Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Tammy » 07 mei 2018, 19:39

Afbeelding

Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant: ‘Alles wordt duidelijker met een ;- )’

Sommige leestekens die Nederlanders al fervent gebruiken op Whatsapp, Facebook of Snapchat, verdienen ook een plek in kranten en andere serieuze teksten.

Dat vindt Hans Bennis, algemeen secretaris van de Nederlandse Taalunie. Hij denkt bijvoorbeeld aan de knipoog, het driedubbele gebruik van uitroeptekens of de combinatie van uitroep- en vraagteken.

Volgens Bennis, de baas van de kennis- en beleidsorganisatie voor Nederlandse taal, kunnen de ‘nieuwe’ leestekens een goede aanvulling op de oude tekens zijn. ,,Het is niet voor niets dat sommige leestekens, of de bepaalde toepassing van leestekens, op platforms als Whatsapp zo populair zijn. Ze geven een emotie weer die we anders blijkbaar moeilijk kunnen uitdrukken.’'

Het beste voorbeeld: de knipoog. ,,Iedereen weet dat ironie een lastig stijlfiguur is. Er kunnen enorme misverstanden ontstaan als lezers iets ernstig opvatten wat de schrijver ironisch bedoelt. Voeg je een knipoog toe, dan is direct duidelijk: dit is niet serieus. Het lijkt me dus bij uitstek een leesteken voor bijvoorbeeld een kranteninterview. Het maakt namelijk nogal uit of een politicus iets meent of een geintje maakt.’’

Uitroeptekens.

Ook het ‘nieuwe’ gebruik van uitroeptekens vindt hij een verrijking voor de Nederlandse taal. ,,Op Whatsapp plaatsen we drie uitroeptekens als we een woord of zin veel kracht bij willen zetten. Dat kan, denk ik, in formele teksten ook goed werken. Net als de combinatie van uitroep- en vraagteken. Daarmee drukken we een gevoel van verwondering en verbijstering uit dat we anders lastig kunnen weergeven.’’

Het verbaast Bennis dat er nog zo’n kloof is tussen het gebruik van taal op sociale platforms en andere media. ,,Zelfs grote schrijvers als Hermans en Mulisch hebben al eens gepleit voor een ironieteken, omdat ze het nut ervan zagen. Er is in 2007 zelfs een soort bliksemschicht als officieel ironieteken geopperd. Dat is alleen nooit in zwang geraakt. Misschien omdat het niet op het toetsenbord voorkwam? Nu hébben we een geslaagd ironieteken en passen we het helaas alleen in app'jes toe.’’

Taal verandert.

Vroeger of later zal het informele taalgebruik het formele volgens hem hoe dan ook beïnvloeden. Er zullen dus ook leestekens verdwijnen, meent hij. ,,Dat geldt bijvoorbeeld voor de puntkomma, de komma en de dubbele punten. De puntkomma wordt in app'jes bijvoorbeeld alleen nog gebruikt voor het ironieteken en ook dubbele punten en komma's komen weinig voor. Logisch, vind ik, want je hebt die tekens bijna nooit nodig om een tekst te begrijpen. Ze bestaan vooral bij gratie van conventie. We zijn het zo gewend, dus we doen het zo.’’ De punt zal daarentegen altijd belangrijk blijven. ,,Ook in app'jes wordt een zin onbegrijpelijk als de afzender niet af en toe een punt zet.’’


Of de taalkundige die sinds vorig jaar aan het hoofd staat van de prestigieuze Taalunie nog een knipoog aan dit betoog wil toevoegen? ,,Nee hoor. Ik vind echt dat we met z’n allen wat meer open moeten staan voor veranderingen, want taal is een veranderlijk fenomeen. Er komt eens wat bij. Er verdwijnt eens wat. Allemaal geen enkel probleem, zolang we elkaar maar goed begrijpen.’’

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Tammy » 07 mei 2018, 19:50

Man hoepel op met je stomme tekens , ik heb al heel mijn leven last van afkortingen die ik niet begrijp. [burn]
Hele vergaderingen op mijn werk heb ik bijgewoond waar ik totaal geen flauw idee had waar ze het over hadden door die idiote afkortingen !
En dat jarenlang ! [crygr]
En na 100 keer vragen terwijl de rest het wel snapt hou je vanzelf op. [huil]

Laat staan tekens.......zei de oude vrouw van tegen de zestig die ondanks dat ze al jarenlang een prachtig forum heeft op het moderne internet deze ontwikkeling met lede en ietwat vermoeide oogjes aanziet. :?

Hoe hard kan ik nog mee hollen voordat ik hopeloos achter loop en tekentjes moet ontcijferen om iets te kunnen lezen....... [euh?]

Als het zover is dan..............hee Scotty beam me up darling. :mrgreen: :aliensmile:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Cornelius

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Cornelius » 07 mei 2018, 23:25

Whatsapp-tekens in de krant? Nee, liever niet.
De komma wegdoen? Alsjeblieft nee, want een komma kan heel functioneel zijn, bijvoorbeeld voor tussenzinnen. Voor het gebruik van de komma zijn geen eenduidige regels, maar komma's vind ik vaak heel nuttig.
Aan emoticons en smileys heb ik een hekel. Ik gebruik ze zeer spaarzaam: één of twee keer per jaar. Het overdadig gebruik ervan vind ik een teken van taalarmoede.
Ook het uitroepteken moet naar mijn mening slechts sporadisch gebruikt worden. Twee of drie uitroeptekens achter elkaar is een klap in mijn gezicht en werkelijk totaal overbodig.
Een ironieteken maakt de lezer lui. Als je twijfelt of iets serieus dan wel grappig bedoeld is, kom je dat meestal wel te weten door een artikel nog eens in zijn geheel te lezen.
Een ironieteken gebruiken vind ik te vergelijken met het vertellen van een grap en dan vooraf zeggen dat je een grapje gaat maken. Dan is de lol er wel af.
Ik hou gewoon van een sobere schrijfstijl. Natuurlijk begrijp ik wel dat er mensen zijn die er van houden elke zin te versieren met tekeningetjes, poppetjes en plaatjes.
Eigenlijk moesten die kleurloos zijn zodat je de rijk versierde tekst kunt uitprinten en aan je kleinkinderen vragen de afbeeldinkjes in te kleuren.

Gast1

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Gast1 » 08 mei 2018, 05:47

Whatsapp-tekens in de krant?
Hmmmm ....

Ooit is er geloof ik iemand geweest die enkel spijkers als geschrift ging gebruiken.
Dat was het spijkerschrift, toch?? ... :mrgreen:

Inmiddels zijn we weer een paar jaartjes verder en is ook de taal toch iets complexer geworden.
Logisch, want alles is complexer geworden. [jaja]

Teksten zonder leestekens ... ik kan er vaak niets mee. "nee
Leestekens verrijken de tekst zodat de tekst beter geïnterpreteerd wordt.
Op het vorige forum zaliger ontdekte ik de smileys!!

Eindelijk een middel om de tekst op te fleuren én duidelijker te maken.
Ik gebruikte ze te pas en te onpas maar iets later ontdekte ik toch ook wel dat ze in een tekst gingen 'storen'.
Minder smileys en dan gewoon op klein formaat storen veel minder, en al zeker als ze niet bewegen.
Bewegen leidt af en bewust ben ik nu leestekens en smileys aan het gebruiken.
Ik gebruik smileys waarbij ik denk duidelijker te zijn, maar dat is ook wat ik hoop.
Teksten kunnen dan wat minder 'anders' geïnterpreteerd worden.

Ik zie smileys en whatsapp-tekens tot op een zeker hoogte als een verrijking.
Het pictografische schrift wat 5500 jaar geleden uitgevonden werd, voordat het spijkerschrift zijn intrede deed, lijkt daarmee terug te komen.

Whatsapp-tekens? Enkel in de krant? ... Whatsup? De volgende stap is dat dat die tekens niet enkel in de krant geplaatst worden.
De jurisprudentie lijkt mij overigens een stuk duidelijker én leuker te worden.
En geloof maar dat ik dat kan weten.

Gewoon even wennen, alles veranderd ... ;- )

Arminius

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Arminius » 08 mei 2018, 07:55

Als iemand die de Nederlandse taal niet zo bijster goed schrijft [ik heb slecht 6 lagere school /genoten/afgemaakt] vind ik wel dat er wat voor te zeggen is. Zo weet ik ook nooit waar ik een komma in een zin moet plaatsen. En dat gedoe met d, t of dt. zijden of zijden, gleiden of glijden etc. etc. vind ik ook irritant. :)

Wist je trouwens dat er nog bijna 1 miljoen mensen in Nederland zijn die niet kunnen lezen en schrijven? En 2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd. Dan mis je een hoop zeg.

Gast1

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Gast1 » 08 mei 2018, 08:20

Tja, Nederlands is een werkelijk erg lastig taal.
En inderdaad, ik ben op de hoogte.
Bij jou echter was me nog niets opgevallen en dat komt waarschijnlijk dat de inhoud van jouw posten voor mij belangrijker waren dan de grammatica en woordkeuzes enz.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door herman50 » 08 mei 2018, 09:49

kunne we ook effe normaal doe ipv nog meer van die dingen toe te laten , zoals Tammy zegt Scotty beam me up , dan daarna mogen ze van mij beginnen met die ´poppekast´ fijne dag nog ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door MetalPig » 08 mei 2018, 10:21

Gast1 schreef:
08 mei 2018, 08:20
Tja, Nederlands is een werkelijk erg lastig taal.
Valt best mee. De meesten kunnen het als ze van de basisschool komen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door MetalPig » 08 mei 2018, 10:25

Arminius schreef:
08 mei 2018, 07:55
En 2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd. Dan mis je een hoop zeg.
Dat leek mij zwaar overdreven, maar een check bij de stichting Lezen en Schrijven leert dat dat getal klopt. Ik ben geschokt.

(Ik schreef "Ik ben geschokt" in plaats van een emoji te gebruiken. Het kan dus wel!)

Arminius

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Arminius » 08 mei 2018, 13:03

MetalPig schreef:
08 mei 2018, 10:25
Arminius schreef:
08 mei 2018, 07:55
En 2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd. Dan mis je een hoop zeg.
Dat leek mij zwaar overdreven, maar een check bij de stichting Lezen en Schrijven leert dat dat getal klopt. Ik ben geschokt.

(Ik schreef "Ik ben geschokt" in plaats van een emoji te gebruiken. Het kan dus wel!)
Ja, ik wist het tot voor kort ook niet. "nee

Gast1

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Gast1 » 09 mei 2018, 08:33

herman50 schreef:
08 mei 2018, 09:49
kunne we ook effe normaal doe ...
Bij de huidige tijdgeest is dit 'normaal' Herman.
Tijden veranderen en de dingen in die tijden ook, sinds het begin der dingen.

Gast1

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Gast1 » 09 mei 2018, 08:39

MetalPig schreef:
08 mei 2018, 10:21
Gast1 schreef:
08 mei 2018, 08:20
Tja, Nederlands is een werkelijk erg lastig taal.
Valt best mee. De meesten kunnen het als ze van de basisschool komen.
Tot die constatering kom ik allerminst MetalPig.
Er zijn velen die na de basisschool nog een opleiding hebben gevolgd.
Daaronder ook velen die een opleiding aan de hogere school hebben gevolgd en geslaagd zijn.
Ook in het vinden van een baan.

Moet je de brieven daar eens van lezen ...
En dan hebben we het niet over al anderen die enkel de basisschool hebben gevolgd -of niet- en een lagere opleiding.
Maar goed, nadat Arminius er gewag van maakte en jij het verifieerde waarbij je geschokt raakte, ben je er dus ook achter. :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door herman50 » 09 mei 2018, 09:41

Gast1 schreef:
09 mei 2018, 08:33
herman50 schreef:
08 mei 2018, 09:49
kunne we ook effe normaal doe ...
Bij de huidige tijdgeest is dit 'normaal' Herman.
Tijden veranderen en de dingen in die tijden ook, sinds het begin der dingen.
Afbeelding rustige dag verders ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Tammy » 09 mei 2018, 09:48

Schitterend plaatje. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door herman50 » 09 mei 2018, 10:18

dank je, ja ik snap het allemaal niet meer, als je op straat kijkt - bij koffietent of -woon 3 hoog- in de auto´s , alles en iedereen zit daar als een gek te ´appe? zappe?.... dat je wel es denkt is dit de toekomstige generatie ,,,, jaja Uni weet het de leeftijd ;) ,,,
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant

Bericht door Gast1 » 09 mei 2018, 11:03

"nee "nee "nee Herman, de tijdgeest van het hedendaagse. [jaja] [jaja] [jaja]

Plaats reactie