat Gast1 diezelfde ontroering zal voelen.
En die film heb ik gezien en pas nog was die film ook op tv.
Ik attendeerde mijn Moeder erop en ze kreeg dezelfde emotionele ervaring zoals jij die had Tammy en inderdaad ik ook.
Ik geloof dat ik nu zelfs nog een brok in mijn keel krijg.

Dit was die mooie en 'helende' muziek:


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Tammy » 20 mar 2018, 14:07



Kijk Gast1 , zat ik toch goed met jou, :wink:



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door oktagon » 20 mar 2018, 17:55

De getoonde schemas,die bij beide -in verschillende kleuren- voorkomen,tonen aan de linker zijde nmm. heel schemaische het jaarlijkse draaien van en binnen het zonnestelsel voor;
het bovenste deel voor de zomerse deel en het onderste voor voor het winterse deel ; de omwenteling van de Aarde gebeurt verder van de Zon af; dit is geen uitvinding van Hawkings maar was al veel langer bekend.
Op die aanwezige kennis heeft hij-door zijn vermogens-,voort geborduurd.
De begeleidende muziek is een repetitie van geluiden,die wrs.de jaarlijkse bewegingen binnen ons Zonnestelsel in het Universum,weergeven.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door univers » 25 mar 2018, 06:00

Hoe Stephen Hawking op de valreep het multiversum 'temde'

En wat dat betekent voor de toekomst.

Stephen Hawking streefde naar eigen zeggen naar “een volledig begrip van het universum, waarom het is zoals het is en waarom het überhaupt bestaat.” Dergelijke vragen voeren ons terug naar de oorsprong: het begin van alles, de oerknal. Hawking deed er intensief onderzoek naar en in 1983 presenteerde hij samen met de Amerikaanse natuurkundige James Hartle het no-boundary-model. Een quantummodel dat beschrijft hoe de tijd zoals wij die vandaag de dag kennen en ervaren, met de oerknal het leven zag. “Een wiskundig zeer elegante en zeer veelbelovende theorie,” aldus natuurkundige Thomas Hertog, verbonden aan de KU Leuven. Maar ironisch genoeg bracht die ‘elegante theorie’ ons niet direct dichter bij een beter begrip van ons eigen universum. “Jarenlang bleef onduidelijk wat voor soort universum er volgens het ‘no-boundary-model’ uit de oerknal rolde,” vertelt Hertog. “Maar geleidelijk aan realiseerden we ons dat het model niet één, maar een oneindig aantal universa beschreef. Kosmologen noemen dat het multiversum: een verzameling universa die naast elkaar bestaan. Het leidde tot een paradox, want het betekende dat het model weinig kon vertellen over ons eigen universum, dat slechts één universum uit een oneindige set universa is.” Het zal niemand verbazen dat dat Hawking niet lekker zat. “Hawking was niet tevreden met die stand van zaken,” vertelt Hertog. “‘Laten we proberen het multiversum te temmen’, zo vertelde hij mij een jaar geleden.” En zo geschiedde. Hawking en Hertog sloegen de handen ineen. Het mondde uit in – naar later zou blijken – het allerlaatste wetenschappelijke paper waar Hawking zijn medewerking aan verleende: ‘A Smooth Exit from Eternal Inflation‘. https://arxiv.org/pdf/1707.07702v2.pdf

Inflatie
Om te begrijpen wat Hawking en Hertog in hun paper hebben gedaan en waarom dat zo belangrijk is, moeten we terug naar het begin. Letterlijk. Terug naar de oerknal waaruit ons universum en wellicht vele andere universa zijn voortgekomen. Aangenomen wordt dat er kort na de oerknal sprake was van inflatie, oftewel een supersnelle uitdijing. In een fractie van een seconde zou het universum ontzettend groot zijn geworden. Door de jaren heen hebben natuurkundigen verschillende modellen ontwikkeld die deze inflatie beschrijven en de meeste van die modellen voorspellen een inflatie die nooit stopt (eternal inflation). Maar gek genoeg zien we dat niet terug in ons eigen universum; dat dijt nog wel uit, maar lang niet zo snel als kort na de oerknal het geval was. Zitten de modellen er dan naast? Is de inflatie toch gestopt? Nee, zo stellen de meeste onderzoekers, de inflatie gaat door. Alleen gebeurt dat niet in, maar buiten ons universum. De modellen geven aan dat er ten tijde van de inflatie – dus kort na de oerknal – bubbels in de ruimtetijd ontstonden en dat elk van die bubbels een universum met zijn eigen natuurwetten herbergt. In sommige van die bubbels – zoals de onze – zou de inflatie gestopt zijn, terwijl deze in andere is doorgegaan. Bovendien zou er ook tussen de bubbels sprake zijn van een continue inflatie, wat betekent dat er continu ruimte ontstaat tussen bubbels waarin weer nieuwe bubbels – oftewel universa met compleet andere natuurwetten – kunnen ontstaan. Het resultaat is een gigantisch multiversum. “Sommige onderzoekers denken zelfs dat er zo oneindig veel universa ontstaan die bovendien oneindig gevarieerd zijn. Een multiversum waarin dus eigenlijk alles kan.” Het no-boundary-model van Hawking en Hartle in haar oorspronkelijke vorm onderschrijft dat. En dat is een probleem. “Je wilt graag een model van de oerknal hebben dat iets zegt over ons universum,” legt Hertog uit. Maar in plaats daarvan leek volgens no-boundary-model alles mogelijk te zijn. “Het is oneindig gevarieerd, alles kan. En daardoor kun je het niet testen, want het vertelt ons heel weinig over ons eigen universum.”

“IN HET RECENTE PAPER VAN HAWKING EN HERTOG VERDWIJNT HET MULTIVERSUM NIET, MAAR HET WORDT WEL FLINK GEREDUCEERD”

Snaartheorie
Met het laatste paper dat Hawking samen met Hertog schreef, komt daar echter enigszins verandering in. “Dit laatste paper is eigenlijk een poging om het oorspronkelijke quantummodel van de oerknal dat Hawking en Hartle ontwikkelden op een rigoureus wiskundig fundament te plaatsen,” vertelt Hertog. “Eigenlijk hebben we het oorspronkelijke model opnieuw geformuleerd door gebruik te maken van de snaartheorie, die er in de jaren tachtig (toen Hawking en Hartle hun quantummodel presenteerden, red.) nog helemaal niet was. En in die nieuwe formulering verdwijnt het multiversum niet, maar het wordt wel flink gereduceerd: het resulteert in een veel beperkter scala aan universa.” Oftewel een multiversum waarin toch niet alles kan. We maken ons heelal weer wat meer uniek. “En dat theoretische feit maakt het multiversum – als het klopt – testbaar.” Zover zijn we nu echter nog niet, zo benadrukt Hertog. “De kern is dat dit paper ons een stap dichter bij een wiskundig gezond model van het multiversum brengt. En op basis van zo’n model zouden we dan voorspellingen kunnen formuleren of afleiden die in ons heelal getoetst kunnen worden.”

Nieuwe vraagstukken
Een gereduceerd multiversum brengt ons dichter bij de mogelijkheid om het bestaan ervan te toetsen. Maar het levert ook problemen op. Neem bijvoorbeeld het vraagstuk van de kosmologische constante. Dit is een onzichtbare energie in het heelal (we noemen deze nu: donkere energie) die afstotend werkt en kan verklaren waarom het heelal uitdijt. Onderzoek wijst uit dat de kosmologische constante kleiner is dan de theorie voorspelt. Veel onderzoekers verklaren dit nu middels het multiversum: er zijn heel veel universa met elk hun eigen natuurwetten en kosmologische constantes en we hebben gewoon geluk dat die kosmologische constante in ons universum zo laag uitvalt dat er sterren, planeten en uiteindelijk ook leven kon ontstaan. Maar in een gereduceerd multiversum neemt de kosmologische constante niet alle mogelijke waarden aan. “En dus kun je de veelheid van universa niet gebruiken als verklaring voor onze kleine kosmologische constante,” aldus Hertog. Het betekent dat we – als het werk van Hawking en Hertog klopt – op zoek moeten naar een nieuwe verklaring hiervoor.
Opmaat naar meer
Het paper van Hawking en Hertog kan dus wel eens de opmaat zijn naar de ontdekking van het multiversum. Maar hoe gaat die ontdekking eruit zien? Wie hoopt dat deze gepaard gaat met het direct waarnemen van parallelle werelden, zal van een koude kermis thuiskomen, zo voorspelde professor Daniel Baumann onlangs in een interview met Scientias.nl. “Ik ben niet zo hoopvol dat we andere universa gaan observeren. Dus ik hoop dat we een theorie kunnen ontwikkelen waarvan verschillende aspecten getest kunnen worden en waaruit blijkt dat het multiversum een onvermijdelijke consequentie van inflatie en snaartheorie is.” Hertog denkt er net zo over. “Dit is in de eerste plaats een theoretische, wiskundige zoektocht.” Maar hij denkt wel dat we in een later stadium in ons eigen heelal effectief overtuigend bewijs kunnen vinden voor inflatie en dus voor de multiversum theorieën van de oerknal waaruit inflatie voortkomt. “Hierbij denk ik in het bijzonder aan signalen in de kosmische achtergrondstraling veroorzaakt door zwaartekrachtsgolven die gepaard gaan met inflatie (zie kader, red.).”
Zwaartekrachtsgolven zijn rimpelingen in de ruimtetijd die we sinds kort kunnen detecteren. Aangenomen wordt dat de inflatie kort na de oerknal gepaard ging met zwaartekrachtsgolven die zich nog altijd voort haasten door het universum. “Die zijn al dertien miljard jaar onderweg en hebben dus enorme golflengten. Het betekent dat we ze niet waar kunnen nemen met LIGO of VIRGO,” vertelt Hertog, verwijzend naar observatoria waarmee in de afgelopen jaren meerdere zwaartekrachtsgolven zijn ontdekt. “Daarvoor hebben we veel grotere detectoren, zoals LISA, nodig.” Maar die zwaartekrachtgolven laten ook sporen na in de kosmische achtergrondstraling. Ze hebben een effect op de polarisatie van die straling. En we hebben de technologie om dat effect op te sporen.” Eerder werd bijvoorbeeld met Planck – tevergeefs – naar sporen van die zwaartekrachtsgolven gezocht. “Maar de opvolgers van Planck komen eraan.”
Hertog kan echter niet vaak genoeg benadrukken dat we nog niet zover zijn. “Eerst moeten we modellen van de oerknal een rigoureus wiskundig fundament geven. Dan kunnen we voorspellingen doen. En dan kunnen we die voorspellingen pas gaan toetsen.”

Er moet dus nog veel werk verzet worden. Maar we hebben het hier dan ook over de ‘heilige graal’ binnen het vakgebied waarin Hawking en Hertog opereren. “We willen tot een wiskundig coherent model van de oerknal komen dat bovendien testbaar is – en het multiversum is daarvan een belangrijk ingrediënt. En als dat lukt, is dat een gamechanger. Het verandert onze blik op de kosmos. Ook leren we iets meer over onszelf en onze plaats in het gehele plaatje.” Reden genoeg voor theoretisch natuurkundigen om hun zoektocht voort te zetten. Ze moeten het daarbij vanaf nu zonder Hawking doen. “Hawking is binnen ons vakgebied één van de groten uit de 20e eeuw,” erkent Hertog. “Maar ook hij was ingebed in een dynamische, interactieve wetenschappelijke gemeenschap die voortbouwt op voorgangers. In die zin zijn we allemaal een schakel in een verhaal dat generaties en ook Hawking overstijgt. Maar het is niet zo dat het verhaal niet verder gaat nu hij er niet meer is.” De komende jaren of misschien wel decennia zal moeten blijken hoe dit spannende verhaal afloopt of beter gezegd: hoe het ooit allemaal is begonnen. “Als we dat weten, heeft het heelal één van haar diepste geheimen prijsgegeven.”

Afbeelding
Ons universum: een bubbel in een eeuwig groeiende zee gevuld met bubbels? Afbeelding: TheDigitalArtist / Pixabay.

https://www.scientias.nl/hoe-stephen-ha ... sum-temde/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door Gast1 » 25 mar 2018, 06:38

Met dank aan univers:
Caroline Kraaijvanger schreef:
25 mar 2018, 06:00
Maar we hebben het hier dan ook over de ‘heilige graal’ binnen het vakgebied waarin Hawking en Hertog opereren.
“We willen tot een wiskundig coherent model van de oerknal komen dat bovendien testbaar is – en het multiversum is daarvan een belangrijk ingrediënt.
En als dat lukt, is dat een gamechanger. Het verandert onze blik op de kosmos. Ook leren we iets meer over onszelf en onze plaats in het gehele plaatje.
” Reden genoeg voor theoretisch natuurkundigen om hun zoektocht voort te zetten.
Ze moeten het daarbij vanaf nu zonder Hawking doen. “Hawking is binnen ons vakgebied één van de groten uit de 20e eeuw,” erkent Hertog.
“Maar ook hij was ingebed in een dynamische, interactieve wetenschappelijke gemeenschap die voortbouwt op voorgangers.
In die zin zijn we allemaal een schakel in een verhaal dat generaties en ook Hawking overstijgt.
Maar het is niet zo dat het verhaal niet verder gaat nu hij er niet meer is.”
De komende jaren of misschien wel decennia zal moeten blijken hoe dit spannende verhaal afloopt of beter gezegd: hoe het ooit allemaal is begonnen.
“Als we dat weten, heeft het heelal één van haar diepste geheimen prijsgegeven.”
Verum, sine mendatio, certum et verissimum ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door univers » 25 mar 2018, 15:16

Verum, sine mendatio, certum et verissimum ...
Weet je zelf wel wat daar staat?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Stephen Hawking (76) overleden

Bericht door gouwepeer » 25 mar 2018, 16:21

univers schreef:
25 mar 2018, 15:16
Verum, sine mendatio, certum et verissimum ...
Weet je zelf wel wat daar staat?
Maar zonder te liegen, bepaalde de meeste*

* de vertaling volgens Google.

Plaats reactie