Donald Trump president ..... en wat nu?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door univers » 10 mei 2018, 15:46

Ik zie Rutte al in de Tweede Kamer met een brandende vlag schreeuwen en iedereen doet mee.
Als hij genoeg smeergeld krijgt, doet hij het zonder blozen. :oops:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 10 mei 2018, 15:52

Ik weet hoe jij over Rutte denkt Univers . :mrgreen:
Maar zelfs dat zie ik hem niet doen.
Dit doen volwassen mensen niet vlaggen verbranden en die leuzens roepen in een Parlement.
Ik vind dat zo`n idioot gezicht.
Maar zolang als ik leef gillen ze al zo naar Amerika en het Westen sinds de jaren 70.
Dat zal nooit veranderen denk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Witte wel » 10 mei 2018, 16:42

Het parlement geeft met deze "symbolische vlagverbranding" een duidelijk statement af.
Blijkbaar werkt de geciviliseerde wijze van onderhandelen niet met de huidige VS formatie en dan maar zo. Nagenoeg heel Europa was tegen deze uitreding van het nucleaire verdrag van de VS en hechte waarde aan dit verdrag. Netjes alles geregeld maar omdat de VS nu wilde afzien van het verdrag is dat verdrag nagenoeg niets meer waard. Iran was goed bezig door destijds dit verdrag te accepteren en daarvoor in de plaats meer internationale mogelijkheden verkreeg en tevens het gevaar, wat eigenlijk nog te betwijfelen viel, dat Iran nucleaire wapens zou gaan ontwikkelen en deze tegen Israël zou gebruiken weggenomen werd. Iran heeft veel moeten laten en krijgt nu het presentje dat eigenlijk een verdrag met de VS geen betrouwbaarheid bevat en enkel één partij dient en dat is de VS.
Trump echter heeft ook maar te dansen naar de pijpen van de deep state en ook dat komt steeds vaker aan het licht.
Dat in landen als Iran discussie voeren op een andere wijze verloopt is normaal en heeft alles te maken met cultuur en samenleving. In Arabische landen is discussievoeren met verheven stemmen een normaal iets. Deze mensen bezitten wat meer temperament dan hier in het westen. Na een debat schudden ze elkaar gewoon weer de hand en gaan verder met leven.
Bewust hebben ze hier in het parlement deze vlagverbranding toegepast om de aandacht van de media te verkrijgen en discussies op te werpen. Dat is aardig gelukt en de boodschap is erg duidelijk. Voor Iran is de maat vol bij de VS. Alle deuren staan nog vol open voor Europa maar omdat de VS heeft afgehaakt, en daarmee de onbetrouwbaarheid heeft getoond, is Iran klaar met de VS.
En dat hebben ze duidelijk gemaakt.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 10 mei 2018, 17:08

Het staat je vrij Witte wel om deze vlagverbranding te verdedigen natuurlijk.
Maar ik ben het daar niet mee eens , zeker niet dat het met cultuur te maken heeft en met temperament.
Heb je ooit de Engelsen horen schreeuwen naar elkaar tijdens debatten ?
Die staan bekend als een nuchter volk.
In Italia hebben we ook temperament maar gedragen zich niet zoals in Iran.

En geloof je werkelijk dat Iran braaf de deal naleefde ?
Ik geloof daar niet zo in, dit zijn landen die zich niks aan trekken van een land zoals Amerika.
De haat is groot, maar geloof wat je wilt.
Ik weet het niet 100 procent zeker net als jij dat ook niet weet.
Maar ik denk dat het niet zo is gegaan zoals men dacht.
De geschiedenis zal uitwijzen hoe dit uit pakt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 10 mei 2018, 17:14

Afbeelding

Historisch: Trump ontmoet Kim Jong-un op 12 juni in Singapore.

WASHINGTON - De Amerikaanse president Donald Trump zal op 12 juni in Singapore de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un ontmoeten.

Dat schreef Trump donderdagmiddag op Twitter. „We zullen allebei proberen er een erg speciaal moment van te maken voor wereldvrede”, aldus de president.

Het wordt de eerste keer dat de leiders van Noord-Korea en de Verenigde Staten met elkaar om de tafel zitten.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nog niet te vroeg juichen maar als het doorgaat is dat geweldig. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Witte wel » 10 mei 2018, 17:27

Tammy schreef:
10 mei 2018, 17:08
Heb je ooit de Engelsen horen schreeuwen naar elkaar tijdens debatten ?
Die staan bekend als een nuchter volk.
Ik geloof dat je hier iets gemist hebt.
Even naar de laatste Brexit debatten. De uitspraak: "Orde, order!!!!" Was één van de vaak voorkomende uitspraken.
En dat geldt niet enkel voor dit debat hoor. Ietsje vaker de Engelse politieke debatten bekijken en dan weet je dat de Engelsen niet zo nuchter zijn.

Daarnaast verdedig ik deze vorm van symboliek niet maar geef wel aan dat dit toegepast wordt een duidelijke boodschap af te geven.
Voor mij telt een vlag van een land totaal niet als iets waardevols en zie een verbranding hiervan ook niet als een aantasting van wie of wat dan ook.
Ik zie wel in de praktijk dat als een vlag van de VS of Israël verbrand wordt er aanzienlijk meer media aandacht aan word besteed dan als dat de nederlandse vlag zou zijn.
Maar als je het verbranden van een stukje materie wat uit moet gaan voor een vlag als een bedreiging ziet dan begin je toch wel angstig te worden.

En geloof je werkelijk dat Iran braaf de deal naleefde ?
Dacht je dat het westen dat wel deed en doet?
Je moest eens weten hoeveel nucleaire wapens Israël bezit en operationeel heeft. Maar die mogen dat blijkbaar.
En dat zijn vriendjes van Amerika.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 10 mei 2018, 17:42

Witte wel schreef :
Ik geloof dat je hier iets gemist hebt.
Even naar de laatste Brexit debatten. De uitspraak: "Orde, order!!!!" Was één van de vaak voorkomende uitspraken.
En dat geldt niet enkel voor dit debat hoor. Ietsje vaker de Engelse politieke debatten bekijken en dan weet je dat de Engelsen niet zo nuchter zijn.
Ik heb het niet over de Brexit debatten.
Ik ken Engeland behoorlijk goed mede ook dankzij mijn Engelse vrienden.
Zijzelf zeggen dat hun landgenoten koel zijn in hun gedragingen.
De debatten zijn daarentegen heftig maar doen niet wat Iran doet.
By the way, keek vroeger met mijn vrienden soms in good old England was leuk.
Ook thuis heb ik ze soms gezien, moet vaak lachen dan, vind het grappig.
Niks mis met temperament in zoiets maar wat je in Iran zag is blinde haat en woede.
Dus dat vind ik geen reden wat je zegt.
Daarnaast verdedig ik deze vorm van symboliek niet maar geef wel aan dat dit toegepast wordt een duidelijke boodschap af te geven.
Voor mij telt een vlag van een land totaal niet als iets waardevols en zie een verbranding hiervan ook niet als een aantasting van wie of wat dan ook.
Ik zie wel in de praktijk dat als een vlag van de VS of Israël verbrand wordt er aanzienlijk meer media aandacht aan word besteed dan als dat de nederlandse vlag zou zijn.
Maar als je het verbranden van een stukje materie wat uit moet gaan voor een vlag als een bedreiging ziet dan begin je toch wel angstig te worden.
Een vlag staat voor een natie .
Dat jij dat niet zo ziet prima.
Het gaat niet om een stukje stof, maar al waren ze een handdoek aan het verbranden , je doet niet zo iets .
Een bedreiging en angstig worden schrijf je over een vlag verbranden ?
Please Witte wel dat heb ik echt niet.
Daar ben ik echt te oud voor, zou ik ook niet hebben als ik 18 was maar goed.
Ik vind het verbranden van een vlag in Parlement getuigen van een geestelijke en ordinaire armoede en gebrek aan beschaving.
Maar jij vind dat er een duidelijke boodschap word afgegeven.........inderdaad Witte wel zeg dat wel.....

Maar volgens mij heb ik iets gemist.
Wanneer is er een Nederlandse vlag verbrand de laatste jaren ?
Ik weet het echt niet .
Zou ik net zo idioot vinden hoor.
En geloof je werkelijk dat Iran braaf de deal naleefde ?
Dacht je dat het westen dat wel deed en doet?
Je moest eens weten hoeveel nucleaire wapens Israël bezit en operationeel heeft. Maar die mogen dat blijkbaar.
En dat zijn vriendjes van Amerika.
Nee het westen is niet braaf.
De hele wereld is niet braaf.
Maar uit je antwoord kan ik opmaken dat jij de naleving ook niet zo gelooft of zie ik dat fout ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 10 mei 2018, 18:50

Ontmoeting Trump en Kim Jong-un vindt plaats in Singapore.

De Amerikaanse president Donald Trump ontmoet de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un op 12 juni. De historische top zal plaatsvinden in Singapore, schreef Trump op Twitter. ,,We zullen allebei proberen er een erg speciaal moment van te maken voor wereldvrede'', aldus de president.

Er werd lange tijd gespeculeerd over de locatie van het ongetwijfeld historische treffen tussen de twee leiders. Werd het Zweden, Mongolië of Singapore? Het wordt dus laatstgenoemde. “It should be quite something,” liet Trump eerder al optekenen toen hij kort vooruitblikte op de ontmoeting.

Belangrijkste inzet van het samenkomen lijkt vooralsnog het nucleaire programma van Noord-Korea te zijn. En Trump heeft reden genoeg om daar optimistisch over te zijn. Kim Jong-un verklaarde namelijk onlangs dat “hij zal overgaan tot de sluiting van de nucleaire testsite in mei en dat hij binnenkort experten van Zuid-Korea en de Verenigde Staten zal uitnodigen om het proces op een transparante manier kenbaar te maken”.

Jackpot.

Trump zegt dat hij voor de jackpot gaat: denuclearisering, ontwapening én strikte controles daarop. Dat hij niet alles gaat krijgen, weet hij ook. Kim zal hooguit een deel van zijn arsenaal willen ontmantelen. Zijn langeafstandsraketten opgeven, zal hij nooit. De Amerikaanse commentator Nicholas Kristof was eind vorig jaar in Pyongyang en sprak daar met Kims ambtenaren. De Noord-Koreanen noemden hem voorbeelden van wat een sterke leider wacht als die zijn nucleaire ambities opgeeft of er niet voor heeft gezorgd dat hij atoomraketten achter de hand heeft. ‘Kijk wat er is geworden van de Libische kolonel Gadaffi of de Iraakse president Saddam Hoessein. Kim zal niet dezelfde fout maken’, wisten ze in Pyongyang.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Gast1 » 10 mei 2018, 19:03

We zullen eens gaan zien ...

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Witte wel » 10 mei 2018, 21:20

Tammy schreef:
10 mei 2018, 17:42
Maar uit je antwoord kan ik opmaken dat jij de naleving ook niet zo gelooft of zie ik dat fout ?
Nee natuurlijk niet. Dergelijke verdragen zijn oppervlakkige overeenkomsten die als leidraad worden gebruikt. Als men niet afhankelijk is van elkaar stelt zo'n verdrag niets voor. Als men wél afhankelijk is dan worden ze nageleefd. En als ze niet nageleefd worden, worden ze "stiekem" omzeild. Als het volk hiermee zoet gehouden kan worden is dat prima, toch.
Politiek is een spel en dat wordt soms erg slim gespeeld. Een hele hoop poppenkast en sensatie maar in feite niet veelzeggend.

Wat die vlag betreft zie ik zeker anders. Deze staat niet voor een natie maar vertegenwoordigd deze en dat is heel iets anders.
Waar ik op doelde met de angsten waren in zijn algemeenheid bedoeld en niet naar jou persoonlijk.
Vaak wordt de verbranding van vlaggen door media enorm opgeblazen alsof dat een grote aantasting is voor een volk of natie wat het helemaal niet is. Het geeft een ongenoegen aan en de ene partij verbrand een vlag en de andere partij schiet raketten af uit ongenoegen. Zolang Iran vlaggen blijft verbranden en niet zoals de VS raketten af gaat schieten als een vergelding op een niet gebeuren dan is dat prima, ze doen hun best maar. Alleen de media blaast dat op en dat wekt bij een deel van de bevolking angsten op.
En eh, even voor de duidelijkheid. Het volk is iets anders als landsbestuur. Het landsbestuur is dan min of meer gekozen door het volk, al is dat in de meeste gevallen een schijnvertoning, maar gedraagt zich in de meeste gevallen totaal niet zoals het volk zelf. Tijdens verkiezingscampagnes wordt dat wel gesuggereerd maar na de verkiezingen is dat rap voorbij. Bij regionale politiek werkt dat nog wel zo maar in de landelijke top geheel niet. Daar staat men in het gelid. En als er geschreeuwd of gescholden dient te worden dan wordt dat gedaan. Soms slaat men met een schoen op tafel en soms gaat men op de vuist, wat hier in Europa ook al enkele keren is voorgevallen. Het volk zelf is vaak veel gemoedelijker en socialer.
Dus nee, het hele Iraanse optreden maakt amper indruk op mij en dat A3-tje van de Amerikaanse vlag dat aangestoken werd al helemaal niet.
Iran is echter wel een BRICS onderdeel dus als de VS Iran iets aan doet zal dat niet zonder splinters gaan en de reactie kan wel eens ongenadig zijn.
Maar dat vindt Trump ok mag ik concluderen.
Laatst gewijzigd door Witte wel op 10 mei 2018, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door taigitu » 10 mei 2018, 21:22

Even Off topic.

Het leven, of de mens, kan je soms zo verrassen....

Zo zet ik vanmorgen om 10.15 op dit topic over Trump een video.
Namelijk 'Peter Blanker die zingt 't Is Moeilijk Bescheiden Te Blijven'......
Ga ik vanmiddag hier de stad in en is een een rommelmarkt waar
ik op mijn gemak overheen slenter.
Zo sta ik te kijken bij een kraam met o.a. boeken en de vrouw
die naast mij staat, en ook de boeken bekijkt, begint op eens te zingen.
En raad eens welk liedje ze zingt.....?

Ja, inderdaad. Over 'toeval' gesproken. Het is een zeer oud liedje wat je zelden hoort.
Ik was zeer verrast. Zou het een 'zinvol' toeval kunnen zijn?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 11 mei 2018, 07:25

Witte wel schreef :
Tammy schreef: ↑
do mei 10, 2018 5:42 pm
Maar uit je antwoord kan ik opmaken dat jij de naleving ook niet zo gelooft of zie ik dat fout ?

>>>>>>>>>>>>

Nee natuurlijk niet. Dergelijke verdragen zijn oppervlakkige overeenkomsten die als leidraad worden gebruikt. Als men niet afhankelijk is van elkaar stelt zo'n verdrag niets voor. Als men wél afhankelijk is dan worden ze nageleefd. En als ze niet nageleefd worden, worden ze "stiekem" omzeild. Als het volk hiermee zoet gehouden kan worden is dat prima, toch.
Politiek is een spel en dat wordt soms erg slim gespeeld. Een hele hoop poppenkast en sensatie maar in feite niet veelzeggend.
Dus Trump heeft ook gelijk hierin dat deze Obama overeenkomst niks waard is.
Ondanks de verontwaardiging van de anderen landen.
Heeft hij goed gezien ook na het optreden in Iran, en met die lui moet je onderhandelen ?
Dat land heeft zo`n haat tegen alles wat westers is.
Ik heb het niet over het volk, die is voor een groot deel klaar om de wereld anders te zien.
Ik heb het over de jongelui daar.
Die gaan zich steeds meer afzetten tegen het regime.

Over die vlag nog even dit Witte wel.
Jij hecht daar geen waarde aan , ik wel.
Als nu burgers zoiets doen wat ook vaak is gebeurd dan ok daar doe je niet veel tegen.
Maar regeringsfunctionarissen in een Parlement die zoiets doen vind ik belachelijk.
En dan ook nog allemaal lopen gillen dood aan Amerika .

Jij noemt dat cultuur ?
Dat kan jij noemen Witte wel , ik noem het gebrek aan fatsoen en beschaving.
Ieder zijn visie hierover. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 11 mei 2018, 07:30

Ik geloof in toeval Taigitu maar dit is apart zeg. :grin:
Heel bijzonder zeg.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Witte wel » 12 mei 2018, 00:32

Tammy schreef:
11 mei 2018, 07:25
Ieder zijn visie hierover. :wink:
Zo is dat Tammy. No hard feelings en het zou niet goed zijn als iedereen de zelfde denkpiste hanteerde. Ik bezie de wereldpolitiek met wat minder emotie en kijk naar de structuren. Het oppervlakkige menselijke optreden is enkel de schil of de bast. De kern is voor mij belangrijker maar ook dat mag iedereen op een eigen wijze zien. Gelukkig hebben we die vrijheid en passen we deze ook toe. En dat biedt perspectieven. Soms nieuwe en soms bestaande. Ook oude denkwijzen heroverwegen en opnieuw bevatten is ook niet verkeerd. Is ook een stukje evolutie denk ik.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 12 mei 2018, 07:15

Zeer zeker no hard feelings Witte wel, het is juist leuk verschillende standpunten en visies zien. :grin:
Je hebt het ook over emoties, ikzelf heb die heel veel maar ook al lijkt het niet zo , kijk ik heel nuchter naar de wereldpolitiek.
Ik wist niet dat ik die nuchterheid had trouwens jaren geleden.
Maar ik heb hem wel in dit soort zaken.
Het is net Witte wel alsof ik met een soort toekomstig bril kijk naar wat er op aarde gebeurt.
En ik kijk er met een koele blik naar heel rustig ook als het ware.
Het is net een film waar je naar kijkt alleen is die nog niet gemaakt.

We zullen zien in dit geval hoe Trump het over de gehele linie doet.
Eerst de historische top met Kim.
Gaat die door en word het een succes of niet ?
Ben ik heel benieuwd naar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door herman50 » 12 mei 2018, 08:20

als je dan nu al met dit soort uitspraken komt

,,Als voorzitter Kim het juiste pad kiest, is er een toekomst boordevol vrede en voorspoed voor het Noord-Koreaanse volk", zei Pompeo. Volgens de minister zijn beide landen ,,het behoorlijk eens" over de doelen die moeten worden bereikt
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door Tammy » 14 mei 2018, 13:00

NOS laat alle objectiviteit bij berichtgeving Iran-deal varen.

De gevestigde media zijn ontzettend bezorgd om de wereldvrede. De bron van deze existentiële bezorgdheid is de terugtrekking van president Trump uit de Iran-deal.

De NOS herhaalt de analyse en berichten van CNN, en andere media nemen ze weer over. Er is wel een groot verschil: CNN is de mediabasis van de Democratische Partij en in het bijzonder van Hillary Clinton. Maar de NOS wordt door de belastingbetaler gefinancierd en claimt onpartijdigheid en objectiviteit. Bij de objectiviteit hoort het om ook een tegengesteld perspectief over een gebeurtenis te rapporteren. Maar dat doet de omroep niet.

Door partijdige berichtgeving verliezen de gevestigde media hun geloofwaardigheid. Bijna alle Nederlandse dagbladen en de meeste columnisten hanteerden hetzelfde perspectief omtrent de Iran-deal. Dat moet toch te denken geven. Straks moeten de media niet klagen dat ze door weinig mensen worden gelezen en gehoord. Ze riepen zelfs een soort alarmerende toestand op bij hun nieuwsconsumenten. Zo bracht tv-programma Eenvandaag stelselmatig de Amerikaanse terugtrekking uit Iran-deal in de sfeer van een naderende oorlog. Ook werd gezegd dat de veiligheid van Nederland in gevaar zou zijn. Verbijsterend! Geloven ze zelf echt in dit soort onzin?

Overeenkomst had helemaal geen waarde in Amerikaans recht.

Ook werd in de media gezegd dat de Amerikaanse staat zijn geloofwaardigheid en betrouwbaarheid in het internationale verkeer dreigde te verliezen door het verlaten van de Iran-deal. De media kunnen geen onderscheid maken tussen een staat en een democratisch gekozen regering. Die laatste duurt vier jaar, maar de Amerikaanse staat wordt geacht tijdloos te zijn.

De Iran-deal heet officieel de Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA). In het Perzisch wordt dat afgekort als BARJAM. Dat is geen verdrag, omdat het anders door het Amerikaanse parlement zou moeten worden goedgekeurd. President Barack Obama en zijn regering aanvaardden JCPOA als een memorandum en verplichtten zich om het na te komen. De columnist van The New York Times, Bret Stephens, herinnert ons in zijn laatste column wat Julia Frifield, destijds assistent-buitenlandminister voor wetgevende zaken in de regering van president Obama, ooit over JCPOA zei. Frifield antwoordde namens de regering van Obama op een vraag van het Congreslid Mike Pompeo of JCPOA een verdrag is: ‘JCPOA is geen verdrag of bindende overeenkomst tussen staten, en het is geen ondertekend document.’ Terecht vraagt Stephens zich af of de Iran-deal enige juridische waarde had en heeft in het Amerikaanse recht.

Obama wist dat in de Senaat helemaal geen meerderheid bestond.

De Iran-deal was een politiek akkoord tussen een aantal regeringen. Daarom werd het niet door de staatshoofden van de betrokken landen ondertekend. Het is dus nooit voorgelegd aan de parlementen van Amerika of Iran. In Amerika wist president Obama dat in de Senaat daarvoor geen meerderheid bestond. De Iran-deal was dus een zelfopgelegde verplichting van en door de Obama-regering. De nieuwe democratisch gekozen regering van Amerika zou begrijpelijkerwijs opnieuw naar de status van zo’n deal kijken. Dat wist Iran ook.
Als de Islamitische Republiek Iran een deal wenste waarbij de Amerikaanse staat bij een verdrag zou worden betrokken, dan had Teheran een echte deal met Amerika moeten uitonderhandelen. Dat heeft Iran niet gedaan. Want een onderdeel daarvan zouden afspraken over de ballistische raketten en de controle op een aantal militaire installaties moeten zijn. Dat wilde Khamenei, de Iraanse leider niet. Bovendien moest het verdrag ook nog door de Iraanse president namens Khamenei en de Amerikaanse president worden ondertekend. Daarna moest het worden voorgelegd aan de parlementen van Iran en Amerika.

Hillary Clinton zou deal wel in stand houden.

Na de goedkeuring van beide parlementen zou zo’n deal de status van een verdrag verkrijgen. De Amerikaanse presidenten mogen daarvan niet afwijken en alleen het Amerikaanse parlement zelf is bevoegd om het verdrag ongedaan te maken. En dat is weer onderhevig aan een zeer zware procedure. Was dit alles bekend bij de Iraanse regering? Ja, absoluut. Het werd zelfs in de Iraanse media bediscussieerd. Maar ze waren optimistisch: de volgende Amerikaanse president (naar verwachting Hillary Clinton) zou zich houden aan de Iran-deal. Iraanse leiders hadden niet verwacht dat iemand als Donald Trump president van Amerika zou worden.
Khamenei gokte op de overwinning van Clinton of de ‘gematigde’ vleugel van Republikeinen. Wie over de uitkomst van democratische verkiezingen gokt, moet bereid zijn zijn verlies te aanvaarden. Dit onzekere element was dus een essentieel onderdeel van de Iran-deal.

Europa probeert belangen te beschermen.

De onderhandelende partijen hebben dus een deal tot stand gebracht met een hoge mate van onzekerheid. Nu proberen Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland hun economische belangen in Iran, na de intrede van de Amerikaanse sancties, te beschermen. Is dat mogelijk? Niet onmogelijk als zij kunnen waarborgen dat Khamenei met de ontwikkeling en het testen van zijn ballistische raketten stopt. In dit geval kan president Trump een tijdelijke uitzondering maken voor bedrijven uit deze drie landen.

In 2015 heb ik geschreven dat Khamenei met deze (tijdelijke) deal het voortbestaan van zijn regime wil verzekeren. Ik leg hier de nadruk op het woord tijdelijk, want ook voor Teheran was deze deal iets tijdelijks. Anders zouden ze naar een verdrag met de Amerikaanse staat hebben gestreefd.
In werkelijkheid heeft Iran geen kernbommen nodig. Het Iraanse regime moet ook stoppen met financieren, trainen en organiseren van terroristische milities.
De westerse media moeten niet president Trump, maar Khamenei aansporen op verantwoord gedrag.
Afshin Ellian .
Prof. mr. dr. Afshin Ellian (Teheran, 1966) is momenteel hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschap en wetenschappelijk directeur van Instituut voor Metajuridica aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden.
BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Afshin Ellian heeft hier meer verstand van dan ik.
Zijn kijk op zaken is verfrissend en wat ik weet zeker als hij over CNN of de berichtgeving praat heeft hij zeker een punt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door herman50 » 15 mei 2018, 11:06

hoe kan je met een stalen gezicht praten over vrijheid en vrede al er ´verderop´ al-zeker- 52 doden vallen,, hoe kan die Jared verklaren ,, dat de wereld de VS kan vertrouwen,,,, het -wás!- redelijk rustig , maar dat is in een klap teniet gedaan ........ <voor d egoeie orde dit gaat over isreal/usa
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Donald Trump president ..... en wat nu?

Bericht door herman50 » 15 mei 2018, 15:18

President Donald Trump maakt zich op om op 12 juni geschiedenis te schrijven, als de eerste Amerikaanse president die vrede en denuclearisatie bespreekt met een Noord-Koreaanse leider.
Maar mocht de ontmoeting mislopen, en dat kan weleens het geval zijn, dan kan dat uitmonden in een catastrofe.

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie