Geef robots geen mensenrechten

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door herman50 » 17 apr 2018, 12:23

die zijn toch zo gek nog niet mensen±±±±±±

De grote problemen bij de productie van de Tesla Model 3 lijken opgelost. Elon Musk greep in. Zijn oplossing: meer mensen in plaats van robots.

De productie van de goedkopere Tesla Model 3 loopt fors achter op de doelstelling die het bedrijf had. De productiedoelen zijn al meerdere keren verlaagd en de problemen in de fabriek waren zelfs zo groot, dat Musk deze maand zelf in moest grijpen.

In een interview met tv-zender CBS vertelt Musk waar het probleem zat: sommige robots werkten niet. "We hadden dit complexe netwerk van transportbanden en dat werkte niet. Dus dat hebben we compleet eruit gegooid", aldus Musk, die naar eigen zeggen zelfs af en toe in de fabriek sliep om de productie weer aan de praat te krijgen.

Op Twitter erkent hij ruimhartig zijn fout: "Ja, de uitgebreide automatisering bij Tesla was een fout. Om precies te zijn, mijn fout. Mensen worden onderschat."

'Productie snel omhoog'

Met het vervangen van een gedeelte van de geautomatiseerde processen, lijkt Musk de boel weer op de rit te hebben. In het interview zegt hij dat er 2000 Model 3's per week worden gemaakt. Hij schat dat de productie dit kwartaal drie tot vier keer hoger uitkomt dan de 2000 auto's per week.
http://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieu ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Tammy » 17 apr 2018, 12:30

Inderdaad , goed gedaan van ze. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Fenna » 17 apr 2018, 18:53

Als een robot op tilt slaat en je moet als mens dat ding uitschakelen (doden), wat dan als het mensenrechten heeft, dan zou het om moord gaan.
Dan zou je als mens de bak in draaien voor moord op een machine.
Dan zou je ook theoretisch je computer ook vermoorden als je hem uitschakeld of je auto van contact af doet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door univers » 17 apr 2018, 19:30

Hij heeft een aan en uitknop Fen.
Gewoon op zijn neus drukken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Tammy » 17 apr 2018, 20:00

Daar zeg je me wat Fenna, maar een pc of auto zijn geen robots.
Alhoewel als je verder door denkt dan in wezen wel een beetje.
Ingewikkeld dit. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door univers » 17 apr 2018, 20:12

Ik vraag mij af waar de mensenrechten zijn, van mensen die in oorlogsgebieden wonen.
Waar zijn de rechten van vrouwen en kinderen die daar verkracht worden.
Staan robots dan boven mensen?
Deze wereld wordt steeds ziekelijker.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Fenna » 17 apr 2018, 21:05

;P!
Laten ze dat eerst maar eens inorde maken eer ze een machine mensenrechten geven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door herman50 » 18 apr 2018, 07:13

Fenna en Uni beide een 10!,, zie me al een gesprek -je- voeren met een stuk ijzer, kan je beter voor de spiegel gaan staan krijg je nog antwoord he fijne dag nog ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door univers » 18 apr 2018, 07:22

kan je beter voor de spiegel gaan staan krijg je nog antwoord
Als ik heelde dag tegen de zelfde porem aankijkt, wordt je ook niet vrolijk van, je haalt het mooie eraf. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Fenna » 18 apr 2018, 07:30

Tammy schreef:
17 apr 2018, 20:00
Daar zeg je me wat Fenna, maar een pc of auto zijn geen robots.
Alhoewel als je verder door denkt dan in wezen wel een beetje.
Ingewikkeld dit. [think]
Zie ook maar eens hoe de Tesla zich ontwikkeld.
Die auto kan nog net niet zelf denken maar die kant kan het op gaan als ze dat doorontwikkelen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Tammy » 18 apr 2018, 08:18

Ja dat klopt Fenna , mensenrechten is al moeilijk zat voor de mens zelf zoals Univers al treffend zegt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Determinist » 18 apr 2018, 08:27

univers schreef:
17 apr 2018, 20:12
Ik vraag mij af waar de mensenrechten zijn, van mensen die in oorlogsgebieden wonen.
Waar zijn de rechten van vrouwen en kinderen die daar verkracht worden.
Staan robots dan boven mensen?
Deze wereld wordt steeds ziekelijker.
Ik denk dat je de clou van het vraagstuk niet helemaal doorziet.

De mensen die de rechten niet krijgen (vanwege oorlog etc etc) hebben deze rechten wel.
Er is een verschil in hoe je een mens van rechten voorziet en hoe je dit in de praktijk brengt.

En uiteraard loopt dit niet gelijk. Maar dit is wel het uiteindelijke doel.
Dat je als mens je recht kan halen bij instanties die daarop toezien. Echter is in de wereld het nog niet zo geregeld dat dit ook kan.
Op sommige plekken meer dat op andere plekken.

Het is dus ook niet zo, zoals jij vraagt, of robots boven mensen staan. Dat is dus niet het geval.

Het vraagstuk is deze: heeft een organisme die vanuit de mens niet te onderscheiden is van een mens en waarbij het organisme zelf zich niet anders ziet dan een mens....heeft deze rechten?
Mogen wij mensen deze organismen als slaven gebruiken? Mogen wij deze naar gelang doden? Mogen wij deze organismen uitbuiten, verkrachten ?

Je moet een robot dus niet zien als een blik met draadjes die een kunstje kan. Het Tesla voorbeeld is niet een robot waar we hier over spreken.
Deze robots zijn gereedschappen die handige kunstjes kunnen.

Het gaat om technologische organismen die voelen, emoties hebben, zich zorgen maken, lief hebben etc etc. Als je met een dergelijk organisme zou praten zonder dat je het weet dat het een andere soort is, en je merkt geen verschil, dan heeft deze de Turing test doorstaan.

En het vraagstuk is dan: heeft deze rechten?

Ik denk van wel.

Ook tijdens het geven van rechten aan de mens is dit in stappen gegaan. Hoe lang waren zwarte mensen geen mensen? Hoelang zijn deze gezien als inferieur.
Hadden dus ook geen rechten.
Wat met vrouwen? Inferieur aan mannelijke mensen. Dus minder rechten.

Maar zodra wij in contact komen met niet-menselijke soorten die minimaal op hetzelfde niveau staan als de mens, zou deze ook rechten moeten hebben.
En wat denk je van organismen die qua niveau veel hoger staan dan de mens?
De kans is groot dat als wij niet dezelfde maat nemen wij niet de alien-rechten krijgen en dat de mens het slaafje wordt van een andere soort.

Klinkt allemaal SF en dat is het nu ook. Echter is het een filosofisch vraagstuk waar je over moet nadenken.

Het gebruiken van het begrip robots zoals we die nu kennen is incorrect in deze discussie. Het gaat niet om gereedschap, maar over zelfbewuste organismen die niet menselijk zijn waar we nu nog geen enkel voorbeeld van hebben maar die we wellicht in de toekomst gaan krijgen. Van Aardse danwel buitenaardse oorsprong.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door Tammy » 18 apr 2018, 08:37

Determinist schrijft :
Klinkt allemaal SF en dat is het nu ook. Echter is het een filosofisch vraagstuk waar je over moet nadenken.

Het gebruiken van het begrip robots zoals we die nu kennen is incorrect in deze discussie. Het gaat niet om gereedschap, maar over zelfbewuste organismen die niet menselijk zijn waar we nu nog geen enkel voorbeeld van hebben maar die we wellicht in de toekomst gaan krijgen. Van Aardse danwel buitenaardse oorsprong.
Nu snap ik het wat beter Determinist.
Je hebt het dus over andere levensvormen en geen ijzer met draadjes, want dat is wel een verschil.
De buitenaardse levensvormen zijn ons afgezien van getuigenverklaringen over wat die mensen hebben gezien denk ik zeer uiteenlopend in het universum.
Ik denk dat er vele soorten zijn misschien zelfs soorten die uit een soort bewustzijn bestaan maar geen vorm hebben.
Dit laatste kan ik niet goed uitleggen.
Als al die levensvormen zouden samen leven met de mens op deze planeet dan zullen de rechten gelijk moeten worden uiteindelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Geef robots geen mensenrechten

Bericht door herman50 » 18 apr 2018, 10:16

ik heb het altijd moeilijk met dit gedoe, als je nou kijkt naar bv de bomen die NU uitbotten, de vogels die NU een nest bouwen is dat geen bewustzijnd gedrag?? waarom gaan ze zover het universum -nee Uni jij niet- zal wel gezegd worden ja ze kijken naar de zon....... maar het was begin dit jaar toch óók warm en zonnig waarom deden ze toen niks omdat ze écht dondergoed weten en beseffen dat er de tijd nog niet was ...... waarom kijken we niet naar de volkswijsheid ,,,,in Mei legt ieder vogeltje een ei ...... als ik dan lees in de toekomst . ja hallo we leven nu niet in de toekomst ....als het jaar 2050 er is zou ik 100 zijn nou dat haal je dus niet dus dié toekomst ....... en waarom hebben die hulphonden nog geen status , geweldig wat die dieren doen ze geven je liefde genegenheid troost ... nog méér?
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie